AT-OC9ML/II hvor går man etter det?

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Gunnar_Brekke skrev:
Hei.

Med tanke på den spesielle armkonstruksjonen til Well Tempred
ville jeg tittet på pickuper med medium compliance. Jo stivere
pickup som benyttes jo flere vibrasjoner må dempes i silikontrauet.
Ikke optimalt - i teorien i hvert fall.

Mitt førstevalg til disse spillererne ville vært en av de lettere
(i forhold til andre modeller fra samme produsent) og relativt myke
pickupene fra van den Hul; MC-10, MC-1 eller MC-2. Alle disse
bør fungere optimalt i armen og samtidig gi nøyaktig de lydmessige
egenskapene som etterlyses. Desverre er disse langt over det
pristaket du har satt deg.

Rimeligere alternativer du bør vurdere er Dynavector 10X5 (som
oppfører seg som en mykere pickup) og Denon DL-304 (som er en
mykere pickup) om du vil holde deg i MC-leiren og samtidig holde
pristaket.

Er du ikke hysterisk i forhold til dette med MC så bør Ortofon
2M Black fungere utmerket i armen og gi mange av de kvalitetene
du etterlyser, men være noe mer unyansert i bassen. Legg merke
til at jeg skriver noe da betydningen av dette ikke må over-
drives. 2M Black sporer fantastisk bra og er faktisk meget god i
bassen til å være en MM-pickup. Den vil gi deg mer nivå i de
nederste oktavene enn AT-OC9. En MM-pickup vil dessuten gi
RIAAen din en enklere jobb enn en MC-pickup (mindre gain -
fast lastimpedans på 47k).

Ellers vil nok AT-33EV gi deg mye av det du er ute etter (basert på
Vidar Ps beskrivelse - har ikke hørt den selv). Dette er vel en pickup
du må langt opp i prislista til Benz (og de andre produsentene) for å
kunne matche. Men som sagt litt stiv for armen din - rent teoretisk.

Lykke til i jakten.
Gunnar Brekke
Ser at det oppgies både statisk og dynamisk comliance de fleste "stive" pu ligger på 35 - 40 cm/dyne (statisk) og lavere dynamisk, at33ev har f.eks 10 dynamisk at-oc9ml2 har 9 mens at-oc9 ml3 har 18.
Har den dynamiske comliancen noen betydning eller er det statisk som gjelder?

VDH pu du nevner har 28 i statisk comliance (oppgir ikke dynamisk comliance)

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.920
Sted
Kongsberg
Hei.

Desverre er det mye forvirring rundt dette med at compliancen
(nåleettergivenheten) i praksis oppgis på tre forskjellige måter:

- Statisk compliance (ved 0 Hz)
- Dynamisk compliance ved 10 Hz
- Dynamisk compliance ved 100 Hz

Av de tre måtene å oppgi compliance på er den eneste som er
nyttig for deg er compliancen oppgitt ved 10 Hz
siden dette er
den verdien som benyttes for beregning av resonansfrekvens i en
moderne platespillerrigg der frekvensen bør ende opp rundt 10 Hz.

Statisk compliance er den eneste verdien man kan måle mekanisk
ved at en kraft på 1 mN påføres via en liten fjær til diamanten og
man kan måle diamantens horisontale bevegelse i micrometer (ved
hjelp av en meget liten linjal og mikroskop (eller i dag med lasermåling)).

Dynamisk compliance (ved 10 eller 100 Hz) måles ikke direkte, men
beregnes ut fra den resonansfrekvens man får på en kjent masse ved
avspilling av en testplate med 10 eller 100 Hz sinus.

At pickuper i det hele tatt oppgis ved 100 Hz regner jeg med er noe
som henger igjen fra den gangen krystallpickuper var normen - med
marginal gjengivelse av noe særlig nivå under 100 Hz. Disse pickupene
var ekstremt stive og måtte temmes av meget stor armmasse og stifttrykk.

Heldigvis finnes det et bortimot linjært forhold mellom verdiene der;

- den statiske compliancen
- er 1,5 ganger større enn
- den dynamiske compliansen ved 10 Hz
- som igjen er 2 ganger større enn
- den dynamiske compliancen ved 100 Hz

Dette vil si at tar man en gammel kjenning som Denon DL-103 med oppgitt
compliance på 5 my (micrometer) ved 100 Hz, vil den beregnede dynamiske
compliancen ved 10 Hz være 10 my og den beregnede statiske compliancen
være 15 my.

For å gjøre ting ennå mer komplisert deler man opp ettergivenheten i horisontal
og vertikal compliance siden bevegelsene fra platerilla tross alt påføres stiften i en
vinkel på 45 grader. Men la oss for all del ikke komplisere ting ennå mer ;)

Du finner mer om dette emnet her (side 96-99):
http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/Fidelity44.pdf

mvh
Gunnar Brekke

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Takk for utdypende svar Gunnar,
jeg skal ta med meg litt lesestoff til om det trengs på standa i Kmer,
Ferie med andre ord, dere får passe på at snøen legger seg iht regelverket mens jeg inspiserer de likale kebabsjappene,

Nize

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Hvis det er Kemer, og ikke Kmer, du skal til vil jeg anbefale en liten restaurant i byen som heter La Luna. God mat og vin med hyggelig betjening og priser. Her blir du ikke dratt inn av overivrige kelnere som på mange av de andre sjappene.

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
FZ skrev:
Hvis det er Kemer, og ikke Kmer, du skal til vil jeg anbefale en liten restaurant i byen som heter La Luna. God mat og vin med hyggelig betjening og priser. Her blir du ikke dratt inn av overivrige kelnere som på mange av de andre sjappene.
Ja det heter vist Kemer, hmmm tydelig at jeg ikke er reiseleder her gitt,,,
takk for tipset
skal bli spennende, første møtet med Tyrkia skal ikke si hellas er gått av moten , bare litt :-\

ETA 30hrs and counting

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
1.684
Fikk mail i går fra J&R at AT33EV er på lager igjen. Sendte de en forespørsel på frakt til Norge, og fikk et raskt og venlig svar, at de desverre ikke tilbyr "international shipping" :(
Amazon.com selger også til samme pris, men opplyser at selger og avsender er nettopp J&R. Tror derfor ikke at amazon er villig til å "formidle" salg til Norge.
Steen

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Steen skrev:
Fikk mail i går fra J&R at AT33EV er på lager igjen. Sendte de en forespørsel på frakt til Norge, og fikk et raskt og venlig svar, at de desverre ikke tilbyr "international shipping" :(
Amazon.com selger også til samme pris, men opplyser at selger og avsender er nettopp J&R. Tror derfor ikke at amazon er villig til å "formidle" salg til Norge.
Steen
http://www.jetcarrier.com/

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
1.684
Har nå registrert meg på Jetcarrier, men kunne være fint med litt info om hvordan dette fungerer. Kjøpes og betales produktet online, for så å bli avhentet hos selger i ettertid av Jetcarrier, eller har Jetcarrier en USA adresse hvor produktet skal sendes til? Toll og mva??
All info mottas med takk :)
Steen

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Steen skrev:
Har nå registrert meg på Jetcarrier, men kunne være fint med litt info om hvordan dette fungerer. Kjøpes og betales produktet online, for så å bli avhentet hos selger i ettertid av Jetcarrier, eller har Jetcarrier en USA adresse hvor produktet skal sendes til? Toll og mva??
All info mottas med takk :)
Steen
Jeg har brukt Jetcarrier noen ganger og kan ikke annet enn å skryte,
du lager en konto hos JC, du legger inn din egen adresse hjemme og kanskje en for dagtid, (dvs om det må leveres med bud) vanlige pakker kommer med Posten så det er grei skuring med postadresse.

Når du har opprettet konto får du en adresse i USA som har ditt kundenr som suite nr, dvs denne adressen sender du varene til,
Når du vet at varen er på vei fra leverandør til jetcarrier logger du inn på kontoen din og bestiller en frakt, dvs bestill flypakke eller sjøpakke, det kommer an på vekt og størrelse, pris og begrensninger er å finne på nettsidene,
Når du skal bestille pakke må du fylle ut skjemaet nøyaktig slik det er beskrevet med innhold pris mm, kvitteringen skal også vedlegges og har du fått den på mail kan du sende den til Jetcarrier eller så kan du lage en pdf kopi fra f.eks Paypal og laste opp i bestillinga. (program til å lage pdf kopi er å finne på nettsidene)

Om alt dette er riktig utfylt (pleier ikke å by på problemer) så tollbehandler Jetcarrierer varen din , sender den med fly til Norge før de sender den avgårde med Posten hjem til deg, hele hærligheten betaler du med en regning som de sender deg pr mail.

Prisen er Billig!!

Tja høres greit ut?

Når detter sagt så sliter jeg litt med J&R , har prøvd å bestille en AT33EV no chance de godtar ikke unconfirmed Paypal adr (som min USA adresse er) de godtar ikke kredittkort og de vil ikke ha Google checout.

Du kan prøve om det går, jeg har gitt de litt opp

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
32.951
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
pellesmil skrev:
Når detter sagt så sliter jeg litt med J&R , har prøvd å bestille en AT33EV no chance de godtar ikke unconfirmed Paypal adr (som min USA adresse er) de godtar ikke kredittkort og de vil ikke ha Google checout.
Men i all verden gutter, det må da finnes minst et firesifret antall butikker rundt om i verden, som står i kø for å selge dere en PU,
om J&R ikke vil ha kunder, så er vel det J&R sitt problem, kjøp av noen andre, du har penga, du velger, verre er det ikke.

Vennlig hilsen

Morten

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Lagga skrev:
pellesmil skrev:
Men i all verden gutter, det må da finnes minst et firesifret antall butikker rundt om i verden, som står i kø for å selge dere en PU,
om J&R ikke vil ha kunder, så er vel det J&R sitt problem, kjøp av noen andre, du har penga, du velger, verre er det ikke.

Vennlig hilsen

Morten
Men det er få som selger til 399$

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Aaaahhhhh,
da var AT33EV en min nesten hjemme, ivertfall lagt seg for kvelden i suiten min i Linden Av. NJ,

Bestilte fra J&R via Ebay, funka det og Jetcarrier tar jobben men å få den over dammen,
PU en får hvile seg i kveld i Bruce sin bakgård før den skal gjengforenes med the boss via vinylenen

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.160
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Dette gleder jeg meg stort til å lese inntrykk av!
Ikke minst siden jeg har hørt spilleren din med den PUen og siden den du har på vei inn er en jeg selv har i kikkerten. :)
OC9en var temmelig blodfersk da du kjøpte spilleren så den har sikkert også flere gode timer igjen før den pakker sammen.

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
RoDa skrev:
Dette gleder jeg meg stort til å lese inntrykk av!
Ikke minst siden jeg har hørt spilleren din med den PUen og siden den du har på vei inn er en jeg selv har i kikkerten. :)
OC9en var temmelig blodfersk da du kjøpte spilleren så den har sikkert også flere gode timer igjen før den pakker sammen.
Jepp gleder meg også, Oc9 en er ikke det en kan kalle utslitt men den har muligens tapt seg litt i tillegg kommer ganske radikale endringer i resten av kjeden så den får litt tyn av og til.

Kommer plutselig tilbake

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Da var AT33ev nesten hjemme, mulig den ligger og koser seg hos jentene på posten i morra, opptatt på lørdag så det blir ikke montering før tidligst søndag,
kommer tilbake med info

hele hærligheten kom på 2200 + 1000 Nok

kan leve med det

P.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Søren meg billig. Personlig har jeg vansker med å se for meg at ti ganger prisen for pu skal gi noe nevneverdig bedre lyd, selv i et superduperanlegg som er veldig velfungerende og evig kildetransparent nok. Selv har jeg, i tillegg til mange imellom, pu til mer enn 20 ganger prisen uten at jeg er overbevist om at det gir så mye mer musikkutbytte.

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Da var ny pu montert i armen og det har blitt et par plater som en kjapp gjennomkjøring,
Må si at dette var saker, rett fra boksen og med noen småjusteringer igjen (må senke armen i bakkant og sjekke tracking på nytt) så låter dette helt ok,
Lyden er varm bassen er stor stram og varm, toppen er ren og har ikke antydning til flising,
den er veldig tyst, jeg spiller 2 trinn opp (kanskje 3-5db mer) på en 23 trinns auttonator og enda er det stillere enn oc09en
ATOC09 er bra den med rik mellomtone men denne har bedre bunn og renere topp.

Prøvde å se om hvor mye rumble /feedback jeg hadde skrudde opp på en Leonard Cohen plate til jeg merket forvrenging i mellomtonen (regner med at det er forsterkeren som sliter) volumen sto da på ca 17.30 og den går til 19.00, ennå hadde jeg ingen rumble, bassene sto nærmest i "ro"
dette er Langt over normalt lyttevolum så jeg tviler ikke på kvaliteten på denne saken.

Meget fornøyd mao, gleder meg til videre utviklig når PU setter seg

Mange takk til Vidar og Gunnar for gode råd og tips.

Per

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
131
Sted
Troms
Torget vurderinger
1

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
pellesmil skrev:
Da var AT33ev nesten hjemme, mulig den ligger og koser seg hos jentene på posten i morra, opptatt på lørdag så det blir ikke montering før tidligst søndag,
kommer tilbake med info

hele hærligheten kom på 2200 + 1000 Nok

kan leve med det

P.
Hei
Hvor bestilte du den fra til DEN PRISEN :eek: :eek:
Mvh Jan I

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Jetcarrier tar ikke gebyr,
i mitt tilfelle ble det slik:
mva 575
frakt 380
forsikring 45 (frivillig)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Hmmm...dette var billig. Hadde vært interessant å prøve en for å høre om den virkelig er så bra som det sies....
Blir den levert på døra eller må den hentes på postkontoret?

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
FZ skrev:
Hmmm...dette var billig. Hadde vært interessant å prøve en for å høre om den virkelig er så bra som det sies....
Blir den levert på døra eller må den hentes på postkontoret?
Kommer med posten levert som norgespakke,

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Da har det blitt noen timer på AT33en , har vel spilt ca 3 timer og ingen åpenbare forskjeller har åpenbart seg, det er egentlig bra siden jeg liker den som den er,
har spilt både rolig og bråkete musikk, i går var det Bjelleklang (Dæng dæng) og Motorpsycho (Deamon box) begge låt knall med stor musikkglede, PUens evne til å formidle musikk uten å fokusere på spesielle områder eller detaljer syns jeg er den absolutte styrken i denne PUen.
Selv om den fokuserer mest på det musikalske går den ikke av veien for å avsløre ev. feil og mangler, på Bjelleklangplata hører en tydelig at det er lagt på endel rar klang og de flytter ut stemmer i rommet fra høyre til venstre, regner med at det er effekter de ønsker å ha der men hadde de hørt igjennom plata med en tilsvarende PU er det mulig de hadde vurdert anderledes, men når det er sagt så svinger plata og sitter som et skudd, jeg har alltid likt plata og har trodd at den var plettfri, nå når jeg vet anderledes så liker jeg plata nesten ennå mer, AT33ens evne til formidle musikk gjør at en tenker lite på feilen.

I kveld går det i Thin Lizzy (Jailbreak) og Bob Marley (uprising), TL låter som det alltid har gjort muligens noe mindre fokus på gitarer men bare litt, trommene og hvor de er plassert derimot er helt enormt, på Cowboy song og Emerald er det som å sitte foran et slagverk, slagverket er mikset litt bak de andre, Phil i midten med en gitar på hver side, bak der sitter Brian Downey og slår trommer, han sitter alltid bak de andre men slagverket er mye breiere en de andre, du kan nærmest telle hvor mange trommer det er i settet og plassere de, ikke bare pga lyden men du ser hvor de står montert i settet, GØY.
BM plata er mye lik som den var før, noe mere bass bedre trommer lettere å høre perkusjonsinstrumenter men de kommer ikke iveien for de andre, helhet mao

I morra blir det Led Z. aften, tviler ikke på at det vil svinge.

P.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er min opplevelse også; AT33EV (og mange andre moderne pu'er) endrer seg ikke nevneverdig fra ny. Det er en myte som skyldes at tidligere tiders pu'er tildels kunne gjøre det. Men dagens gode pu'er er så presist lagd at det ikke egentlig er noe som skal "spilles inn". Synes AT33EV låt omlag likedan første dag hos meg som den gjør nå et år eller mer senere. Tror de evt største forskjellene ved "innspilling" sitter mellom ørene på lytteren.

Topp Bunn