Arbeidstråd: Radionette Symfoni Luksus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Du forklarer godt, subscriber!😀 Har sett et par episoder av "Åndenes makt", så her frykter jeg for at det kan være "direktøren fra Åndalsnes" som spiller deg et puss!😎
    Men det er kanskje mer i de baner geirendre foreslår! Alltid spennende å lese om det å få gammelt og nytt til å fungere sammen! Jeg skjønner såpass at det ikke alltid er enkelt!🤔
    Gleder meg til fortsettelsen! Tore
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    Så den BT-modulen oppfører seg normalt om du tester den utenfor radioen?
    Altså med separat strøm og tilkoblet et headset.
    For den modulen har vel headset plugg?
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.021
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ja, @geirendre har forklart veldig godt hvordan det å summere til stereo ikke er bare-bare, så ingen grunn for meg til å gå i detaljer. Men jeg hadde summet det riktig, og forsøkte ganske høye motstander for sikkerhets skyld - men uten hell. Det var ved høye frekvenser at de plutselig sa stopp. Hva kunne dette være? Jeg løp avgårde med alle mulige teorier, fra ødeleggende resonans til ødelagt modul, til noe muffens med rørforsterkeren. Kanskje det rett og slett var aliens? Det var i hvert fall ikke meg!!

    Da jeg ikke spilte noe lyd var det rare klikk og popp, som en gåen transistor. Alt var bare.. ustabilt.

    Så, bare som et siste innfall før jeg demonterte hele saken, så prøvde jeg koble BT-modulen til strømforsyningen jeg har på benken. Og.. det gikk knirkefritt... Høh?? Er det strømforsyningen min? Den som var så kjekk og pen? Var det for lav spenning inn til regulatoren? Nei, det hadde jeg sjekket. Kunne det være at jeg hadde for liten kondensatorbank? Jeg hadde 1100µF og tenkte det var flott. Den modulen trekker 20-25mA. Var ikke superstor rippel heller. Men, skitt au, vi prøver oss:

    IMG_4266.PNG IMG_4262.JPG
    Lang, tykk og brun. Nesten i meste laget for den stakkars spenningsregulatoren

    Nå har vi 13000µF til sammen. Og NÅ er det andre boller! Alt går som smør, null rippel på strømmen og ingen problemer. Hurra!!!

    La oss for øvrig ta et lite skritt tilbake. Dette med kondensatorbanker og hvor mye "lytterkapasitet" som er i en forsterker er jo noe det ikke er uvanlig å prate om. Høye tall er bra. Jo større tiss jo bedre. Osv. Men det blir veldig fort fokus på antall mikrofarad, og lite snakk om spenning.

    En rørforsterker har kanskje 100µF strømreservoir. Da høres det veldig lite ut, sett i forhold til denne som fôrer en liten BT-modul, som har 13000µF. Hvordan går det an? Jo, det går an fordi mengden energi i en kondensator er et forhold mellom spenning og kapasitans (mikrofarad). Og den øker eksponensielt med spenningen.

    Som eksempel, så vil en 12000µF kondensator ladet opp til 16V inneholde 1,5 Ws (1,5 watt i ett sekund) -- mens oppladet til 32V, gir den ca 6 Ws - fire ganger mer! Så neste gang noen slår seg på brystet med enorme lytterbanker, kan det være interessant å vite hvilken spenning de kjører på.

    Nok prat. Saken spiller!

    IMG_4263 2.JPG IMG_4280.jpg
    Ferdig montert + ferdig installert

    Men hvordan låter det? Det er nå jeg skal snakke om hvor nydelig og naturtro lyden er, med single ended rørforsterker, ren klasse A, norsk håndverk osv. Men det er litt som å høre en telefonlinje altså. Når det er sagt, så trenger den spilles inn. Komponentene må få liv i seg igjen, og ikke minst høyttaleren trenger løsne litt (på den gode måten). Kona liker den, det er jo viktigst. Så vi setter den på kjøkkenet og kjører på.

    Nå, etter noen dager (litt sen med å skrive), så må jeg si den låter betydelig bedre. Spesielt lydopptak fra gamle dager høres veldig fine ut. Kanskje ikke så rart. Å høre radio på den er flott, og kona sier barndomsminnene strømmer på -- hun elsker den virkelig!

    Ja, det låter fint på sin egen måte. Men det er definitivt lo-fi. Jeg ville ikke hatt den som hovedanlegg. Det er en annen type lyd, med egen sjarm. Men er den bedre en Bose SoundLink II?

    Definitivt! :cool:

    Nå blir neste å justere radiomottakeren, samt snike meg til å prøve de hjemmelagede kondensatorene, for å se om lyden blir bedre.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Subscriber, du er totalt tilgitt for ikke å ha skrevet "hver eneste dag", ihvertfall fra meg!😀
    Du forklarer så godt og tydelig at selv en "læregutt" som meg, klarer "å henge på" langt lenger enn vanlig!! Når det kommer til teknisk innsikt, er jeg dessverre "et naut"! (Det beviste jeg for 50 år siden) Men du skal vite at nå skjønner jeg faktisk hva en kondensatorer "gjør" inne i en forsterker ol!☺ Gleder meg til flere "prosjekter"!👍
    Mvh "læregutten" Tore
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.021
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    To overraskelser har denne radioen gitt meg i helgen:

    1) Jeg oppdaget NRK folkemusikk
    2) Den har vist seg som en rimelig bra formidler av dubstep. Hvem skulle trodd? Går ganske dypt og fint når man drar på.
     

    Vedlegg

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Kanskje for tidlig "å mase om lyd", men hvor lang tid tror du en slik "konstruksjon" trenger før man kan snakke om at den er spilt inn?🤔Du nevnte telefonlinjelyd - hva tror du den kan skyldes? Eller er det en del av det opprinnelige lydbildet? Jeg husker en litt "fjern og dunkel" lyd fra våre gamle radioer på 60-tallet!☺ Tore
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.021
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Telefonlyden er det fordi det er begrenset frekvensrespons. En ting er hva utstyret klarer, men den er også kunstig begrenset. Det er noe av det jeg vil prøve å forbedre ved å bytte kondensator.

    Når jeg sier telefonlyd, så tipper jeg det er ganske likt din "dunkel og fjern" 🙂

    Hva innspillingstid gjelder, så er jeg usikker. Har inntrykk av at den har kommet seg ganske bra, ingen skingring i bassen lenger, opplever at den har mer kontroll. Også blir jo jeg vant til lyden.. 🙃
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn