ASR Mini Basis - Lyra Dorian Mc - dip switcher osv...

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Har igjen hatt en god kjøpsopplevelse her på HS :)

Det har medført at jeg nå er eier av en Wilson Benech Full Circle m/ACT 0.5 arm og en Lyria Dorian PU i tillegg et ASR Mini Basis phono-trinn. Vinyl på nytt for mitt vedkommende...

Noen tips vedrørende innstillinger på ASR Mini'n vs Lyra Dorian?

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
Gratulerer med ny vinylrigg!!

Kjenner ikke den picup`en du bruker, men har ASR mini basis selv.
innstillingene av denne er vel forsåvidt ganske grei. Når det gjelder Gain, er det vel om å gjøre å holde den på et lavest mulig nivå, mindre støy drar du med deg i gjengivelsen. Prøv deg frem til et nivå du kan akseptere.
Når det gjelder "input resistance", er det greit beskrevet i bruksanvisningen: prøv en innstilling, lytt på den, juster og lytt igjen, det som høres best ut for deg er den riktige innstillingen.

Litt prøving frem og tilbake, og du kommer til å bli kjempefornøyd med din nye ASR mini basis.

:)

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Takker Halux og takk for tips, cash 63 er nok MKI eller hvordan identifiserer jeg det? :)

Noen som har link, til brukerveiledninger?

- spør fordi jeg har søkt litt rundt, men er enda ikke helt klok...

...spilleren & riaan er uansett i hus...

Digresjon, men phono.trinnet er følsomt og opplevet at mobil-samtalen gav noen bidrag. Skal forsøke å skjerme endel av elektronikken med kobber-folie. Tipper at det kan ha noe for seg - eller?

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.522
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Mk l har bla in/ut gang på rekke, ikke høyde forskjell på inn/ut ganger
ellers en glimrende riaa, grattis også.

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
cash 63 skrev:
Mk l har bla in/ut gang på rekke, ikke høyde forskjell på inn/ut ganger
ellers en glimrende riaa, grattis også.
- en Mk I her...takk for grattis =)

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Digresjon, men phono.trinnet er følsomt og opplevet at mobil-samtalen gav noen bidrag. Skal forsøke å skjerme endel av elektronikken med kobber-folie. Tipper at det kan ha noe for seg - eller?
[/quote] har iikje opplevd dette hjemme hos Halux,men hadde dette heime.Fant ut hvor synderen var,problemet lå i en signalkabel,forsøk å ta på kablene og pluggene deres,fant det ut på denne måten,var helt førr jæv... når tlf ringte tidligere,no problem lenger :)
mvh Filip

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
F.E. skrev:
har iikje opplevd dette hjemme hos Halux,men hadde dette heime.Fant ut hvor synderen var,problemet lå i en signalkabel,forsøk å ta på kablene og pluggene deres,fant det ut på denne måten,var helt førr jæv... når tlf ringte tidligere,no problem lenger :)
mvh Filip
[/quote]
- kobber folie kan ha noe for seg...har benyttet det i annen sammenheng.

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
janb skrev:
Takker Halux og takk for tips, cash 63 er nok MKI eller hvordan identifiserer jeg det? :)

Noen som har link, til brukerveiledninger?

- spør fordi jeg har søkt litt rundt, men er enda ikke helt klok...

...spilleren & riaan er uansett i hus...

Står i bruksanvisningen at man må passe på å ikke la strøm- og signalkabler ligge langs med hverandre, dette skjermer i alle fall mot nettstøy. Ellers er det som F.E sier, han hadde feil på en kabel... Prøv med et annet sett kabler hvis du har for hånden..

Bruksanvisningen for din Mini Basis Mk I finner du her, på engelsk da...

http://www.asraudio.de/Man/BDEMiniBasis04.pdf

Skulle være greit å få til innstillinger.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Halux skrev:
Når det gjelder Gain, er det vel om å gjøre å holde den på et lavest mulig nivå, mindre støy drar du med deg i gjengivelsen. Prøv deg frem til et nivå du kan akseptere.
På generelt grunnlag og i forhold til støy er dette selvfølgelig SVÆRT riktig, men på den annen side er det etterhvert relativt mange svært seriøse konstruktører som hevder at man bør ha så meget gain som mulig så tidlig som mulig i avspillingskjeden.
Dette først og fremst av dynamiske årsaker.
Uansett så gjelder som alltid å prøve seg frem og finne det som er riktig for DEG :)

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
Jens skrev:
Halux skrev:
Når det gjelder Gain, er det vel om å gjøre å holde den på et lavest mulig nivå, mindre støy drar du med deg i gjengivelsen. Prøv deg frem til et nivå du kan akseptere.
På generelt grunnlag og i forhold til støy er dette selvfølgelig SVÆRT riktig, men på den annen side er det etterhvert relativt mange svært seriøse konstruktører som hevder at man bør ha så meget gain som mulig så tidlig som mulig i avspillingskjeden.
Dette først og fremst av dynamiske årsaker.
Uansett så gjelder som alltid å prøve seg frem og finne det som er riktig for DEG :)
I briuksanvisningen til ASR står det faktisk at Gain bør holdes så lavt som mulig, og at lav impedans gir dårligere dynamikk, høy impedans gir bedre dynamikk.. (kortversjonen)
Se punkt 3.1 og 3.2 i bruksanvisningen

Men jeg er ingen ekspert, det er helt sikkert delte meninger om dette som om det meste annet i Hi-Fi verdenen.

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Takk for alle svar. Jeg har egentlig ikke tid til å skrive dette. Har noe vinyl å gjennoppdage ;D

La meg si det sånn jeg er godt fornøyd!

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Mener bestemt at jeg lastet min Dorian med 1000 ohm. Prøvde meg med 47k, det var ganske så grusomt. Jo lavere last, jo mørkere lyd synes jeg å erindre jeg fikk fra Dorian og NLE 17. Rudi har et godt poeng, lytte seg frem og våge å forsøke alternative innstillinger, bærer ofte frukter. Lykke til!

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
gut_man skrev:
Mener bestemt at jeg lastet min Dorian med 1000 ohm. Prøvde meg med 47k, det var ganske så grusomt. Jo lavere last, jo mørkere lyd synes jeg å erindre jeg fikk fra Dorian og NLE 17. Rudi har et godt poeng, lytte seg frem og våge å forsøke alternative innstillinger, bærer ofte frukter. Lykke til!
- 1000ohm eller 100ohm. Regner med at det er 100?

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
janb skrev:
gut_man skrev:
- 1000ohm eller 100ohm. Regner med at det er 100?
Du har uansett ikke valget på 1000 ohm, men du kan jo prøve både med 100 og med 475.
47kOhm hadde jo gut_man prøvd med dårlig resultat forsto jeg...

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Forsøker her nå. Kommer tilbake med en konklusjon etterhvert :)

Topp Bunn