AT-OC9ML/II

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Heisann

Har montert en AT-OC9ML/II i mitt gamle treskeverk av en Philips 222 platespiller, og det spiller himmelsk. Har bare spilt i et par timer, men det svinger som f...

Kjører med 67dB forsterkning og en last på 100 ohm (som er anbefalt) og stifttrykk på 1,5g.

Lurer på hva denne pickup'en kunne fått til med en skikkelig spiller. Jeg får begynne å spare.

Er det noen som har erfaringer med andre laster enn det jeg kjører?

Mvh Roger

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
0
Jeg har også denne PU'en stående i Rega P3'n min og det er en knalllyd i mine ører.
Har lastet den med standard? 100 ohm for MC i RIAA'en: Project PB SE...
Det er litt lite Gain men den spiller såå smooth og herlig.
Har fått mange fine stunder med vinylen i det siste.
Tror veldig mange bruker den PU'en her på sentralen.
Kjøpte den selv etter å ha lest litt av de mange kunnskapsrike
anbefalingene og rosende ordene den har fått.
Det er sikkert noen som har noen gode tips om andre innstillinger? og "laster" :) :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Veldig god pickup, som eg heilt sikkert hadde hatt i samlinga, om det ikkje hadde vore for at gainen er litt i svakaste laget.
Saman med Dynavector DV10x5 er dette noko av det luraste du kan sette i ein Rega RB 250 eller 300, eller på ein Regaspelar i den "fornuftige" prisklassen.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Suveren pu det der, Roger. Og, som Arve nevner, helt flott med Rega Rb300. Jeg kjører stifttrykket helt opp på 1,75, mens lasten er standardinnstillingene på Linn Linto, mao. 150 ohm, og en forsterkning på 64 db.
Hvordan denne swinger i en annen spiller har du jo hørt hos meg ;D

Generelt vil jeg si at så lenge man har valget, så ville jeg gått for en spiller/arm-kombinasjon som ikke er mager på noen måte. Pu'en hjelper på ingen måte til med "fylde", men er ren, kvikk, og virkelig musikalsk i ordets rette forstand, og spiller finfint på komboer litt godt opp i pris.

roger skrev:
Heisann

Har montert en AT-OC9ML/II i mitt gamle treskeverk av en Philips 222 platespiller, og det spiller himmelsk. Har bare spilt i et par timer, men det svinger som f...

Kjører med 67dB forsterkning og en last på 100 ohm (som er anbefalt) og stifttrykk på 1,5g.

Lurer på hva denne pickup'en kunne fått til med en skikkelig spiller. Jeg får begynne å spare.

Er det noen som har erfaringer med andre laster enn det jeg kjører?

Mvh Roger

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
100 ohm er ypperlig det, andre laster er mer en kosmetisk sak, og siden de grunnleggende kvalitetene ved AT OC9 er temmelig ufølsomme på last, så vil jeg mene at enhver får prøve seg frem selv om man vil.

Jeg har hørt den i opp til 500k last i min Naim SuperLine, og ned til 20 ohms last i min Audiolab 8000PPA riaa; jeg vil si at en last ned mot 20 ohm får mellomtonen til å blomstre noe mer, men på bekostning av presisjon og konturer. Høyere laster, som man finner i f.eks Naim-riaa'er som jeg har hørt den i, gir svært god presisjon og rytmisk fremdrift, muligens noe på bekostning av fylde og sonotitet.
100 ohm er imo en fin allround last for de fleste systemer.

Det er forresten ikke gain i en pu, det er i riaa'en det. En low output pu som dette er laget for riaa'er som har en solid gain; så det hele må sees i sammenheng; god elektrisk matching med et synergisk resultat er alfa og omega innen hifi; det er systemet som helhet man hører på, ikke bare pu'en.

Mvh Vidar P

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Er det noen som har erfaringer som skulle tilsi at denne pickupen skulle fungere/ikke fungere i en Pro-ject Debut III Esprit? Har funnet Pickupen ny, til en pris i underkant av 2000 Nkr, og det virker som en ok. pris, så kanskje dette kunne være ei fin oppgradereing etter hvert? :)

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Nå har jeg spilt ca 40-50 timer med denne pickup'en, og i dag skjedde det noe rart.
Plutselig ble alt mye bedre. Fra å spille flott, men med litt lite bass, spilte jeg noen skiver og kjørte jentungen en tur. Når jeg kom tilbake og satte på den samme skiva, så spilte det med en helt annen autoritet. Er det noen som kan forklare det?

Mvh Roger

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Ja du vet i disse juletider myldrer nissene frem, og det er bare fantasien som setter grenser for hva de kan bedrive når de spotter en platespiller :)

A

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Ikke vet jeg den tekniske forklaringen på det, men opplevde akkurat det samme. Rett rundt 50 timer løsnet det, alt ble mer avslappet og homogent, men samtidig med bedre rytmikk og drag. Det er jo noe med viklingen i coilen dette, eller hva? Samme fenomen som innspilling av kabler?

roger skrev:
Nå har jeg spilt ca 40-50 timer med denne pickup'en, og i dag skjedde det noe rart.
Plutselig ble alt mye bedre. Fra å spille flott, men med litt lite bass, spilte jeg noen skiver og kjørte jentungen en tur. Når jeg kom tilbake og satte på den samme skiva, så spilte det med en helt annen autoritet. Er det noen som kan forklare det?

Mvh Roger

L

lark

Gjest
MaHa skrev:
Ikke vet jeg den tekniske forklaringen på det, men opplevde akkurat det samme. Rett rundt 50 timer løsnet det, alt ble mer avslappet og homogent, men samtidig med bedre rytmikk og drag. Det er jo noe med viklingen i coilen dette, eller hva?

roger skrev:

Mvh Roger
Pussige greier. Akkurat det samme skjedde her en eller annen gang rundt 50 timers bruk.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det der har jeg også drevet og sagt om AT-OC9; ved 40-50 timer skjer noe med den som gjør at klanger fyller ut og musikken flyter mye mer naturlig. Den liksom brer seg utover oppover og nedover; og blir mer kroppslig og solid. Ikke noen dårlig observasjon Roger.

Jeg husker jeg merket meg det samme med min første 1.generasjons OC9 allerede rundt 1990 eller så. Siden har nyere OC9'er vist akkurat samme tendens.

Mvh Vidar P

Topp Bunn