På tur og reise Arkitektur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
Bor selv i Oslo, men byen er ikke udelt vakker. Et konglomerat av forskjellige stilarter. Jugend (Art Noveau), funkis, stål & betong, dyre villaer, havebyer (Ullevål), Fjordbyen, Aker brygge, etc. Er klar over at det nødvendigvis må være slik i landets eneste "storby". Synspunkter fra andre her inne?
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

Du har ikke vært i Kristiansund skjønner jeg...
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

Nei. Der har jeg ikke vært. Kjenner noen få mennesker derfra.

mvh
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.116
Antall liker
9.429
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

En by får nødvendigvis en mangeartet arkitektur. Jeg mener at ethvert nytt bygg bør representere den perioden det er bygd.
Nabobyen hadde en kirkebrann for et års tid siden. Etter det har diskusjonen rast om hvordan den nye kirken skal se ut. Mange vil gjerne ha en kopi av den gamle. Galskap, den gamle kirken er borte, bygg noe som representerer arkitektur anno 2012
Hva gjelder Ålesund skal jeg ikke uttale meg så mye om da jeg kun har vært der et par ganger. Mitt inntrykk er at det er en liten del av sentrum som er ganske helhetlig, ikke rart med tanke på bybrannen. Resten ser ut til å være en miks av alt mulig på godt og vondt.
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

Ålesund har en en rekke bygninger i gjennomført Jugend-stil, selv om mye i dag er reine fasader. Jugend er også en interiørstil, men her er relativt lite bevart i Ålesund.

Grunnen til den enhetlige stilen er at byen ble gjenreist i løpet av få år etter den store bybrannen i 1904. Gjenreisingen skjedde langt på vei med tysk hjelp og oppført i tidens mote og det var lite bruk av typetegninger, derfor er det stor variasjon mellom bygningene, samtidig som det er et enhetlig preg på bybildet.

At den regnes som unik og vakker, er på ingen måte selvsagt. Frem til 70-tallet ble Ålesund regnet som stygg og umoderne, og mange ønsket å sanere bygningsmassen. Men langt på vei grunnet doktorgradsarbeidet til tidigere riksantikvar Stephan Tchudi-Madsen fikk byen ny oppmerksomhet og bevaringstanken slo rot. Da var alt en rekke bygninger revet og estattet at mer tidstypiske bygg, noe som førte til et visst stilbrudd i bybildet.

I dag fremstår byen i mange øyne som vakker, spesielt på postkort.

Svaneapoteket, som i dag er byens Jugendssenter, regnes som en typisk eksempel på stilen, med sine klare historiske referanser, solide materialvalg, myke linjer og dekorative detaljer som ofte er integrert i fasadene.
 

Vedlegg

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

Og der rundet du 7000 ;D tror telleverket har hengt seg opp for min del,

mvh
 
V

vredensgnag

Gjest
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

Var ikke det letteste i verden å komme som 6. klassing og stå foran denne bygningen.



Men Ålesund er da et fint besøksmål for den som vil oppleve hva Sunnmøre har å by på. Går kjapt å komme seg rundt omkring.



Jeg savner fuglefjellet midt i byen. Det var årelang kamp mellom sta krykkjer og sure byadministratorer som ikke ville ha skit på bilane sine. Fuglefjellet ble sprengt så det skulle bli plass til nytt rådhus.

Her kan man følge kampen om Rønneberghaugen og fuglefjellet i bilder:
http://www.smp.no/kultur/article215155.ece?imageIndex=0#pageTop
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

oct skrev:
Og der rundet du 7000 ;D tror telleverket har hengt seg opp for min del,

mvh

De teller bare seriøse poster. Tror det er derfor. ;)
 

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Innlegg
889
Antall liker
58
Sted
Modum
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

Hva er en vakker by? Sitter med en følelse av at mange romantiserer over svunne tider og ønsker deg tilbake. Finner de i en by et tilsynelatende urørt strøk bygget av besteforeldregenerasjon eller forgjengere så er det vakkert.
Mens det våre foreldre bygget og ikke minst det vi bygger i dag gjerne er stygt.
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

@ enig med deg ArtDeco. Passende navn til akkurat denne tråden forresten.

Innbyggerne i Åalesund ble klar over byens kvaliteter etter akkupasjon av Rønnerberghuset som skulle rives da nytt rådhus skulle oppføres. Dette er beskrevet at den flotte historikeren Aud Farstad i Fortidminneforeningens årbok for 2011.

Jeg husker huset, og enda bedre måsedritten fra fuglefjellet.
 

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

For meg som var øyværing sydfra var fuglefjellet vakkert, mens tanken på at krykkjene "dreit på Ålesundarane" også var vakker.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.346
Antall liker
10.972
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

dag1234 skrev:
At den regnes som unik og vakker, er på ingen måte selvsagt. Frem til 70-tallet ble Ålesund regnet som stygg og umoderne, og mange ønsket å sanere bygningsmassen. Men langt på vei grunnet doktorgradsarbeidet til tidigere riksantikvar Stephan Tchudi-Madsen fikk byen ny oppmerksomhet og bevaringstanken slo rot. Da var alt en rekke bygninger revet og erstattet at mer tidstypiske bygg, noe som førte til et visst stilbrudd i bybildet.

I dag fremstår byen i mange øyne som vakker, spesielt på postkort.

Svaneapoteket, som i dag er byens Jugendssenter, regnes som en typisk eksempel på stilen, med sine klare historiske referanser, solide materialvalg, myke linjer og dekorative detaljer som ofte er integrert i fasadene.
I følge byentusiast Grytten (husker ikke fornavnet) advarte hurtigrutekapteinene i gamle dager folk mot å gå i land om de ikke måtte. Ålesund hadde intet å by på og et besøk der var bare bortkastet tid...

Litt mere on topic; Jeg synes Ålesund er vakker, uten at jeg vil rangere opplevelsen.

Forøvrig synes jeg det er fascinerende at så mange av nåtidens arkitekturdebatter reduseres til å handle om stygt/ pent. Arkitektur handler da om så mye mer enn estetikk..

Split (Kroatia) er forøvrig en av de mest fascinerende byer jeg har vært i, med bygninger som har vært i bruk siden romertiden, og blitt utsatt for konstante endringer opp igjennom tidene. Kaleidioskopisk kreativt hærverk kan man kanskje kalle det.
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

Harald Grytten er navnet, den eneste ålesunder som er fredet av riksantikvaren med forbud mot felling og kvisting.

Hvorvidt Ålesund er Norges vakreste by, handler også om at vi er dårlig vandt her i landet. Økonomiske begrensinger, historiske tradisjoner, få fagfolk og svake politikere må ta skylden, tror jeg.

Det er få og ingen egentlig gjennomført vakre byer her i landet. Det er forsøk og anslag, som selvvokste deler på Sørlandet og rundt forbi, det er aspirasjoner til byplan som Torgalmenningen og Midtbyen, men det blir liksom med det. En tanke og evne til å realisere den der delene underordner deg helheten, det synes jeg ikke vi har.

Og i et slik perspektiv kan mange mene at Ålesund kommer nær noe vakkert.

Ellers er jeg enig i at stygt/pent har begrenset verdi, både fordi skjønnhet (innen for visse grenser) er relative begrep og fordi arkitektur handler om så mye mer en hva som faller i smak rent visuelt.
 
V

vredensgnag

Gjest
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

Man kan alltids sette Florø som benchmark for en fantastisk stygg by, og så jobbe seg derfra. Mange av de utenlandske stedene vi beundrer har bykjerner vi forbinder med dem, men også øvrige bydeler som utgjør de egentlige beboelsesstedene, men som ikke dukker opp i brosjyrene.

Florø har tristesse satt i system.

 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

dag1234 skrev:
Harald Grytten er navnet, den eneste ålesunder som er fredet av riksantikvaren med forbud mot felling og kvisting.

Hvorvidt Ålesund er Norges vakreste by, handler også om at vi er dårlig vandt her i landet. Økonomiske begrensinger, historiske tradisjoner, få fagfolk og svake politikere må ta skylden, tror jeg.

Det er få og ingen egentlig gjennomført vakre byer her i landet. Det er forsøk og anslag, som selvvokste deler på Sørlandet og rundt forbi, det er aspirasjoner til byplan som Torgalmenningen og Midtbyen, men det blir liksom med det. En tanke og evne til å realisere den der delene underordner deg helheten, det synes jeg ikke vi har.

Og i et slik perspektiv kan mange mene at Ålesund kommer nær noe vakkert.

Ellers er jeg enig i at stygt/pent har begrenset verdi, både fordi skjønnhet (innen for visse grenser) er relative begrep og fordi arkitektur handler om så mye mer en hva som faller i smak rent visuelt.
Det er få byer i dette landet. Grisegrendt og kjipt som det er
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

65finger skrev:
dag1234 skrev:
Harald Grytten er navnet, den eneste ålesunder som er fredet av riksantikvaren med forbud mot felling og kvisting.

Hvorvidt Ålesund er Norges vakreste by, handler også om at vi er dårlig vandt her i landet. Økonomiske begrensinger, historiske tradisjoner, få fagfolk og svake politikere må ta skylden, tror jeg.

Det er få og ingen egentlig gjennomført vakre byer her i landet. Det er forsøk og anslag, som selvvokste deler på Sørlandet og rundt forbi, det er aspirasjoner til byplan som Torgalmenningen og Midtbyen, men det blir liksom med det. En tanke og evne til å realisere den der delene underordner deg helheten, det synes jeg ikke vi har.

Og i et slik perspektiv kan mange mene at Ålesund kommer nær noe vakkert.

Ellers er jeg enig i at stygt/pent har begrenset verdi, både fordi skjønnhet (innen for visse grenser) er relative begrep og fordi arkitektur handler om så mye mer en hva som faller i smak rent visuelt.
Det er få byer i dette landet. Grisegrendt og kjipt som det er
Ja, så har vi jo vært et fattig land helt opp til de siste årene, samtidig eller nettopp på grunn av det, er det en nøysomhetskultur og en smålåtenhet. Vi skal liksom ikke ta i her i landet - ikke på stedlig estetikk, jaffal.
 
V

vredensgnag

Gjest
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

De beste byene har en elv.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.715
Antall liker
9.331
Sted
Trondheim
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

dag1234 skrev:
Ja, så har vi jo vært et fattig land helt opp til de siste årene, samtidig eller nettopp på grunn av det, er det en nøysomhetskultur og en smålåtenhet. Vi skal liksom ikke ta i her i landet - ikke på stedlig estetikk, jaffal.
Det er ikke alle som er enige i det. Norge har stort sett ikke vært regnet som et fattig land siden 1800:

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10085819
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

otare skrev:
dag1234 skrev:
Ja, så har vi jo vært et fattig land helt opp til de siste årene, samtidig eller nettopp på grunn av det, er det en nøysomhetskultur og en smålåtenhet. Vi skal liksom ikke ta i her i landet - ikke på stedlig estetikk, jaffal.
Det er ikke alle som er enige i det. Norge har stort sett ikke vært regnet som et fattig land siden 1800:

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10085819
vi er fattig i ånden. kun opptatt av pris som vi er
 
V

vredensgnag

Gjest
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

Med mer bevisst byplanlegging kunne Fredrikstad og Halden blitt meget vakre byer - og kanskje er Fredrikstad på vei med de ombygginger som har skjedd og er planlagt.

Vestlandet blir bøtte vått i tiår fremover, så jeg vet ikke om jeg har så lyst til å oppholde meg der, men man kan alltids vurdere noen av stedene nedover Vestfold og Vest-Agder.

Drøbak likte jeg å rusle i, da jeg bodde på motsatt side. Moss liker jeg å kjøre forbi. Son har vel ikke bystatus, men definitivt potensiale.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

65finger skrev:
vi er fattig i ånden. kun opptatt av pris som vi er
Kanskje spesielt sunnmøringer.
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

otare skrev:
dag1234 skrev:
Ja, så har vi jo vært et fattig land helt opp til de siste årene, samtidig eller nettopp på grunn av det, er det en nøysomhetskultur og en smålåtenhet. Vi skal liksom ikke ta i her i landet - ikke på stedlig estetikk, jaffal.
Det er ikke alle som er enige i det. Norge har stort sett ikke vært regnet som et fattig land siden 1800:

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10085819
Trenger ikke alt alle er enige med meg.

Det er store svakheter ved denne type statistikk, der en gå utfra gjennomsnittsverdier, fordi de sier ingen ting om spredning. Hvis du har hodet i fryseren og føttene i steikovnen, så er det ikke ikke sikkert du er passe varm på midten.

Men egentlig er vi nå langt OT.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

Litt oslo-patriotisme: Postgirobygget ;D ;D ;D.

mvh
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

Bach_Man skrev:
65finger skrev:
vi er fattig i ånden. kun opptatt av pris som vi er
Kanskje spesielt sunnmøringer.
Sunnmøringen kan mer en å skape vakre byer, det er sant. For eksempel å få ei krone til å bli to, og ikke sjelden til tre.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.980
Antall liker
3.828
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

vredensgnag skrev:
Man kan alltids sette Florø som benchmark for en fantastisk stygg by, og så jobbe seg derfra. Mange av de utenlandske stedene vi beundrer har bykjerner vi forbinder med dem, men også øvrige bydeler som utgjør de egentlige beboelsesstedene, men som ikke dukker opp i brosjyrene.

Florø har tristesse satt i system.

har du vært i Odda? 8)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.698
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

Odda har eit hyggjeleg villastrøk, og dessutan er fjellet rundt fullt av nydelege småhytter. Eit paradis (med ein slange i sentrum, rettnok).
Florø er ikkje noko særleg, men skal du verkeleg finne noko stygt, må du til Førde. Noregs styggaste. By, bygd eller kvadetnoer.
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

Audiophile-Arve skrev:
Odda har eit hyggjeleg villastrøk, og dessutan er fjellet rundt fullt av nydelege småhytter. Eit paradis (med ein slange i sentrum, rettnok).
Florø er ikkje noko særleg, men skal du verkeleg finne noko stygt, må du til Førde. Noregs styggaste. By, bygd eller kvadetnoer.
Odda har faktisk en postindustriell sjarme. Og Eidsåsen er en pent strøk. Det er også Ragde.
Førde tror jeg kvalifiserer til betegnelsen veikryss m/ hus, men er en perle sammeliknet med det forfalte Florø. En liten perle, jaffal. Florø er stygg og har en bygningsmasse på full fart utfor ættestupet, utsøkt uskjønt og jeg er sikker på at man bil mentalt skadet av å bo der. Noe den høye andel overdosedødsfall klart indikerer.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.116
Antall liker
9.429
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

Siden vi snakker om stygt. Porsgrunn, ingen over og ingen ved siden av. Stolthetene er et gammelt industribygg på utsiden av sentrum, ombygd til kjøpesenter, og et leilighetskompleks i sentrum.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

OT i OT tråd. Prins Charles, som var i Norge sist uke hevdet om London , at det ikke "luftwaffe" klarte under krigen, klarte arkitektene i efterhånd.

mvh
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

Ålesund har sin sjarme, men er også svært sammensatt og rotete. Bort sett fra husklynga inne i sentrum, hvor jugendstilfasadene er bra bevart, er det mye hummer & kanari. Bra at bryggene langs sundet har blitt til noe, og tatt vare på.

I følge fotos fra tidligere tider, var Bodø en pen by, inntil tyskerne bombet den sønder og sammen. Nå er det en flystasjon og en flyplass med en linjalbygd by rundt. Jeg synes Trondheim er en pen by, mangslungen og sammensatt - men også der mye stygt. Heilt for jævlig at Royal Garden kom akkurat der, men nå har det blitt litt helhet, med gass og stålgreiene på andre siden av elva.

Stavangers gamle bydel er ( ? ) veldig pen. Spørsmålstegnet er der fordi det er mange år siden jeg var i byen, og jeg veit sannelig ikke om den gamle delen av sentrum fortsatt er der - eller Breiavatnet, for den saks skyld.

Bergen er bare surr, unntatt bryggen. Og Oslo har sine "oaser", men det er mye rot, og masse grått der. Kona mi synes at Praha er en av de vakreste byene - jeg har ikke vært der enda, men det stemmer sikkert... :D Her heime, holder jeg også en knapp på Kristiansund, når det er godt vær!
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

oct skrev:
OT i OT tråd. Prins Charles, som var i Norge sist uke hevdet om London , at det ikke "luftwaffe" klarte under krigen, klarte arkitektene i efterhånd.

mvh
Steike god. Han har jo peiling på mer enn tampax den mannen.
 
V

vredensgnag

Gjest
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

Den helhetlig vakreste byopplevelsen jeg har hatt, fikk jeg i Toledo.

Wilhelms kones dom over Praha er det vanskelig å motsi, men det er også verdt å farte omkring i Tsjekkia og oppleve alle stedene som ikke står på lysløypa.

Risør er ikke en by i min bok, men et sted jeg godt kunne bodd.
Larvik har jeg ikke helt grepet på ennå, og Stavern har jeg behov for å se nærmere på.

I Stavanger er bygningsrådet åpent for at et og annet har skjedd innen arkitektur siden det ble bygd skipperhus. Det er de ikke i Sandefjord, og det er synd.
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

VilhelmW skrev:
Ålesund har sin sjarme, men er også svært sammensatt og rotete. Bort sett fra husklynga inne i sentrum, hvor jugendstilfasadene er bra bevart, er det mye hummer & kanari. Bra at bryggene langs sundet har blitt til noe, og tatt vare på.

I følge fotos fra tidligere tider, var Bodø en pen by, inntil tyskerne bombet den sønder og sammen. Nå er det en flystasjon og en flyplass med en linjalbygd by rundt. Jeg synes Trondheim er en pen by, mangslungen og sammensatt - men også der mye stygt. Heilt for jævlig at Royal Garden kom akkurat der, men nå har det blitt litt helhet, med gass og stålgreiene på andre siden av elva.

Stavangers gamle bydel er ( ? ) veldig pen. Spørsmålstegnet er der fordi det er mange år siden jeg var i byen, og jeg veit sannelig ikke om den gamle delen av sentrum fortsatt er der - eller Breiavatnet, for den saks skyld.

Bergen er bare surr, unntatt bryggen. Og Oslo har sine "oaser", men det er mye rot, og masse grått der. Kona mi synes at Praha er en av de vakreste byene - jeg har ikke vært der enda, men det stemmer sikkert... :D Her heime, holder jeg også en knapp på Kristiansund, når det er godt vær!
Ca 325 hus ble reist i jugendstil i Ålesund. Av disse er omlag 25% tapt siden gjenreisingen var ferdig i 1907 (det tok kun tre år!). Det er litt mer enn en husklynge i sentrum. Tvert i mot er det mange og lange gateløp der jugendstilen dominerer. Men selvsagt litt lapskaus inni mellom.

Gamle Stavanger er det ingen som får røre, så der må innbyggerne bo i et museum. Eller i en romantisk forestilling om hvordan det kan ha vært i en mytologisk fortid. Mens polititkere og byråkrater klamrer seg til trehusgrensen. Kan snart ikke sleppe en fis utendørs før byantikvaren kommer med pålegg.

Breiavannet ligger der fortsatt. Like brett, men kanskje litt våtere. Kanskje. Jaffal grått.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

Ser at jeg har begått en kardinal skrivefeil i trådstart. ARKITEKTUR skulle det ha stått. Aner ikke hvordan man retter opp slikt?

mvh
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

dag1234 skrev:
Gamle Stavanger er det ingen som får røre, så der må innbyggerne bo i et museum. Eller i en romantisk forestilling om hvordan det kan ha vært i en mytologisk fortid. Mens polititkere og byråkrater klamrer seg til trehusgrensen. Kan snart ikke sleppe en fis utendørs før byantikvaren kommer med pålegg.
Fra Aftenbladet : http://www.aftenbladet.no/nytte/bo/Bor-pa-utstilling-2947359.html#.T24EoRHj5M5
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

oct skrev:
Ser at jeg har begått en kardinal skrivefeil i trådstart. ARKITEKTUR skulle det ha stått. Aner ikke hvordan man retter opp slikt?

mvh
Først må du bli kardinal. Klarer du det så går resten av seg selv.

Jeg hadde ikke lagt merke til den skrivefeilen. Gjør det noe da?
 

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Innlegg
889
Antall liker
58
Sted
Modum
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

Jeg jobber med byutvikling i Drammen, og vil hevde at Drammen er Norges best moderniserte by.
Ikke like vakker alle steder, men sentrum og spesielt områdene langs elven har blitt bra.
Vi er på langt nær ferdige ennå, men vi har kommet så langt at vi som kom fra "like utenfor Oslo" nå er stolte av byen vår.
http://youtu.be/-VZCt4NclGg
 
V

vredensgnag

Gjest
Arkitetur. Påstand: Ålesund er norges vakreste by.

ArtDeco skrev:
Jeg jobber med byutvikling i Drammen, og vil hevde at Drammen er Norges best moderniserte by.
Ikke like vakker alle steder, men sentrum og spesielt områdene langs elven har blitt bra.
Vi er på langt nær ferdige ennå, men vi har kommet så langt at vi som kom fra "like utenfor Oslo" nå er stolte av byen vår.
http://youtu.be/-VZCt4NclGg
Spennende, ArtDeco. Drammen har potensiale, og folk er i ferd med å oppdage byen. Såvidt jeg husker har eiendomsprisene steget gevaldig de seneste årene.

Jeg lagde en reklamefilm i bymuséet på andre siden av elven, for mange år siden, og ruslet omkring i området og funderte på hva det kunne blitt til, om man tok tak. Såvidt jeg skjønner er man i ferd med å ta det taket nå.
 
Topp Bunn