Ja, da er verden kommet et lite skritt videre. Eller, hva skal man si, drapsvåpenet er ikke funnet, og morderen er på frifot, men vi vet nå at det var en stump gjenstand som skapte blåmerkene til herr Gundersen.
Det første jeg gjorde (før geirendre sa jeg ikke trengte), var å bytte den sure motstanden. Litt skummelt egentlig, for det eneste jeg har liggende er 600mW-typen. Greit å ha svake motstander som ryker i stedet for andre, dyrere ting. Heh. Hva vet vel jeg.
Blått er flott! Lurer fortsatt på hvorfor det er så mange ulike farger på motstandene..
Så, nå var det å måle emittermotstandene da. Jeg legger på både last og kortslutning, så alt skal være fint og propert. Ikke noe tull eller oscilleringer eller annet knas. Det sies at disse forsterkerne er fabelaktige, men lever konstant på grensen til ustabilt vanvidd. Det er nok ingen skrøne!
1KOhm på inngangene, 7,5Ohm på utgangene
Uff... Dette er noe skit. Det er riktignok snilt av produsenten å tilby enkelte målepunkter som forhåpentligvis ikke setter kretsen ut av spill, men det hadde også vært fint om disse var sånn nogenlunde tilgjengelige.
Må feste en probe på undersiden her, mellom tie fighteren og forbi diverse komponenter som ligger i veien. Veldig lett å komme borti ting man ikke skal komme borti..
Ja, det var en gang hele skiten gikk bananas. Da hadde jeg ikke kortsluttet innganger og lagt på last, og prøvde måle akkurat den fete larven som er beskrevet på bildet. Strømforbruket gikk i taket, jeg rakk heldigvis skru av. Vet ikke om det var fordi kretsen var ustabil, eller fordi proben min kom borti noe den ikke skulle. Er jo umulig å se, man må gå på tærne og tenne røkelse i håp om at alt stemmer. For å si det sånn, uansett hvor mange ganger jeg skrur på variacen (som for øvrig er helt uunnværlig!!), så har jeg hjertet i halsen og sommerfugler i magen.
Det er også slik, at denne variacen kan bytte mellom en måler som viser 0-3 Ampere, og 0-0,6A. Sistnevnte er mest praktisk, men man må holde inne en knapp for å aktivere den, og hver gang man aktiverer/deaktiverer den så blir det et voldsomt blipp i strømmen, og da går forsterkeren bananas og sikringen ryker. Sensibelt smykke, den EC. Men sånn er det, når man snakker
bleeding edge
Så her er målinger. Det skal ideelt være 20mV @ 240V. Jeg har målt ved
200V, da 240V gir galimatias-tilstander. Jeg har latt det stabilisere seg litt før jeg skrev ned målinger (= et par minutter). Tabellen speiler enheten sett ovenfra, så den øverste linjen er emittermotstandene nærmest utgangene, mens de nederste er lengst foran.
Venstre kort/høyre kort er de to kortene tilhørende samme kanal. Vi tester altså kun venstre kanal her, den andre er koblet fra (som foreslått tidligere).
Transistortype | Venstre kort | Høyre kort |
NPN | 12,5mV | ~9mV (jo-joer litt +/- 0,3mV?) |
NPN | 12,5mV | 7,6mV |
PNP | 8,2mV | 2,2mV |
PNP | 9,5mV | 2,2mV |
Så her var det litt forskjell, ja.. Jeg må innrømme jeg synes det hele er litt snodig. Jeg trodde alle fire av samme type var koblet i paralell, men det ser heller ut til at det er to par av hver type. Jeg klarer ikke finne skjema for det høyre kortet, så det er en liten nøtt.
SÅ: Jeg prøver skru opp til 240V mens jeg måler en av de to bøseste transistorene (oppe til venstre), da fyker målingen i taket. Så jeg justerer bias til 20mV @ 240V på disse.
Som nevnt tidligere, så blir det vamt her. Det blir det fortsatt med bias skrudd ned. Kan virke som strømforbruket synker litt, men vi snakker fremdeles rundt 100W forbruk (
0,3-0,4A - vanskelig å måle nøye på det meteret).
Ved hjelp av en biologisk termosensor får jeg bekreftet mistanken - varmeutviklingen kommer nettopp fra disse skøyerungene oppe til venstre.
Her kommer all varmen fra.. tror jeg. Men tror Q23 også er litt heit
Ok, så da har jeg 3 (tre) greier:
1) Jeg er ganske sikker på at det ikke er noe galt med transistorene. Dette problemet var jo også tilstede med helt nye transistorer. Det må være noe i kretsen rundt.
2) Hvis emittermotstandene viser 20mV, og de fremdeles er kokvarme - hvor går strømmen hen? I følge skjemaet er det ingen andre motstander i denne delen av kretsen. Det skal være rett inn i kollektor og ut av emitter.
3) Q23 (som forer de to hete potetene) var den eneste av de mindre transistorene som røk ved forrige vulkanutbrudd, så den er sikkert litt heit den også. Kanskje varmen for det meste kommer fra småtransistorene? For det har absolutt vært trøbbel i den kjeden før. Hmmm...
Hvilket leder meg til et lite spørsmål til...
4) Er det egentlig noe spenningsregulering i denne boksen? Jeg har ikke sett noen regulator, passende zenerdiode eller annet som skulle indikere det (utenom D5/D6, men det er 10V). Er intern DC rett og slett en direkte funksjon av AC inn i strømforsyningen? Hvor heldig er det? Ref
@lovemusikk sitt spørsmål rundt hvordan maskinen reagerte på 240V vs 220V..
Jeg tenker mens jeg skriver her, jeg. Sorry hvis det er litt rotete.