Anbefalt RIAA til Pro-Ject Debut III + Hegel H80

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
195
Har så langt benyttet en Bluesound Node 2 og en god Sony CD-spiller koblet opp mot denne Hegel H80 Det fungerer utmerket. Har et annet anlegg med en gammel Electrocompaniet ECI-2 der jeg har benyttet en Pro-Ject Debut III. Har også blåst liv i en gammel Beogram TX. Begge disse er har vært brukt sammen med Vincent PHO 111 RIAAA.

Har tanker om ny (eller brukt..) platespiller, eventuelt denne Pro-Ject, og Hegel H80. Da må det benyttes eget RIAA trinn, eller platespiller med innebygget. Ser mange platespillere i dag har det - dog usikker på kvalitet. Noen med kloke tanker hva som bør satses på. Har ikke tenkt å legge mye kronasje i dette.

Vedlegg

Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.862
Torget vurderinger
1
Hvor mye er " Har ikke tenkt å legge mye kronasje i dette." Det er litt ulikt hvordan hver enkelt av oss verdsetter sine egne penger, så det er greit med ei presisering av hva som er mye eller lite.

Ang innebygd RIAA i platesnurra vs ekstern RIAA.
Jeg har null erfaring med phonoforsterkere som er innebygd i patesnurrer, men det ser ut som det er stor variasjon i kvalitet/utførelse/ytelse, fra det begredelige til det akseptable, men det er ikke lett å skille skit fra kanel uten gode tester (med målinger).

Det er lettere å orientere seg i markedet for ekstern phonoforsterker, og da står en også friere i valg av platesnurre og pickup (særlig om du senere ønsker å prøve en MC-pickup). For å begrense kronepådraget så er bruktmarkede stedet å lete. I de lavere prisklasser så syns jeg Cambridge Audio 640P/651P og Cambridge Audio Alva Duo er knall. Disse phonoforsterkerene er variasjoner over den samme kretsen og har likverdig ytelse. Jeg bruker nå en Alva Duo og har en 640P som ligger og samler støv. De fungerer fint også med MC-pickuper med lavt signalnivå (rundt 500µV@1kHz). Jeg vet ikke hvordan disse står seg ift Vincent PHO 111 RIAAA.

mvh
KJ

Sist redigert:

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
11.440
Sted
1346
Torget vurderinger
8
Støtter vurderingen av ekstern vs. innebygget RIAA. Hadde selv Clearaudio Concept med innebygget og byttet fort til ekstern boks.
Du har PM :)

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
195
Hvor mye er " Har ikke tenkt å legge mye kronasje i dette." Det er litt ulikt hvordan hver enkelt av oss verdsetter sine egne penger, så det er greit med ei presisering av hva som er mye eller lite.
Tja, ikke sikkert jeg bruker noe. Kanskje denne Vincent RIAA gjør nytten? Ser og vurderer litt forskjellig; både nytt og brukt. Liker å følge med hva som dukker opp, spesielt på finn.no Når det er sagt så bør evt. ny RIAA ha kvalitet som matcher eksisterende (Hegel H80 og Pro-Ject Debut III). Et anlegg kan på mange måter sammenlignes med en kjede. Et svakt ledd definerer hele kjeden. Et påkostet og flott ledd (eks RIAA) trenger ikke bety noe særlig fra eller til om resten av komponentene ikke følger opp.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.716
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg bruker Cambridge Alva Duo på en platespiller som jeg vil mene er i klasse med Pro-Jects nye Classic Reference. Skulle jeg byttet den ut var det for funksjonalitet. Teknisk er den omtrent så god som en phonoforsterker kan være i dag.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.862
Torget vurderinger
1
Tja, ikke sikkert jeg bruker noe. Kanskje denne Vincent RIAA gjør nytten? Ser og vurderer litt forskjellig; både nytt og brukt. Liker å følge med hva som dukker opp, spesielt på finn.no Når det er sagt så bør evt. ny RIAA ha kvalitet som matcher eksisterende (Hegel H80 og Pro-Ject Debut III). Et anlegg kan på mange måter sammenlignes med en kjede. Et svakt ledd definerer hele kjeden. Et påkostet og flott ledd (eks RIAA) trenger ikke bety noe særlig fra eller til om resten av komponentene ikke følger opp.
Jeg må innrømme at jeg ikke er begeistret for "svakeste ledd" analogier i hifi. De leder for ofte til feilslutninger basert på «ukvalifiserte» antakelser, uvesentlige proxyer og tankefeil. Mye fordi det kan være vanskelig å få et godt grep om de reelle svakhetene i husalteret og ditto om potensialet for reellt bedre ytelse.

Jeg kikket litt etter tester av Vincent PHO 111 men fant ikke noe aktuelt. Dersom du er fornøyd med det den gjør, så er den god nok p.t. På den andre siden så vet en jo ikke hva man går glipp av før en har prøvd alternativer.

mvh
KJ

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
195
Jeg må innrømme at jeg ikke er begeistret for "svakeste ledd" analogier i hifi.
Joda, derfor skriver jeg også "Et anlegg kan på mange måter sammenlignes med en kjede". Men ingen absolutter her. En god RIAA eller platespiller er selvsagt et løft, uavhengig av resten. Og så går det på eierglede m.m. Men hovedretningen bør etter mitt syn være en viss kvalitativ samhørighet.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.872
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
For 10 000,- så ligger det en NLE 17 på finn.
Bedre til prisen skal du lete lenge etter.
Ikke ferdig bygget heller, men med egen strømforsyning i stede for det som følger med.

Topp Bunn