Arm til Sota Sapphire.

Rubber_Duck

Medlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Hei. Er ny her på forumet og vil bare høre om jeg kan få litt hjelp. Etter mange år uten spiller har jeg nå investert i en brukt Sota Sapphire. Den ble solgt uten arm og pu. Jeg lurer på hva slags armer som passer til denne, og hva slags pu som fungerer til denne spilleren. Har dere noen råd og erfaringer å dele? Er ganske fersk på dette området. På forhånd takk. Mvh TJ

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
Rubber_Duck skrev:
Hei. Er ny her på forumet og vil bare høre om jeg kan få litt hjelp. Etter mange år uten spiller har jeg nå investert i en brukt Sota Sapphire. Den ble solgt uten arm og pu. Jeg lurer på hva slags armer som passer til denne, og hva slags pu som fungerer til denne spilleren. Har dere noen råd og erfaringer å dele? Er ganske fersk på dette området. På forhånd takk. Mvh TJ
«By eye», dvs alt annet enn pålitelig, så ser det ut som armbasemontering for Linn. Med forbehold om eksakt monteringsavstand (avstanden mellom senter av tallerkenlageret og senter for det horisontale armlageret) så kan bl.a armer fra Linn og ProJect passe.

mvh
KJ

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Gratulerer med alldeles nydelig spiller, og velkommen til forumet!
Jeg har ikke så kvasst øyemål at jeg kan fortelle deg hvaslags arm dette armbordet er tiltenkt, men kanskje tidligere eier har noen tanker om den saken?
Du kan alltids bestille nytt armbord fra SOTA om det ikke passer med ett laget for Linn (litt begrensende og potensielt litt dyrt IMHO), og da kan det jo være lurt å tenke i retning Rega RB300, en rimelig, god og svært fleksibel arm som kan oppgraderes ved behov. Hvilken arm du ender opp med, er jo også avhengig av pickup, budsjett og ønsket lydsignatur, selvfølgelig. En RB300 og en Dynavector DV10x5 er min favorittkombinasjon i "betalbar kjempekvalitet"-klassen, i alle fall. For det det er verdt.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.478
Hei,
Gratulerer med en god spiller.
Sota'en ble i sin tid konstruert for å kunne ta alle armer som da var på markedet ('80-'85). Det vil fremdeles si de aller fleste.
SME V var dengang (og er tildels fremdeles) ansett for å være "drømme kombinasjonen" med en Sota, men det er kanskje å gå litt langt for en brukt spiller?
Selv brukte jeg en ET2 tangetialarm, og selv den fungerte bra. Tror nok de aller fleste armer vil fungere bra, det er mer spørsmål om hvor mye du vil spandere.

mvh

K

kbwh

Gjest
Grattis med en spiller jeg er veldig fornøyd med selv.

SME skal være saker, som ch skriver. Hva med en 309 for å holde kostnadene så noenlunde på riktig side av hysterisk?
impulses forslag er et odt et, som alltid fra mannen. Hvis du liker hotrodding, er RB250 et enda bedre valg enn RB300. Nå finnes forøvrig RB301 også.
Jeg har et udrillet armbord liggende. Om det er interressant, send PM.

L

laban

Gjest
Gratis med Sota

Lurte på handle denne selv,men det ble ny pick-up isteden.
Valget av arm ?da bør du nesten finne ut hvilken pick-up du har tenkt å bruke,da arm masse bør match,es med pick-up sin bevegelighet (cu).Det ligger mye under vinyl av info.

kanskje denne kunne være noe?
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=71890

Mvh

Laban

Rubber_Duck

Medlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Hei igjen og tusen takk for svar. Da har jeg fått nyttig info. Har forstått det slik at de fleste, eller i hvertfall en god del armer passer på denne spilleren. Har skrudd litt mer i dag og skjønner nå bedre hvordan dette fungerer. Når det gjelder lydsignatur jeg ønsker, så må jeg ha noe som strammer opp lyden litt. Har for tiden høyttalere som tenderer til en noe "bløt bass". Kunne tenke meg en MC pu som som strammer opp litt. Etterhvert kommer det også et riaa trinn. Inntil videre får jeg klare meg med det innebygde. Frister med rør. Uansett er det moro å lete etter armer og pu, skru og knote litt og lære noe nytt. Gleder meg til å høre de gamle platene og å handle nye. Kom gjerne med mer innspill, råd og tips når det gjelder riaa, rør, armer og pu til Sotaen. TJ

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Om du kikker på Finn.no, ligger det en Mission 774-arm der til svært rimelige 3000,-. Dette er en legendarisk arm, konstruert av minst like legendariske John Bicht.Dette er skjeldne saker. Tror rett og slett ikke jeg har sett en sånn btukt på årevis. Den er kjent for å være uhyre fleksibel mht hvilke pickupelementer som passer, og ikke minst har den en glimrende og impulsvillig måte å gjengi bass på. Den ville jeg definitivt sjekket ut om jeg var deg.Og for ordens skyld, den er IKKE min!

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Jeg har tidligere hatt Sota Sapphire med en Mørch DP6. Det var en utrolig fin kombinasjon!!
Kan virkelig anbefales. Ellers er jo selvsagt sme (309, IV og V) armene utrolig fine, og vil sikkert spille helt nydelig på denne spilleren. Jeg tror det har stått en Grado arm på denne spilleren tidligere.

Mvh
Kjetil

Topp Bunn