Apple TV 4K + LG lydplanke = problemer

tormodg

Medlem
Ble medlem
03.07.2021
Innlegg
7
Antall liker
3
Sted
Oslo
Mitt første innlegg her! :)

Oppsettet mitt er:

LG C8 55» TV
LG SL10YG lydplanke
Apple TV 4K

Lydplanken er tilkoblet TV via HDMI ARC
Apple TV er koblet til lydplankens HDMI 1.

Jeg har nettopp kjøpt denne lydplanken for å ha på hytta, men tester den hjemme først.

I utgangspunktet fungerer dette utmerket. Men av og til mister jeg bildet fra Apple TV. Jeg kan fortsatt slå over til apper på TVen og da får jeg bilde. Men velger jeg HDMI 1 (= Apple TV) på lydplanken står det bare «Ikke signal» på TVen. Noen ganger kommer bilde tilbake, men flere ganger nå har jeg måttet plugge ut strømledningen til lydplanken for å restarte den. Da kommer bildet tilbake. Så det kan tyde på at lydplanken ikke alltid klarer å tolke signalene fra ATV.

Apple TV sender 4K 50 Hz Dolby Atmos. Jeg har slått av «tilpass til innhold», men det ser ikke ut til å utgjøre noen forskjell.

Er det noen som kjenner til dette problemet og har noen råd?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det kan være HDMI kablene. Kjøp 2 stk HDMI-kabler som er godkjent opp til 18Gbps og se om problemet blir borte (kjøp noen billige på elkjøp/biltema eller lignende). Alternativt kan du slå Apple TV 4K over til å operere i 4:2:0 i stedenfor 4:4:4 (alt materiale er 4:2:0 uansett).
 

tormodg

Medlem
Ble medlem
03.07.2021
Innlegg
7
Antall liker
3
Sted
Oslo
Takk for svar! Begge kablene er Amazon Basics CL3 Rated High-Speed HDMI Cable (18 Gbps, 4K/60Hz). Men jeg skal teste med noen andre.

Skal teste 4:2:0 også.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg har opplevd mystiske ting fra Apple TV 4K spesielt når det gjelder kabler. Den ville plutselig ikke initiere sync med TV periodevis, byttet kabel og alt ble fint. Legg merke til at HDMI kabler for HDMI 2.0 bør være 2 meter eller lengre. Ryktet sier at noe "bølgeteori" kan bli introdusert med kortere HDMI kabler som gjør at signalene blir påvirket (fikk tipset fra Trinnov når jeg sleit med Apple TV 4K). Apple TV 4K er kjent for å være litt problematisk relatert HDMI-kabler. Samme kabel jeg tidligere brukte på Apple TV 4K fungerer helt perfekt på alle andre kilder i samme oppsett.

NB! jeg ville prøvd å bytte kabel fra Apple TV 4K til lydplanke først.

Alternativt kan du prøve en av de andre HDMI inngangene på lydplanke.
 
Sist redigert:

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Og her ville jeg ha koblet ATV i TV….
Lydplanken er for lyd, ATV først og fremst for bilde.
Og en lydplanke er ikke en receiver….
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Tormodg: Mest sannsynlig HDMIene, ja. Finn deg noen nye, for eksempel fra Furutech, Audioquest, Kimber. Sørg for at de overgår standarden de skal gjengi. Den planka er et samarbeid med Meridian , så det bør bli et bra resultat. På den annen side er LG proponenter for dette pokkers Androidsystemet. Og det liker hverken Apple eller deres brukere..meg inkludert😎 Var det opp til meg, hadde verden to mobilmerker igjen: Apple og Nokia..med egne operativsystemer.
 
Sist redigert:

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Tormodg: Mest sannsynlig HDMIene, ja. Finn deg noen nye, for eksempel fra Furutech, Audioquest, Kimber. Sørg for at de overgår standarden de skal gjengi. Den planka er et samarbeid med Meridian , så det bør bli et bra resultat. På den annen side er LG proponenter for dette pokkers Androidsystemet. Og det liker hverken Apple eller deres brukere..meg inkludert😎 Var det opp til meg, hadde verden to mobilmerker igjen: Apple og Nokia..med egne operativsystemer.
Beklager å si det, men svindyre kabler fra Audioquest og Furutech hjelper ikke på Apple TV 4K!
De har vel vist seg å ikke overholde spesifikasjoner også.
Det er en grunn til at de(Apple) anbefaler Belkin, den er utprøvd av meg og mange andre, og er ikke overpriset! Ingen gullbelagte kontakter, men selv her i Bergen har vi ikke store problemer med korrosjon på kontakter innendørs. :giggle:

Belkin UHD 48GBPS kabel

Kabelen er 2 meter og selges hos Clas Ohlson også, i tillegg til mange andre steder.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Skinny: Nå bruker jeg Furutech her, og det funker absolutt gull…Det skal sies at jeg har kalibrert inn en god del skjermer i min tid, og det er faktisk en grunn til at jeg helt ærlig hater koreansk skjerm, elsker koreansk film. Manglende kontinuitet og begrensninger i kompatibilitet er bare to av dem.
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Skinne: Nå bruker jeg Furutech her, og det funker absolutt gull…
Tror nok det @skinnyboy prøver å si er at svindyre merkevarekabler ikke gir noen gevinst når overføringen er digital, så lenge en helt vanlig kabel overholder specs.

Hvis Furutech kabelen din både overholder specs og ikke koster det hvite ut av øya, så er det vel greit nok. Men du får neppe noe annet enn eierglede igjen for pengene hvis du legger ut ekstra for typiske "High-end" HDMI kabler.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
...
Det er en grunn til at de(Apple) anbefaler Belkin, den er utprøvd av meg og mange andre, og er ikke overpriset! Ingen gullbelagte kontakter, men selv her i Bergen har vi ikke store problemer med korrosjon på kontakter innendørs. :giggle:
....
Jeg kranglet en gang flere dager med en kunde i Bergen:
De hadde lokaler i Skuteviksboder 1-2 (helt på kaikanten for de som ikke er kjent).
Kunden ville ikke akseptere at problemet var for tørr luft i lokalene.
På kaikanten i Bergen.
Men det var det.
😂
Så (Bergen)klimaets innvirkning på tekniske innretninger kan noen ganger være noe overraskende, både for bergensere og andre.
Derfor er kontakter ofte gullbelagt.
 

tormodg

Medlem
Ble medlem
03.07.2021
Innlegg
7
Antall liker
3
Sted
Oslo
Takk for mange gode forslag.

Jeg har ikke prøvd å koble ATV til TV-en enda, det gjenstår.

Men jeg kjøpte 2 nye HMDI-kabler (disse). Da endret problemet seg til at jeg plutselig fikk helt svart skjerm et par ganger i løpet av semifinalen Italia-Spania (veldig upraktisk…måtte restarte lydplanken).

Men så gikk jeg inn i ATV-innstillingene og satte kroma til 4:2:0. Og etter det har det ikke skjedd igjen. Krysser fingrene.
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Det finnes en haug med YouTube videoer som forklarer hvordan man stiller inn ATV riktig, eller slik at den fungerer best.
 

tormodg

Medlem
Ble medlem
03.07.2021
Innlegg
7
Antall liker
3
Sted
Oslo
Jeg koblet ATV til TVen. Da fikk jeg umiddelbart et problem med AV-synk. Ser ut som om dette er et kjent problem med ATV og LG OLED.

Edit: Byttet tilbake til å koble ATV til lydplanken, da er det null problemer med AV-synk.
 
Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg har Apple TV 4K med LG OLED... noen ganger tar det litt tid før sync er på plass (typisk 2-5 sekund), men når AV sync er på plass er det veldig stabilt uten problem.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Tormodg: LG liker altså egentlig ikke eple. De solgte telekommunikasjonsavdelinga si til Google, og det bærer fortsatt de koreanske produktene noe preg av. LG funker med Android, intet annet..😒 Sjekk ut Kimbers Ascent 4K-linje..De bør ha det som trengs. Et vennepar bruker Audioquest på Samsung, de har ARC. Så de bør holde til LG og.,
 
Sist redigert:

tormodg

Medlem
Ble medlem
03.07.2021
Innlegg
7
Antall liker
3
Sted
Oslo
@TGB det skjer dessverre ikke her. Har du lydplanke eller anlegg koblet på?

Vanligvis har jeg ATV koblet til en Sony STR-DN1080 som er koblet til TVen via ARC og det har vært problemfritt.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
@TGB det skjer dessverre ikke her. Har du lydplanke eller anlegg koblet på?

Vanligvis har jeg ATV koblet til en Sony STR-DN1080 som er koblet til TVen via ARC og det har vært problemfritt.
Alt går gjennom Trinnov Altitude32, men funker også fint direkte koblet til TV.

Lydplanke du liksom :eek:
IMG_0817.jpg
 
Sist redigert:

tormodg

Medlem
Ble medlem
03.07.2021
Innlegg
7
Antall liker
3
Sted
Oslo
Et par dager senere og det ser ut til å fungere som det skal nå. Takk for alle tips.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Tøff uttalelse når du aldri har hørt på resultat i nettopp dette rommet :)
He he, ja jeg vet det er et killer anlegg 😉, men måtte bare da rommet nok er den eneste svakheten jeg kjenner til 😊.
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
412
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Og her ville jeg ha koblet ATV i TV….
Lydplanken er for lyd, ATV først og fremst for bilde.
Og en lydplanke er ikke en receiver….
Nei, det bør han ikke gjøre.
Planken har Atmos og det har også apple TV. Om han kobler slik du anbefaler, mister han Atmos.
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
412
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Regner med at TV støtter Atmos.
Nei. Hverken Tven eller lydplanken har eARC. Dette er en C8, dvs fra 2018. Det er ganske nylig at lydplankene og TVene har fått eARC. Så de fleste som ikke nettopp har kjøpt tv, har ikke dette.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Nei. Hverken Tven eller lydplanken har eARC. Dette er en C8, dvs fra 2018. Det er ganske nylig at lydplankene og TVene har fått eARC. Så de fleste som ikke nettopp har kjøpt tv, har ikke dette.
Begge støtter atmos, dvs dd+ m/ atmos metadata. Det er ingen online-tjenester som tilbyr TrueHD m/ Atmos, så til streaming går man ikke glipp av noe uten eARC uansett.
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
412
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Begge støtter atmos, dvs dd+ m/ atmos metadata. Det er ingen online-tjenester som tilbyr TrueHD m/ Atmos, så til streaming går man ikke glipp av noe uten eARC uansett.
Ja, men hvis du ser hva jeg har kommentert på så er poenget at koblingsmåten gjør at han mister atmos. Han streamer uansett fra apple TV og da vil han kun få atmos når han kobler den rett i lydplanken, ikke gjennom arc.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
På en C8 mister man ikke atmos ved å kjøre inn via HDMI og ut på ARC.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Jo, om lydplanken ikke støtter eARC :)
det er feil. Arc støtter dd+ som støtter atmos.
Som jeg skrev tidligere «Det er ingen online-tjenester som tilbyr TrueHD m/ Atmos, så til streaming går man ikke glipp av noe uten eARC uansett.»
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
det er feil. Arc støtter dd+ som støtter atmos.
Som jeg skrev tidligere «Det er ingen online-tjenester som tilbyr TrueHD m/ Atmos, så til streaming går man ikke glipp av noe uten eARC uansett.»
Det er jo ikke nødvendigvis sikkert at lydplanken tolker Atmos på ARC da (har vært borti før).
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Jo, det er sikkert.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Temmelig irrelevant. Her var det snakk om en LG SL10YG lydplanke.
 
Topp Bunn