Arbeidstråd: Radionette Symfoni Luksus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Joa, er ikke krise.. Men erfaringsmessig så finnes det alltid noen hemmelige, supersmarte triks i boka som gamle guruer som geirendre har på lager. Enten det er sitronosaft, neglelakkfjerner, sauefett eller jomfrutårer.. alltid et vidundermiddel. Og hva gjorde de selv i gamle dager?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Jeg gikk på en smell med en Soundmaster 40. Skulle tørke av den med en fuktig klut. Vann er jammen et sterkt løsemiddel.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MVNO: Frekvensrespons oppover ble på den tid tilpassa tekniske begrensninger på sendernett mye mer enn idag. 4-6 kHz er bra, det. Det er forøvrig av samme grunner jeg har valgt Genelec 6010A til datalyd, og nettopp derfor disse også er utrolig gode til TV❤
    De er snor rette i responsen de faktisk har. Kabinettene er stein døde. Brukeren savner null og niks, og får maks ut av komprimert lyd. Pga effektive løsninger, tilpassa disse formatenes begrensede potensiale…Basert på profflyd..Hvorfor tror du elementet i denne er så hinsides stort? FOR Å MASKERE BEGRENSNINGENE, SAMT GJØRE DET FYSISK UMULIG Å GJENGI FOR HØYT OPP. Til det er membranen for tung. Egentlig skal du følgelig heller ikke prøve å få mer ut av den tieren heller. Fordi den ikke er laga til noe høyere respons. Da hadde Radionette bygget den dobbelt konsentrisk. Som en TANNOY. Så hold deg til begrensa respons, du. Godta den, så har du skjønt disse apparatenes raison d` etre..Og eventuell BT får den virkelige vintagelyden.
     
    Sist redigert:

    møffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Innlegg
    442
    Antall liker
    1.040
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    Det er en fin radio du har der. Ganske urørt. Når først du har styr på ensretter og lade kondensator samt LF del, er resten bare småting.
    LF-delen kan tilgås over volumen potentiometer.

    Go - For it....

    Har selv haft sådan en slæde i min samling. Et udmærket apparat.
     

    møffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Innlegg
    442
    Antall liker
    1.040
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    Det er en fin radio du har der. Ganske urørt. Når først du har styr på ensretter og lade kondensator samt LF del, er resten bare småting.
    LF-delen kan tilgås over volumen potentiometer.

    Go - For it....

    Har selv haft sådan en slæde i min samling. Et udmærket apparat.
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    tips til best mulig fremgangsmetode?
    Rengjøre kun forsiden, og la innsiden være.
    Må du absolutt rengjøre på innsiden, så prøv først på en liten flekk der det ikke vises om noe skulle gå galt. Det som er på innsiden er vel mest bare fastbrent støv rundt Trolløyet, som du må vurdere om er patina eller irriterende.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor tror du elementet i denne er så hinsides stort? FOR Å MASKERE BEGRENSNINGENE, SAMT GJØRE DET FYSISK UMULIG Å GJENGI FOR HØYT OPP. Til det er membranen for tung. Egentlig skal du følgelig heller ikke prøve å få mer ut av den tieren heller. Fordi den ikke er laga til noe høyere respons. Da hadde Radionette bygget den dobbelt konsentrisk. Som en TANNOY. Så hold deg til begrensa respons, du. Godta den, så har du skjønt disse apparatenes raison d` etre..Og eventuell BT får den virkelige vintagelyden.
    Ja, blir spennende det her. Har ingenting i mot lo-fi heller, så lenge det låter. Men gøyalt å eksperimentere, og høres det bra ut på høyere frekvenser, så kan jeg uansett skru diskanten ned til 2, og tonekontrollen slår inn og begrenser uansett. Kommer vel opp 8Khz før -3dB-kneika på den minste kondisen, men så er det jo hvordan man hører disse frekvensene også, ikke bare hvordan de måles.

    Men det blir linjeinngang før jeg skrur sammen i chassis tenker jeg, for hvis jeg først smekker den sammen blir terskelen høyere for å dra den ut :) Så den virkelige testen er enda noen dager unna.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ja, da har vi ordnet linjeinngang:

    IMG_4101.JPG
    Svupp!

    Var noe herk å bore hullene. Jeg er ikke så vant til å bore i metall, og de borene tok ikke i det hele tatt. Prøvde både høyt og lavt turtall, og begynte med et bitte lite hull. Har etter hvert skjønt at jeg nok har sløvet ned borene mine. Makan til tull, kan ikke bor bare bore liksom. Jeg endte opp med å bruke sylen til å bore for hånd, den gravde seg ganske greit gjennom metallet.

    Sånn, da er det koblet opp. Grammofoninngangen er av en ganske gammel type, som tilsynelatende tåler linjenivå temmelig greit. Ingen RIAA fantes den gang, du bare justerte tonekontrollen så det låt greit. Det kunne for øvrig variere mellom hva du spilte og hvilket plateselskap det var fra.

    Jeg skrur på strømmen. Spenningen stiger til 400V. Så skal den synke til ca 300 etter hvert som rørene varmes opp og trekker strøm.. men ingenting skjer. Står fortsatt på 400, og ingen signal ut.

    Sukk... jeg husket at da jeg boret det ene hullet, så fór boret gjennom chassis i det jeg endelig klarte lage hull, og kom borti noe. En effektmotstand. Den hadde nå fått en skrape i lakken, og blitt mange megaohm, så rørene fikk bare 0,6V i stedet for 280. Det funker ikke så bra.

    IMG_4103.JPG
    R.I.P

    Tror ikke det der var blant de dyreste komponentene. Den var opprinnelig også veldig varm - kikket innom med varmekamera tidligere (får ikke filene ut av kameraet av en eller annen grunn, har bilde), og den holdt seg stabil på 85C. Skjemaet sier dette er en 1 watts motstand, så jeg erstatter den med noe som tåler 2W (eller, jeg kobler to 1W-motstander med halvparten så høy motstand etter hverandre, det blir det samme).

    Nå blir det strøm! Men noe sær sagtannstøy over alt, og ikke ser jeg noe til inn-signalet. Jeg innser etter hvert at et av bena på den nye motstanden sneier innom en annen ledning.. og fjerner det.

    Å lodde punkt-til-punkt kan være greit, men også ganske skummelt. Høye spenninger som slenger rundt bare en halv centimeter unna lave spenninger (og jord!). Kan fort gå galt om man ikke passer på..

    Så nå er det fikset, men det er ikke signal på grammofoninngang. Radio fungerer tilsynelatende fint, det er lys i trolløyet(!) og jeg fikk ut lyspærene uten å ta ut skalaplaten - som tydeligvis involverer at jeg bøyer metall osv. Lar den være, tørker bare utenpå.

    Så blir det å finne ut hvor signalet gikk hen... håper jeg ikke har ødelagt noe viktig o_O

    IMG_4102.JPG
    To pærer, men den ene var ikke ordentlig skrudd i.. har jeg flaks virker begge to!
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Starter på ny frisk, prøver å sette inn et signal og følge det hele veien til første rør. Ser fint ut, det. Måler motstander her og der, kanskje det er noe annet som har gått? Lodder av, lodder på, knot og knot. Så får jeg et eureka-øyeblikk...

    302EF19E-7376-4EEF-9B3E-C3841C15C09A.jpeg
    ..og bestemmer meg for å finne på noe annet

    Hvordan falt den der av, da? Kobler i og tester, alt er fint nå! Det er været også, så på tide å gi kassa en liten polish.

    F4B56CA0-20EA-4A59-924A-4DD52880B894.jpeg
    D305F4E0-5D96-4D83-9FBA-F97532A3DF44.jpeg

    Er ingen ekspert, så tok bare litt Jo-ni møbelpuss. Glinser fint, da.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis ikke den kassen er lakkert i nyere tid, er den omtrent garantert lakkert med celluloselakk... Uten å slipe ned lakken, kan kanskje en lett mattsliping og en runde hardvoks muligens gjøre susen...
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Alle tips mottas med takk.. det der er noe jeg virkelig ønsker å lære mer om. Virker på meg som om den møbelpussen ikke er stort annet enn et lag vaselin?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Den møbelpussen er en quick fix. Skal du ha noe som virkelig gjør jobben, finn ut hva de britiske/danske møbelprodusentene fra tidligere tider gjorde for å bevare tre. Chesterfield Norge, i Hølen, Vestby, har ett og annet tips. En godt assortert fargehandel har både olje, voks og andre preparater til dette. Få med deg etpar episoder SALVAGE HUNTERS på Discovery hvis du vil lære. Det å skrubbe et lyst eikebord med såpespon, for eksempel, gir det lys og glød tilbake…Høyttalere i lys eik? Pledge😎 Universal? Kinesisk treolje! Kinaolje har litt linolje i seg og..Teak, som kabinettene til Tandberg, bruker jeg gjerne mandelolje på..Like anvendelig på tre som Extra virgin olivenolje er på kjøkkenet. Sistnevnte er helt uunnværlig her, og brukes i alt fra behandling av sprukne hender til ferskt brød.Bruker den tilogmed i bevaringen av treskaftene på mine kokkekniver fra Sabatier..med skaft i oliventre.
     
    Sist redigert:

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    Så tilfeldigvis David Tipton teste ut et produkt for nettopp slik "gjenoppliving" av finish på sin YouTube kanal.
    Ser ikke ut som det produktet finnes her til lands, men kanskje noen vet om noe tilsvarende?
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Er dratt på ferie, subscriber, så har ikke klart å følge med på utviklingen underveis!😇 Bare ett spørsmål: Hva er det for en "skjerm" på Luksus'en, jeg trodde den gamle skulle brukes! Er jeg helt på "villspor", subscriber? Mvh Tore
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Joda, den gamle skal brukes. Men den sitter fast i innmaten, som nå er på benken. Men når du sier det, så hadde den absolutt vært et habilt fjernsyn 🙂
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kjære mine venner, jeg har noe leit å si
    Ikke er det morsomt, ei heller latterlig
    Dog bedre er vel smilet, enn gråten langt på vei:
    Jeg letter så mitt hjerte, og deler det med deg

    Jeg ville nå ha bluetooth, jeg søkte rundt på nett
    Fra gull til grus det selges, det gjaldt å finne rett
    Til slutt hos Clas jeg så hun; så nette og så fin
    En rask tur ned på Alna, og hun var bruden min

    IMG_4123.JPG

    Men trass i smekre linjer, jeg ser SMPS
    For de som liker hifi, den ikke er no tess
    Det gjelder da å håpe, å holde hodet koldt
    Kanskje deri derinne, det kjøres på fem volt

    Men åpne denne saken, nei det var ikke lett
    Med baufil og med brekkjern, med skrutrekker og spett
    Det vakre åsyn kvestet, med deler skrapet av
    Jeg måtte så innrømme - hun her må rett på NAV

    IMG_4126.JPG

    Men motet mistes aldri! Det tenker hver en kar
    som vet å være mann; må bruke det du har
    Så mens vi feller tårer, vi legger tankekors
    Og bygger strømforsyning, av deler her til 'ors

    IMG_4141.PNG

    Se der! Et lite snedig, forsyningseksemplar
    Den brukte glødespenning, og fem volt ut det bar
    Men bare rent på tomgang, den trekker masse strøm
    Se selv oscilloskopet - mer mareritt enn drøm!

    IMG_4140.JPG

    Jeg river mine lokker, jeg har snart ikke hår!
    De sarte hjerterøtter, de ha'kke gode kår!
    Hvordan kan slik en enkel, sedvanlig simpel krets
    la være å fungere, og gjøre utilfreds?

    IMG_4139.PNG

    Det viser seg, de labkort, jeg kjøpte dem på Kjell
    Så billigproduserte, ei født en vinterkveld
    De leder mellom baner - ja kan du virkelig tro?
    De lekker strøm og revner! Sånt hører hjemme i do

    Det var nå alt jeg ville, i sommerstemning kvede
    Mens jeg en øl meg nyter, som trøst og frø til glede
    For dette strev har gjort meg, i sjelen noe vondt
    Vi hør's nok mere siden, når alt er mindre tungt.



    ..også må jeg bare si, at jeg fortsatt har prinsippet om å ikke kjøpe noen deler, men bruke det jeg har. Syntes dog det var et unntak for bluetoothmodulen, da det ikke er noe man bare har sånn liggende i det hele tatt. I hvert fall ikke i min beskjedne sjappe..
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Jeg blir bare mer og mer imponert over hva som kommer fram her på forumet!😂 Aldri før har jeg sett et innlegg i en tråd i god, gammel "Welhaven - stil"! Enderimene" er på plass og rytmen er absolutt der! Skal forsyne meg noe til å få inkorporert moderne hifi-uttrykk i en gammel og kjent verseform! Well done, subscriber! Som gammel norsklærer var det en fryd å lese dette innlegget!😁 Nå har du vist at du har "fortellergleden" i tidligere innlegg, og nå en"lyrisk åre" i tillegg!!! Jeg tror "salige" Knut Hamsun nikker fornøyd hvor han nå er! Stå på subscriber, dette var flott!😁 Mvh imponert ToreP
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MVNO: Klarer du det der på engelsk, tysk og fransk også, blir jeg virkelig imponert😎 Godt å se at det faktisk er en her, i tillegg til meg, som tar språk alvorlig😎
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    MVNO: Klarer du det der på engelsk, tysk og fransk også, blir jeg virkelig imponert😎 Godt å se at det faktisk er en her, i tillegg til meg, som tar språk alvorlig😎
    Lett. Google translate ordner det.

    Ha-ha.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sa at språk skal tas alvorlig, Pink. GT er en vits, så full av feil og kødd at den burde forbys😡
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    Jeg tenkte teste ut disse Rør-radio BT modulene som M Caldeira bygger og bruker i sine prosjekt.
    Drives av glødespenningen i radioen, og er galvanisk skilt fra nettdelen slik at man unngår nettbrum.
    Har bestillt og fått kretskortene fra JLCPCB (det tok bare 6 dager...), men mangler ennå selve BT-modulene.
    De er ennå i posten på tur fra Kina.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Pink: Joda, men GT har irritert meg grenseløst helt siden jeg begynte å bruke Google..Det, og de jævla FORSLAGENE til ord allverdens stavekontroller og ordbøker på data alltid skal komme med, om man skrur dem av eller ikke.🤬 Jeg forstår det hvis brukeren er stein, stokk, fullstendig dyslektisk, men jeg er faktisk alt annet enn det hva språk angår😎
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    OT, men... GT er et greit verktøy for å oversette til norsk, dersom man ikker en kløpper i "utenlandsk språk" Forutsetningen er at man må tenke litt selv. Du må være litt tilgivende ang. setningsoppbygging og grammatikk.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Pink: Skal man bruke data i det hele tatt, er forutsetningen tvert imot å være så god i språk at slike ting blir like unødvendige som cola i en forsterker. Det er noe flere av mine språkutfordrede venner med CP/ andre handicaps har skjønt forlengst. Engelsk er verdens hovedspråk for tida. Lær det ordentlig, så lever du langt bedre. Det er ellers en kjempebonus å få med seg slike melodiøse språk som fransk, tysk og ikke minst italiensk også..Sistnevnte har jeg ikke kommet langt i å lære enda, men har fransk, tysk og engelsk, pluss norsk i to målføre..Håper å lære det pluss nederlandsk/ belgisk flamsk, russisk, japansk og islandsk jeg dør. For islandsken er da det å ha lært godt nynorsk en fordel. Spansk og portugisisk liker jeg ikke melodiene på, så de vil jeg ikke lære😊 Selv om det er fullt mulig. Og langt enklere enn for eksempel russisk, som bruker det kyrilliske alfabetet. Det gjør snodig nok Bulgaria og. Men deres naboer rumenerne bruker den reineste form for latin som idag eksisterer i daglig tale..
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Pink: Skal man bruke data i det hele tatt, er forutsetningen tvert imot å være så god i språk at slike ting blir like unødvendige som cola i en forsterker. Det er noe flere av mine språkutfordrede venner med CP/ andre handicaps har skjønt forlengst. Engelsk er verdens hovedspråk for tida. Lær det ordentlig, så lever du langt bedre. Det er ellers em bonus å få med seg slike melodiøse språk som fransk, tysk og ikke minst italiensk også..
    Og da går jeg ut fra at du også er en kløpper til å oversette en tekst bestående av ukjente skrifttegn til noenlunde forståelig norsk?
    Ingen har vel påstått at GT er god på lyrikk?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Pink: Lær de fem største språk i den vestlige verden, pluss en tre-fire til, så blir det unødvendig å lære/bruke de andre..Man kan nemlig gjøre seg forstått uansett hvor man befinner seg. Ved å bruke ett av de innlærte som lingua franca..😈 Ferdig nå?😎
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    GT kan være greit til enkelte ting, jeg er f.eks. ikke så 擅長中文, så da er den grei å ty til :giggle:
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Pink: Skal man bruke data i det hele tatt, er forutsetningen tvert imot å være så god i språk at slike ting blir like unødvendige som cola i en forsterker. Det er noe flere av mine språkutfordrede venner med CP/ andre handicaps har skjønt forlengst. Engelsk er verdens hovedspråk for tida. Lær det ordentlig, så lever du langt bedre. Det er ellers en kjempebonus å få med seg slike melodiøse språk som fransk, tysk og ikke minst italiensk også..Sistnevnte har jeg ikke kommet langt i å lære enda, men har fransk, tysk og engelsk, pluss norsk i to målføre..Håper å lære det pluss nederlandsk/ belgisk flamsk, russisk, japansk og islandsk jeg dør. For islandsken er da det å ha lært godt nynorsk en fordel. Spansk og portugisisk liker jeg ikke melodiene på, så de vil jeg ikke lære😊 Selv om det er fullt mulig. Og langt enklere enn for eksempel russisk, som bruker det kyrilliske alfabetet. Det gjør snodig nok Bulgaria og. Men deres naboer rumenerne bruker den reineste form for latin som idag eksisterer i daglig tale..
    Blir alltid imponert over folk som borer dypt, men for de fleste av oss blir det litt for ambisiøst.

    Min barn fikk lov til å se mye tegnefilm når de var små, sålenge de så med original lyd uten teksting. Derfor har de et stort vokabular og en forståelse for engelsk setningsoppbygning og idionomer. og bedre skal de bli. Russisk , Kinesisk og Japansk er sikkert spennende, men vi bor i europa og min lille kjeppehest er at nordmenn som skal skaffe seg et tredjespråk bør ikke velge tysk, de bør velge et latinsk språk. De kan allerede et germansk språk og fransk, italiensk eller spansk vil tjene dem mye bedre.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Jeg må si at det er ekstra morsomt å se at subscribers innlegg på "vers", avstedkommer en liten språkdebatt!😀 De fleste av oss her inne, har vel erfart at et visst kjennskap til fremmedspråk kan være nyttig! Mangt og meget av informasjon forekommer ofte på engelsk, men også andre, mer fremmedartete språk! Og da er GT grei å ha; bedre med kanskje litt "uklar" informasjon, enn lite/ingen informasjon!🤔 Mvh ToreP
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Off Topic!(n)
    Nu går vi tillbaka till ämnet; alltså Radionette Symfoni Luksus
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Enig med Kranzberg der!☺ Men subscriber, hva planlegger du i det videre arbeidet med "luksus'en"? Klarer du deg med lageret, eller må du ty til "eksterne kilder"?🤔🤔 Mvh ToreP
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ja, hva planlegger vi? Jeg skjønte jo at dette med labkortene var skjebnens finger - å lodde med baner er ikke i radioens ånd. Moderne tingester bør begrenses til absolutt minimum. Så vi gikk tilbake til røttene, med direktelodding av komponenter:

    IMG_4146.JPG
    Husk at Quasimodo vel var den snilleste av alle..

    Meget funksjonelt. Kobler på bluetooth, og vi har lys! Det er bare én ting jeg ikke har tenkt på.. Ved å kjøre full likeretting har jeg mistet jord - for på glødespenningen er jord én av lederne (i hvert fall til effektrøret, og vi vil ikke forstyrre glødespenningen til smårørene, for her er det veldig støysensitive komponenter). Så her må vi kjøre en blanding av gammel og ny tankegang, og legge på litt ekstra kondis.

    Vi må også ha fine støyskjermede kabler, og jeg har en dobbeltskjermet RCA-kabel fra Biltema liggende og slenge - perfekt! Den er riktignok blå, men ment for bilen, og riktig så god. Og vil heller ikke synes.. Og bluetooth har jo "blue" i seg?? :oops: Kan for øvrig anbefale disse kablene på det varmeste. Biltema har noen skjulte skatter, altså.

    IMG_4158.JPG IMG_4181.JPG
    Versjon 2. Vakkert! Og vi har signal!

    Hurra!! Det funker!! Jeg kan justere volum både via telefon og knott på forsiden, så alle moderne bekvemmeligheter er sikret. Er det mulig å få det bedre!?

    Jeg skal benytte anledningen til å snakke litt om den bluetooth-modulen. Som nevnt er det jo mange der ute i den store verden. Den jeg fant er perfekt, fordi:

    • Den går på 5V (jeg kan benytte glødespenningen internt og unngå en støyete moderne strømforsyning, som sikkert hadde drept radioen)
    • Den har ingen knapper - når strømmen går på, kobler den seg til kjente, eller lar seg pare med ukjente
    • Rekkevidde er 10m - så når jeg er på kjøkkenet og kona legger ungene, så kommer ikke telefonen hennes og plutselig stjeler lyden
    • Liten og nett, tar minimalt med plass
    • Kjøpt på Clas for 349,-..
    Ved å i tillegg gi den en bedre strømforsyning vil lyden også få et lite boost!

    Jeg klapper meg selv på skulderen og smiler selvsikkert, denna biffen er i boks!

    Høh.. hva skjedde med signalet?? BORTE!!!!??

    BT-modulen konket. Når gir den bare noe fisete småsignaler. Hæ??? Hvorfor???

    Skjønner ingenting. Skrur av. Kommer tilbake senere. Nå fungerer den igjen. Men med én gang jeg skrur opp signalgeneratoren til relativt høye frekvenser, så kneler mottakeren.

    Prøver bare én kanal. Der går det fint!? Prøver vanlig musikk. Det fungerer også, er det noe med signalgeneratoren kanskje? Kobler sammen alt. Prøver musikk. Plutselig - signalet er borte igjen. Ææh!

    Sjekker strømmen.. den ser fin ut, rippel på ca 50mV.. men det burde være innafor. Hva i huleste er det som skjer!? o_O
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    Hvordan har du koblet stereo signalet ut fra BT enheten inn på radioen?
    Har du bare koblet de direkte sammen til et mono-signal og så inn på f.eks. BÅND inngangen?
    Hvis så er tilfellet, så er det nok BT-modulen som ikke takler det.
    Husk det er stereo, altså forskjellig signal på høyre og venstre kanal,
    og når man kobler disse direkte sammen så kortslutter man potensielt positive og negative signaler sammen,
    noe utgangene på modulen neppe liker ved høye signal, og dermed kneler inntil den blir restartet.

    Om dette er tilfellet, så prøv med en motstand i serie på hver av kanalene ut av BT enheten.
    Så kobler du signalet sammen etter motstandene.
    De trenger ikker være mer en et sted fra 1k til 10K.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    De er summet med motstander i serie, og jeg prøvde alt fra 8,2K til sogar 100K, med nøyaktig samme resultat. Hva et dette spøkelset i maskinen? Følg med... 🙃
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn