"Another CD vs. Vinyl Question"

K

kbwh

Gjest
Jeg falt for dette:
[...] I believe that classical LPs usually have more compression applied to them than CD. So for some genres, the quality argument goes the other way around.
Det er fint om man kan få høre en innspilling avspilt på begge formater før man kjøper, men det er ikke lett å få til.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Litt interessant i hvert fall. Og litt som var ukjent for meg.

Dette er fakta selv om mange vil mene at de hører det motsatte:

The maximum dynamic range available to vinyl is far less than the maximum range available on CD. But plenty of examples exist where the vinyl release uses more of that range than the equivalent CD release.

Dette var jeg ikke obs på. I hvert fall ikke første avsnitt:
The low bass (below about 100Hz) has to be mixed down to mono, otherwise the out-of-phase component might cause the LP cutter head torise above the disc being cut (and therefore the groove would disappear). But since low bass is pretty much non-directional, this doesn't degrade the listening experience.

Extreme levels of dynamic range compression (which is routinely applied to rock and pop CD releases) cannot be applied to vinyl, because if it were then you'd end up with either a playing time of about 5 mins per side, or the LP would have to be cut at such a low level that surface noise would be unacceptably high. This mechanical limitation to the amount of compression achievable on vinyl is probably the main (only?) reason that modern vinyl often sounds better than the CD equivalent.

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
Ja, dette var nytt for meg. Ting er ikke alltid det vi tror de er...! :eek:

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Antall liker
1
Audiomix skrev:
Litt interessant i hvert fall. Og litt som var ukjent for meg.

Dette er fakta selv om mange vil mene at de hører det motsatte:

The maximum dynamic range available to vinyl is far less than the maximum range available on CD. But plenty of examples exist where the vinyl release uses more of that range than the equivalent CD release.

The low bass (below about 100Hz) has to be mixed down to mono, otherwise the out-of-phase component might cause the LP cutter head torise above the disc being cut (and therefore the groove would disappear). But since low bass is pretty much non-directional, this doesn't degrade the listening experience.

Extreme levels of dynamic range compression (which is routinely applied to rock and pop CD releases) cannot be applied to vinyl, because if it were then you'd end up with either a playing time of about 5 mins per side, or the LP would have to be cut at such a low level that surface noise would be unacceptably high. This mechanical limitation to the amount of compression achievable on vinyl is probably the main (only?) reason that modern vinyl often sounds better than the CD equivalent.
Ja, dette er vel egentlig ganske naturlig, og er også en av grunnene til at vi har RIAA-trinn til platespillere. Nålen må bevege seg 4 ganger så mye dersom du halverer frekvensen. Tilsvarende må den bevege seg 1/4 når du dobler frekvensen. Så om du starter på 1 kHz med 0.1 mm utslag, så blir det 0.0004 mm ved 20 kHz. Og bass kunne du bare glemme. Men når de så demper bassen med 20 dB og forsterker diskanten med 20 dB, så får en to ting : bassutslagene trenger ikke være så store, og diskantutslagene trenger ikke være så små.

Men disse begrensingene gjør at avstanden mellom sporene begrenser maks utslag, og hvor små "bumper" i sporet som faktisk klarer å bevege nålen, bestemmer min. utslag. Og dette utgjør det dynamiske området.

Just my 1.2 cents...

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Audiomix skrev:
[/i]
Ah, så det er derfor ikke lydteknikerne får ødelagt lyden på vinyl? Jeg trodde opprinnelig at de sparte vinylister fordi de skjønte at det stort sett kun er hifi-freaks.. Så feil kan man altså ta, hehe. Jeg blir nesten deprimert av den barberte dynamikken på cd til tider, men innser samtidig at det blir et helvete både økonomisk og praktisk / plassmessig å bytte ut hele samlingen og gå over til vinyl. Synd det ikke er noe folkeopprør mot komprimering av cd-lyden..

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.920
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
...
...

Jeg «sliter» litt med referansene, men jeg har lest litt forskjellige opplysninger om monomiksing av bass på vinyl; fra ca 80Hz opp mot 250Hz. Dette varierer sannsynligvis også noe etter hva slags utgivelse det er snakk om (maxi, radio, std.vinyl vs tung vinyl etc.), ettersom skjæredybden også varierer noe mellom ulike typer utgivelser.

mvh
KJ

Topp Bunn