Apple hever lydkvaliteten i iTunes

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Har hørt om dette for en stund siden, og det er godt mulig at det blir klart bedre enn dagens komprimerte.
Bare synd at det kan se ut som det ikke blir et tilbud for ukomprimert alac i 24/96............det hadde vært noe.
Mvh.KW

V

vredensgnag

Gjest
Mye vil ha mer. Jeg har avspilt high-res vha Apples produkter siden 2005. Jeg har både lossless og WAV lett tilgjengelig. Apples Core Audio lydformat er standard innen musikk- og filmproduksjon, og gratis tilgjengelig for meg vha Mac OS. Mine datamaskiner snakker lett med ulike lydkort jeg kobler til, og jeg avspiller nå enkelt stream-filer i lossless oppløsning gjennom mitt Apple-nettverk hjemme.

Apple har presset på for at de som selger musikk og film gjennom iTunes Store skal gjøre dette i best mulig oppløsning, til lavest mulig pris, og dette er et utspill i rekken av mange som går i riktig retning.

Så hvorfor er du skeptisk?

NADKRAFT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2010
Antall liker
6
Sted
Oslo
Fordi de oppgrader til "hele" 256 kbit, ikke mye bakoversveis med andre ord.

Kom med hi-rez når de først skal begynne rote med oppløsningen. Men som nevnt kan det være starten på noe bedre.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg mener å ha lest at de hevdes at dette selv i 256 visstnok skal lyde bedre enn redbook 16/24.
Men det hadde jo vært fint og fått muligheten for det samme i alac 24/96.
Ikke minst for de av oss som da ville kunne handlet fra iTunes og da med inntakt lyttero.

Mvh.KW

V

vredensgnag

Gjest
256 har de jo hatt noen år. EMI-katalogen var vel det første de fikk lov til å distribuere i iTunes+
AAC er uansett langt bedre enn vanlig mp3.

Dette er opp til plateselskapene. Apple slapp source-code for ALAC en tid tilbake, gjorde den fritt tilgjengelig med andre ord, slik at ulike skal kunne anvende formatet for lossless distribusjon over iTunes Store.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
At det oppgraderes til 256kbit er ikke poenget, heller ikke 24/96. Begge deler er "galt". 256kbit ble innført for lenge siden, og iTunes Plus gir deg heller ikke samplerate på 24/96. Poenget er at studioene kan sende hi-rez studiomaster til Apple som blir direkte konvertert til AAC via en 32bits output fra SRC. Dette skal gi økt presisjon i forhold til å enkode fra en 16bits CD-masteer. Etter sigende skal dette gi like god/bedre lyd enn ukomprimert 16bits lyd fra CDen.

I tilleg vil Apple sitte med studiomasteren, og vil kunne tilby denne i full lossless kvalitet ved neste korstog. ("iTunes Plus HiRez")

Kanskje er det slik at ikke alle plateselskapene er like begeistra for å tilby kundene hi-rez studiomasteren pr. idag, men at å kunne tilby CD-kvalitet ved 256kbit oppleves som en fordel. I fremtiden blir det jo svært enkelt for plateselskapene å kunne ombestemme seg iogmed Apple allerede sitter med studiomasteren, og at derfor merarbeidet til plateselskapene er tilnærmet null.

V

vredensgnag

Gjest
Man skrev:
At det oppgraderes til 256kbit er ikke poenget, heller ikke 24/96. Begge deler er "galt". 256kbit ble innført for lenge siden, og iTunes Plus gir deg heller ikke samplerate på 24/96. Poenget er at studioene kan sende hi-rez studiomaster til Apple som blir direkte konvertert til AAC via en 32bits output fra SRC. Dette skal gi økt presisjon i forhold til å enkode fra en 16bits CD-masteer.

I tilleg vil Apple sitte med studiomasteren, og vil kunne tilby denne i full lossless kvalitet ved neste korstog. ("iTunes Plus HiRez")
Presis. Men trådstarter er skeptisk.

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
I en annen tråd har jeg pratet om et produkt fra Teac som skulle mer eller mindre være en airplay 24/96 sak. Den viste seg å ikke få godkjennelse for apple. Mellom linjene leser jeg da at det kommer noe nytt i forbindelse med dette her til streaming fra apple? Uansett klarer vel ikke dagens apple tv og airport express å streame disse mastered for itunesgreiene? eller?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
airplay (airtunes) er foreløpig 16/44 og kun det.
Mastered for itunes er 16/44 det også.

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Ja, det har stått om det mange steder i det siste. Spennende...

Har fulgt en diskusjon på apples forum i det siste og der mener mange at apples dingser (airport express osv) egentlig bare trenger en softwareoppdatering for å kunne takle hirez med digital ut. Så får vi se.

Topp Bunn