Arm-base til Systemdek IIX/900 med Tecnoarm?

rwiker

Medlem
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
16
Antall liker
0
Jeg har nettopp kjøpt en Tecnoarm via bruktbørsen her på Hifisentralen, som erstatning for en Helius Scorpio III som jeg har hatt siden jeg kjøpte spilleren i 1992.

Den nye armen passer ikke i den arm-basen jeg brukte til den gamle armen. Må jeg lage dette selv, eller finnes det slikt å få kjøpt?
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Henger meg på her.
Kjøpte ny arm, og fikk den montert av en ape sjappa anbefalte. Han klarte jo seff å borre feil. Så fikk jeg spora opp en ny base. Jammen klarte ikke ape-kjøtthuet å borre basen akkurat lik den første! Så nå sitter jeg her da, med to ødelagte armbaser og en arm som ikke passer. :mad:
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg hadde IIX-900 med en RB-300 back in the day.

Det var visstnok litt ondt blod mellom Systemdek og Rega den gangen. Ingen ville løfte en finger for kompatibilitet mellom merkene. Jeg endte opp med å få laget armbase hos et mek. verksted. Det er ikke noe problem å få det til. Det er jo bare en aluplate med et hull i. Jeg tror jeg ga 200,- kroner for jobben (leenge siden). Det du trenger er en kopi av brukerveiledningen som Rega leverer med sine løse armer. Der står korrekt avstand mellom senter av hullet i armbasen og senter av tallerken. Så må du vel bare måle deg fram til hvor i plata hullet skal være og så videre.

Nå eksisterer vel ikke Systemdek lenger, så det er vel ingen hjelp å få derfra. Audio Note hadde en gang noen platespillere som ganske enkelt var Systemdek IIX-900 med akryltallerken. Kanskje AN kan hjelpe?

Det var litt faen, da, at jeg kastet det hele i søpla. (Etter et surrete og ødeleggende forsøk på å 'tweake'.....)
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei
Hadde samme problemet selv.
Løsningen ble å lage dette. Brukte en slik "acryl"skjærefjøl fra clasern .
Brukte bare den gamle armbasen som mal og skjærte dette ut med en stikksag.
så pusset jeg den med en pussemaskin.
OBS: Denne armbasen blir et par ,tre millimeter tykkere enn originalt ( hvis jeg ikke husker feil)så sjekk at den ikke blir for tykk
Her et bilde av fjøla jeg skjærte ut av


Mvh Jan I
 

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
Den dråpeformede armbasen tilhører vel en IIX. IIX-900 har streit firkantet armbase.

Dessuten er jeg ikke sikker på om akryl er det beste materialet. Jeg ville nok gått for alu, som er originalt på IIX-900.
 

rwiker

Medlem
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
16
Antall liker
0
Takk for alle gode forslag, så langt... det ser ut til at det må bli noe hjemmelaget, men jeg har funnet endel informasjon som burde hjelpe - blant annet på http://www.vinylengine.com
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
70
Jeg lagde et selv til en Rega RB300 av 12 mm mdf. Funket veldig bra. Tror det er bedre enn acryl. Aluminium er også fin sort.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest


Jeg fant dette bildet på stereophile.com i dag. Fersk messerapport.

Se om ikke du også drar kjensel på platespilleren...

Så sjekket jeg Audio Note sine sider, og fant dette:



http://www.audionote.co.uk/products/analogue/tt-1_01.shtml#

Hva med å ta en telefon til Håkon Rognlien/Fryd HIFI? Er ikke han en av AN's menn i kongeriket?

:D

P.S. Jeg tror det blir en riktig fin spiller av dette, rwiker.
 

rwiker

Medlem
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
16
Antall liker
0
Takk for peker til AN og Fryd... jeg sendte en mail til Håkon Rognlien, som skal sjekke dette opp i løpet av uka.

AB-versjonen av Systemdek er noe penere enn min... min er såpass mørk at treverket ikke synes, og så har den den originale glassplaten. Jeg regner med at Tecnoarm kommer til å gi den et lite løft, i alle fall :)
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
70
Legger ved et par bilder av min:


Ser ikke så verst ut, men...

denne boksen er svart :(

Legger denne kanskje ut for salg, men uten arm, da....

mvh trondkj
 
Topp Bunn