Arktisk kebab

S

Slubbert

Gjest
Nok et eksempel på at driftige folk ikke er ønsket her i landet. Jo mer evne og vilje du har, jo mer bestemt er Staten på å få deg ut.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Når det gjelder søknader om asyl er det deres situasjon som søker beskyttelse for som er avgjørende og ikke hvor flink og driftig personen er. Hvis myndighetene i hjemlandet vil forfølge eller kappe hodet av en mann er det ikke så interessant hvor flink han er å lage kebab.

Men Norge har jo unødvendig restriktiv innvandringspolitikk som stempler alle som vil hit for å arbeide og forsørge seg selv som uønskede lykkegjegere og potensielle terrorister også. Og svært mange har ikke forstått forskjellen på en innvandrer og en asylsøker. For de ser jo make ut på avstand da, og slike 'hottentotter' hører jo ikke hjemme her...
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Man skal jo heller ikke irritere våre venner..

http://www.bt.no/innenriks/article541761.ece

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=531398

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/09/531970.html

Høsten 1986 avslørte Mordechai Vanunu Israels atomvåpenprogram. Han ble kidnappet i Roma av den israelske etterretningsorganisasjonen Mossad, og ble i en hemmelig rettssak dømt til 18 års fengsel.

Høsten 2004 søkte Vanunu asyl i Norge, etter å ha blitt løslatt fra fengsel i Israel.

Nå viser det seg at han fikk asylsøknaden innvilget av UDI, men at daværende kommunalminister Erna Solberg ga direkte ordre om å avslå den. Instruksen fra Solberg har vært holdt hemmelig helt til nå, skriver Bergens Tidende.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Dette setter jo Erna Solberg i et svært uheldig lys all den tid hun selv har vært en ivrig kritiker for at politikerene skal kunen blande seg inn i slike enkeltsaker. Men hun er da også en kvinne med serdels dårlig dømmekraft og en av de dårliste lederene Høyre noensinne har hatt. Hun kjører Høyre i grøften. Og det er synd, for Høyre er jo på mange måter det viktigste partiet på borderlig siden.

Skal partiet gjennreise seg må de kvitte seg med Solberg. Hun er en politiker av B-sortering.


http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2357197.ece

- Jeg har ikke arbeid, inntekt eller støtte. Jeg blir tvunget til å bo på et herberge der jeg deler rom med 12 andre personer, sier han til Aftenposten.no.

I dag avslørte Bergens Tidende at Vanunus søknad om asyl til Norge ble innvilget av UDI høsten 2004, men at daværende kommunalminister Erna Solberg overprøvde vedtaket. Argumentet var at Vanunu hadde søkt om asyl mens han fortsatt befant seg i Israel.

'''

Han har ikke søkt om politisk asyl til Norge etter at søknaden hans ble avslått i 2004.

- Men jeg har sendt søknader til andre land som Sverige og Irland, og de benytter seg av det norske vedtaket for å nekte å gi meg asyl. Jeg håper at den norske søknaden fortsatt er gyldig og
 
K

KindOfBlue

Gjest
Må ikke gjøre noe for å tirre Israel, vet du. Norsk MØ politikk blir jo diktert oss.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Gjestemedlem skrev:
Dette setter jo Erna Solberg i et svært uheldig lys all den tid hun selv har vært en ivrig kritiker for at politikerene skal kunen blande seg inn i slike enkeltsaker. Men hun er da også en kvinne med serdels dårlig dømmekraft og en av de dårliste lederene Høyre noensinne har hatt. Hun kjører Høyre i grøften. Og det er synd, for Høyre er jo på mange måter det viktigste partiet på borderlig siden.

Skal partiet gjennreise seg må de kvitte seg med Solberg. Hun er en politiker av B-sortering.


http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2357197.ece

- Jeg har ikke arbeid, inntekt eller støtte. Jeg blir tvunget til å bo på et herberge der jeg deler rom med 12 andre personer, sier han til Aftenposten.no.

I dag avslørte Bergens Tidende at Vanunus søknad om asyl til Norge ble innvilget av UDI høsten 2004, men at daværende kommunalminister Erna Solberg overprøvde vedtaket. Argumentet var at Vanunu hadde søkt om asyl mens han fortsatt befant seg i Israel.

'''

Han har ikke søkt om politisk asyl til Norge etter at søknaden hans ble avslått i 2004.

- Men jeg har sendt søknader til andre land som Sverige og Irland, og de benytter seg av det norske vedtaket for å nekte å gi meg asyl. Jeg håper at den norske søknaden fortsatt er gyldig og
Jeg har alltid ment at Erna Solberg er en politiker uten ryggrad, jfr. saken med omskjæring av småjenter, og i denne saken blir dette bekreftet nok en gang.

Jeg er helt enig i at med Erna i førersetet havner Høyre i grøfta, hvilket gir oss som kjemper for demokrati og frihet og mot totalitære PK'ere, bare et alternativ i den norske partifloraen.
 
S

Slubbert

Gjest
Gjestemedlem skrev:
1. Når det gjelder søknader om asyl er det deres situasjon som søker beskyttelse for som er avgjørende og ikke hvor flink og driftig personen er.
2. Norge har jo unødvendig restriktiv innvandringspolitikk...
3. Skal partiet [Høyre] gjennreise seg må de kvitte seg med Solberg. Hun er en politiker av B-sortering.
1. Sant, men dersom personen har vist seg å være en ressurs og et positivt samfunnsbidrag som her, så burde UNE hatt mulighet til å utøve et minstemål av skjønn og gi opphold på et annet grunnlag. Når en asylsøknad avslås, burde man vurdert søkerens status og hvis han/hun er integrert, har lært språket, har jobb og er en ressurs gi opphold på annet grunnlag (les: som regulær "innvandrer"). Slik innvandringspolitikken er lagt opp så tar Staten imot lykkejegerne og hiver ut de ressurssterke, noe som forutenom samfunnskostnaden ved å importere sosialklienter også fører til at innvandrere blir assosiert med trygdesnylt og kriminalitet.
2. Helt enig.
3. Helt enig.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Kan ikke se at det skal være noen grunn til å gi Vanunu asyl.

” Jeg har ikke arbeid, inntekt eller støtte. Jeg blir tvunget til å bo på et herberge der jeg deler rom med 12 andre personer, sier han til Aftenposten.no.”

Er dette kriterier for å gi en person asyl i Norge?
Er han i livsfare?

Det er ikke riktig at han avslørte at Israel hadde atomvåpen som enkelte hevder, han avslørte hvor de var plassert. Om en person har informasjon som setter rikets sikkerhet i fare må man finne seg i at det gjelder litt andre regler enn for hvem som helst annen, han har brutt taushetsplikten og vist at han ikke er til å stole på, han er en landssviker. Om han har rett til å få asyl i Norge kan vi like godt åpne grensene og slippe inn alle som ønsker det, vi kan jo begynne med alle kvinnene fra Saudi-Arabia, Iran, Yemen osv. vil tro deres frihet er mer begrenset enn Vanunu sin og at deres liv også er i større fare.

Ellers er jeg enig med Slubbert i at innvandrere som tydelig viser sterk vilje og evne til å klare seg, brødfø seg og tilpasse seg bør i større grad få bli til tross for at de ikke fyller kravene til asyl. Alle som hiver papirer og fjerner fingeravtrykk er det derimot god grunn til å være skeptiske til. Vi kan heller ikke ha det sånn at en person som er forfulgt i hjemlandet, eller risikerer dødsstraff for en alvorlig forbrytelse i hjemlandet, automatisk nødvendigvis skal få bli her om han begår alvorlige forbrytelser også her eller er en fare for andre om han får gå løs, da blir vi en fristad for alvorlige kriminelle som tar imot personer vi ikke kan sende ut igjen.
Eller er det helt greit at mordere som klarer å rømme fra land med dødsstraff skal få gå fritt og ustraffet rundt i vårt land?

Hvis man virkelig er forfulgt i hjemlandet bør man være såpass takknemlig for beskyttelsen vi gir dem at det er en selvfølge at man ikke bedriver tiden her med å begå forbrytelser, da spolerer man selv helt bevisst sine sjanser.

Om Svalbard faktisk er et lovlig fristed er det jo betenkelig at ikke flere asylsøkere flytter opp der da, om de er så redde for hva som skjer om de sendes hjem.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
Asyl og innvandrerregelverket er da ikke laget for å ta vare på de meste aktive! Her misforstår og eller drømmer de vellykkede ingeniører i kor så det holder. Selvsagt kan vi drømme opp et verdenssamfunn uten krig, mishandling, vold og forfølgelse, med snille kontra slemme, driftige kontra late og så bortetter. Vel, slik var det altså ikke tenkt, det systemet vesten har innført. Norge er blant de mer restriktive i klassen, til og med. At noen vil flykte til Svalbard (dit enkelte ingeniører også vil sende mange slemme som ikke henger med i samfunnet), sier vel bare noe om desperasjon kombinert med pågangsmot og kreativitet hos dette enkeltmennesket vi her snakker om.
Men hva med denne late og slemme mannen, da? http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/09/532036.html Ikke innvandrer, ikke dårlig i norsk, men like forbanna en drop-out. Antallet drop-outs øker jevnt og trutt i velfungerende vestlige samfunn, tro om de vellykkede ingeniører funderer over årsaker til dette?

Honkey
 
S

Slubbert

Gjest
^ Skal Norge støvsuge verden for drop-outs og koste deres livsopphold som et hele verdens sosialkontor? Prisverdig idealistisk, men hvem skal betale for moroa? Spesielt hvis Staten samtidig kaster ut alle de driftige?

 

Vedlegg

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Hm… Føler at ordet ingeniører her brukes på en svært nedlatende og stigmatiserende måte… Har du noe spesielt imot ingeniører generelt, trodde ellers du var svært imot å putte mennesker i bås og benytte gruppetenking… ::) ;) ;D

Mitt poeng var at det må være mulig å gjøre unntak i saker hvor det helt klart er en fordel for alle parter om de får bli. Som et lysende eksempel på idiotien i systemet har vi jo saken med den kvinnelige forskeren med utdannelse lang som et vondt år (ja nå var hun muligens ingeniør oppi alt dette, det trekker vel ned…) og som Norge helt klart ville kunne være tjent med å beholde, men som vi sendte ut, på grunn av idiotiske formaliteter. Det har også vært andre saker med mennesker som har tilpasset seg og lært seg språk på kort tid, klart seg selv økonomisk og helt klart gjort seg fortjent til å bli her som sendes ut. Og samtidig så holder vi på mange kriminelle, fordi vi ikke vet hvem de er, eller fordi de ikke kan returneres. Det er ikke bare å ta imot og så slippe ut i samfunnet alle som kommer til landet, skal man ta imot mordere, kriminelle, psykisk syke osv. så får man følge de opp, ikke bare la de seile sin egen sjø og overse konsekvensene av de problemene som da oppstår.

Marko sluttet på skolen etter ett år på videregående, og endte opp som kriminell. Sånt er selvsagt ikke særlig attraktivt på arbeidsmarkedet. Uten utdannelse og med kriminell bakgrunn er man naturlig nok ikke førstevalget, om han er tilbudt jobber og har takket nei sier artikkelen ingenting om, det er en del som føler seg hevet over “drittjobber” og heller lever på trygd/sosialen.
Er det samfunnet sin skyld at han sluttet på skolen og ble kriminell? Ikke lett å si hva som har sviktet i akkurat hans tilfelle, det kan være familie, skole, eller han selv. Unge i dag er i større grad enn tidligere vant med å få tingene opp i hendene, og er ikke alltid spesielt interessant i å anstrenge seg så mye for å oppnå sine mål, det er noe som har endret seg som en konsekvens av vårt velferdssamfunn , får man goder for lett er det klart man ikke vil slite og jobbe for dem.
 
S

Slubbert

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Antallet drop-outs øker jevnt og trutt i velfungerende vestlige samfunn, tro om de vellykkede ingeniører funderer over årsaker til dette?
Det er ikke så mye å fundere på. Den sosialdemokratiske velferdskuvøsen hvor ditt livsopphold betales av naboen og hans av deg, gjør at folk slipper å ta ansvar for sine egne liv. Når folk ikke øves i noe mister de også evnen til å gjøre det. Derfor vil antall drop-outs bare øke og øke og øke i takt med innføringen av stadig nye skatter, subsidier og "preventive" forbud og påbud.

Vi har knapt sett begynnelsen.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
Slubbert skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Antallet drop-outs øker jevnt og trutt i velfungerende vestlige samfunn, tro om de vellykkede ingeniører funderer over årsaker til dette?
Det er ikke så mye å fundere på. Den sosialdemokratiske velferdskuvøsen hvor ditt livsopphold betales av naboen og hans av deg, gjør at folk slipper å ta ansvar for sine egne liv. Når folk ikke øves i noe mister de også evnen til å gjøre det. Derfor vil antall drop-outs bare øke og øke og øke i takt med innføringen av stadig nye skatter, subsidier og "preventive" forbud og påbud.

Vi har knapt sett begynnelsen.
Og da går jeg ut fra at du kan underbygge disse påstander? Kan det være noe med at økende press av forskjellige årsaker har innvirkning på denne statistikken, tro, eller er dette for far-fetched for de som klarer å klore seg fast?

Honkey
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
Slubbert skrev:
^ Skal Norge støvsuge verden for drop-outs og koste deres livsopphold som et hele verdens sosialkontor? Prisverdig idealistisk, men hvem skal betale for moroa? Spesielt hvis Staten samtidig kaster ut alle de driftige?
Slik jeg leser deg tar du overhodet ikke poenget med asylpolitikken i vesten. Den er langt fra særnorsk, og den er rotfestet bl.a i FN. Problemkomplekset er en smule større enn at vi "støvsuger" markedet for drop-outs.

Honkey
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
Komponenten skrev:
Hm… Føler at ordet ingeniører her brukes på en svært nedlatende og stigmatiserende måte… Har du noe spesielt imot ingeniører generelt, trodde ellers du var svært imot å putte mennesker i bås og benytte gruppetenking… ::) ;) ;D

Mitt poeng var at det må være mulig å gjøre unntak i saker hvor det helt klart er en fordel for alle parter om de får bli. Som et lysende eksempel på idiotien i systemet har vi jo saken med den kvinnelige forskeren med utdannelse lang som et vondt år (ja nå var hun muligens ingeniør oppi alt dette, det trekker vel ned…) og som Norge helt klart ville kunne være tjent med å beholde, men som vi sendte ut, på grunn av idiotiske formaliteter. Det har også vært andre saker med mennesker som har tilpasset seg og lært seg språk på kort tid, klart seg selv økonomisk og helt klart gjort seg fortjent til å bli her som sendes ut. Og samtidig så holder vi på mange kriminelle, fordi vi ikke vet hvem de er, eller fordi de ikke kan returneres. Det er ikke bare å ta imot og så slippe ut i samfunnet alle som kommer til landet, skal man ta imot mordere, kriminelle, psykisk syke osv. så får man følge de opp, ikke bare la de seile sin egen sjø og overse konsekvensene av de problemene som da oppstår.

Marko sluttet på skolen etter ett år på videregående, og endte opp som kriminell. Sånt er selvsagt ikke særlig attraktivt på arbeidsmarkedet. Uten utdannelse og med kriminell bakgrunn er man naturlig nok ikke førstevalget, om han er tilbudt jobber og har takket nei sier artikkelen ingenting om, det er en del som føler seg hevet over “drittjobber” og heller lever på trygd/sosialen.
Er det samfunnet sin skyld at han sluttet på skolen og ble kriminell? Ikke lett å si hva som har sviktet i akkurat hans tilfelle, det kan være familie, skole, eller han selv. Unge i dag er i større grad enn tidligere vant med å få tingene opp i hendene, og er ikke alltid spesielt interessant i å anstrenge seg så mye for å oppnå sine mål, det er noe som har endret seg som en konsekvens av vårt velferdssamfunn , får man goder for lett er det klart man ikke vil slite og jobbe for dem.
Det finnes mange eksempler i Norge på at indiske dataeksperter, amerikanske oljeeksperter og polske byggeeksperter får både jobb og opphold i Norge av praktiske årsaker. Det heter "arbeidsinnvandring" og er noe helt annet enn asyl. Så skjer det fra tid til annen tilsynelatende graverende feil i begge retninger. Man behøver ikke være rakettingeniør for å skille på disse sakene. Så er det embedsverkets oppgave å følge reglene, politikerne lage reglene, pressens oppgave å påpeke feil og mangler. Dessuten er det vår oppgave å diskutere om de gjør jobben sin.

Honkey
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Honkey-Chateau skrev:
Det finnes mange eksempler i Norge på at indiske dataeksperter, amerikanske oljeeksperter og polske byggeeksperter får både jobb og opphold i Norge av praktiske årsaker. Det heter "arbeidsinnvandring" og er noe helt annet enn asyl. Så skjer det fra tid til annen tilsynelatende graverende feil i begge retninger. Man behøver ikke være rakettingeniør for å skille på disse sakene. Så er det embedsverkets oppgave å følge reglene, politikerne lage reglene, pressens oppgave å påpeke feil og mangler. Dessuten er det vår oppgave å diskutere om de gjør jobben sin.

Honkey
Ja det er jo nettopp det vi gjør, altså diskuterer om de gjør jobben sin, og om reglene burde vært annerledes. Jeg er klar over at vi har arbeidsinnvandring og at det er noe helt annet enn asyl. Jeg har sikkert etter hvert nesten like mange utenlandske kolleger som norske, og det fungerer helt utmerket.
Poenget vi her diskuterer er at det i spesielle tilfeller, når en person søker asyl og ikke får det, men det viser seg at personen kan være en nyttig ressurs for landet, da bør han/hun få bli likevel.
Dette vil jo også være med på å forbedre inntrykket nordmenn har overfor innvandrere.
At man på den annen side skal være forpliktet til å måtte beholde alt som måtte dukke opp på dørterskelen av ureturnerbare kriminelle innvandrere er jeg skeptisk til.
 
S

Slubbert

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Og da går jeg ut fra at du kan underbygge disse påstander? Kan det være noe med at økende press av forskjellige årsaker har innvirkning på denne statistikken, tro, eller er dette for far-fetched for de som klarer å klore seg fast?
Økende press? Dette er gjennomsnittstall for Danmark, men situasjonen er nok ikke så voldsomt annerledes her:

 

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Kan ikke se at det skal være noen grunn til å gi Vanunu asyl.

” Jeg har ikke arbeid, inntekt eller støtte. Jeg blir tvunget til å bo på et herberge der jeg deler rom med 12 andre personer, sier han til Aftenposten.no.”

Er dette kriterier for å gi en person asyl i Norge?
Er han i livsfare?
Denne mannen snakket med The Sunday Time, en engelsk anerkjent avis, for å informere verden om Israels atomvåpen. Ikkespredning av atomvåpen var jo sett på som ganske viktig for å begrense sjansene for at noen skulle bruke slike på nytt. For dette ble han kidnappet av Mossad i Italia og bortført til Israel. Her ble han dømt til 18 år i fengsel i en hemmelig domstol og tilbrakte 12 år på isolat! Han ble også anerkjent av Amnesty International som en samvittighetsfange. Han er i dag på "frifot" men får ikke lov til å snakke med vestlig presse eller forlate landet, så han er fremdeles en fange.

Hvor mye oppstyr hadde det ikke vært hvis dette var en opposisjonell fra Kina eller Iran vi snakket om, og vi hadde en minister som etter instrukser fra andre lands regjeringer aktivt gikk inn og overprøvet avgjørelsen i UDI der han hadde fått invilget asyl og direkte instruerte dem til å endre dette?

Hvis ikke man kan innvilge politisk asyl til opposisjonelle og personer som forteller om forhold i landet for deretter å bli forfulgt av myndighetene for dette så fortjener absolutt ingen asyl. Denne saken er en skam for Norge. Erna Solberg er en skam for Norge.

Hvis Erna Solberg har handlet etter instruks fra andre lands regjeringer i denne saken, er hun ikke da nesten en landsforæder?

Denne saken er omtrent som om vi skulle nektet Nelson Mandela asyl i Norge hvis han hadde ønsket det etter han slapp ut av fengselet, etter instruks fra RSA og Østerrike.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
Slubbert skrev:
Økende press? Dette er gjennomsnittstall for Danmark, men situasjonen er nok ikke så voldsomt annerledes her:
Å benytte en graf som viser fallende arbeidstid som idikasjon på presset i arbeidslivet er rimelig uforstandig, for å si det rett ut. Om lag som å påstå at 10000 meter'n på skøyter har blitt så mye lettere nå, fordi Oscar Mathisen brukte lengre tid enn Sven Kramer. Ergo er presset i idretten mindre nå. ::)

Sånn ellers følger jeg deg i del av dine andre betraktinger, det begås feil i embedsverket, og noen ganger slår det veldig uheldig ut for enkeltpersoner som fortjener så mye bedre. Men bortsett fra dette, synes jeg flere av dine argumenter tyder på at du ikke interesser deg en pøkk for enkeltmenneskenes skjebner der ute, og at du ikke liker asylsystemet, så lenge "vi" ikke behøver å stri med disse "undermålerne" er tydeligvis det meste greit. Eller?

Honkey
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
Kan ikke se at det skal være noen grunn til å gi Vanunu asyl.

” Jeg har ikke arbeid, inntekt eller støtte. Jeg blir tvunget til å bo på et herberge der jeg deler rom med 12 andre personer, sier han til Aftenposten.no.”

Er dette kriterier for å gi en person asyl i Norge?
Er han i livsfare?
Denne mannen snakket med The Sunday Time, en engelsk anerkjent avis, for å informere verden om Israels atomvåpen. Ikkespredning av atomvåpen var jo sett på som ganske viktig for å begrense sjansene for at noen skulle bruke slike på nytt. For dette ble han kidnappet av Mossad i Italia og bortført til Israel. Her ble han dømt til 18 år i fengsel i en hemmelig domstol og tilbrakte 12 år på isolat! Han ble også anerkjent av Amnesty International som en samvittighetsfange. Han er i dag på "frifot" men får ikke lov til å snakke med vestlig presse eller forlate landet, så han er fremdeles en fange.

Hvor mye oppstyr hadde det ikke vært hvis dette var en opposisjonell fra Kina eller Iran vi snakket om, og vi hadde en minister som etter instrukser fra andre lands regjeringer aktivt gikk inn og overprøvet avgjørelsen i UDI der han hadde fått invilget asyl og direkte instruerte dem til å endre dette?

Hvis ikke man kan innvilge politisk asyl til opposisjonelle og personer som forteller om forhold i landet for deretter å bli forfulgt av myndighetene for dette så fortjener absolutt ingen asyl. Denne saken er en skam for Norge. Erna Solberg er en skam for Norge.

Hvis Erna Solberg har handlet etter instruks fra andre lands regjeringer i denne saken, er hun ikke da nesten en landsforæder?

Denne saken er omtrent som om vi skulle nektet Nelson Mandela asyl i Norge hvis han hadde ønsket det etter han slapp ut av fengselet, etter instruks fra RSA og Østerrike.
Nå må du slutte å tulle. Han avslørte viktige forsvarshemmeligheter som kunne være kritiske for landet med tanke på deres ondsinende naboer. Å sammenligne han med Nelson Mandela er bare et hån mot Mandela, sammenlign han heller med Treholt om du må sammenligne, men det han utleverte av hemmeligheter var neppe kritisk for vår sikkerhet. Han satt da inne noen år han og...
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Nå må du slutte å tulle. Han avslørte viktige forsvarshemmeligheter som kunne være kritiske for landet med tanke på deres ondsinende naboer. Å sammenligne han med Nelson Mandela er bare et hån mot Mandela, sammenlign han heller med Treholt om du må sammenligne, men det han utleverte av hemmeligheter var neppe kritisk for vår sikkerhet. Han satt da inne noen år han og...
Din nervøsitet for å kunne komme til å mene noe som helst som kunne stille Israel i et ugunstig lys i en sak er litt søtt. Men slik total kritikkløshet når det kommer til Israel er jo ikke uvanlig heller.

Du får spørre Amnesty om de sidestiller Treholdt og Vanunu... :-\

At en mann som forteller verden om at Israel lager atombomber skal behandles slike er en skam. Hvordan skulle vi eventuelt behande en eventuell iransk atomtekniker som klarte å snike seg til Norge og fortalte Aftenposten om at Iran nå holder på å lage en atombombe? Skulle vil godtatt at det Iranske sikkerthetspolitiet kom til Norge og kidnappet han også .. og sammenlignet han med Treholt og godtatt at han ble kastet i et fangehull og isolat fra til 2020+ etter en hemmelig "dom"?

Eller er det plutselig noe helt annet hvis det ikke er Israel, det hellige landet, det gjelder lenger ... ?



I’M YOUR SPY
Mordechai Vanunu

I am the clerk, the technician, the mechanic,
the driver.

They said, Do this, do that, don’t look left
or right,
don’t read the text. Don’t look at the whole
machine. You
are only responsible for this one bolt. For this
one rubber-stamp.
This is your only concern. Don’t bother
with what is above you.
Don’t try to think for us. Go on, drive. Keep
going. On, on.
So they thought, the big ones, the smart ones,
the futurologists.
There is nothing to fear. Not to worry.
Everything is ticking just fine.

Our little clerk is a diligent worker. He’s a
simple mechanic.
He’s a little man.
Little men’s ears don’t hear, their eyes
don’t see.
We have heads, they don’t
Answer them, said he to himself, said the
little man,
the man with a head of his own. Who is in
charge? Who knows
where this train is going?
Where is their head? I too have a head.
Why do I see the whole engine.
Why do I see the precipice —
is there a driver on this train?
The clerk driver technician mechanic
looked up.
He stepped back and saw — what a monster.
Can’t believe it. Rubbed his eyes and — yes,
it’s there all right. I’m all right. I do see
the monster. I’m part of the system.
I signed this form. Only now I am reading the
rest of it.
This bolt is part of a bomb. This bolt is me.
How
did I fail to see, and how do the others go on
fitting bolts. Who else knows?
Who has seen? Who has heard — The
emperor really is naked.
I see him. Why me? It’s not for me. It’s too big.
Rise and cry out. Rise and tell the people.
You can.
I, the bolt, the technician, mechanic —
Yes, you.
You are the secret agent of the people. You are
the eyes of the nation.
Agent-spy, tell us what you’ve seen. Tell us
what the insiders, the clever ones, have
hidden from us.
Without you, there is only the precipice.
Only catastrophe.
I have no choice. I’m a little man, a citizen,
one of the people,
but I’ll do what I have to. I’ve heard the voice
of my conscience
and there is nowhere to hide.
The world is small, small for Big Brother.
I’m your mission. I’m doing my duty. Take
it from me.
Come and see for yourselves. Lighten my
burden. Stop the train.
Get off the train. The next stop — nuclear
disaster. The next book,
the next machine. No. There is no such thing.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Vanunu har forresten mange ganger blitt nominert til nobels fredspris for sin innsats. Han innehar også et æresdoktorat ved universitetet i Tromsø.

http://www.vanunu.org/

Joseph Rotblat (UK)

Nuclear scientist and 1995 Nobel Peace Prize laureate.

Opening speech at Vanunu conference in Tel Aviv, October 1996:
(Excerpts from book «Voices for Vanunu», London 1998)

... I was involved in the making of the atom bomb from the very beginning and have been advocating their abolition ever since the Hiroshima bomb.

... Israel´s nuclear policy is one of deliberate ambiguity: it does not formally acknowldedge the possession of the bomb, but it wants everybody to know that it does have the bomb. Vanunu provided this knowledge.
It is possible that Israel would have preferred this information to be conveyed to its enemies in an indirect way, rather than by direct disclosure from an Israeli employee. But this by itself did not imperil the security of the State of Israel. The location of the establishment was known. And the disclosure about the throughput of the reprocessing plant was of no material help to any other country intending to make its own nuclear weapons.
In view of all this I find it difficult to understand why he received such a severe sentence.

In my Nobel lecture last December <1995>, I said that Vanunu had suffered enough. In stating this I merely echoed the sentiments from people all over the world. ....

What, in fact, can be the purpose of continuing to keep him in prison? One explanation is that he is being used as an example, as a warning to others not to attempt a similar deed. If so, spending 10 years in prison should be enough to serve as a deterrent. A more widely perceived explanation is that he must be kept in isolation in order to prevent him from revealing further information harmful to Israel. If this refers to the disclosure of new nuclear secrets, then it is nonsense. Having followed developments in nuclear weapons throughout the years, I am firmly of the opinion that there is nothing of significance that he could tell at the present time that is not already known and published.
Thus I fail to see any reason why Vanunu should not be released now.
 
S

Slubbert

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Men bortsett fra dette, synes jeg flere av dine argumenter tyder på at du ikke interesser deg en pøkk for enkeltmenneskenes skjebner der ute, og at du ikke liker asylsystemet, så lenge "vi" ikke behøver å stri med disse "undermålerne" er tydeligvis det meste greit. Eller?
Det må du få lov til å tro, hvis du nå tror det er så mye bedre å leve som en pariakaste i vesten enn å være borgere i orienten. Jeg spør meg selv heller hva godt det gjør å skulle opptre som et verdens sosialkontor, spesielt hvis klientellet rammes av lokalbefolkningens vrede. Som sagt har jeg aldri fremsatt motforestillinger mot en human asylpolitikk, men hvis innvandring som sådan skal være basert på å "importere problemer" så fremstår det i stor grad bare som en transport av lidelse.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
Nå må du slutte å tulle. Han avslørte viktige forsvarshemmeligheter som kunne være kritiske for landet med tanke på deres ondsinende naboer. Å sammenligne han med Nelson Mandela er bare et hån mot Mandela, sammenlign han heller med Treholt om du må sammenligne, men det han utleverte av hemmeligheter var neppe kritisk for vår sikkerhet. Han satt da inne noen år han og...
Din nervøsitet for å kunne komme til å mene noe som helst som kunne stille Israel i et ugunstig lys i en sak er litt søtt. Men slik total kritikkløshet når det kommer til Israel er jo ikke uvanlig heller.

Du får spørre Amnesty om de sidestiller Treholdt og Vanunu... :-\

At en mann som forteller verden om at Israel lager atombomber skal behandles slike er en skam. Hvordan skulle vi eventuelt behande en eventuell iransk atomtekniker som klarte å snike seg til Norge og fortalte Aftenposten om at Iran nå holder på å lage en atombombe? Skulle vil godtatt at det Iranske sikkerthetspolitiet kom til Norge og kidnappet han også .. og sammenlignet han med Treholt og godtatt at han ble kastet i et fangehull og isolat fra til 2020+ etter en hemmelig "dom"?

Eller er det plutselig noe helt annet hvis det ikke er Israel, det hellige landet, det gjelder lenger ... ?

Først sidestiller du Mandela og Vanunu, og nå sidestiller du Israel og Iran. Det er nettopp slike ting som dette som gjør at jeg ikke tar enkeltes oppfatninger av Vanunu særlig seriøst. Når man ikke klarer å skille mellom et demokrati og et religiøst styrt diktatur, når man ikke klarer å se forskjellen på at Israel har måttet skaffe seg atomvåpen som et føre var, et ris bak speilet for å beskytte seg, (har aldri hørt dem ytre ønske om å fjerne Iran og alle dets innbyggere fra kartet, og ikke har de brukt våpnene heller) i motsetning til Iran som altså truer Israel med utslettelse og sponser Hizbollah og gir dem våpen i kamp mot Israel.

Når man ikke VIL se at Israel er i en særstilling, hvor det er livsviktig for landets eksistens at deres forsvarshemmeligheter holdes skjult, fordi de har fiender rundt seg som vil benytte enhver gylden mulighet til å nettopp prøve på angrep, da kan man selvsagt sette seg på sin høye hest og kaste ut meningløse sammenligninger i øst og vest.

Nobels fredspris har mistet sin troverdighet for lenge siden, de har gitt prisen til Arafat, det sier litt om nivået på enkelte av de nominerte når slike faktisk kan vinne, det er ingen som helst kvalitetsgaranti at noen er nominert, gamle terrorister blir som nye gullgutter når man bare legger godviljen skikkelig til.

Når personer avslører hemmeligheter til land som truer verdensfreden og kan være villig til å bruke dem til angrep på andre, er det noe helt annet enn å avsløre hvor et land som stadig er utsatt for ønsker om utslettelse av sine naboer oppbevarer sine viktigste forsvarshemmeligheter, det skjønner de fleste, dog ikke alle. Det er nok av dem som hater Israel så intenst, også her til lands, at de vil nominere enhver som taler mot Israel til hva som helst.

Det var kjent før Vanunu at Israel hadde atomvåpen, men han utleverte blant annet bilder til Sunday times av anlegget, dessuten er han imot at Israel skal bestå som egen stat, ikke så rart at han oppfattes som landssviker kanskje. Men det er klart, en landssviker for Israel blir en helt for oss.
 

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Innlegg
209
Antall liker
2
Zomby_Woof skrev:
Er det noen som har smakt denn Kebaben?
Fra den røde isbjørn? Jepp. Smakte den i oktober ifjor. Var ikke den verste jeg har smakt, men ei heller den beste. Smakte omtrent som andre kebaber fra diverse sjapper, det er ikke mange som skiller seg ut synes jeg.

Dog var jeg litt beruset når jeg smakte den, men det er jeg stort sett med alle kebaber jeg fortærer. Har smakt kebab i edru tilstand og det er ikke godt......
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Alas skrev:
Zomby_Woof skrev:
Er det noen som har smakt denn Kebaben?
Fra den røde isbjørn? Jepp. Smakte den i oktober ifjor. Var ikke den verste jeg har smakt, men ei heller den beste. Smakte omtrent som andre kebaber fra diverse sjapper, det er ikke mange som skiller seg ut synes jeg.

Dog var jeg litt beruset når jeg smakte den, men det er jeg stort sett med alle kebaber jeg fortærer. Har smakt kebab i edru tilstand og det er ikke godt......
Takk. Det var nyttig info hvis jeg havner på fylla i Longyearbyen en gang. Kebab som smaker godt i edru tilstand finnes, men det er sjelden vare..
 
Topp Bunn