Ariston Audio RD80sl

brw

Medlem
Ble medlem
23.05.2006
Innlegg
14
Antall liker
0
Jeg har en Ariston rd80sl med sme IIIs arm.Er det noen som har erfaring med denne spilleren tenker da spesielt på innjustering av fjæropphenget og oljeskift på spilleren.Hadde hvert fint med litt historikk også. :eek:
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.619
Antall liker
161
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Jeg har en Ariston rd80sl med sme IIIs arm.Er det noen som har erfaring med denne spilleren tenker da spesielt på innjustering av fjæropphenget og oljeskift på spilleren.Hadde hvert fint med litt historikk også. :eek:
Hei, kjenner ikke denne selv, men hadde kontakt med en kar på audioasylum for ett års tid siden som jeg tror hadde den. Får du ikke annen hjelp, kan jeg se om jeg får kontakt med ham igjen.

Mvh
 

brw

Medlem
Ble medlem
23.05.2006
Innlegg
14
Antall liker
0
Jeg får håpe noen her på forumet har peiling,men takk for tilbudet!
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.619
Antall liker
161
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.016
Antall liker
370
Torget vurderinger
10
Sjekk på VINYL ENGINE. Der finner du bilder , manualer , etc. Flott grammofon , veldig lik Linn Sondek.
 

brw

Medlem
Ble medlem
23.05.2006
Innlegg
14
Antall liker
0
Hei
Det var mange råd å få på sidene dere refererte til,jeg har nå begynt den møysomelige jobben med å justere fjærene på subchasiet mye løfting opp og ned for å komme til justerskruene.Gleder meg til å høre den når den er ferdig justert.hmmm kansje dette er noe en aldrig blir helt ferdig med ;)
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.831
Antall liker
8.615
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Ikke bare minner den om Linn, men den er faktisk utviklet av blandt annet Linn's grunnlegger Ivor Tiefenbun den gang han gikk i "læra" hos Ariston.

Jeg hadde en slik spiller med samme arm som jeg solgte for et par år siden.......... er en grei spiller det, men det tar en god del tid og justere den opp, et nytt fjæsett er ikke det dummeste man kan innvestere i til denne spilleren.
 

brw

Medlem
Ble medlem
23.05.2006
Innlegg
14
Antall liker
0
Vet du hvor det er nye fjærer å få tak i,kan linn sine brukes?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Linn sine fjærer og gummi-grommeter kan antakelig brukes, men da må du bygge om festene i subchassiet. Mange har gjort det før. Ganske enkelt vil jeg mene, selv om det blir enklere å montere tilpassede fjærer uansett. Du vil sikkert få tak i de i UK.

Ivor arbeidet vel aldri for Ariston, men inngikk avtale Hamish Robertson (designer av en av LP12's forgjengere Ariston RD11) om å lage deler av spilleren på farens fabrikk, Castle Engineering. Ivor arbeidet på den tiden for faren.
RD80 er så vidt jeg vet ikke like beslektet med LP12 som RD11. Sistnevnte er forresten ikke så beslektet som vonde tunger vil ha det til; selv om det er endel likhetstrekk, så er det en del fundamentale forskjeller også.

Uansett, Robertson hev seg på flaska etterhvert, og Ariston gikk under. Nå til dags tror jeg at jeg ville ha rettet et søk på pinkfishmedia.net for å lete etter info om RD80.

Mvh Vidar P
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.619
Antall liker
161
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Kan dette være av interesse:

Ariston Turntable Parts...the motherlode
"I have a LARGE box of Ariston TT parts. Off the top of my head there are half a dozen motors, a couple dozen armboards, LOTS of tonearm parts, and other miscellaneous Ariston paraphrenalia. I have not tested any of the motors. Some appear new, some used. Some armboards are blank, some are for SME, and some for Fidelity Research. These are FACTORY made armboards. The majority still in factory boxes. Tonearm parts include cueing assemblies, arm assemblies, and headshells.

This box is a once in a lifetime find. I have decided to focus solely on AR and Thorens tables, so I am selling this valuable stash to someone who works on Ariston tables or who has the time to list them separately.

Price is $200 plus shipping. FIRM. I will inventory the parts for serious inquiries. I WILL ship overseas.

I WILL NOT SELL INDIVIDUAL PARTS...THAT IS THE REASON I AM SELLING IT AS A WHOLE. SO PLEASE DON'T ASK.

Dave "
http://java.audioasylum.com/ca/ca.jtp?ca=7829
(lagt inn 2006-11-10, kanskje solgt.........).

***********************

Eller kanskje enda bedre:
"but there's a fellow named Fritz de Vries of Audio Import (Netherlands) who apparently has a stockpile of Ariston stuff. I hear he even has brand new turntables in their original boxes, but haven't verified this. But even he couldn't get me the square belt (good thing my belt shows no sign of wear).

Name: Frits de Vries
Organization: Audio Import Loosdrecht
fdevries@knoware.nl

Also, the former owner of Ariston, John Carrick, is frequently on Usenet, you can bounce questions off him as well. "

Mvh
 

brw

Medlem
Ble medlem
23.05.2006
Innlegg
14
Antall liker
0
Etter en laaang natt med justering,lytting og atter justering.....tror jeg den spiller så opptimalt den kan.Phuu dette var en pirke jobb men moro lell ;D
 
Topp Bunn