- Ble medlem
- 17.05.2005
- Innlegg
- 556
- Antall liker
- 3
Hvilken arm vil være best på Sondek: Ittok LV II eller Ekos??
|
Omlag samme forhold; Ekos er Linn's suverent beste arm gjennom tidene. Den har en støhet, detaljeringsgrad, dynamikk og bravur som etterlater alle andre Linn-armer bak i en støvsky.Hva i forhold til en LV III?
Basik er ingen god arm i denne sammenheng; en Ekos med en billig pu er vanligvis langt bedre enn f.eks en Akito med en svinedyr pu.. vanskelig for mange å tro kanskje, selv Fidelity ble mektig overrasket over dette for etpar nummere siden.Ok.. Har en sliten Basik på den nå som må bort..
Og SME V er en dårlig match med LP12 så da er er det bare to igjen, Vidar. Den du har og den jeg harDet er vel antakelig en av verdens beste tonearmer.. i UK blir den omtalt i gruppen "the three great arms"; selvsagt Ekos, Aro og SME V..
Mvh Vidar P
Akito II (den ruglete) er nokså nær Ittok LVII i ytelse. Akito I er ikke helt samme klasse, og begynner dessuten å bli gamle og sletneok.. Bæsja litt på leggen her nå.. Det var selvfølgelig Akito jeg mente å sammenligne med i forhold til Ittok...
Ekos er ein betre arm, men krev også ein fornuftig pickup for å briljere. Og eg er sikker på at LP12 kan klare seg med svært mange armar
Egentlig blir den ikke det, fordi det er svært mange pu'er som passer denne geometrien.Aro synes jeg blir for sær og begrensende til valg av PU.
Problemet er at mange PU-fabrikanter ikke oppgir avstanden fra innfestning til nålespiss. Finnes det en oversikt over hvilke PU'er som har "riktig" geometri for Aro? Går ut fra at Linn's PU'er er med, men et annet problem er at de beste PU'ene til Linn har et elektrisk grensesnitt som passer til Ekos, men ikke til Aro. Hvordan løses dette problemet?Egentlig blir den ikke det, fordi det er svært mange pu'er som passer denne geometrien.
Mvh Vidar P
Vet ikke helt hva du mener med "elektrisk grensesnitt".. nøyaktig hva slags elektrisk parameter du snakker om, men Aro passer jo utmerket for Troika, Arkiv og Akiva (som er Linn's beste MC'er), og ble vel bygd spesifikt med tanke på Troika..Problemet er at mange PU-fabrikanter ikke oppgir avstanden fra innfestning til nålespiss. Finnes det en oversikt over hvilke PU'er som har "riktig" geometri for Aro? Går ut fra at Linn's PU'er er med, men et annet problem er at de beste PU'ene til Linn har et elektrisk grensesnitt som passer til Ekos, men ikke til Aro. Hvordan løses dette problemet?
FZ
Med elektrisk grensesnitt mener jeg at på de dyreste Linn PU'ene går det ledninger rett ut av huset istedet for pinner som er det vanlige. På den måten sparer man ett kontaktpunkt. På Aro derimot må du vel koble sammen hun- mot hun-kontakt og du får et kontaktpunkt mer. Enig?Vet ikke helt hva du mener med "elektrisk grensesnitt".. nøyaktig hva slags elektrisk parameter du snakker om, men Aro passer jo utmerket for Troika, Arkiv og Akiva (som er Linn's beste MC'er), og ble vel bygd spesifikt med tanke på Troika..
Videre passer f.eks mange Ortofonmodeller; f.eks min egen Rohmann treffer 100% spot-on på alle slags målemaler inkl MoFi GeoDisc (som noen ganger gir litt annet resultat enn f.eks Ortofons mal).
Lyra-pu'er passer 100% uten justering i armbase/armbord (du vet at du kan like gjerne justere armen i basehullet sitt, og til og med armbordet ift subchassiset; og oppnå samme effekt som å justere i headshellet?).
VdH-pu'er passer, AT ART1 og alle OC-modellene passer.. Goldring'er passer etc etc.
Men for deg så er ikke dette noe poeng i grunnen, om du allerede har Ekos er det liten vits i å bytte til Aro, unntatt hvis du synes at Ekos blir litt for brutal og frempå; og du kunne ønske litt mer flyt og "vakkerhet" i tonen i bytte for litt dynamikk samt stramhet og nivå helt nederst i den nederste oktav (de færreste har høyttalere hvor det blir et poeng).
Mvh Vidar P
Det blir ett kontaktpunkt mer med Linn's pu'er, ikke med andre pu'er. Jeg er imidlertid tvilende til at det skulle ha noen lydmessig betydning, og som sådan har det antakelig ingen som helst betydning..Med elektrisk grensesnitt mener jeg at på de dyreste Linn PU'ene går det ledninger rett ut av huset istedet for pinner som er det vanlige. På den måten sparer man ett kontaktpunkt. På Aro derimot må du vel koble sammen hun- mot hun-kontakt og du får et kontaktpunkt mer. Enig?
Ser at bl.a. en eller annen fyr i Stereophile hevder dette, men ser ikke helt logikken. Oppgaven til strømforsyningen er å få tallerkenen til å rotere jevnest mulig og med minst mulig vibrasjon og selvsagt skal den ikke generere støy som blir plukket opp av andre ledd i kjeden. Etter min mening bør den strømforsyningen som klarer dette best også låte best uavhengig av hvilken arm som sitter på spilleren.Ser at flere mener at Ekos/Lingo og Aro/Armagedon (Linn-Linn og Naim-Naim) passer bedre sammen enn ved å mikse (slik du og jeg har gjort).. det kan kanskje være noe i det, men men.. det fungerer bra uansett.
Mvh Vidar P
Nei, kan nok ikke det... og det kan de sikkert ikke selv de som hevder det heller, vil jeg tro. Det er nok en subjektiv observasjon; kan hende at en gitt psu gir en bestemt lydtype, mens en annen gir en litt annen lydtype, og at disse to litt forskjellige klangtypene passer henholdsvis best til klangtypen i samme merkes armer... ? Skulle i så fall kunne være et snev av tilfeldigheter også..Kan du forklare hvordan det skulle være noen interaksjon mellom PSU og arm som noen hevder, Vidar?
mvh
FZ
Jeg tror jeg holder en knapp på den jeg ogsåEn annen forklaring er jo den psykoakustiske
Mvh Vidar P