Artig laserfenomen. Lysprikk i løse lufta????

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Hei,

Jeg har nå bygget meg en rød laser ut av en 635nm 16x DVD laser. Den har en voksen utgangseffekt (noen hundre mW (<5mW er maks lovelig for hvermansen)), og noe morsomt skjedde da jeg skulle til å brenne svart plastikk. Jeg fokuserte laserstrålen med to linser. Så satte jeg en svart plastsak i fokuspunktet. Da jeg fjernet plastdingsen og fortsatt holdt inne laserbryteren, hang det igjen en rød bitteliten lysende prikk akkurat i fokuspunktet.

Så sp.målet er jo: Hva er det som skjer her? Ikke veit jeg... Det er ikke gjenværende røyk, for når jeg beveger laseren, følger den lysende prikken etter - og NEI, det er ikke lysrefleks i kameraet dere ser som en lysende prikk rett over laseren.

Mvh.

Vidar

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Snickers-is skrev:
Kan det være plasma?
Kanskje det er plasma - men den lyser jo med samme farge som laseren selv. Jeg har jo brent litt trevirke også, men det forkulles og gløder lys gult på treffstedet.
Det er pussig at laserstrålen greier å "gripe" den lysende prikken og holde den fast når jeg beveger laseren. Jeg kan tilte laseren også uten at prikken "faller av".

Jeg har gjort flere forsøk, og av og til er det to prikker rett over hverandre, eller en kort tynn tynn strek, men som former seg til én liten prikk. Myk plast fungerer ikke, den blir så varm at en "geysir" av plastdamp blåser vekk den lysende prikken. Fenomenet kan vare i mange sekunder, og 15 sekunder er vel hittil den lengste varigheten.

Testet nå også på klar plast (CD) - brenner hull i den også gitt etter litt fintuning og tid :eek:

Edit:
Har fått lysprikken til å henge i over ett minutt (Laseren begynte å bli varm, så jeg måtte skru av).

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.878
Sted
Østfold
Jeg tenker at denne plasmaen ikke nødvendig vis emitterer lys selv, men at den innebærer en temperatur som er så høy at luften endrer aggregattilstand og endrer brytningsindeks, samtidig fører dette til at temperaturen opprettholdes grunnet brytningen, dermed henger prikken i lufta.

Kan ikke du mekke en 3D projector til meg etter dette prinsippet? Hadde jo vært superkult!

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Du kan være inne på noe, men det ser ikke ut til at lyset endrer projeksjonen på veggen eller i taket. Altså, hvis lyset blir brutt, ville det nok påvirket lysets bane som ville gi en forvrengt og ustabil projeksjon.
Det hender en liten lysprikk "faller av". Hvis du ser på video nr. 2 kan du se at prikken kvitter seg med noe og blir litt mindre.

Ca halvveis og mot slutten ser du en liten gnist som fyker oppover.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.878
Sted
Østfold
Er dette langs strålen på en enkel laser eller i krysningspunktet for to lasere?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Dette er ganske enkelt en 635nm diodelaser som er kollimert til et brennpunkt. Altså én stråle som er fokusert - og ikke noe krysningspunkt mellom to lasere. Jeg vet ikke noe om utgangseffekten med optikk - det eneste jeg vet er at den er kraftig nok i fokuspunktet til å brenne hull i CD covere, tenne fyrstikker, gravere lyst trevirke etc, - og at dette representerer typisk noen hundre mW. Dette er altså bare en laserdiode tatt ut av en 250 kroners 16x DVD brenner for PC.

Vidar

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
883
Torget vurderinger
35
kanskje det er støv... :eek:

nei, nei nå ble det for mye akevitt... ;D

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Optisk felle: Artig laserfenomen. Lysprikk i løse lufta????

Nå har jeg funnet ut hva dette fenomenet er. Det er en optisk felle. Der strålen er i fokus, er det så høy elektromagnetisk stråling at partikler, molekyler, damp, støv osv. blir magnetisert og holdes fast i fokuspunktet. Metoden brukes bl.a for å studere bakterier, virus, celler etc og holde dem fast for lettere å kunne studere dem. Les mer om fenomenet her: http://en.wikipedia.org/wiki/Optical_trapping

Vidar

Topp Bunn