Artig gjettekonkuranse - hva har skjedd med Troikaen?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
- Bildet er jo morsomt i seg selv. Og ekstra morsomt er det at jeg nettopp har fått den igjen fra en omgang hos Expert Stylus - som jeg må si har gjort en god jobb med retipping og generell overhaling. Og nå dette...

Hvordan dette skjedde, er regelrett så pinlig og idiotisk at jeg ikke tør fortelle det.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Ser ikke noe som skulle tilsi en katastrofe her. Har det noe med den svarte kladden å gjøre?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12
Hvordan fester du pickupen til armkablene (dersom du ikke har fast headshell da med pinner, jeg kjenner ikke armen din)?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Trondmeg skrev:
Hvordan fester du pickupen til armkablene (dersom du ikke har fast headshell da med pinner)?
Tja, Naim er ikke de minst sære i bransjen. Siden de (angivelig) konstruerte ARO med tanke på Linn Troika, så tok de likesågodt å utstyrte armen med flying leads - samme som Troka har, med andre ord. Så det er nok av kabler når disse to møtes.
Orginalt følger det med fire små metallpinner som gjør at man kan koble Troika og Aro sammen. Totalt dustete og hvorfor man ikke kan ha faste pinner i både pickup og arm går langt over min begripelse.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Dette er et av hifi-historiens paradokser. Aro er laget spesielt for Troika og så møtes to hun-kontakter 8)

Edit: Så ikke innlegget ditt da jeg la inn dette. Men tanken med fast monterte tags på PU er greit det, så lenge armen har faste pinner (som Ittok og Ekos). Et kontaktpunkt mindre er bra....hva som foregikk i hue på naim-gutta derimot er vanskeligere å forstå :)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
FZ skrev:
Ser ikke noe som skulle tilsi en katastrofe her. Har det noe med den svarte kladden å gjøre?
Det har noe med det hvite feltet bak nålen, som egentlig skal være hvitt...

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12
Spolesteking? Tilkoblet hva da?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Du har vært nedpå med loddebolten kanskje?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Ikke loddebolt - noe enda dummere - varmluftspistol.

Vel, Troikaen var jo i England for litt TLC. I mellomtiden ville jeg bruke ATOC9MKII. Kontaktene fra Cardas (som passer godt til de løse pinnene en må benytte når man har Troika-ARO) passet ikke i det hele tatt til pinnene på AT`en. Måtte benytte løse pickup-kabler. Siden disse kablene hadde kontakter uten noen form for isolering, tenkte jeg at jeg kunne benytte krympestrømper.
Greit nok - og dette har fungert fint.
Problemer oppstår når jeg skal fjærne disse krympestrømpene igjen (skal da montere Troikaen) - er rett og slett umulig å få disse av og blir litt utolmodig og klipper skiten av. Dumt - men naturlig, siden jeg ER dum.
Lodder på Cardas-kontaktene og Troika. Alt er fint. Helt til jeg kobler til spilleren. Hører med en gang at lyden ikke er som den skal. Av med arma og ser at det nok er Cardas-kontaktene som som ligger inntil hverandre. De må isoleres. Jeg tar det jeg har - som da er enda mere krympestrømpe. Her er det ikke snakk om å lære av sine feil. Dette er ille og enda værre blir det når jeg (i iveren) slår varmluftspistolen på max. Krymper strømpa, pickupen og en av kablene til arma i samme slengen. Pickpen hadde heldigvis (ikke at det egentlig gjorde noe forskjell) pickup-dekselet på. Dekselet smelta. cantilevergummien (eller hva det heter, det hvite bak nåla) er misfarget, men ser hel ut.
Etter at arma er koblet på igjen, aner jeg at lyden ikke her HELT som dens skal. Mer mudder enn før. Når jeg undersøker (det hvite feltet) med fingeren oppdager jeg at hele opphenget er klissete og at det løser seg opp når jeg tar på det.

Jeg har altså både ødelagt en nyrenovert Troika OG sørget for at jeg må re-wire Aroen. Bare rewiring av Aro kommer seg på fire tusen raske.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Snakk om uflaks, Toriamos. Vanskelig å komme med noen trøstens ord i en sådan anledning, men du satt ihverfall ikke fyr på huset ;)

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Synd. Vet selv hvordan det er å være "uheldig" slik. Men må du revire Aro'en? Klippet du av kablene så langt inne mot armrøret?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
FZ skrev:
Et kontaktpunkt mindre er bra....hva som foregikk i hue på naim-gutta derimot er vanskeligere å forstå  :)
Med all respekt; det der er jo bare tull å si imo. Mange armer på markedet har jo løse kabelender som ARO. Det er ikke sært i det hele tatt.

Toriamos; hvor har du prisen på rewire ifra? Jeg undersøkte med Naim for etpar år siden, og det var ikke nærheten av det for kun rewire; men bortimot det for en full overhaling inkl oljeskifte osv.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Vidar P skrev:
FZ skrev:
Et kontaktpunkt mindre er bra....hva som foregikk i hue på naim-gutta derimot er vanskeligere å forstå :)
Med all respekt; det der er jo bare tull imo. Mange armer på markedet har jo løse kabelender som ARO. Det er ikke sært i det hele tatt.

Toriamos; hvor har du prisen på rewire ifra? Jeg undersøkte med Naim for etpar år siden, og det var ikke nærheten av det for kun rewire; men bortimot det for en full overhaling inkl oljeskifte osv.

Mvh Vidar P
Normann v/UHES sier:
"On the Naim Aro arm needing re-wiring this is a very difficult operation and
best undertaken by Naim Audio themselves. A new wiring loom costs £164.50 +
labour on top which would be £211.50 making a total of £376.00 + shipping &
insurance."

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
FZ skrev:
Et kontaktpunkt mindre er bra....hva som foregikk i hue på naim-gutta derimot er vanskeligere å forstå :)
Med all respekt; det der er jo bare tull imo. Mange armer på markedet har jo løse kabelender som ARO. Det er ikke sært i det hele tatt.
Og hvor mange av dem er laget for Troika med det tredje hullet? Vet ikke hvem som tuller mest jeg, Vidar ;)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
FZ skrev:
Snakk om uflaks, Toriamos. Vanskelig å komme med noen trøstens ord i en sådan anledning, men du satt ihverfall ikke fyr på huset ;)
Tror jeg mer fortjener en hard klapp i trynet enn noe trøst. Var ikke uflaks heller, kun idioti. Men NÅ har jeg lært. Tro jeg.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
FZ skrev:
Vidar P skrev:
FZ skrev:
Et kontaktpunkt mindre er bra....hva som foregikk i hue på naim-gutta derimot er vanskeligere å forstå  :)
Og hvor mange av dem er laget for Troika med det tredje hullet? Vet ikke hvem som tuller mest jeg, Vidar  ;)
Ærlig talt; du kan da ikke i fullt alvor mene at det at de inkluderer et tredje hull for å passe trepunkts pu'er skal automatisk føre til at Naim er sære fordi de lager armkablene slik som de aller fleste armer?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
FZ skrev:
Vidar P skrev:
FZ skrev:
Og hvor mange av dem er laget for Troika med det tredje hullet? Vet ikke hvem som tuller mest jeg, Vidar ;)
Ærlig talt; du kan da ikke i fullt alvor mene at de inkluderer et tredje hull for å passe trepunkts pu'er skal automatisk føre til at Naim er sære fordi de lager armkablene slik som de aller fleste armer?
Når de lager en arm spesielt til en PU med tre hull og påmonterte tags er det IMO noe sært at to hun-plugger skal møte hverandre og må skjøtes med en pinne i mellom. Klarer du ikke å se det?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
K.H. skrev:
Synd. Vet selv hvordan det er å være "uheldig" slik. Men må du revire Aro'en? Klippet du av kablene så langt inne mot armrøret?
Både ja og nei. Det er litt igjen enda, men grilla den røde kablen ganske bra med den nye (og særdeles kraftige) varmluftspistolen. I tillegg har jeg montert Cardaskontakter. Det viser seg at disse Cardaskontaktene ikke passer til pinnene hos Audio Technikaen - enten er pinnene for tykke eller kontaktene for trange. Jeg MÅ ikke rewire - men liker ikke å ha det så herpa heller. Og så er det dette med markedsverdi da, OM jeg en dag skal bli lei av armen og heller vil forsøke en Ekos2 - ikke sannsynlig, men rarere ting har jo skjedd. Wirene fra ARO er temmelig tynne (endel tynnere enn Linn sine biller jeg meg inn) OG de små klipsene på enden synes veldig skjøre. Mulig ARO rett og slett blir for sart å holde på for meg som er så klønete. Det vil jo komme flere pick-up-bytter i framtiden.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
FZ skrev:
Når de lager en arm spesielt til en PU med tre hull og påmonterte tags er det IMO noe sært at to hun-plugger skal møte hverandre og må skjøtes med en pinne i mellom. Klarer du ikke å se det?
Hva er det som får deg til å tro at Naim laget Aro kun for Troika? Hadde de gjort det, og visst hva fremtiden med Arkiv og Akiva ville være, så hadde de vel laget en Linn-fatning til pu-kablene.

Jeg har brukt plenty andre pu'er enn Troika i den, og er glad for at den har standard kabelarrangement jeg. Det er det beste for alle andre pu'er enn Linn-pu'er; så sparer man en kobling.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.023
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
En oppfordring til folkeskikk her fra min side.
Det er hva jeg kom med nå. Så skal jeg prøve å ordne opp litt i noen av innleggene. Blir sikkert noe vingeklipping. Bær over med meg.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
toriamos skrev:
Vidar P skrev:
FZ skrev:

Mvh Vidar P
Normann v/UHES sier:
insurance."
Jeg kontaktet Naim direkte pr telefon jeg, og snakket med ansvarlig for Aro-overhaling. Vet ikke om forhandleren UHES har andre priser; men regner jo med at han skal ha noen avanse også. Kanskje kontakte Naim direkte?

Uansett; en rewire på en gammel arm kan jo være greit, siden overgangen fra ledning til plugg har en tendens til å avspeile antall pu-bytter med årene; da overhaler de lageret også (husk å sende det med!).

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
FZ skrev:
Hva er det som får deg til å tro at Naim laget Aro kun for Troika? Hadde de gjort det, og visst hva fremtiden med Arkiv og Akiva ville være, så hadde de vel laget en Linn-fatning til pu-kablene.

Jeg har brukt plenty andre pu'er enn Troika i den, og er glad for at den har standard kabelarrangement jeg. Det er det beste for alle andre pu'er enn Linn-pu'er; så sparer man en kobling. Slutt med denne stadige og ubegrunnede dissingen av Aro! La oss som har interesse av den få diskutere den i fred!
Går ut fra at du har lest denne.......

http://www.naim-audio.com/download/man_aro.pdf

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har den til og med på trykk originalt. Der står det ikke et ord om at Aro er laget for Troika; det er fritt for alle å lese "Fitting the cartridge" og "Cartridge Specifications"; i sistnevnte spesifiseres bl.a pu'er til å veie 5.5-12g, og ha et overhengsvindu fra 7-10mm.

Naim har inkludert en fotnote til hvordan montere Troika, siden den er spesiell og må monteres med disse pinnene og i tre punkter; jeg synes ikke det er noe å kritisere. De lager sågar ekstra armrør og forskjellige bakvekter og armkabler for å gjøre armen kompatibel med flest mulig pu'er og riaa'er.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.023
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Prøver å ordne opp i en liten kontrovers uten at innholdet i tråden skal forsvinne. Føles ikke enkelt.
Foreslår et godt gammeldags
og
så gå videre.

Det er kommet inn et par kommentarer om denne tråden (og andre lignende også) tidligere. Må derfor ta litt ansvar. Ikke meningen å ødelegge moroa.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Vidar P skrev:
toriamos skrev:
Vidar P skrev:
FZ skrev:

Mvh Vidar P
Normann v/UHES sier:
insurance."
Jeg kontaktet Naim direkte pr telefon jeg, og snakket med ansvarlig for Aro-overhaling. Vet ikke om forhandleren UHES har andre priser; men regner jo med at han skal ha noen avanse også. Kanskje kontakte Naim direkte?

Uansett; en rewire på en gammel arm kan jo være greit, siden overgangen fra ledning til plugg har en tendens til å avspeile antall pu-bytter med årene; da overhaler de lageret også (husk å sende det med!).

Mvh Vidar P
Jo, har snakke med Naim på telefon jeg også (herlig britisk aksent) og har da (angående noe helt annet) blitt henvist til nærmeste leverandør. Som igjen betyr mellomledd og tid og penger. Spurte Ljudtema for to måneder siden om de kunne fikse en ekstern ARO-kabel (altså fra riaa til armbord) de var veldig positive altså, men har ikke hørt et pip enda. Synes to måneder er i overkant.
Noe annet: Tar jeg helt og holdent feil om jeg antar at du ikke er særlig begeistret for Linn Troika?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Toriamos; du tar nok heldigvis feil med Troika; jeg har pleid å være veldig begeistret for den! Dens fruktige, klangrike, bouncy og kraftige lydtype var en real oppvåkning ift de (ofte) anemiske og pistrete "hifi"-pu'ene den var samtidig med.
Men det var da den var ny og i sammenlikning med alternativene; hvordan den vil låte nå vs andre pu'er i samme prisklasse; og ikke minst hvordan en slitt og retippet (og kanskje atter retippet) Troika vil låte, det har jeg ingen mening om! Men du har jo en slik, og kan sikkert spre lys over det aspektet før eller senere håper jeg!

Ang armkabel; jeg fikk to med min arm da jeg kjøpte den ny; en med BNC-terminering og en med RCA-terminering. Hva er feil med din kabel?

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
PS; om du noengang trenger et ekstra tungt baklodd så si ifra. Jeg har et til overs.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Vidar P skrev:
Toriamos; du tar nok heldigvis feil med Troika; jeg har pleid å være veldig begeistret for den! Dens fruktige, klangrike, bouncy og kraftige lydtype var en real oppvåkning ift de (ofte) anemiske og pistrete "hifi"-pu'ene den var samtidig med.
Men det var da den var ny og i sammenlikning med alternativene; hvordan den vil låte nå vs andre pu'er i samme prisklasse; og ikke minst hvordan en slitt og retippet (og kanskje atter retippet) Troika vil låte, det har jeg ingen mening om! Men du har jo en slik, og kan sikkert spre lys over det aspektet før eller senere håper jeg!

Ang armkabel; jeg fikk to med min arm da jeg kjøpte den ny; en med BNC-terminering og en med RCA-terminering. Hva er feil med din kabel?

Mvh Vidar P
Den ble litt annerledes etter retipping - men kan jo skyldes at jeg ikke rakk å spille den inn før jeg grilla den. Var nok mer klangrik og musikalsk før retipping - slik jeg husker det.
Armkabelen min er påfallende kort. For kort til å nå ned til riaa. I tillegg er det påmontert Bullet-pluggs. Sikkert gode de, men jeg vil helst ha det Naim-originalt. Har hørt et sted at det beste er BNC, med er BNC-RCA-overgang.
Vet ikke hva originallengden er, men min er i alle fall ende kortere enn f.eks kablen til Ittok var.
To har to? Har du da en til overs?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Armkabelen er, tror jeg, 1.0 meter originalt. Kontrollmålte med min originale nå.
Den kom som standard med Naim RCA eller BNC plugger; og jeg har et sett med BNC originalt liggende i en uåpnet eske; men vil bytte om da jeg har Naim riaa også (som takk og lov tar BNC). Da har jeg forsåvidt en RCA til overs; men jeg tror nok jeg vil beholde den for evt senere bruk. Sorry.

Knoting, fjøsmekking og "modding" er sjelden noen god ide; og din kabel er nok utsatt for det; selv om Naim i det aller seneste har brukt WBT's nyeste highend-plugger på sine apparater så er nok neppe Aro-kabelen noengang levert med Bullet-plugger originalt.

Hvorfor BNC-RCA overgang skulle være noe bedre enn ren RCA skjønner jeg ikke med min beste vilje; men jeg har ingen problemer med å akseptere at den overlegne impedansematchingen i en ren BNC-plugg skulle være overlegen.

Så det jeg har til overs er et baklodd; ingen kabel :)

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Vidar P skrev:
toriamos skrev:
Vidar P skrev:
FZ skrev:

Mvh Vidar P
Normann v/UHES sier:
insurance."

Mvh Vidar P
Har endelig fått fatt i Mr. Aro hos Naim. Joda - en "full service" blir på £300. Da skifter de det som skal være og sjekker og oljer resten. Mr. Aro anbefalte en hovedservice uavhengig av kabelproblematikken min, siden arma er over ti år gammel. Små duppedingser som originalvater og lignende fiksa han også.
Befriende å snakke med Naim direkte. Hva skal vi med alle disse fordyrende og ikke minst forsinkende mellomleddene?

Topp Bunn