Arbeidstråd: EC Preampliwire + effekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.021
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Redigerte forrige post jeg, med ny info. Hadde en liten brainfart da jeg skrev sist. Se gjerne over 😇 😇 😇
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    2.504
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Fullt skjema ligger her: http://www.amplimos.it/images/electrocompaniet-aw-100-power-amplifier-schematic.pdf

    Side 2 er den som gjelder :)

    Jeg har sjekket railene (hva er et godt norsk ord for det? Hovedstrømåre?), de er fine og påvirkes ikke når forsterkeren hoster. Prøver å måle base på Q20 og Q22, men har ingen god referanse. Siden jeg har koblet i variac har jeg ingen jord. Har tidligere brent en av disse transistorene ved å måle i samme nabolag, så var litt engstelig.

    Har nå prøvd å måle Vcb, men når jeg har probene koblet på så trekker boksen kun 17W.. det vil si, ingen action.

    Vcb er dog lik på Q20 og Q22 (med motsatt fortegn). Ligger på rundt 45-50V på begge to.

    Av og til kommer det små "hikk" hvor spenningsforskjellen minsker, før den går opp igjen. Men ikke noe voldsomt. Strømforbruket endrer seg med 4-5W når dette skjer. (13-17W, sånn ca).
    Ja sorry driver railene er hoved spenning pluss og negativ til driver og den 42+- Power railene er spennings supply pos og negativ til power transene :)
    Du husker når du sjekket over bias transistoren du fikk økning når du dro opp tom gang
    Dette er det samme bias signal du skal sjekke bare at nå sjekker du at det har passert gjennom 2 driver par og rett på begge basene ,Etterpå Når du har sjekket den , kan du måle at den ligger symmetrisk inn under rail spenningen dvs ; måling 1 fra pos powerrail til base q25/26 ,
    Måling 2 likeledes fra negtiv power rail til basen q29/30, disse 2 målingene bør være like så godt som
    3, måling mål off settet , dvs spenningen på begge HT utgangene , de og bør være 0 volt
    Hvis all her e r ok da vet du at bias driver stter opp" driverne rett og at power transene blir styrt til sist
    Da har du oppgave ; 4 måle punkter
    , og du kan godt starte med lav spenning og gå oppover ny med flere målinger
    Hvis den blir ustabil er det ikke vits å gå oppover og behold lav bias inntil du har funnet sannsynlig årsak

    Good luck
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    2.504
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Små tips
    Den effekt måleren måler den bare effekt ? I tilfelle kunne du like gjerne brukt en 220 volt lampe i serie med ampen i tillegg til at du bruke variac , da har du bedre sikkring mot uforutsett som occillasjon , kortslutning eller om det er slags termisk runaway " som opptrer ved høyere spenninger og evt stor forsjell på utgangs transistorene
    En passende watt på den bør være 60 -100w ,
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.021
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Her var det mye å ta tak i, @HAREPUSEN ! Blir en PM om ikke så lenge tror jeg.. i mellomtiden må jeg dele et lite sukk. Jeg har prøvd å finne ut hvilke transistorer i kretsskjemaet som samsvarer med de som er på kortet. Jeg begynte ytterst, og det gikk fint. Nå har jeg målt Q20 og Q22 og sjekket at den delen funker. Det er noe lenger bak som lager trøbbel. La oss ta en titt på skjemaet:

    IMG_1950.jpg


    Har du sett på det? Helmaks, for her er dagens lille julenøtt! Nå skal vi se på hvordan kortet ser ut:

    IMG_1949.jpg


    Hvis du er en reser på sånt som dette, så har du kanskje begynt å stusse allerede. For min del tok det litt tid. Ser du de transistorene som er skrudd fast i kjøleribben, nederst på bildet? De er (fra venstre mot høyre): Q23, Q24, Q22, Q20 og Q21. Jamfør kretsskjemaet - disse transistorene er spesifisert som hhv 2SC3421 og 2SA1358. Det er noen andre som sitter på mitt kort, men akkurat det er ikke så viktig. Det som er viktig, er at det tilsynelatende er en del av denne typen i kretsen. La oss se på kretsskjemaet én gang til:

    IMG_1948.jpg


    Hvis vi merker dem, ser vi at det er 8stk 2SC3421, og 7stk 2SA1358. Finner vi disse på kortet, mon tro?

    IMG_1945.jpg


    Her er det hhv 5 og 4 stk. Men, kanskje de i min variant ikke bruker akkurat de samme? Det er vel ikke nødvendig? Hvis vi teller antall transistorer, kommer vi nok til samme sum!

    Kretsskjemaet: Totalt 19 stk (+7 på datterkortet)
    Kortet: Totalt 27 stk (+0 på datterkortet)

    Æææh! Bare én i forskjell, men likevel.. Av andre ting, er det ingen zenerdioder her (som jeg kan se, i hvert fall). Dvs, D1 og D2 er ikke i denne varianten.

    Noe annet? Jo Q20 og Q22 drives av samme transistor. Jeg har dokumentert det før, men visste ikke helt da hva jeg så på. Men se her:

    IMG_1949 2.jpg

    Her er transistoren som driver både Q22 og Q20. Det er en motstand mellom den og Q22, men eller samme signal.

    😶😥
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    2.504
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ja da forstår jeg du sliter , Men det må jeg bare si ,,, måtte lese meg opp tråden din , du skriver fornøyelig og morsomt selv om an annen ville gråte , Ikke slutt med det , :)
    Ett pcb uten komponent merking har ofte ett kart i manualen som viser dette .Og lay outen er diagrammet ofte for letthets skyld simplifisert i linjer , men i real world en helt annen plassering ..Har du BOM som vi kaller det; bill of materials , der ville feks q 25 stått hvilken type mm og alle komponeter .Det går an å følge baner , men det er en hekkans jobb ,Har du til gang til det tror du ,,, det er jo noen her inne som driver å reparerer gamle aw og dp ,,,kunne jo hørt med dem
    Det viktigste er å få identifisert eller verifisert at sjma 2 og 3 som gjelder .Har du bilde av søster ":) kortet altså
    Om ikke annet finnes må detektiven " kobles inn sammen med sjema og komponenter og kansje google noen for identifikasjon

    Biasen kretløpet din ligger i predriver delen som vi kaller det , ofte er tomgangs kretsen der men en transistor ekstra og og her er de type to220. De er q 20 -21 -22 , 2 identiske og npn og 3 trans er komlimentæren dvs lik bare pnp .Da er vi litt på vei ?Små transistorene foran bias trinnet , er inngags trinnet på sjema de er TO92 type , og pleier alltid å være merket

    Vel Jeg hadde nesten samme problemer når jeg holdt p¨å med kina ampene mine , der stemmer ikke hverken sjema eller komponenter noen plasser ,

    Se hva du finner ut , så kan jeg sjekke om komponent plassering liste finnes eller ei
    Hang in there
     
    Sist redigert:

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.021
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ja, da røyk det av denne:

    F5459A41-8D5A-4253-9D6D-A02F95FF9B26.jpeg

    Målte den, boksen falt til "nullmodus" og dro 17W. Så tenkte jeg, hva skjer om jeg setter på bittelitt signal mon tro.

    Kom ikke noe særlig på høyttalerutgangen, men strømforbruket steg i taket, og poff kom det røyk.. og jeg som er så nøye med å sette variacen på 0V og sakte øke for hver minste lille greie jeg gjør!! 😨

    Kan jo alltids håpe på at det var den som var bøs hele tiden. Heh..
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    2.504
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ja, da røyk det av denne:

    Vis vedlegget 683536
    Målte den, boksen falt til "nullmodus" og dro 17W. Så tenkte jeg, hva skjer om jeg setter på bittelitt signal mon tro.

    Kom ikke noe særlig på høyttalerutgangen, men strømforbruket steg i taket, og poff kom det røyk.. og jeg som er så nøye med å sette variacen på 0V og sakte øke for hver minste lille greie jeg gjør!! 😨

    Kan jo alltids håpe på at det var den som var bøs hele tiden. Heh..
    Ja den lille to 92 transistoren du ringet rundt , klarer du lese den , jeg pleier ta mobil bilde evt blåse det opp og lese :)
    Jeg mistenker en eller to i arbeids laget 8 mann " ditt entene r død ller brukket rygg q23-32altså power transene )
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    2.504
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Har sent mail til en her på forum som bør ha ekspertise , imens får vi være sherlock and holmes :)

    Og så langt tror jeg du har rett , sjema stemmer ikke , for der brukes samme drive og inngas tran all over og det har ikke du .Vi må ha rette sjema
     
    Sist redigert:

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.021
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ja da forstår jeg du sliter , Men det må jeg bare si ,,, måtte lese meg opp tråden din , du skriver fornøyelig og morsomt selv om an annen ville gråte , Ikke slutt med det , :)
    Takker!! Føler det hjelper litt å skrive om det, da har forhåpentligvis andre litt moro av det også. Og jo verre en tragedie er, jo bedre skrøne blir det på kroa, som en sier.. 😳

    den lille to 92 kan være q18 eller 19 ?
    Sånn som den er koblet opp virker den å gjøre jobben til både q18 og q19. Men det er sikkert noe jeg har oversett.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    2.504
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    I mellom tiden til vi får ett sjema , prøv å identifisere dmå transistorene ,to 92 typen sannsynlig vis bruker de 2sa 1038 ? , ett sjema her viser 7 av den
    "
    vel får vel gjøre som amerikanerane seie, ; ; lets call it a day "
     

    Knut Runar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2011
    Innlegg
    209
    Antall liker
    186
    Ref inlegg 127.
    Der ser jeg tydelig at det er en motstand som er brent eller svidd. Umulig å tolke den opprinnelige verdien på den ut fra bildet.

    Videre ser jeg at du fremdeles har enkelte loddinger som gjør meg mistenksom. Bruker du forstørrelsesglass eller lupe når du lodder?
    Har du en i omgangskretsen med "utvidet" loddekompetanse? (De vet umiddelbart hva de skal se etter ved dårlige loddinger).
    Lupen gjør også at du lettere ser brudd i printbanene der hvor du har høy temperatur og mekanisk vandring i komponentene.
    Den mekaniske vandringen kan gi mikrobrudd som kun opptrer når temperaturen øker.
    mvh Knut Runar
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    2.504
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei MV , kan du sjekke loddingene i (post 127 bildet) alle de fem to 220 transene , sjekk for sammen liming , med en VOM ,,, og evt om at lodde øye kan være brist i , måle kontenuitet ved å gå til aktuelle banes nste loddepunkt, glemte det i går da faxen hengte seg opp og kopierte villt aw manualen .Og ja en nevner lupe her , jeg bruker og det eller lampe med forstørrelses glass , eller bruke godt lys og briller med forsterkning , Det burde du forøvrig gjøre i de punktene som ser tvilsomme ut eller du mistenker .
     
    Sist redigert:

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.021
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Se der ja, den motstanden på innlegg 127 - var det kanskje den det røyk av?

    På oversiden av kortet er det mange loddinger som er "signe", jeg frisket bare opp undersiden, men siden det er gjennomplettering tenkte jeg det var nok. Men kan friske opp oventil også hvis du tenker det er lurt.

    Jeg har dårlig med lupe, har en håndholdt men skulle gjerne hatt noe jeg kan ha over brillene. Vet ikke helt hva det heter, eller hvor jeg skulle fått tak i det. Har jo alltid eBay da, men fint med noe med kvalitet.

    De fem 220-transene er allerede byttet tidligere, den ene to ganger (inkl powertrans) inntil jeg fikk variac og fant ut at bias var altfor høy. Har i tillegg dratt ut og retestet dem senere. Så de skal være ok altså.
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Hvis en ene kanalen fortsatt er syk vil jeg anbefale å koble fra et eller flere av de ulike elementene forsterkeren består av. Det vil forenkle feilsøking og (forhåpentligvis) forhindre at komponenter brenner opp underveis.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    2.504
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Se der ja, den motstanden på innlegg 127 - var det kanskje den det røyk av?

    På oversiden av kortet er det mange loddinger som er "signe", jeg frisket bare opp undersiden, men siden det er gjennomplettering tenkte jeg det var nok. Men kan friske opp oventil også hvis du tenker det er lurt.

    Jeg har dårlig med lupe, har en håndholdt men skulle gjerne hatt noe jeg kan ha over brillene. Vet ikke helt hva det heter, eller hvor jeg skulle fått tak i det. Har jo alltid eBay da, men fint med noe med kvalitet.

    De fem 220-transene er allerede byttet tidligere, den ene to ganger (inkl powertrans) inntil jeg fikk variac og fant ut at bias var altfor høy. Har i tillegg dratt ut og retestet dem senere. Så de skal være ok altså.
    tenkte på loddinger nå , og med testing , det er bedre to be safe than sorry , du trenger ikke ta dem ut , du sjekker di i kretsen at de ikke er kortsluttet eller helt åpen , ds power transene , har du sjekket de borte hos søster kortet?
    Får søster kortet kontakt med bias linjene ?fram til base

    Ps euro pris ,,, nille , rema coop har sanne stativ med billige briller , kjøp et par med minst 2 eller 3 +
    og en god arbeids lampe , gjerne led , eller bytte til led
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.021
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har sjekket alle transer på begge kortene flere ganger, ingen kortslutninger. Alt virker ok. Merk at det har gått fint med signal tidligere, bare at strømforbruket har vært unormalt høyt, eller veldig skjev varmefordeling. Har da kjørt 10mVpp sinus 1Khz, så ikke noe voldsomt.

    Men har skjedd tidligere at noe ryker når jeg måler.
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    jeg frisket bare opp undersiden
    Du bør varme såpass at loddetinnet smelter tvers gjennom og til den andre siden, ikke bare på ene siden.
    Mitt råd vil være å gå over ALLE loddinger og sørg for at de ser bra ut på begge sider.
    Tilfør ny loddetinn. Er det litt mye fra før, så fjern gammelt tinn og legg på nytt.
    Så har du eliminert den feilkilden.
    men siden det er gjennomplettering
    Ja, det var det i utgangspunktet men det har du ingen garanti for er tilfellet nå etter en del inn og ut med komponenter.
    Spesielt om man ikke varmer nok ved avlodding, så kan man bryte pleteringen når man drar ut beinet, og da har du en mulig feilkilde der.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    2.504
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg glemte det ut , men kikket tilbake i tråden din der du hadde målt strømmen i alle transene 8 målinger,

    TransistortypeVenstre kortHøyre kort
    NPN12,5mV~9mV (jo-joer litt +/- 0,3mV?)
    NPN12,5mV7,6mV
    PNP8,2mV2,2mV
    PNP9,5mV2,2mV
    Summen av strøm i N channel er 42,5 over drain resistorene og summen av P channel 22,1 sum av drain måling , dette indikerer enten brudd eller en kortsluttling mellom noen av linjene mellom mor /datter kortet
    Summen av N og P channel vil alltid være lik selv i en mega dårlig match , og avgjøres til slutt der du ikke klare nulle off sett og heller ikke servoen .,Uansett må ett faktiskog reelt sjema fram for videre feilsøking
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.021
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Du bør varme såpass at loddetinnet smelter tvers gjennom og til den andre siden, ikke bare på ene siden.
    Mitt råd vil være å gå over ALLE loddinger og sørg for at de ser bra ut på begge sider.
    Tilfør ny loddetinn. Er det litt mye fra før, så fjern gammelt tinn og legg på nytt.
    Så har du eliminert den feilkilden.
    Ja, jeg ble litt overrasket over at det ikke smeltet gjennom. Kan de trange hullene være en årsak? Har brent meg på å varme for mye før, men ic-er er kanskje litt mer følsomme enn enkelttranser. Enkelte steder på kortet trekker det også myye varme.

    Jeg kjøpte en slik led lampe med forstørrelse på Clas, jeg bruker den når jeg lodder og det funger veldig bra for meg:

    Åh, hvordan er forstørrelsen? Ser det er 2,25x, høres ikke så mye ut, men de fleste andre jeg finner har mindre forstørrelse enn det. Ser noen klager på at festet ryker, har du opplevd det? Lyser den bra? Fin pris på den også.. Har bare lupe i dag, men det krever jo en hånd, så blir bare til inspeksjon.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Hei, jeg har brukt den lampa nå i alle fall 5 år uten at festet har brekka , så hvis en er litt omtenksom så menet jeg det går fint. Lyset synes jeg er bra, og den forstørrer helt fint for meg på 54 år. Men som alt annet så får en vel det men betaler, jeg bare sjangsa og gjorde ikke noen større undersøkelser før jeg kjøpte.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.021
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Så var det på tide å få "Michael" på benken igjen. Fyre opp og sjekke litt på varmekameraet om jeg ser noe spennende.

    Som vi husker fra tidligere episoder, så svant strømforbruket på venstre kanal langt ned i støvelen, og da jeg prøvde kjøre noe signal på den, røk en motstand. Så det første jeg gjør, er å friske opp alle loddepunkter på oversiden, i tillegg til å dra ut og erstatte den som nå ser ut som en liten, brukt sigar.

    Jeg fyrer opp, og noterer meg at strømforbruket stiger til 27W. Ikke all verdens, men bedre enn ingenting. På tide å få ut varmekameraet!

    IMG_0002.png
    IMG_0004.png
    IMG_0007.png

    På mindre enn tre minutter freser den ene transistoren opp til kokepunktet. Strømforbruket faller ned til 17W igjen, som tidligere.

    Det var her jeg var sist. Hadde jeg prøvd meg på noe signal inn nå, hadde den samme motstanden sikkert røket igjen.

    Jeg er egentlig veldig lei av denne boksen her nå. Men jeg har fortsatt ikke anlegg nede på hobbyrommet, som nå også er hjemmekontor. Hva med den andre kanalen, da? Hvordan oppfører den seg?

    IMG_0008.png
    IMG_0010.png
    IMG_0014.png

    Denne blir også varm.. men tar mye lengre tid. Strømforbruket er på oppmot 100W. Går fint detta

    Jeg vet ikke om jeg har blitt så mye klokere egentlig. Må nok bare dra ut begge kortene, også måle og sammenligne for å se om det er brudd noe sted. Eller om en transistor synger på siste verset. Sånn litt på måfå, siden kretsskjemaet er sånn nesten halvveis verdiløst 😫



    Mvh drittlei 😞
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    2.504
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Kan forstå du er lei .KJøp deg en brukt amp i mellom tiden slik at du har musikk til arbe.Så for du tenke på om du vil bruke mer tid på AW prosjektet eller om du vil bruke psu og kabinettet til å bygge den om ... kjøpe noen halv ferdige eller helt ferdige moduler å bygge inn ?, bare noen tanker ,,,,
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Harepusen! Ta snakk om bytte via PM; inte här i forumet.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Skjedd noe mer her?
    Var så spennende å følge med å se om en fant ut av feilen..
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.021
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Nei, foreløpig står den på hylla. Mitt neste forsøk vil bli å teste hver blokk helt separat, med egen strømforsyning, slik at de er ute av boksen og lett å prikke på med skop og meter. Men er noen andre prosjekter i mellomtiden som tar litt tid. Det her er som en gammel eks som du løper vekk fra og prøver å glemme, før du til sist banker på døra med blomst og promille. Det ligger litt frem i tid, men er ikke glemt :)
     

    indianeren

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    112
    Antall liker
    24
    Sted
    Melbu
    Morsom og litt irriterende tråd😁
    Morsom fordi det er spennende å følge med på prosessen og at du tar det med humør. Irriterende fordi jeg kjenner igjen frustrasjonen når det man bruker fornuften, men det som skulle være logisk ikke er det likevel. Da kan det være greit med en pause, du kommer nok tilbake til denne forstekeren likevel. Lykke til videre!👍
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn