Andøytoppen kjellerkino - en nybegynners leting etter godlyden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Kort fortalt. Har vært så heldig å få en kjellerstue som jeg kan leke meg med. Her vil jeg se på film, serier, spille og høre på musikk. Alle disse deilige tinga man kan gjøre når man vil ha en pause fra bleieskift og hverdagens tjas og mas.

    Men på godt av at alderen har tippet 35 har jeg egentlig aldri hatt noe interesse for lyd før, men nå er "udyret" våknet. Det betyr at jeg har masse kunnskapshull som må fylles for at dette skal fungere, og der kommer forhåpentligvis dere, gode forumvenner, inn i bildet. Så jeg oppretter denne tråden så jeg ikke skal spamme alle andre sine tråder med håpløse spørsmål. Forhåpentligvis kan jeg få samlet det her :)

    Først rommet.

    Veggen der lerret henger i dag er 4,52. Som man ser av bildet under er det i det ene hjørnet en liten sidevegg som kommer ut i forbindelse med døra.
    29242650_10160251378065046_2085825377_o.jpg


    Så skrår veggen ut og bredden på andre siden av døra og dermed blir bakveggen 4,8.

    Lengde er 5.15.

    PS. Det er ikke skrevet i stein at lerret må henge på den veggen som det gjør i dag.

    Av utstyr så er planen å kjøpe inn nye høyttalere når jeg har fått litt orden på rommet og ser hva jeg trenger. Men har to arendal sub 1.5 (som i er stacket i målingene under) og som arendalitt er det klart at f.eks monitor s frister. Men først må jeg sørge for at forholdene ligger til rette. Jeg har også et lydtransparent lerret som jeg har tenkt å ta i bruk. Jeg vil nemlig kle igjen vegg med høyttalere med høytalerstoff for å gjøre det litt mer ryddig og litt mer utilgjengelig for minsten.

    Jeg har også kjøpt inn nok Knauf Space Slab til å ta å kle igjen hele frontveggen og to bakhjørner f.eks.

    Jeg har også en umik-1 mic som jeg holder på å lære meg. (Her må jeg takke mange for god hjelp på rew-tråden).

    Så da har jeg introdusert rommet. Nå er det på tide med første spørsmål ;) Har tatt en rekke rew-målinger av forskjellige posisjoner i rommet. Kanskje kan et trent øye si noe om hvilket som ser ut til å gi et minst dårlig utgangspunkt?

    Her er en måling som er 110 cm fra bakveggen. 260 cm fra høyre sidevegg. (den med dør, ikke den med vinduer.)
    fullsveipfredag13.jpg



    Så har jeg flyttet meg frem slik at jeg kommer 170 fra bakvegg og 175 fra høyre sidevegg.
    175sidevegg.jpg


    Fremdeles 170 fra bakvegg, men nå 250 fra høyre sidevegg.
    250-180vegg.jpg


    Lengre bakover. 60 centimeter fra bakvegg. 250 fra høyre sidevegg
    250-60vegg.jpg


    60 centimeter fra bakvegg. 175 fra høyre sidevegg
    60-175vegg.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Legg gjerne ut målinger som viser lengre opp også. Slik at vi se nivået på mellomtone og diskant.
     

    Lunesp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    273
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Denne tråden følger jeg med på fordi jeg har ett rom som skal bygges om til mye av det samme formålet som ditt og målene er ganske like. Har lest det du har lagt ut i REW-tråden og du skal ha honnør for at du står på og ikke gir deg selv om det er noen skjær i sjøen. Jeg kommer til å følge med her for å lære så det er dessverre ikke så mye jeg kan bidra med av hjelp til det akkustiske, men jeg er overbevist om at du begynner i rett ende ved å behandle rommet rør du evt ser på eq eller dsp. Når det er sagt ser jeg at du bruker umik-1. Jeg bruker også den sammen med minidsp 2x4HD. Rommet jeg skal bygge om har før ombygging ikke helt ulike mål (blir litt endringer ved ombygging) og er ikke behandlet på noen måte. For noen år siden gav jeg opp rommet og flyttet anlegget ut i stua fordi jeg ikke fikk det til å spille slik det skulle. Jeg har nå bygget meg noen DIY subber og koblet de opp sammen med noen billige høyttalere og minidsp som pre i dette vanskelige rommet for å teste litt og lære litt om hvordan dette fungerer. Det viser seg at minidsp er i stand til å utføre mirakler! Jeg vil derfor anbefale deg å anskaffe en eller annen type dsp for å kontrollere bassen etter at du har gjort de nødvendige akustiske tiltakene i rommet. Min plan er i hvertfall å gjøre det som lar seg gjøre av akkustiske tiltak først og så finpusse med dsp etterpå :)

    Masse lykke til på veien mot lydnirvana :)

    mvh
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Takk for det @Lunesp. Kanskje vi kan lære noe av hverandre underveis. Blir en lang og humpete tur for meg føler jeg. Gresk fremstår periodevis som lettere å forstå:) Dsp ja, takk for tips. Står absolutt på lista.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Hvis du skal skjule ht bak transparent lerret, så har du plass bak der til masse absorbenter også. Så får du utnyttet plassen bra.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Da var det bare å vente til at minsten er lagt i kveld. Spent på resultatet


    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Dette blir det moro å følge med på. Godt å se at det er flere entusiaster her i byen!

    Forøvrig mange fine fiskeplasser på Andøya! :)
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Dette blir det moro å følge med på. Godt å se at det er flere entusiaster her i byen!

    Forøvrig mange fine fiskeplasser på Andøya! :)
    Takk for det. Hører ryktene om det her med fiskeplasser, men foreløpig null napp.

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Dette blir det moro å følge med på. Godt å se at det er flere entusiaster her i byen!

    Forøvrig mange fine fiskeplasser på Andøya! :)
    Takk for det. Hører ryktene om det her med fiskeplasser, men foreløpig null napp.

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
    Sølvbukta, for eksempel, leverer bra med sjøørret. Også sundet under brua til Bredalsholmen er en god plass.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Da var tiden kommet for første måling med dempet frontvegg


    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Da legger jeg først ut full sveip i helt "nakent" rom. Bare si ifra dersom dere vil se noen andre målinger eller verdier:)

    Først 20-20.000 Hz.
    fullsveipnaken20000.jpg


    Så 10-300
    10-300nakent.jpg
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Så de samme måla etter at demping har kommet inn:

    20-20000 Hz
    20-20000dempet.jpg


    10-300 Hz
    10-300dempet.jpg
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Fra min ører så må jeg si at jeg synes at lyden på en måte sluttet å komme fra "sidene" men at høyttalerne nå spilte mer sammen, om det går an å si. Jeg likte endringen, om det så bare er placebo;) Bassen ble ikke så mye mer fremtredende på samme lydnivå, men følte at jeg kunne skru lyden mye mer opp uten at det ble plagsomt og da kom bassen også mer og mer til sin rett.

    Så tar jeg veldig gjerne tilbakemeldinger om hva dere synes at målingene forteller da jeg ikke er helt stødig på å lese de ennå. Også tips og triks om hva de muligens forteller at jeg bør gjøre videre:)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Blir den toppen der ved ca 25 så blir jo etterklangen bedre også.
    Litt hjelp av dsp nå så er du i en helt annen verden.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Ja, tenkte jeg skulle leke meg med litt sum plasseringer også. Per nå står de jo oppåhverandre i et hjørne, men har skjønt at det kan gi god effekt å plassere de midt på veggen foran og bak. Men dsp må nok på plass snart nå ja.
     
    Sist redigert:

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    Er måling med eller uten Audessey e.l. aktivert?
    Hvilke delefrekvenser på sub og ht?

    Hvis du deler sub på 80 nå, så kan du f.eks prøve med 100 Hz.

    Har du mulighet for manuell justering av EQ i reciever? Da kan du prøve å dra litt ned ved 25-30 Hz.
    Prøv også med begge EQ-punktene og refleks/lukket i subbene.

    Kan jo prøve å legge halvparten av isolasjonen i hjørnene bak også. Og mye måling og lytting : )
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Får du dratt ned hele det røde så er du jo på god vei.
    Men det spørs hvor mye du har tenkt å legge inn.
    En DSpeaker gjør jo mye med dette.
    Eller du går for en skikkelig sak ala Jriver eller lignende.
    Men her må de proffe på bruken si noe...
    Jeg har Jriver.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Er måling med eller uten Audessey e.l. aktivert?
    Hvilke delefrekvenser på sub og ht?

    Hvis du deler sub på 80 nå, så kan du f.eks prøve med 100 Hz.

    Har du mulighet for manuell justering av EQ i reciever? Da kan du prøve å dra litt ned ved 25-30 Hz.
    Prøv også med begge EQ-punktene og refleks/lukket i subbene.

    Kan jo prøve å legge halvparten av isolasjonen i hjørnene bak også. Og mye måling og lytting : )
    Audessy e.l (yapo) aktivert. Høyttalere deles på 100. Tenkte jeg skulle justere opp til 120. Ellers gode innspill. Skal ta å leke meg litt. :)

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
     

    Lunesp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    273
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Hei.

    Mulig jeg tar feil her, men jeg ville ha deaktivert alt av korreksjon (Audessy e.l (yapo)) og justert nivå på sub og høyttalere slik at det var noe lunde likt ved hjelp av REW. Deretter ville jeg tatt en måling (fremdeles uten noen form for keorreksjon (Audessy e.l (yapo)). Da ser du hvordan det ser ut i virkeligheten og så kan du la Audessy e.l (yapo) gjøre jobben sin etterpå... Altså måle i pure direct mode eller tilsvarende. Eneste du må ha aktivert er den valgte delingen mellom sub og ht.

    Mvh
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Hei.

    Mulig jeg tar feil her, men jeg ville ha deaktivert alt av korreksjon (Audessy e.l (yapo)) og justert nivå på sub og høyttalere slik at det var noe lunde likt ved hjelp av REW. Deretter ville jeg tatt en måling (fremdeles uten noen form for keorreksjon (Audessy e.l (yapo)). Da ser du hvordan det ser ut i virkeligheten og så kan du la Audessy e.l (yapo) gjøre jobben sin etterpå... Altså måle i pure direct mode eller tilsvarende. Eneste du må ha aktivert er den valgte delingen mellom sub og ht.

    Mvh
    Takk for innspill. Da skal jeg prøve det :) har noen pakker med isolasjon til overs også, så skal prøve litt i bakhjørner også. Se om jeg ikke kan få knekt peaken ved 25.

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    Skal myyye isolasjon til for å få den peaken, men verdt å prøve.

    Som Lunesp sier, ta råmålinger først, ypao avslått.
    Mål subbene med én på hver side også. Husk at du har valg EQ1 og EQ2 port/lukket på subbene. Mål alle varianter. 20 - 200 i REW. (forsiktig med volum)

    - Når du har funnet jevnest respons på subbene, sett delefrekvens og bruk REW til å sette rett nivå/gain mellom sub og ht.
    - Kjør YPAO.
    - Mål fullfrekvent i REW.
    - Hvis peaken ennå er der, går du inn i oppsettet manuelt og justerer ned der. Hvis jeg husker rett, så er laveste EQ-bånd på ca 31 Hz, så det passer brukbart. Tror du kan stille både gain og Q manuelt.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Skal myyye isolasjon til for å få den peaken, men verdt å prøve.

    Som Lunesp sier, ta råmålinger først, ypao avslått.
    Mål subbene med én på hver side også. Husk at du har valg EQ1 og EQ2 port/lukket på subbene. Mål alle varianter. 20 - 200 i REW. (forsiktig med volum)

    - Når du har funnet jevnest respons på subbene, sett delefrekvens og bruk REW til å sette rett nivå/gain mellom sub og ht.
    - Kjør YPAO.
    - Mål fullfrekvent i REW.
    - Hvis peaken ennå er der, går du inn i oppsettet manuelt og justerer ned der. Hvis jeg husker rett, så er laveste EQ-bånd på ca 31 Hz, så det passer brukbart. Tror du kan stille både gain og Q manuelt.
    Tusen takk for gode innspill Joha. Skal innrømme at mye av det du snakker om her går litt over hodet på meg;) Men skal forsøke å finne ut av det. Kjapt spørsmål, når du sier at jeg skal måle subber, kobler jeg da fra høyttalerne helt? Eller spiller ikke de noen rolle?
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    Koble fra høyttalerne, ja. Etterpå kobler du ut sub og måler bare høyttalerne. Deretter måler du begge (både sub og ht).

    Da blir det lettere å se hvordan de påvirker hverandre, evt utfasinger etc.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Klarer ikke å dra den ned med isolasjonen, men du har fått ned etterklangen.
    Noe som hjelper betraktelig, peaken må du få justert ned på en måte.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Da har jeg fått lekt meg litt med fremgangsmåten beskrevet over her. Ikke kommet lengre enn å ta en rekke nye målinger med yapo av og subber flyttet. Ting tar tid med småbarn:) Men gøy å eksperimentere litt, på den ene lytterunden var det så jeg et øyeblikk var redd for at døra skulle hoppe av hengslene. En ting er sikkert, jeg trenger nye fronter skal de holde følge med subbene.

    Men for de som lurer her kommer de nye målingen, først diverse varianter med subbene stacket i hjørnet:

    Denne målingen viser med eq1 på og lukket.

    eq1portafullsveip.jpg


    Bare subber

    Subihjørneteq1sub.jpg
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Så ny måling med subber på hver sin side av senterhøyttaler. Glemte meg litt og tok bare full sveip på første måling. Men målte subber på alle mulige tenkelige måter.

    Først full sveip med subber lukket og eq1.
    submidstiltfullsveip.jpg

    subbermidstilteq1lukket.jpg
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Så det samme men på eq2
    eq2lukkamidtstilt.jpg


    Nå eq1 åpen
    eq1åpenmidtstilt.jpg


    Eq2 åpen
    eq2åpenmindstilt.jpg


    Litt klokere er jeg muligens blitt av dagens eksperimentering. Tok meg noen runder med noen filmklipp og litt musikk underveis og tror jeg foretrekker subbene stående på hver side av senter fremfor at de står oppåhverandre i hjørnet. Men skal se om jeg kan få stablet opp noe isolasjon i bakhjørnene også og se hvordan det blir før jeg tar en endelig bestemmelse.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Så har jeg fått en bassfellerer i hjørne bak. Det vil si, bare isolasjon i det ene hjørnet. Det andre har jeg noen av de skumgummigreiene som man kan få kjøpt billig.

    Slik ble resultatet av målingene nå.

    Først eq2 åpen
    eq2åpenbak.jpg
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Er det noen som utifra disse målingene jeg har lagt ut kan lese av hvor bassen oppfører seg best?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn