ASUS N73SV - er dette noe å ha?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.546
Torget vurderinger
23
Har nettopp kjøpt noen av disse - er dette ok bærbare PC'er?

Skal stort sett brukes stasjonært, på trådløst nettverk, litt flytting rundt i huset. Ikke ment til å være reise-PC.

Kjenner ikke merket, har brukt HP/Compaq i alle år.

Er dette et fornuftig valg, eller er det andre ting som åpenbart er bedre til samme pris etc.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.546
Torget vurderinger
23
Takk for linken - har lest den, og i likhet med "tester" i hifiverdenen så blir man ikke klokere...

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg har alltid hatt sansen for Lenovo. Min neste laptop blir en 12-13" derfra, med grei nok spec. Kommer faktisk fint under 5 frognertiere også, så kan man heller bytte litt oftere.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.546
Torget vurderinger
23
Ja, ikke så svindyre, tror jeg betalte ca. 7.700,- for en maskin. Husker min første SKIKKELIGE bærbare, en IBM ThinkPad jævel som kostet kr. 55.000,- pluss like mye for en docking station som det ASUS'en koster meg i dag...

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg tror de fleste vil fungere. For min del handler mye om hvordan det "føles" å bruke den. At tastatur og overflate føles solid og virker godt konstruert. Spec-messig sett får du det du betaler for.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Solgt endel Asus laptops her på bruket. Ikke annet enn positive tilbakemeldinger fra kundene, så langt.
Mest Asus X53's.

/jan

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
36.196
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Kjøpt NOEN av disse, shopper du i bulk?
Jeg har det siste året brukt en Asus N73J her hjemme, som en mobil stasjonær. Ganske fornøyd. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.546
Torget vurderinger
23
SPLITTER da ikke pallen når man kjøper noe..?? ;D ;D

Så det ser relativt fornuftig ut, da... det er bra.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.153
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
skikkelig smart å spørre etterpå ::)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.546
Torget vurderinger
23
Dust. Stortosk.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.153
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
din grad av selv-erkjennelse er imponerende forbilledlig! ;D
mvh
Leif

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
36.196
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
pengesluk skrev:

Kjekt med reservedeler?

Min har plass til to harddisker, det har sikkert din også.
Kjørte en ssd i den ene slot'n - for programmer - og bruker den andre til lagring.

Lyden er Bang Olufsen, av de bedre på laptop.

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.474
Sted
Trondheim
Jeg har nettopp kjøpt en Lenovo Thinkpad Edge E520. Valgte denne pga god erfaring med IBM Thinkpad tidligere. Dvs behagelig tastatur, god skjerm, stillegående.. Det er jo plast, men føles solid. Vurderte en Thinkpad fra T-serien, men gadd ikke bruke mer enn 6kkr på pc.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.546
Torget vurderinger
23
LMC skrev:
din grad av selv-erkjennelse er imponerende forbilledlig! ;D
mvh
Leif
Nå var det nok deg jeg tenkte mest på ..... dette er jo ikke hifi, mer som verktøy å regne og da er det mer hipsomhap om man velger Bacho, Stahlville eller Hazet, på en måte. Virker gjør det vel uansett. Får vi tro.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.546
Torget vurderinger
23
united59 skrev:
pengesluk skrev:

Kjekt med reservedeler?

Min har plass til to harddisker, det har sikkert din også.
Kjørte en ssd i den ene slot'n - for programmer - og bruker den andre til lagring.

Lyden er Bang Olufsen, av de bedre på laptop.
Deler er alltid bra å ha, hehe.... neida, det er ikke så ille men trengte tilfeldigvis flere og da er det greit å holde seg til ett produkt så lenge man ikke har helt spesielle krav på noen av de. Ja, det er plass til to harddisker. Kan være lurt som du sier, særlig på den maskinen som det blir mye permanent lagring på (billedarkiv).

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
Har hatt en sånn et par måneder og har ikke noe å klage på.
Liker til og med svikten i tastaturet , som noen har klaget på.
Ice Power by Bang og Olufsen ;D

tyan

Musiker
Ble medlem
31.10.2009
Antall liker
48
Sted
Telemark
Jeg selv hatt en Asus Lamborghini og den fungerte feilfritt i den tiden jeg hadde den. Kjøpte en Asus rimeligere utgave til en venn og den har fungert knirkefritt. Jeg sjekket litt før jeg kjøpte den og fant en amerikansk undersøkelse der Asus kom best ut når det gjelder feilprosent på bærbare innen to år. HP er blant værstingene og Lenovo kom midt på treet.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.207
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
Har nettopp kjøpt noen av disse - er dette ok bærbare PC'er?

Skal stort sett brukes stasjonært, på trådløst nettverk, litt flytting rundt i huset. Ikke ment til å være reise-PC.

Kjenner ikke merket, har brukt HP/Compaq i alle år.

Er dette et fornuftig valg, eller er det andre ting som åpenbart er bedre til samme pris etc.
Ta en prat med H.R du, han gir deg svarene du trenger.
To Asus bærbare her i huset. Kan ikke klage så langt.

Håvard

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Har 15" i samme serien, å den er jeg kjempe fornøyd med, en ting som kan være verdt å merke seg er att den ikke har lufting under, slik som mange andre maskiner har, men nå vet jeg ikke hvor aktuelt det er å sitte med en 17" på fanget.

L

Lars.N

Gjest
Knallfornøyd med Asus N73J har hatt HP å det kommer ikke mere inn i huset her iallefall , kjøpt 2 små Asus X53U i julegave til gutta ( kult se hvor lenge de holder ) hehe

Mvh

Lars

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg har en ca. tre - fire år gammel Asus A6J som jeg har overtatt etter en av ungdommene - den var ikke lenger "rå" nok til spillene.... Den har fungert 100% feilfritt heile tida. Jeg bruker den til sånt som dette, litt nettsurfing, og nå også til musikk via Spotify.

Det blir Asus på meg ved neste korsvei også. Jeg har lyst på en litt større, med bedre lydkort og bedre mulighet for bildebehandling og sånt. Mulig at en N73SV kan være en kandidat??

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.399
Torget vurderinger
0

Vedlegg

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Takk for tips! Mye interessant her - men hva er best av bærbart m.t.p. bildebehandling, lyd og nettsurfing?? Jeg tenker 17-tommer, men er det ikke jækla svært? 15,5 tommer virker stort nok..egentlig.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Hei

Jeg har desverre 2 stk ASUS laptop. En UL-serie og en N53, men begge i 15.3 tommere. Begge to har jeg masse tull med, og begge har vært inne til repp uten at de fikser problemet. På UL så går pc´en stadig i "bluescreen" og på N53 så får jeg flere ganger om dage "windows utforsker har sluttet å virke".

ASUS bare avinnstalerer / innstalerer windows. Etter 2 dager så er problemet der igjen. De gir totalt faen

Skulle så klart bare slengt begge maskinene i disken hos Expert i Ski og forlangt pengene tilbake da de er henholdsvis 6mnd og ett år gamle. Vil nevne at de kun brukes til windows office og vanlig surfing.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
Torsen skrev:
Hei

Jeg har desverre 2 stk ASUS laptop. En UL-serie og en N53, men begge i 15.3 tommere. Begge to har jeg masse tull med, og begge har vært inne til repp uten at de fikser problemet. På UL så går pc´en stadig i "bluescreen" og på N53 så får jeg flere ganger om dage "windows utforsker har sluttet å virke".

ASUS bare avinnstalerer / innstalerer windows. Etter 2 dager så er problemet der igjen. De gir totalt faen

Skulle så klart bare slengt begge maskinene i disken hos Expert i Ski og forlangt pengene tilbake da de er henholdsvis 6mnd og ett år gamle. Vil nevne at de kun brukes til windows office og vanlig surfing.
Og i hvilken grad er problemene dine relatert til hardware?

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Det første en bør gjøre når en har kjøpt ny PC er å reformatere hele hdd å legge inn en clean versjon av Windows.
Microsoft får en del ufortjent pepper for ustabbilt OS, som egentlig skyldes bloatware lagt inn av PC produsent.
Eventuelt bruke http://www.pcdecrapifier.com/, men en clean install er klart å foretrekke.

Dette skulle selvsagt vært helt unødvendig, men slik er det nå engang blitt, noen PC produsenter har som option å levere maskiner uten bloat mot et tillegg i prisen ::) Maskiner rettet mot bedrifts markedet er også mindre utsatt for dette problemet.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Anonym skrev:
Torsen skrev:
Hei

Du sier noe. Det er jeg ikke sikker på, men harddisken er byttet på den ene, og jeg har ikke lagt inn en masse programmer eller noe annet tull. Skulle man gjort dette riktig, så burde nok pc´en vært kjøpt uten all søppelsoftwaren og uten OEM utgave av windows. Hadde nok stått på tryggere grunn da, samt at det hadde vært lettere å feilsøke. En del av programmene som ligger på pc´en vet jeg ikke hva er, så derfor tør jeg heller ikke å slette de.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Jeg kjøpte en Asus N53SV i august med Intel i7, 6 MB minne, 600 GB disk og 1366 x 768 skjerm. Så langt så bra.

Benyttes stort sett hjemme, men har hatt den med på tur (i futteral), bl.a. til hifibutikker som lydkilde ved lytting til utstyr.

Jeg har avinstallert noe medfølgende (antivirus?)programvare og ikke aktivisert en prøveutgave av Microsoft Office.

Jeg har installert en del annet, foreløbig først og fremst lydrelatert programvare og noe helt generelt.

Jeg valgte Asus basert på en del lesning som indikerte god pålitelighet, lite tull m.m.

Tillegg:
Asus N53SV og flere andre Asus-maskiner jeg leste om fikk ros for lavt støynivå og lav varmeutvikling (hvilket gjerne har en sammenheng). Med SSD tror jeg min PC ofte ville vært meget stille. Det virker som om disken oftest lager mest "støy" og den avgir vel også en del varme som kan trigge viften. Min brors bærbare 17" Dell støyer langt mere og kan bli (ubehagelig) varm.

Det er mulig at Asus N53SV er relativt stor blant bærbare PCer med 15,x" skjerm.

clabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2008
Antall liker
273
Sted
indre øst
Torget vurderinger
17
Torsen skrev:
Anonym skrev:
Torsen skrev:
Hei

Du sier noe. Det er jeg ikke sikker på, men harddisken er byttet på den ene, og jeg har ikke lagt inn en masse programmer eller noe annet tull. Skulle man gjort dette riktig, så burde nok pc´en vært kjøpt uten all søppelsoftwaren og uten OEM utgave av windows. Hadde nok stått på tryggere grunn da, samt at det hadde vært lettere å feilsøke. En del av programmene som ligger på pc´en vet jeg ikke hva er, så derfor tør jeg heller ikke å slette de.
Hadde samme problem selv en stund på min relativt nye Asus laptop. Jeg kunne heller ikke fatte og begripe hva som forårsaket at Windows Utforsker sluttet å virke. Til slutt fant jeg ut at problemet skyldtes en driver som ble installert da jeg koblet til en ny WD My Passport 1 TB USB 3.0. Da jeg slettet driveren forsvant problemet fullstendig. Hvis du har koblet til en slik harddisk så er det kanskje dette som er problemet.

L

Lars.N

Gjest
Torsen skrev:
Hei

Vet om en ting som kan lage blåskjerm på Asus så det holder , hvis du legger inn et annet antivirus/brannmurprogram en det som følger maskinen uten å avinstalerer det gamle så får du blåskjerm så det holder ( sitat butikk selger )

Topp Bunn