ArneM´s første Ob prosjekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Har en god stund nå lest meg opp på Ob tråder både innenlands og utenlands og funnet dette spennende .

    Har i de siste 15 år spilt på et sett med NHT 2,9 og disse har gledet meg stort men følte tiden var inne for å prøve noe nytt.....
    Har siden ungdommen likt åpenheten og dynamikken elektrostater og bånddiskanter (hadde Quad ELS 57 i sin tid ) og har vært på jakt etter dette,fikk et innfall og kjøpte elementene til AV Design sine The Duke da der var mange positive uttalelser om disse.
    Tenkte først å lage standard kassene til disse men i siste øyeblikk så fikk jeg et innfall ..... Hva med disse i OB ?
    Svært provisoriske baffler ble laget i hu og hast koplet opp og målt (Behringer Ecm 8000 mic / M Audio lydkort) så til Mac Mini´en som er «spilleren» min etter cd samlinga fikk sparken til fordel for losslessfiler.
    Mini DSP er også kjøpt i det siste og filter og eq ble laget her......
    Delte på 1200 hz / 48 LR mellom bassene og Tpl 150.
    Nad 218 drev bunn og 2 av kanalene i Pioneer Vsx 2 av drev diskantene
    Og sjokket var passe stort da dette låt slett ikke verst....Potensialet er her tenkte jeg ,mer enn nok lydtrykk og en herlig slam i bassen.
    Det har vært mange beskrivelser av Ob bass men de fleste har gått ut på begrenset dypbass og lydtrykk men med oppløsning og definisjon som få andre konstruksjoner ikke har og jeg kan bare si meg enig !!
    Dette er den klar beste bassgjengivelsen jeg har hørt PUNKTUM !
    Men mye vil ha mer ..... Kjøpte for noen år siden et par Dynabel PA1550 basser med tanke på party høytalere og disse har blitt liggende i kjelleren LENGE !
    Et par H baffler på på 50 x 50 x 50 cm ble produsert i kjelleren og satt på siden av bafflene med 12 tommerne,var i utgangspunktet skeptisk til disse i OB med kort xmax og lav Q... Men så feil kan man ta,dette spillte faktisk enda bedre og med mer trøkk og dypere ned... Har brukbart output til ca 30 hz og mer enn nok lyd i de fleste tilfeller.
    Etter mye prøving,feilling og måling spiller jeg mer musikk enn på mange år da dette systemet spiller mer musikalskt og engasjerende enn det meste jeg har hørt,men det jeg tilstadighet tar meg selv i at jeg spiller høyere enn vanlig.... Dette spiller mye mer uanstrengt og avslappet enn det jeg er vant til... og lydtrykk på 110 db er mindre plagsomt enn det pleier men prøver å holde meg rundt 100.
    Er fremdeles i utviklings fasen men dette er morsomt!

    Må redigiere størrelse på bilder tydeligvis... laster opp snart .
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Gratulerer med kult prosjekt! Vil tro dette burde låte svært godt.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Siste utvikling er at jeg nå kjører det hele passivt med filteret fra The Duke: Tpl150 1200Hz 12db ,12" fullrange,15" med 2,2mh spole og ja,tatt i betraktning låter det knall !!!

    Har bestillt meg et sett med Hypex 180 HG og Smps 400/180 til å erstatte et stk defekt Pioneer .... overlevde ikke en aldri så liten kortsluttning :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    dette så jo meget bra ut!
    bruker jo selv pa1550 basser i mitt oppsett, så det er jo kjekt å se hvordan andre integrerer dem i OB :)

    har du satt opp minidsp'en manuelt, eller tatt i bruk biquad eksportering fra REW?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Hei ,Har sett tråden din om systemet ditt og det var en av gunnene ti de ble plukket ut av kjelleren :)
    Men hadde ikke trodd det skulle gi så bra resultater som det gjør med "bare" 2 stk ....
    Har både importert fra REW og laget noe Eq selv,grov justert selv så latt REW gjøre sitt og så litt lyttejustering til slutt.

    Det begynner å ligne noe ja.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    1.407
    Sted
    Trondheim
    Kult! Frekvensgangen var veldig fin. Har du mye demping i rommet? Akustisk materiale?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Frekvensgangen er rimelig bra ,dette er med 1/3 smoothing,så den lyver vel litt..
    Har ikke noe demping i stua forløpig.
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Artig :)
    Jeg har kjøpt elementer og skal ha et lignende oppsett.

    Fint å høre at det spiller bra.

    Er det stor forskjell på aktiv og passiv drift?

    Lasse :)
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Det er en bra forskjell på aktiv og passiv drift.
    Jeg delte aktivt mellom bass og Tpl 150 og mellomtonen var mer oppløst når 12" ikke blander seg inn sånn som den gjør nå når den kjører fullrange,så jeg skal tilbake til minst 2 veis aktiv deling,helst tre veis men det blir nok litt senere.
    Har mye forbedring og forskning å gjøre både med rom / dempning og baffelkonstruksjon.

    Hva er det du har kjøpt ?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Det så jo veldig bra ut det :)
    Spiller det i nærheten mitt så har du noe å glede deg til !!!
    Blir sittende i timesvis å regelrett NYTE musikk....
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Bra å høre. Nå om dagen sitter jeg å lytter med kun fulltoner
    og det er noe som mangler her.
    Gleder meg til å få bunn også.

    Lasse :)
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Der ble plutselig 180Hg / SMPS 400/180 bestillingen byttet ut med NC400/SMPS 600.....
    Blir lenge å vente til midten av mars....
    Må visst slutte å lese så mye forum....
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Vurderer selv pa1550 som baffel, litt mere utfordrende design da, så artig at du lyktes så godt med din. Blir å kutte den i bunnen ved 40hz, mens en sub tar seg det siste.
    Skal brukes sammen med ett seas-fulltoneelement.
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Hei,
    synes baflene dine ser bra ut!

    Tenker selv lage OB, og Dynabel har PA1550 på ukens tilbud denne uken. (Jeg gikk glipp av 4 stk eminence beta 15" på brukten, og vurderer nå PA1550 istedet.)

    Ved hvilke frekvenser deler du de? Du skrev 40 hz i bunn, men er det slik at du lar de gå helt opp til 1200Hz, eller var det 12" som går så høyt?

    Jeg ønsker helst at de 15" jeg skal bruke skal gå fra 30-700Hz, vet ikke om PA1550 er brukbare til det?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Hei
    Nå har ikke jeg hørt Eminence elementene men var godt fornøyd med Pa 1550 til prisen,og til 600 stk er det bare å hoppe i det,gjerne 4 stk hvis du har plass.....
    Forskjellen fra 2 til 4 er enorm !!!! Jeg har nå erstattet Dynabelene med 4 x 18P1600 Nd fra Beyma og DET var akkurat det jeg ville ha !
    Jeg deler pr i dag H bafflene på 170 hz men delte høyere med 15" og det gikk godt det.
    Skal du ha de ned mot 30hz må de nok i H baffel og etter hvor mye "trøkk" du forlanger bør du går for 4...... Og ikke minst mini dsp,er et must til dette både gr. deling men ikke minst Eq.
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Hei,
    takk for svaret.

    Ja, tenker 4 stk. Skal bruke Behringer DCX2496 og 6 kanalers effekt, så jeg kan dele 3-veis. Mulig jeg setter en i H-baffel og lar den gå dypere enn den andre, men kutter den lavere i toppen. Husker du hvor høyt du delte 15" på? Veldig usikker på om så høyt som 700Hz låter bra med de.

    Synes du forskjellen mellom PA1550 og 18P1600 var stor? Av navnet regner jeg med Beymaen er 18", i så fall blir det vel naturlig nok mer trøkk.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    du kommer nok ikke høyere enn 150/200hz med pa1550 i ob før den begynner å låte dårlig, og den har ikke xmax til å spille under 35hz.
    vil du dele ved 700Hz mistenker jeg at du må gå sluk-style, og lage linjekilde med bedre elemener.
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Hei Bjarne,
    takk for svaret. Var redd for det.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    hadde vært interesant om man kunne etterhvert slå sammen en tråd med OB forslag og ferdig konfigurerte Minidsp-filer offentlig tilgjengelig.
    greit nok at minidsp er praktisk og enkel i bruk, men mange har ikke måleutstyr så justering blir ofte en gjettelek :)
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Denne diskanten fra Hawthorne går med letthet ned til 500hz, det gjør ikke TPL-150H (uten forkleinelse forøvrig). Hawthorne og Darrell har skapt noe veldig bra der tror jeg. Tror dog ikke man får tak i den løst...iallefall ikke enda.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    tror ikke det er nødvendig å dele så lavt. kan evt. gi problemer det og, selv om det på papiret ser fint ut hva angår frekvensrespons. en tilrettelagt 15" takler 1khz helt greit. men naturlignok med et annet lydpreg enn mindre enheter.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    tror ikke det er nødvendig å dele så lavt. kan evt. gi problemer det og, selv om det på papiret ser fint ut hva angår frekvensrespons. en tilrettelagt 15" takler 1khz helt greit. men naturlignok med et annet lydpreg enn mindre enheter.
    Ikke sikkert det er nødvendig, alt etter hva man vil oppnå og hvilke andre elementer man har selvføgelig. Mange 15" klarer 1K og i mange tilfeller låter det mektig og bra :) Det spennende er at Hawthorne har konstruert en AMT som går ned til den frekvensen, noe få andre har gjort/klart. Eneste jeg kan komme på er vår egen Raymond Celius, men han har (iallefall ikke foreløpig, og synd er det), gjort det kommersiellt. Man har selvfølgelig BG, som Tangen bruker, men dette er relativt mer tungdrevent. Kanskje litt OT, så ha meg unnskyldt :)
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Da er 2 x15 byttet ut med 4 x 18, fått ett sett til med Hypex Ncore ,Minidsp 4 x 10 er nå Da conv,fireveis filter og eq i en og samme boks !!
    Kjører nå fullaktivt Ncore på 12" og diskant og midlertidig en Thule 150 på 18".
    Snakk om foranding !!
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Jøss, her har det skjedd ting ja:)

    Frs 2 x15 til 4 x 18 høres ikke feil ut. Fikk du stor forskjell av å snu det ene paret basser, eller var det en liten, men merkbar forskjell? Har sett det blitt gjort i dipol før, men aldri fått sammenlignet.

     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Det har gått et par år ser jeg, men hva går det i nå da? Samme oppsett? Noe nytt? :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn