Apple Imac Lagring

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.393
Antall liker
724
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Noen som har formening om lagring av store mengder musikk filer på Apple maskin

Dette gjelder om man burde gå for Apple Fusion drive eller standard serial A hardisk

Vi snakker om en TB + lagring,har alerede en TB og vil ha noe og gå på frammover

Noen sier att Fusion drive ikke er det rette når man flytter på store filer ??

Noen som vet noe eller har formening om dette ??
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.553
Antall liker
3.082
Sted
Oslo
Jeg oppgraderte fra en iMac med snurredisk til en med 3TB Fusion Drive i sommer og jobber stadig med filer på over 100MB. Fusion Drive er jo egentlig en kombinasjon av SSD og snurredisk, med litt programvare for å effektivisere fordelingen, og jeg ser ikke at den har noen ulemper i forhold til flytting av filer.

Det som gjør Fusion Drive suveren er SSD-biten som sørger for at oppstartstiden på både maskinen og større dataprogrammer går lynraskt, uten å måtte ha alt på SSD.

Da det kom var det noen som hacket seg inn på programvaren og oppdaget at de kunne lage Fusiin Drive selv ved hjelp av en hvilken som helst SSD og snurredisk. Det er programvaren som gjorde forskjellen og laget en sømløs kombinasjon av de to.
 

LA8PV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
272
Antall liker
287
Kjøp en ekstern hardisk med thunderbolt, to disker i boksen og RAID 1 (dvs at innholdet speiles mellom diskene, hvis den ene disken kræsjer så har du fremdeles en kopi) Ta i tilegg backup fra disken til nettskyen så er du safe og kan sove trygt om natten :)
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.553
Antall liker
3.082
Sted
Oslo
Ville gått for ssd disk (helst pci basert) å ha operativsystemet på. Kjøp deretter en ekstern harddisk (fortrinnsvis thunderbolt, dersom du har thunderbolt port på imacen) til lagring. F.eks. denne: WD My Book Duo 8TB Thunderbolt V2 - Lagringsenhet med to disker og Thunderbolt 2-porter
Jeg forstår det sånn at han vurderer å kjøpe ny maskin, og da er det tungvindt å plassere forskjellige ting på forskjellige disker manuelt. Fusion Drive fordeler oppgavene mer dynamisk og det merkes veldig godt når man starter opp tunge programmer som PhotoShop.

Dette gjelder forsåvidt også om han skal bytte ut disken på en eksisterende iMac.

En annen fordel med dete er at du bare har en synlig disk og det fungerer helt knirkefritt ved backup til ekstern disk ved hjelp av Time Machine.
 

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Innlegg
798
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Jeg bruker en LaCie 3TB Thunderbolt satt opp i Raid1, med snurredisker, fungerer glitrende for avspilling av film/musikk hos meg.
Og en egen thunderbolt for backup til Time Machine.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Skal du ha en ny maskin og skal arbeide med store filer, så ville jeg gått for en pci-løsning, f.eks på 512gb. Så kan du alltids kjøpe en hybrid harddisk i tillegg. En hybrid harddisk er tilsvarende en fusion drive, bare at det ikke er softwarebasert og funker også i windows.

ulempen er kanskje at ssd-delen i en sshd (hybrid disk) ikke er så stor som i et fusion oppsett. Typisk er den kun 8gb, men i det store og hele betyr det nok ikke all verdens, fordelen er at ssd-delen ikke opptar ekstern båndbredde og heller ikke cpukraft og/eller at OSet må drive å kopiere data frem og tilbake mellom 2 eksterne disker. Dette gjøres automatisk, og raskere også, slik at det også vil veie opp for den mindre ssd-delen.
 
Sist redigert:

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.393
Antall liker
724
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Takker for svar .....ga meg litt og tenke på.....,skal bruke imacen som en musikk central og tenkte da på intern lagring og minst mulig bokser i stua

Men ble litt usikker på Fusion drive iht dette
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.553
Antall liker
3.082
Sted
Oslo
Det tror jeg er helt uproblematisk. Selv om vi fremdeles har CD-plater hender det at jeg kjører musikk i apple lossless-format direkte fra min iMac til anlegget.
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.393
Antall liker
724
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Ja har en forsterker med dac som er satt opp og lagd for og streame fra itunes direkte ,videre bruker jeg en apple router extreme med minne som back up
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.553
Antall liker
3.082
Sted
Oslo
Det burde gå helt fint. Eneste problemet jeg har opplevd var at en eldre MacBook Pro med bare SSD-disk hoppet litt da jeg kjørte lyd trådløst via AirPlay samtidig som den viste bilder i iPhoto, men det klarte det fint da jeg brukte kabel.
 

2112

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2011
Innlegg
150
Antall liker
44
Torget vurderinger
7
Topp Bunn