AT-OC9ML/II hvor går man etter det?

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Min pu AT-OC9ML/II er ikke syk men har kanskje lyst på litt ferie,
den bor til daglig sammen med WTT record player og behandles av en DV P-75 mkII RIIA, jeg liker AT,en men erkjenner at jeg kanskje trenger noe mere kontroll i diskantområdet og ev litt mere fylde en hva AT,en for tiden tilbyr.

-hva annbefales i samme prisklasse (ev max 5000kr) ?
-prioriterer egenskapene slik:

nr 1 "musikalsk" / god mellomtone
nr2 nøytral / varm
nr3 oppløst / ren i diskanten
nr4 må matche eksisterende oppsett

ideer?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
AT33EV (evt nyeste PTG) er blant de naturligste valg, en solid oppgradering som beholder alle gode sider ved ATOC9 i de settinger jeg har prøvd den iallefall. Virkelig en super pu til en latterlig lav pris. I mitt syn gir den det man noen ganger kan savne litt fra OC9'en; fylde, rikhet, smooth topp og bouncy kraft.

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
AT33EV (evt nyeste PTG) er blant de naturligste valg, en solid oppgradering som beholder alle gode sider ved ATOC9 i de settinger jeg har prøvd den iallefall. Virkelig en super pu til en latterlig lav pris. I mitt syn gir den det man noen ganger kan savne litt fra OC9'en; fylde, rikhet, smooth topp og bouncy kraft.
Takk
Ja den får jo mye skryt, passer meg bra da jeg ikke bare spiller "audiofile" plater ser at den matcher det meste,
ser at DV 10x5 ligger i samma prisleiet, vet du hvordan den er ift AT33?

P.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har bare min egen mening, så ta det for hva det er. Synes AT33 er en helt annen klasse. Mye bedre opplevd byggekvalitet, åpnere friskere og bedre lydkvalitet. 10x5 virker litt "rund" og innelukket i forhold imo. Ikke en naturlig oppgradering på AT-OC9, men sikkert egnet dersom man vil dreie lyden såpass mye i den retningen. Selv har jeg en DV (XV-1S) som jammen ikke er mye bedre enn AT33EV her.

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Jeg har bare min egen mening, så ta det for hva det er. Synes AT33 er en helt annen klasse. Mye bedre opplevd byggekvalitet, åpnere friskere og bedre lydkvalitet. 10x5 virker litt "rund" og innelukket i forhold imo. Ikke en naturlig oppgradering på AT-OC9, men sikkert egnet dersom man vil dreie lyden såpass mye i den retningen. Selv har jeg en DV (XV-1S) som jammen ikke er mye bedre enn AT33EV her.
takk
ser at needle doktor tar ca 450dolllars for den, (at33)
settes opp vedlikeholdsplanen og blir dermed prioritert etter finansministerens krav

S

Stereo_Mono

Gjest
Vidar P skrev:
Litt off topic her, men.....

Helt enig med deg angående 10x5 Vidar. Hadde anledningen til å teste den nylig og opplevde den som lite engasjerende på min Rega.
10x5 går stille og musikken flyter pent, men det hele ble for kjedelig for meg. Endte derfor på en Rega Exact 2 som imo en langt mere livlig bekjentskap og passer som kjent rett på en Rega arm uten noen justeringer av VTA og 3 punkts feste.

Audio Technica sine MC PU ser jeg på som svært interessant og ikke minst latterlig bra priset i forhold til ytelsen de gir. Beundringsverdig at du finner den såpass god at spranget opp til XV-1S ikke er så «stor»

En AT skal inn i samlingen av PU. Tror du skal vanskelig tråkke feil der :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
digiman skrev:
Vidar P skrev:
10x5 virker litt "rund" og innelukket i forhold imo. I
Helt enig med deg angående 10x5 Vidar. Hadde anledningen til å teste den nylig og opplevde den som lite engasjerende på min Rega.
10x5 går stille og musikken flyter pent, men det hele ble for kjedelig for meg.
Jeg skjønner ikke dette. Kjenner ikke igjen de inntrykkene i det hele tatt, men det betyr kanskje om noe at jeg burde teste en AT33!

S

Stereo_Mono

Gjest
Dazed skrev:
digiman skrev:
Vidar P skrev:
10x5 virker litt "rund" og innelukket i forhold imo. I
10x5 går stille og musikken flyter pent, men det hele ble for kjedelig for meg.
Jeg skjønner ikke dette. Kjenner ikke igjen de inntrykkene i det hele tatt, men det betyr kanskje om noe at jeg burde teste en AT33!
Nå skal det sies at jeg er vant til P9 / Apheta klangen i hjemmet og det er en svært livlig og dynamisk kombinasjon, men 10x5 var ikke noe for min smak på lillebror Rega spilleren min. Men ikke misforstå. Den er god på mange områder, den passet bare ikke inn med det jeg mener er Rega huslyden. Synes at 10x5 fjernet noe av det jeg pesonlig synes er så bra med Rega. Engasjement og herlig rytmisk driv!

AT33 skal jeg anskaffe meg.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
pellesmil skrev:
Vidar P skrev:
takk
settes opp vedlikeholdsplanen og blir dermed prioritert etter finansministerens krav
Hvor hos ND finner du den til 450$?
Uansett hvor jeg leter der kommer den på 589$..... hjelp søkes ;)

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Er også enig med ET33EV, men der findes også PTG mk11 som har finere nåleprofil og lidt mere detaljer i toppen.
Men hvis du går litt opp i pris så er det Lyra Delos som jeg synes overgår ET33EV. Har begge 2 og har hatt flere OC9. Delos er et av mitt favoritt pu.

Kjenner dog ikke ditt utstyr så jeg ved ikke hvordan det passer inn.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.719
Sted
Hus
Vil vel si at med en compliance på rundt 10, så trenger du en stiv, tung arm. Brukte AT OC9 på min Micro 505, og der funket den godt. Det gjør også Benz M 09 som har en compliance på 15 for å dra den sammelikningen. :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Bartesam skrev:
Vil vel si at med en compliance på rundt 10, så trenger du en stiv, tung arm. Brukte AT OC9 på min Micro 505, og der funket den godt. Det gjør også Benz M 09 som har en compliance på 15 for å dra den sammelikningen. :)
AT oppgir dynamic compliance ved 100Hz, mens "alle andre" samt formelverket opererer med 10Hz. I praksis (iflg. Gunnar Brekke) kan man estimere compliance v/10Hz ved å gange compliance v/100Hz med 2.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
42.971
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
emotikon skrev:
pellesmil skrev:
Vidar P skrev:
takk
Hvor hos ND finner du den til 450$?
Uansett hvor jeg leter der kommer den på 589$..... hjelp søkes ;)
beklager det var DV 10x5 som var prisa til 450 hos ND
regner med at spranget opp til 589 dekkes inn ifa uforutsette når først prosjektet er vedtatt og penger er bevilget, vi snakker tross alt om investeringer som er vil redusere sykefravær og gi generelt bedre psykisk helse

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Karlinn skrev:
Er også enig med ET33EV, men der findes også PTG mk11 som har finere nåleprofil og lidt mere detaljer i toppen.
Men hvis du går litt opp i pris så er det Lyra Delos som jeg synes overgår ET33EV. Har begge 2 og har hatt flere OC9. Delos er et av mitt favoritt pu.

hmmm litt opp i pris ?? Lyra Delos er priset til 1500$ hos ND det er det ikke rom for i budsjettet,
litt tvilende til om jeg er ute etter ENORMT mye mere detaljer enn det jeg har i dag, trenger bare litt mere ro i toppen og kropp nedover,
ang utstyret så har vel ingangsmodellen til WTT en max-grense når det gjelder PU, regner med at det butter i spilleren og armen når PU blir like dyr som spilleren?

WTT record player var vel prisa til <2000$ en gang?

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
pellesmil skrev:
Karlinn skrev:

hmmm litt opp i pris ?? Lyra Delos er priset til 1500$ hos ND det er det ikke rom for i budsjettet,
litt tvilende til om jeg er ute etter ENORMT mye mere detaljer enn det jeg har i dag, trenger bare litt mere ro i toppen og kropp nedover,
ang utstyret så har vel ingangsmodellen til WTT en max-grense når det gjelder PU, regner med at det butter i spilleren og armen når PU blir like dyr som spilleren?

WTT record player var vel prisa til <2000$ en gang?
Det ser ut som du er ut etter AT33EV har mere kropp nedover og er litt mere tilbake og kanskje lidt mindre detaljer i toppen i henhold til OC9. Synes dog ikke at der mangler noe.
Delos kan kanskje fås lidt billigere, men du beskriver 33EV her :)

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
160
Sted
Undrumsdal
Hei
Er det noen som har hørt på den nyere versjonen av OC9, MLIII utgaven? Jeg vurderer den eller en AT33EV. Spesielt sporingsevnen er viktig. Her er jo AT33 svært bra. Er OC9-MLIII i samme klasse?
Hilsen Atle

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.424
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har ikkje fått testa AT 33 på mange år, men har registrert kva Vidar skriv. Beklagelegvis er det ikkje norsk importør, men kanskje ei skikkeleg omtale kunne skrivast? Tradisjonell test er alltid vanskeleg når ein skriv om eit produkt ein også er eigar av, men om dette er nemnt i utgangspunktet, bør det vere aktseptabelt å skrive ein artikkel som beskriv AT 33-modellane, og kva subjektiv oppleving ein har.

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Audiophile-Arve skrev:
Har ikkje fått testa AT 33 på mange år, men har registrert kva Vidar skriv. Beklagelegvis er det ikkje norsk importør, men kanskje ei skikkeleg omtale kunne skrivast? Tradisjonell test er alltid vanskeleg når ein skriv om eit produkt ein også er eigar av, men om dette er nemnt i utgangspunktet, bør det vere aktseptabelt å skrive ein artikkel som beskriv AT 33-modellane, og kva subjektiv oppleving ein har.
ND linker til denne testen http://www.soundstage.com/equipment/audiotechnica_at33ev.htm

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Audiophile-Arve skrev:
Litt mørk, og lite sagt om lydbilde. Flott mellomtone (typisk MC av litt kvalitet). Høyrest ut til å vere "eit godt kjøp", kanskje?
Jepp dette høres ut som gull, settes antageligvis opp på ønskelisten,
ser at den selges for 400$ http://www.jr.com/audio-technica/pe/AT_AT33EV/#productTabDetails
har tatt et par søk på vinylengine og det skrytes en del,
de fleste mener styrken ligger i mellomtonen og med en behagelig diskant, noe mørkere enn AToc9 og det passer meg.

Får se hva julenissen planlegger

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
400 dollar høres ut som et røverkjøp. Noen som har handlet med denne sjappa?

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
pellesmil skrev:
ser at den selges for 400$ http://www.jr.com/audio-technica/pe/AT_AT33EV/#productTabDetails
Må nok betale litt mer (+99.95 hos Lpgear.com)...med mindre du har en p.o box der eller bruker www.jetcarrier.com o.l fra før osv, fordi hos jr.com heter det at:
At this time, we ship to the U.S., U.S. Territories, Puerto Rico, Canada, and APO/FPO only (your Billing address can be elsewhere).
Edit: Og der svarte jeg FZ også gitt

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
FZ skrev:
Fant den linken via et amerikansk forum (vinylengine eller analouge sed?) en Amerikaner hadde kjøpt sin at33 der, ser at de er tom for PU nå, mulig de ikke er av de mest seriøse?

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
zimon skrev:
pellesmil skrev:
Må nok betale litt mer (+99.95 hos Lpgear.com)...med mindre du har en p.o box der eller bruker www.jetcarrier.com o.l fra før osv, fordi hos jr.com heter det at:
At this time, we ship to the U.S., U.S. Territories, Puerto Rico, Canada, and APO/FPO only (your Billing address can be elsewhere).
Edit: Og der svarte jeg FZ også gitt
Jetcarrier rules, fikk noe stuff derfra her om dagen omtrent gratis iforhold til posten

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
pellesmil skrev:
FZ skrev:
Fant den linken via et amerikansk forum (vinylengine eller analouge sed?) en Amerikaner hadde kjøpt sin at33 der, ser at de er tom for PU nå, mulig de ikke er av de mest seriøse?
Antagelig like greit å slenge på hundre daler til og handle med de mer kjente aktørene.....

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.859
Torget vurderinger
1
FZ skrev:
pellesmil skrev:
FZ skrev:
Antagelig like greit å slenge på hundre daler til og handle med de mer kjente aktørene.....
J&R er autorisert forhandler av Audio Technica jf.
http://www.audio-technica.com/cms/site/1e22eec97c088a8b/index.html

J & R MUSIC WORLD
NEW YORK, NY
http://www.jandr.com (som redirecter til http://www.jr.com/)

Om de også er autorisert i tvilsom forretningspraksis vet jeg ikke.

mvh
KJ

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Har hatt et par stk OC9MLII og vært relativt fornøyd, men har alltid syntes at lyden var vel lettbent. Mye detaljer, men litt lite tyngde i de lavere oktaver.
Byttet til 33EV, og fikk mer av det etterlengtede organiske lybildet. Lånte nylig en OC9MLIII, og ... da blir det enda et bytte... i mine ører høres MLIII ut som en kombinasjon av MLII og 33EV. Detaljering og tyngde. Denne blir neste på handlelisten.

thor_egil

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2005
Antall liker
47
Torget vurderinger
2
Kjøpte selv en Audio-Technica AT33PTG Prestige for 369$ hos Audio Cubes. Liker den veldig godt. Oppfatter den som tyngre en min originale ATOC9 og med mer glans i klangen enn Ortofon MC20Supreme. Ser at denne modellen ikke finnes lenger, men kun i en MKII - som er mye dyrere. Ellers var bestillingen hos Audio Cubes smertefri. Itte no tullll...

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Benz MC ligger prismessig i samma gata,
Tilhengerene er udelt positiv.
Noen som har meninger om den?

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Antall liker
178
Torget vurderinger
2
Etter de svarene du har fått, er det lurt for deg å oppgradere til kjente pu-et som Denon/AT/Lyra. Det er sikkert lurt, og alle som er foreslått er svært gode!
Likevel; Det fins alternativer!
Ett alternativ er Music-Maker. Det er en mm-pu, men har egenskaper som gir mc-tilengere
dårlig nattesøvn!
Et annet er ZYX. Jeg er forundret over at ikke hi-fi-pressen i Norge ikke har skrevet mer om disse pu-ene! Jeg har de siste ukene lyttet til den rimeligste utgaven (RS-10), og er svært imponert, Den er det vanskelig å få tak i utenfor Japan, men jeg fant RS-30 på nettet til 500$. Den tror jeg kan konkurrere med de fleste av de andre pu-ene som er nevnt i denne tråden!

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.920
Sted
Kongsberg
Hei.

Med tanke på den spesielle armkonstruksjonen til Well Tempred
ville jeg tittet på pickuper med medium compliance. Jo stivere
pickup som benyttes jo flere vibrasjoner må dempes i silikontrauet.
Ikke optimalt - i teorien i hvert fall.

Mitt førstevalg til disse spillererne ville vært en av de lettere
(i forhold til andre modeller fra samme produsent) og relativt myke
pickupene fra van den Hul; MC-10, MC-1 eller MC-2. Alle disse
bør fungere optimalt i armen og samtidig gi nøyaktig de lydmessige
egenskapene som etterlyses. Desverre er disse langt over det
pristaket du har satt deg.

Rimeligere alternativer du bør vurdere er Dynavector 10X5 (som
oppfører seg som en mykere pickup) og Denon DL-304 (som er en
mykere pickup) om du vil holde deg i MC-leiren og samtidig holde
pristaket.

Er du ikke hysterisk i forhold til dette med MC så bør Ortofon
2M Black fungere utmerket i armen og gi mange av de kvalitetene
du etterlyser, men være noe mer unyansert i bassen. Legg merke
til at jeg skriver noe da betydningen av dette ikke må over-
drives. 2M Black sporer fantastisk bra og er faktisk meget god i
bassen til å være en MM-pickup. Den vil gi deg mer nivå i de
nederste oktavene enn AT-OC9. En MM-pickup vil dessuten gi
RIAAen din en enklere jobb enn en MC-pickup (mindre gain -
fast lastimpedans på 47k).

Ellers vil nok AT-33EV gi deg mye av det du er ute etter (basert på
Vidar Ps beskrivelse - har ikke hørt den selv). Dette er vel en pickup
du må langt opp i prislista til Benz (og de andre produsentene) for å
kunne matche. Men som sagt litt stiv for armen din - rent teoretisk.

Lykke til i jakten.
Gunnar Brekke

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Gunnar_Brekke skrev:
Hei.

Med tanke på den spesielle armkonstruksjonen til Well Tempred
ville jeg tittet på pickuper med medium compliance. Jo stivere
pickup som benyttes jo flere vibrasjoner må dempes i silikontrauet.
Ikke optimalt - i teorien i hvert fall.

Mitt førstevalg til disse spillererne ville vært en av de lettere
(i forhold til andre modeller fra samme produsent) og relativt myke
pickupene fra van den Hul; MC-10, MC-1 eller MC-2. Alle disse
bør fungere optimalt i armen og samtidig gi nøyaktig de lydmessige
egenskapene som etterlyses. Desverre er disse langt over det
pristaket du har satt deg.

Rimeligere alternativer du bør vurdere er Dynavector 10X5 (som
oppfører seg som en mykere pickup) og Denon DL-304 (som er en
mykere pickup) om du vil holde deg i MC-leiren og samtidig holde
pristaket.

Er du ikke hysterisk i forhold til dette med MC så bør Ortofon
2M Black fungere utmerket i armen og gi mange av de kvalitetene
du etterlyser, men være noe mer unyansert i bassen. Legg merke
til at jeg skriver noe da betydningen av dette ikke må over-
drives. 2M Black sporer fantastisk bra og er faktisk meget god i
bassen til å være en MM-pickup. Den vil gi deg mer nivå i de
nederste oktavene enn AT-OC9. En MM-pickup vil dessuten gi
RIAAen din en enklere jobb enn en MC-pickup (mindre gain -
fast lastimpedans på 47k).

Ellers vil nok AT-33EV gi deg mye av det du er ute etter (basert på
Vidar Ps beskrivelse - har ikke hørt den selv). Dette er vel en pickup
du må langt opp i prislista til Benz (og de andre produsentene) for å
kunne matche. Men som sagt litt stiv for armen din - rent teoretisk.

Lykke til i jakten.
Gunnar Brekke
Takk for utfyllende info,
jeg har ingen spesielle fordommer mot MM PUer , RIIAn min takler det meste så mulighetene er store.
Jeg har igrunnen bare 3 krav dvs ryddig diskant, mellomtone med liv og mere fylde nedover.
Blir neppe noe innkjøp før jul så jeg har god tid til å vurdere alle alternativene, tross alt er kjøp av PU en handling som ikke er reversibel

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Antall liker
178
Torget vurderinger
2
Til GB: Det er nok andre sider ved hifi-fascinasjonen som kan resultere i mareritt! Jeg må innrømme at jeg har vært i nærheten av slike tilstander!
MM vs MC er vel en av de interessante og "hyggelige?" sider ved vår søken etter "perfekt" lyd!
I alle fall: Jeg kan ikke si at den ene konstruksjonen er "bedre" enn den andre, selv om jeg akkurat nå heller i retning av MC (eller gjør jeg egentlig det?).

Topp Bunn