Anti-skating

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Innlegg
230
Antall liker
1
Dette spørsmålet er ganske flaut, da det viser at jeg er ganske uvitende på emnet, men: Er det meninga at armen skal dra vekk fra platespillerens sentrum når man har på den anti-skatinga slik som bruksanvisningen tilsier? Jeg har denne erfaringen fra "alle" platespillere jeg har satt opp. Med dette mener jeg ikke at armen sklir ut av hakket når jeg spiller plater, eller at det blir ulyd, men at armen ikke detter rett ned på det punktet på plata jeg sikter på. Så hvis jeg sikter loddrett ned på sporet for sang nummer to på plata, vil stiften treffe litt til venstre for dette punktet. Altså: den begynner å spille på slutten av sang nummer én.

Takk for enhver hjelp! ;)
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Kan skyldes antiskatingen, ja! Men også at spilleren ikke er i vater. Hva slags spiller dreier det seg om?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.181
Antall liker
4.397
Torget vurderinger
1
Dette spørsmålet er ganske flaut, da det viser at jeg er ganske uvitende på emnet, men: Er det meninga at armen skal dra vekk fra platespillerens sentrum når man har på den anti-skatinga slik som bruksanvisningen tilsier? Jeg har denne erfaringen fra "alle" platespillere jeg har satt opp. Med dette mener jeg ikke at armen sklir ut av hakket når jeg spiller plater, eller at det blir ulyd, men at armen ikke detter rett ned på det punktet på plata jeg sikter på. Så hvis jeg sikter loddrett ned på sporet for sang nummer to på plata, vil stiften treffe litt til venstre for dette punktet. Altså: den begynner å spille på slutten av sang nummer én.

Takk for enhver hjelp! ;)
Yepp det er riktig, asymetrien i belastningen på pickup-nåla når den er i rilla vil trekke armen mot sentrum med en viss kraft (avhengig av nåletrykk, sliping og posisjon over plata, dvs. kraften er ikke konstant over hele plata), for å motvirke denne skøytingen innover plata, så har vi anti-skøyting-skating.

mvh
KJ
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Så hvis jeg sikter loddrett ned på sporet for sang nummer to på plata, vil stiften treffe litt til venstre for dette punktet. Altså: den begynner å spille på slutten av sang nummer én.
Når du sier venstre, mener du kanskje høyre !?? ::). Eller har du satt spilleren bak-fram? ;).
 

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Innlegg
230
Antall liker
1
Når du sier venstre, mener du kanskje høyre !??  ::). Eller har du satt spilleren bak-fram?  ;).
Hehe, det er utrolig teit å benytte seg av slike direksjoner når man ikke har faste holdepunkter. Det var derfor jeg sa "innover mot sentrum" osv. litt tidligere i innlegget. ;) Jeg sa venstre fordi jeg alltid tar utgangspunkt i subjektet når jeg sier høyre eller venstre. Sett fra platespillerarmen sitt ståsted, er tilbake i tid på plata mot venstre. :)

Til PAR: Dette dreier seg om alle platespillere jeg har satt opp, og de fleste har nok stått i vater.
 

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Innlegg
230
Antall liker
1
Yepp det er riktig, asymetrien i belastningen på pickup-nåla når den er i rilla vil trekke armen mot sentrum med en viss kraft (avhengig av nåletrykk, sliping og posisjon over plata, dvs. kraften er ikke konstant over hele plata), for å motvirke denne skøytingen innover plata, så har vi anti-skøyting-skating.

mvh
KJ
Problemet er at anti-skatingen trekker armen utover, ikke at jeg har noe problemer med at stiften skynder seg innover på plata hvis jeg ikke har på anti-skating.

Jeg vet selvsagt hvilken funksjon anti-skating skal oppfylle.
 

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Innlegg
230
Antall liker
1
Kan skyldes antiskatingen, ja! Men også at spilleren ikke er i vater. Hva slags spiller dreier det seg om?
Med dette svaret forstår jeg at jeg har et problem og at dette ikke er "sånn det skal være"? Jeg synes det er så rart, fordi armen oppfører seg jo alltid bra når jeg ikke har på anti-skating. Alt ser ut som det fungerer rett og går så fort som det skal og lyden er bra. Men bruksanvisningen sier at du skal ha så og så mye anti-skating i forhold til hvor mye motvekt man har på armen osv, og resultatet blir alltid at armen trekker vekk fra platespillerens sentrum. :-/
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.181
Antall liker
4.397
Torget vurderinger
1
Problemet er at anti-skatingen trekker armen utover, ikke at jeg har noe problemer med at stiften skynder seg innover på plata hvis jeg ikke har på anti-skating.

Jeg vet selvsagt hvilken funksjon anti-skating skal oppfylle.
Det er mulig jeg uttrykte meg litt kronglete, men poenget med antiskating er som antydet å utbalansere det asymetriske kreftene som oppstår når platetalerknene snurrer (som normalt) og pickupen er i platerilla. Dersom du skrur antiskatingen ned/av så vil pickuppen få et høyere nåletrykk mot den innerste rilla enn mot den ytterste rilla i sporet (se for deg det V-formede sporet som ei platerille er, merk dette handler ikke direkte om innerste og ytterste spor på plata), og dermed vil den ene kanalen forvrenge mer enn den andre (jeg husker i farten ikke om det er høyre eller venstre). Det samme vil skje, men med motsatt fortegn, dersom du skrur på formye antiskating.

mvh
KJ
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Hvis det ikke var riller i plata, dvs helt glatt, ville stiften trekkes inn mot senter av plata. Aktiverer du antiskating vil stiften bevege seg i samme sporet, dvs uten å trekkes inn mot sentrum.

Poenget er at stiften skal ligge så midt i rillen som mulig, for å fange opp signalet i rillen best mulig.

Derfor skal du bruke antiskating, det gir best lyd. 8)
 

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Innlegg
230
Antall liker
1
Takk for forklaringene, KJ og Oddgeir. ;)

Men: Alt dette vet jeg. Jeg vet poenget med anti-skating, både hva den skal rette opp og hva den gjør. Det jeg lurer på er om det er "naturlig" at dette fører til at armen trekker utover når den står i løse lufta, sånn at den ikke detter rett ned idet man slipper den.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Takk for forklaringene, KJ og Oddgeir. ;)

Men: Alt dette vet jeg. Jeg vet poenget med anti-skating, både hva den skal rette opp og hva den gjør. Det jeg lurer på er om det er "naturlig" at dette fører til at armen trekker utover når den står i løse lufta, sånn at den ikke detter rett ned idet man slipper den.
Ja, noe slik effekt kan du forvente, men stikker den flere cm avgårde, så er det formye antiskating på.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.181
Antall liker
4.397
Torget vurderinger
1
Takk for forklaringene, KJ og Oddgeir. ;)

Men: Alt dette vet jeg. Jeg vet poenget med anti-skating, både hva den skal rette opp og hva den gjør. Det jeg lurer på er om det er "naturlig" at dette fører til at armen trekker utover når den står i løse lufta, sånn at den ikke detter rett ned idet man slipper den.
Siden du alt vet hva antiskatingen skal gjøre, så vet du også at antiskatingen er arbeidsledig når pickupen henger å dingler i friluft, siden du ikke slår av antiskatingen når du løfter tonearmen, så vil tonearmen ha en mer eller mindre konstant kraft som trekker utover, og i mangel av kontakt mellom pickup og rille så er det ingenting som utligner denne kraften, og det eneste som forhindrer armen å svinge utover er friksjon i leier og mot armløftermekanismen.

mvh
KJ

PS. beklager at dette er litt mye teskje, men det virker som det er noe her du ikke forstår likevel.
 

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Innlegg
230
Antall liker
1
Siden du alt vet hva antiskatingen skal gjøre, så vet du også at antiskatingen er arbeidsledig når pickupen henger å dingler i friluft, siden du ikke slår av antiskatingen når du løfter tonearmen, så vil tonearmen ha en mer eller mindre konstant kraft som trekker utover, og i mangel av kontakt mellom pickup og rille så er det ingenting som utligner denne kraften, og det eneste som forhindrer armen å svinge utover er friksjon i leier og mot armløftermekanismen.

mvh
KJ

PS. beklager at dette er litt mye teskje, men det virker som det er noe her du ikke forstår likevel.
Jeg synes dette er veldig bra jeg, for jeg vet ikke så mye om mekanikken i en platespillerarm. Jeg vet også om hvilken funksjon en bilmotor har, men jeg vet ikke stort om hva som skjer i motoren fordet. ;)

Det du sier er altså at det jeg lærte som barn av pappa'n min, om at det er viktig at armen detter rett ned i hakket, er vranglære og også et tegn på at anti-skatingen er slått av? Takk! Det var alt jeg trengte å vite. :)
 

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Innlegg
230
Antall liker
1
Ja, noe slik effekt kan du forvente, men stikker den flere cm avgårde, så er det formye antiskating på.
Neida, det er snakk om 1-2mm til venstre, eller bort fra sentrum om du vil. ;)

Takk for hjelpen!
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Nå vet jeg ikke hvordan din tonearmlift ser ut, men på min RB-600 (gjelder alle RB-armene) er lift utstyrt med et gummibelegg. Dette øker friksjonen til tonearm, slik at denne ikke glir......
 

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Innlegg
230
Antall liker
1
Nå vet jeg ikke hvordan din tonearmlift ser ut, men på min RB-600 (gjelder alle RB-armene) er lift utstyrt med et gummibelegg. Dette øker friksjonen til tonearm, slik at denne ikke glir......
Ja, det er vel RB-250 på min, det er sånn gummisak du prater om på den, men den klarer vel ikke å forhindre all skliing da sikkert.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Ja, det er vel RB-250 på min, det er sånn gummisak du prater om på den, men den klarer vel ikke å forhindre all skliing da sikkert.
Med tiden kan denne gummien miste friksjonsevnen. Lurer på om denne gummien kan byttes ut med ny? Har selv brukt RB-250, 300 og 600 -armen, kan ikke si at ditt problem har plaget meg?
 

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Innlegg
230
Antall liker
1
Med tiden kan denne gummien miste friksjonsevnen. Lurer på om denne gummien kan byttes ut med ny? Har selv brukt RB-250, 300 og 600 -armen, kan ikke si at ditt problem har plaget meg?
Det har ikke plaget meg heller. Jeg bare lurte på om det var vanlig at stiften landet litt til siden for der man sikter. :)
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Det har ikke plaget meg heller. Jeg bare lurte på om det var vanlig at stiften landet litt til siden for der man sikter. :)
Du har ikke vurdert å gå å få sjekket om du har skjeve hornhinner ;D ;D

Som sagt, jeg har ikke dette problemet på min RB-600 -arm!
 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
Denne gummien skal visstnok kunne vaskes med litt isopropanl eller liknende for å få tilbake noe av friksjonsevnen. Har riktignok ikke prøvd dette selv (bruker bare håndmakt).
 
R

Roar

Gjest
:)
Synes du skal hente vateret og vatre begge veier. Husk og vatre tallerken også.

                     Mvh Roar

 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
516
Denne gummien skal visstnok kunne vaskes med litt isopropanl eller liknende for å få tilbake noe av friksjonsevnen. Har riktignok ikke prøvd dette selv (bruker bare håndmakt).
Jepp! Og så kan den slipes litt med superfint smergelpapir på tvers av "glideretningen". Gjorde susen på min SME III-arm. Utrolig irriterende med armer som ikke går loddrett ned!
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.606
Antall liker
152
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Det har ikke plaget meg heller. Jeg bare lurte på om det var vanlig at stiften landet litt til siden for der man sikter. :)
Ja, det er normalt! Og du ser sikkert at effekten avhenger av hvor på plata du er.

Mvh
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Hva er det egentlig som skjer inni armmekanismen når vi endrer antiskatingsinstilllingen? Tror ikke jeg har dette helt klart for meg.
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Hva er det egentlig som skjer inni armmekanismen når vi endrer antiskatingsinstilllingen? Tror ikke jeg har dette helt klart for meg.
Anti-skatingen skal motvirke at armen skøyter inn mot midten av platen, kreftene må derfor virke motsatt og trekker armen utover. Dette gjøres vanligvis ved hjelp av en fjær som spennes opp eller ved en magnet som flytter seg når man justerer på innstillingen. En del armer bruker også et lodd som henger på utsiden av armen.

CBA
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Hmmm? - Jeg trodde det nærmest var motsatt, at antiskating skulle hindre at nåla klistra seg til ytterveggen av rilla. Det er jo rillen som tvinger armen innover og for meg er det logisk at uten antiskating får nåla størst kontakt med den ytterste rilleveggen. Mulig jeg tar feil.
- Men det jeg egentlig lurte på var nok av mer mekanisk karakter - hvordan skjer denne kraftpåvirkningen sånn helt eksakt?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.713
Antall liker
7.973
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hmmm? - Jeg trodde det nærmest var motsatt, at antiskating skulle hindre at nåla klistra seg til  ytterveggen av rilla. Det er jo rillen som tvinger armen innover og for meg er det logisk at uten antiskating får nåla størst kontakt med den ytterste rilleveggen. Mulig jeg tar feil.
- Men det jeg egentlig lurte på var nok av mer mekanisk karakter - hvordan skjer denne kraftpåvirkningen sånn helt eksakt?
Den klassiske måten var å ha eit lodd hengande i ein tråd, festa til armen. Tråden gjekk over eit stag, og hang ned på den andre sida, slik at det trakk armen utover. Festepunktet på armen kunne regulerast i takt med behovet for å regulere krafta ut frå vektstangprinsippet.
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
God innføring! Testplate blir nemnt. Kjøpte HI-FI NEWS & RR si test-LP, men har problem med å høyre på Bias-setting/anti-skating. Andre som har prøvd?
mvh
Hmmm.....
Har brukt denne platen mange ganger til å stille antiskating og ser ikke helt problemet.
Hva er det du ikke får til?
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Hmmm.....
Har brukt denne platen mange ganger til å stille antiskating og ser ikke helt problemet.
Hva er det du ikke får til?
Høyre forskjell mellom kanalane med 300Hz-tonen Band 6-9. Muleg eg har brukt feil volum, men eg synest tonen er vanskeleg å plassere.

mvh
 

Billy_Joe

Medlem
Ble medlem
09.05.2005
Innlegg
46
Antall liker
0
Høyre forskjell mellom kanalane med 300Hz-tonen Band 6-9. Muleg eg har brukt feil volum, men eg synest tonen er vanskeleg å plassere.

mvh
Hei,
det er ikke noen forskjell på denne 300Hz tonen. Den skal høres helt klart, uten noen form for støy, og være lik i begge kanaler.

Hvis du har feil antiskating vil du få en svært irriterende støy på den ene eller andre kanalen. Det er lagt lite støy i spor 6 og denne støyen øker til svært høye verdier på spor 9. På mitt eksemplar av platen er det veldig mye overflateknitring, men det er ikke denne støyen du skal høre etter.

Støy i høyre kanal= for lite antiskate
Støy i venstre kanal= for mye antiskate

Hvis du hører klar 300Hz tone også i spor 9 er jo dette et lite mirakel. Har aldri vært i nærheten, men gir meg aldri før jeg har støyfritt i spor 8. Dette er da også tilstrekkelig.

Når det gjelder hvor mye antiskate du trenger vil dette variere med armen du bruker. Jeg var overrasket over hvor mye jeg måtte stramme min Mørch UP-4 for at sporingen skulle bli bra. For noen måneder siden klagde jeg min nød her på forumet over en pickup jeg trodde var utslitt. Etter å ha kjøpt testplaten og en PU-vekt fant jeg ut at jeg hadde kjørt med alt for lite vekt på PU, og alt for lite antiskate. PU har spilt som bare f... etter dette.

Man kan selvfølgelig ta mye på øret men det er utrolig god hjelp å ha en god protraktor, PU-vekt, og en testplate.

BJ
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Vedr. anti-skating kraften. Jeg viser til følgende som er del av et tidligere innlegg jeg har skrevet:
Kraften (i.e. den du ønsker å motvirke ved en "anti skating" mekanisme) som trekker pick-upen innover ( i retning av senterleiet) er proporsjonal med akselerasjonen (Newtons 2 lov). Pga at krumningen øker mot senter av platen øker også akselerasjonen og derfor øker også kraften. En god antiskating mekanisme må således evne å modellere denne oppførselen. Et lodd er altså ikke godt nok, men en fjærmekanisme kan være god nok.
I tillegg til dette er også kraften avhengig av friksjonen i rillen og derfor duger det ikke å benytte en "blank" plate for å stille inn anti-skating. En ytterligere komplikasjon er at nålen ikke står parallelt med rillen mer enn i to punkter på veien innover platen. Dette gir en endring i kraften (og dere kan kanskje avlede om den øker eller minker). Mvh.
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei,
det er ikke noen forskjell på denne 300Hz tonen. Den skal høres helt klart, uten noen form for støy, og være lik i begge kanaler.

Hvis du har feil antiskating vil du få en svært irriterende støy på den ene eller andre kanalen. Det er lagt lite støy i spor 6 og denne støyen øker til svært høye verdier på spor 9. På mitt eksemplar av platen er det veldig mye overflateknitring, men det er ikke denne støyen du skal høre etter.

Støy i høyre kanal= for lite antiskate
Støy i venstre kanal= for mye antiskate

Hvis du hører klar 300Hz tone også i spor 9 er jo dette et lite mirakel. Har aldri vært i nærheten, men gir meg aldri før jeg har støyfritt i spor 8. Dette er da også tilstrekkelig.

Når det gjelder hvor mye antiskate du trenger vil dette variere med armen du bruker. Jeg var overrasket over hvor mye jeg måtte stramme min Mørch UP-4 for at sporingen skulle bli bra. For noen måneder siden klagde jeg min nød her på forumet over en pickup jeg trodde var utslitt. Etter å ha kjøpt testplaten og en PU-vekt fant jeg ut at jeg hadde kjørt med alt for lite vekt på PU, og alt for lite antiskate. PU har spilt som bare f... etter dette.

Man kan selvfølgelig ta mye på øret men det er utrolig god hjelp å ha en god protraktor, PU-vekt, og en testplate.

BJ
Stemmer godt dette her.
Med en bra pickup og en bra arm er det altså mulig å få til -16db signalet uten forvrengning i begge kanaler.
Man kan også sjekke med side 2 på samme plate som har -15db spor ytterst, på midten og innerst på platen.
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Yepp det er riktig, asymetrien i belastningen på pickup-nåla når den er i rilla vil trekke armen mot sentrum med en viss kraft (avhengig av nåletrykk, sliping og posisjon over plata, dvs. kraften er ikke konstant over hele plata), for å motvirke denne skøytingen innover plata, så har vi anti-skøyting-skating.

mvh
KJ
For å oppnå en førings-bue som gir minst mulig vinkelfeil ( ofte med to 0-punkter ) må pickupen's vinkel i forhold til arm og opphengingspunktet gi en betydelig kraft mot venstre sett fra arm aksen. Kraften kommer kun gjennom friksjonen mot platen, og ikke sentrepetalkraften som ble i bladet Fidelity.
 
Topp Bunn