ANMELDELSE: Battleship Greyhound – Krigsdrama på to plan

Battleship_Greyhound-13.jpg



Siden lanseringen 1. november 2019 har Apple TV+ fått en stadig økende katalog med serier og filmer. Battleship Greyhound er siste tilskudd, og må nok finne seg i å være et av høydepunktene i kolleksjonen, sammen med åpningsserien The Morning Show og den annerledes arkitekturserien Home.
Battleship Greyhound er egentlig en Sony-produksjon, og var opprinnelig planlagt for kinolansering 12. juni 2020. Koronapandemien ville det annerledes, og planene ble endret til at Apple kjøpte alle rettighetene til denne produksjonen, og premierevisningen var fredag 10.7.2020. Dermed har den fått stempelet Apple Original. Sånn er det verden fungerer i 2020.

Tom Hanks er på flere måter hovedpersonen i Battleship Greyhound. I tillegg til å være manusforfatter innehar han også hovedrollen i filmen. Og det er en hovedrolle som er mer enn en vanlig filmhovedrolle. Alt i filmen Battleship Greyhound er sentrert rundt rollefiguren kaptein Ernest Krause.


The Good Shepherd
Denne figuren er ikke noe Tom Hanks har funnet opp selv, men hentet fra romanen «The Good Shepherd fra 1955, skrevet av C.S. Forester. Forkortelsen står for Cecil Scott Forester, mens hans egentlig navn var Cecil Louis Troughton Smith. Og når sjel og gamle minner granskes (og det skal de jo fra tid til annen) dukker det opp hygelige minner fra en serie bøker om løytnant Horatio Hornblower som seilte under Napoleonskrigene, og denne serien ble iherdig slukt med høy appetitt av en tidlig tenåring for rundt 50 år siden. Forester har åpenbart en greie med det våte element...

Les hele anmeldelsen av Battleship Greyhound hos Audiophile.no

Battleship_Greyhound-11.jpg
 

Kommentarer

kjellbjarne

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2008
Innlegg
5.112
Antall liker
3.645
Torget vurderinger
4
Tom Hanks Sean Penn Edward Norton
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Flott anmeldelse, jeg likte filmen veldig godt selv. Etter å ha lest Jon Michelets bøker og studert litt på krigsseilerregisteret er dette veldig interessante greier. Min bestefar deltok i disse konvoiene, ble også torpedert, men han pratet aldri om det til meg.

Skal jeg klage på noe - er det at filmen gjerne kunne vært en time eller 2 lenger :)
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
1
Tom Hanks Sean Penn Edward Norton
Tre fantastiske skuespillere du nevner der. Som den enkle sjelen jeg er ville jeg også tilføyet Al Pacino, Robert de Niro, Denzil Washington og Morgan Friedman på listen. Og så er det sikkert noen dusin jeg har glemt i farten.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
1
Flott anmeldelse, jeg likte filmen veldig godt selv. Etter å ha lest Jon Michelets bøker og studert litt på krigsseilerregisteret er dette veldig interessante greier. Min bestefar deltok i disse konvoiene, ble også torpedert, men han pratet aldri om det til meg.

Skal jeg klage på noe - er det at filmen gjerne kunne vært en time eller 2 lenger :)
Takk for hyggelig tilbakemelding, MrSpock!

Og angående det du forteller om din bestefar, er det nok mange som hadde traumer fra den tiden. Og den generasjonen løste denslags traumer ved å ikke prate om det...
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Tre fantastiske skuespillere du nevner der. Som den enkle sjelen jeg er ville jeg også tilføyet Al Pacino, Robert de Niro, Denzil Washington og Morgan Friedman på listen. Og så er det sikkert noen dusin jeg har glemt i farten.
Bare menn😱

😂🤣
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Takk for hyggelig tilbakemelding, MrSpock!

Og angående det du forteller om din bestefar, er det nok mange som hadde traumer fra den tiden. Og den generasjonen løste denslags traumer ved å ikke prate om det...
Ja, slik var det.

Men jeg fant via hans navn i krigsseilerregisteret, båtene han var på under krigen - og på kart hvor båten han var på ble torpedert. 2 av båtene han var på før dette, gikk også ned, torpedert. Må ha vært en grusom tid for disse sjøfolkene.

Har savnet filmatisering av disse historiene om konvoiene, som var veldig, veldig viktig for resultatet av krigen. Selv om filmen er fiksjon - synes jeg man fikk et bra inntrykk av hvor farlig det var, mørket, kaoset, skrekken osv

Bra bilde og lyd på filmen, så den selv på 106" lerret fra 3m med Atmos anlegg og 2 kraftige rumperistere montert i sofaen - mektig opplevelse.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg «dumpet» over denne filmen på fredag da jeg åpnet Apple-TV på fredag, og fant da ut at jeg måtte se den. Visste ikke at det var premieredatoen...

Tom Hanks er også en av mine favoritt-skuespillere, sammen med Morgan Freeman, Brad Pitt og Denzel Washington.

Tom Hanks er opptatt av krigshendelser, Save private Ryan, Band of brothers og The Pacific er noe av det bedre han har gjort.

Er enig i at filmen kunne vart litt lenger, og at de burde beskrive den nervepirrende opplevelsen det må ha vært å være på disse skipene under krigen. Både sivile og krigsskip ble jo jaktet på, og usikkerheten mannskapet må ha hatt, må ha vært forferdelig.

Lydmessig var jo filmen bra, selv om jeg ikke har Atmos, og Bildet var det heller ikke noe å si på, hos meg ihvertfall.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Bra film, og en fint skrevet anmeldelse.
Jeg hater lange filmer, og min tommelregel er at du BØR ha noe å komme med hvis du skal holde på særlig over 80-90 minutter.
I dette tilfellet ble det kanskje litt heseblesende, med kampscene etter kampscene.
De kunne ha kostet på seg litt mer utvikling av karakterene og skildring av hvordan livet var ombord, også når de ikke var i kamp. Det var neppe spesielt trivelig da heller.
Sier meg derfor helt enig med MrSpock som mente at filmen godt kunne ha vært (mye) lengre.
Men misforstå meg rett: Spennende, vellaget, kompakt og absolutt verdt å se!
:)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Ja, slik var det.

Men jeg fant via hans navn i krigsseilerregisteret, båtene han var på under krigen - og på kart hvor båten han var på ble torpedert. 2 av båtene han var på før dette, gikk også ned, torpedert. Må ha vært en grusom tid for disse sjøfolkene.

Har savnet filmatisering av disse historiene om konvoiene, som var veldig, veldig viktig for resultatet av krigen. Selv om filmen er fiksjon - synes jeg man fikk et bra inntrykk av hvor farlig det var, mørket, kaoset, skrekken osv

Bra bilde og lyd på filmen, så den selv på 106" lerret fra 3m med Atmos anlegg og 2 kraftige rumperistere montert i sofaen - mektig opplevelse.
Allerede i 1941 ble de norske sjøfolkenes innsats annerkjent internasjonalt.
As early as 1941, the British Prime Minister Winston Churchill and the US President Franklin D Roosevelt stated that the Norwegian Merchant Fleet “is worth more for the Allied cause than a million soldiers”.
Det tok mye lengre tid i Norge.

Her er det vel kanskje på sin plass og minne om Jon Michelets mektige verk om krigsseilernes innstats, "En sjøens helt".
Har dere ikke lest det, så gjør det.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Eneste aberet med filmen er Forrest Gump...Tenker alltid på hvorfor han er med i denne filmen og.. :)
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Allerede i 1941 ble de norske sjøfolkenes innsats annerkjent internasjonalt.
As early as 1941, the British Prime Minister Winston Churchill and the US President Franklin D Roosevelt stated that the Norwegian Merchant Fleet “is worth more for the Allied cause than a million soldiers”.
Det tok mye lengre tid i Norge.

Her er det vel kanskje på sin plass og minne om Jon Michelets mektige verk om krigsseilernes innstats, "En sjøens helt".
Har dere ikke lest det, så gjør det.
Fenomenal bokserie av Jon Michelet.

Det ble også gitt klarsignal for en tv-serie av bøkene:


Men har ikke hørt noe om dette etter januar 2019. Så kom corona.....
 

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
981
Link til alle artikler
407
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 0
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 9
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Audiophile.no
Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

  • 2
Forrige helg var det to interessante HiFi-arrangement i hovedstadsområdet. Vi snakker om Oslo HiFi Show 2024 i Asker, og VårPuls 2024 hos Oslo Hifi Center i Oslo sentrum. Audiophile.no avla Oslo...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz - i lys loge!

Vossajazz - i lys loge!

  • 0
Ja folkens det er Vossajazz att, eg har alt skrive ei lita påminning i februar-dagboka. Opningskonserten er kl. 6 i Vossasalen på Park Hotel med Øyunn, dvs Siv Øyunn Kjenstad, om få timar når eg...
Fortsett
Audiophile.no
Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

  • 2
Denne gongen om mekaniske svakheiter, oppklaring av mistydingar, og Vossajazz. Og 5 øl frå KINN. Audioquest Red og Cobalt DAC problem Eg har lodda Red ei gong, og no slutta han atter å fungera...
Fortsett
Topp Bunn