Arm på LP 12

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
Hvilken arm vil være best på Sondek: Ittok LV II eller Ekos??
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ekos er mye bedre enn Ittok LVII.
Men om den er absolutt "best" på LP12 i den store sammenheng er mer omdiskutert. En god del foretrekker Naim Aro for sin mer magiske mellomtone og mer flytende musikalitet, mens andre foretrekker Ekos for sin dynamikk og drama.

LP12/Lingo/Ittok LVII er forøvrig bedre enn LP12/basik el Valhalla/Ekos imho... så vær sikker på å ha den beste psu'en til LP12 for å dra nytte av den suverene Ekos.

Mvh Vidar P
 

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
Hva i forhold til en LV III?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hva i forhold til en LV III?
Omlag samme forhold; Ekos er Linn's suverent beste arm gjennom tidene. Den har en støhet, detaljeringsgrad, dynamikk og bravur som etterlater alle andre Linn-armer bak i en støvsky.

Det er vel antakelig en av verdens beste tonearmer.. i UK blir den omtalt i gruppen "the three great arms"; selvsagt Ekos, Aro og SME V.. for synspunkter på US armer vises til Svein's siste innlegg i Naim-tråden ;)

Mvh Vidar P
 

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
Ok.. Har en sliten Basik på den nå som må bort..
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ok.. Har en sliten Basik på den nå som må bort..  
Basik er ingen god arm i denne sammenheng; en Ekos med en billig pu er vanligvis langt bedre enn f.eks en Akito med en svinedyr pu.. vanskelig for mange å tro kanskje, selv Fidelity ble mektig overrasket over dette for etpar nummere siden.

Liten vits i Ekos på en sliten LP12 med Basik psu og ingen Cirkus; begynn i riktig ende (om du ikke har gjort det enda) med drivverket.. med mindre du må ha en ny arm her og nå.

Mvh Vidar P
 

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
ok.. Bæsja litt på leggen her nå.. Det var selvfølgelig  Akito jeg mente å sammenligne med i forhold til Ittok... Noen Ekos er det vel neppe vits i å koste på nei. Og brukte vokser vel heller ikke på trær av de heller..
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.813
Antall liker
403
Torget vurderinger
3
Det er vel antakelig en av verdens beste tonearmer.. i UK blir den omtalt i gruppen "the three great arms"; selvsagt Ekos, Aro og SME V..
Mvh Vidar P
Og SME V er en dårlig match med LP12 så da er er det bare to igjen, Vidar. Den du har og den jeg har ;)

FZ
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
ok.. Bæsja litt på leggen her nå.. Det var selvfølgelig  Akito jeg mente å sammenligne med i forhold til Ittok...
Akito II (den ruglete) er nokså nær Ittok LVII i ytelse. Akito I er ikke helt samme klasse, og begynner dessuten å bli gamle og sletne  ;)

FZ; jeg har hatt begge, og de er begge temmelig imponerende :D

Mvh Vidar P
 

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
ok.. Takker og bukker.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.757
Antall liker
8.067
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg satsa på Akito-armen då eg handla linn, sidan pickupen eg brukte då, ikkje hadde noko imot ein rimeleg arm. Audio Technica AT ML 170 var ein svært god match, og førte til den beste MM-lyd eg har hatt i hus.
Ekos er ein betre arm, men krev også ein fornuftig pickup for å briljere. Og eg er sikker på at LP12 kan klare seg med svært mange armar (om enn ikkje tangentialar, som eg har gjeve opp som prosjekt)
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.813
Antall liker
403
Torget vurderinger
3
Ekos er ein betre arm, men krev også ein fornuftig pickup for å briljere. Og eg er sikker på at LP12 kan klare seg med svært mange armar

Helt klart, men hvis du vil ha maksimalt ut av spilleren er det nok bare et par armer som klarer det. Hvis jeg skulle prøvd noe annet på min LP12 tror jeg det ville bli en Graham, litt nyskjerrig på denne. Aro synes jeg blir for sær og begrensende til valg av PU.
Men som Vidar sier, PSU er også viktig for max ytelse.

FZ
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Aro synes jeg blir for sær og begrensende til valg av PU.
Egentlig blir den ikke det, fordi det er svært mange pu'er som passer denne geometrien.

Mvh Vidar P
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.813
Antall liker
403
Torget vurderinger
3
Egentlig blir den ikke det, fordi det er svært mange pu'er som passer denne geometrien.

Mvh Vidar P
Problemet er at mange PU-fabrikanter ikke oppgir avstanden fra innfestning til nålespiss. Finnes det en oversikt over hvilke PU'er som har "riktig" geometri for Aro? Går ut fra at Linn's PU'er er med, men et annet problem er at de beste PU'ene til Linn har et elektrisk grensesnitt som passer til Ekos, men ikke til Aro. Hvordan løses dette problemet?

FZ
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Problemet er at mange PU-fabrikanter ikke oppgir avstanden fra innfestning til nålespiss. Finnes det en oversikt over hvilke PU'er som har "riktig" geometri for Aro? Går ut fra at Linn's PU'er er med, men et annet problem er at de beste PU'ene til Linn har et elektrisk grensesnitt som passer til Ekos, men ikke til Aro. Hvordan løses dette problemet?

FZ
Vet ikke helt hva du mener med "elektrisk grensesnitt".. nøyaktig hva slags elektrisk parameter du snakker om, men Aro passer jo utmerket for Troika, Arkiv og Akiva (som er Linn's beste MC'er), og ble vel bygd spesifikt med tanke på Troika..
Videre passer f.eks mange Ortofonmodeller; f.eks min egen Rohmann treffer 100% spot-on på alle slags målemaler inkl MoFi GeoDisc (som noen ganger gir litt annet resultat enn f.eks Ortofons mal).
Lyra-pu'er passer 100% uten justering i armbase/armbord (du vet at du kan like gjerne justere armen i basehullet sitt, og til og med armbordet ift subchassiset; og oppnå samme effekt som å justere i headshellet?).
VdH-pu'er passer, AT ART1 og alle OC-modellene passer.. Goldring'er passer etc etc.

Men for deg så er ikke dette noe poeng i grunnen, om du allerede har Ekos er det liten vits i å bytte til Aro, unntatt hvis du synes at Ekos blir litt for brutal og frempå; og du kunne ønske litt mer flyt og "vakkerhet" i tonen i bytte for litt dynamikk samt stramhet og nivå  helt nederst i den nederste oktav (de færreste har høyttalere hvor det blir et poeng).

Mvh Vidar P
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.813
Antall liker
403
Torget vurderinger
3
Vet ikke helt hva du mener med "elektrisk grensesnitt".. nøyaktig hva slags elektrisk parameter du snakker om, men Aro passer jo utmerket for Troika, Arkiv og Akiva (som er Linn's beste MC'er), og ble vel bygd spesifikt med tanke på Troika..
Videre passer f.eks mange Ortofonmodeller; f.eks min egen Rohmann treffer 100% spot-on på alle slags målemaler inkl MoFi GeoDisc (som noen ganger gir litt annet resultat enn f.eks Ortofons mal).
Lyra-pu'er passer 100% uten justering i armbase/armbord (du vet at du kan like gjerne justere armen i basehullet sitt, og til og med armbordet ift subchassiset; og oppnå samme effekt som å justere i headshellet?).
VdH-pu'er passer, AT ART1 og alle OC-modellene passer.. Goldring'er passer etc etc.

Men for deg så er ikke dette noe poeng i grunnen, om du allerede har Ekos er det liten vits i å bytte til Aro, unntatt hvis du synes at Ekos blir litt for brutal og frempå; og du kunne ønske litt mer flyt og "vakkerhet" i tonen i bytte for litt dynamikk samt stramhet og nivå  helt nederst i den nederste oktav (de færreste har høyttalere hvor det blir et poeng).

Mvh Vidar P
Med elektrisk grensesnitt mener jeg at på de dyreste Linn PU'ene går det ledninger rett ut av huset istedet for pinner som er det vanlige. På den måten sparer man ett kontaktpunkt. På Aro derimot må du vel koble sammen hun- mot hun-kontakt og du får et kontaktpunkt mer. Enig?

Er klar over at en kan justere overhenget som du sier, men det er ingen god løsning. Når du først har dratt til treskruene som fester armbrettet til sub-chassiet bør ikke disse løsnes og trekkes til igjen. Hvis du gjør dette et par ganger ender du fort med å miste holdet i armbordet og da er det bare å kaste det og kjøpe nytt. For Ekos sitt vedkommende er det heller ikke optimalt å flytte armbasen i hullet når det først er dratt skikkelig til en gang. Mulig dette går greiere med Aro, har ikke sett hvordan den er festet.
I og med at jeg bruker Naim PSU hadde det vært intressant å prøve Aro. Men som sagt, jeg synes den blir for sær.
Naim er jo litt sær når det gjelder det meste, de mener bl.a. at LP12 pre-Cirkus er bedre enn post-Cirkus. Det er jeg absolutt ikke enig i.

mvh
FZ
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Med elektrisk grensesnitt mener jeg at på de dyreste Linn PU'ene går det ledninger rett ut av huset istedet for pinner som er det vanlige. På den måten sparer man ett kontaktpunkt. På Aro derimot må du vel koble sammen hun- mot hun-kontakt og du får et kontaktpunkt mer. Enig?
Det blir ett kontaktpunkt mer med Linn's pu'er, ikke med andre pu'er. Jeg er imidlertid tvilende til at det skulle ha noen lydmessig betydning, og som sådan har det antakelig ingen som helst betydning..

Ser at flere mener at Ekos/Lingo og Aro/Armagedon (Linn-Linn og Naim-Naim) passer bedre sammen enn ved å mikse (slik du og jeg har gjort).. det kan kanskje være noe i det, men men.. det fungerer bra uansett.

Det er klart; liker du ikke "sære" løsninger som du sier, så er ikke Naim noe for deg.. og som tidl sagt så er det jo liten vits i å bytte ut en Ekos uansett.. så det bør vel ikke være tema.

Mvh Vidar P
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.813
Antall liker
403
Torget vurderinger
3
Ser at flere mener at Ekos/Lingo og Aro/Armagedon (Linn-Linn og Naim-Naim) passer bedre sammen enn ved å mikse (slik du og jeg har gjort).. det kan kanskje være noe i det, men men.. det fungerer bra uansett.

Mvh Vidar P
Ser at bl.a. en eller annen fyr i Stereophile hevder dette, men ser ikke helt logikken. Oppgaven til strømforsyningen er å få tallerkenen til å rotere jevnest mulig og med minst mulig vibrasjon og selvsagt skal den ikke generere støy som blir plukket opp av andre ledd i kjeden. Etter min mening bør den strømforsyningen som klarer dette best også låte best uavhengig av hvilken arm som sitter på spilleren.
Fordelen til Lingo er at den selv genererer frekvensen til AC-motoren, mens Armageddon bruker frekvensen på nettet. 50 Hz'en på nettet har veldig lite avvik, husker ikke verdien, men den er liten.
Ulempen til Lingo, etter min erfaring, er at den også generer støy på nettet som degraderer lyden til forsterkerne.

Kan du forklare hvordan det skulle være noen interaksjon mellom PSU og arm som noen hevder, Vidar?

mvh
FZ
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kan du forklare hvordan det skulle være noen interaksjon mellom PSU og arm som noen hevder, Vidar?

mvh
FZ
Nei, kan nok ikke det... og det kan de sikkert ikke selv de som hevder det heller, vil jeg tro. Det er nok en subjektiv observasjon; kan hende at en gitt psu gir en bestemt lydtype, mens en annen gir en litt annen lydtype, og at disse to litt forskjellige klangtypene passer henholdsvis best til klangtypen i samme merkes armer... ? Skulle i så fall kunne være et snev av tilfeldigheter også..

En annen forklaring er jo den psykoakustiske :D

Mvh Vidar P
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.813
Antall liker
403
Torget vurderinger
3
En annen forklaring er jo den psykoakustiske  :D

Mvh Vidar P
Jeg tror jeg holder en knapp på den jeg også :)

mvh
FZ
 
Topp Bunn