ATC høyttalere

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Noen som har erfaring med disse? i passiv versjon.
Lurer litt på scm 50 og scm 100 tower standard eller anniversary; hva er ev. forskjellen?
Leser at de er ærlige, dvs nøytrale, med masse dynamikk og oppløsning; hva med raffinement?
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
yasman skrev:
Noen som har erfaring med disse? i passiv versjon.
Lurer litt på scm 50 og scm 100 tower standard eller anniversary; hva er ev. forskjellen?
Leser at de er ærlige, dvs nøytrale, med masse dynamikk og oppløsning; hva med raffinement?
Ingen som kjenner disse???
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Joda, regner med at Parelius og Emotikon svarer deg etterhvert.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Yasman;
Jeg kjenner ikke til 50scm, men jeg hadde 40scm modellen noen år.
Det som kjennetegnet dem, slik jeg husker det, var en litt pågående øvremellomtone/nedre diskant (rundt 2000-3000hz) Mellomtonen var dønn ærlig og meget rask. Dette krever rett plassering og samarbeid med øvrige komponenter (som de fleste høytalere)
En mellombass å dø for. Trøkket og klarheten/presisjonen som disse 8" kunne levere i mellombassområdet huskes med glede.
Disse høytalerne hadde trykkammer løsning, noe ikke 50 og 100 har.
Så, dette er altså forskjellige konstruksjoner og kan meget vel ha helt forskjellige spillestiler, selv om jeg vil tro at ATC signaturen vil være der i fullt monn pga bla domemellomtone elementet.

Hva som er forskjell mellom standard eller Anniversary, annet enn utseende, vet jeg ikke. Har ikke lest om ATC på noen år nå.

Dette er fremdeles spennende høytalere for meg.
Har du plass og økonomi, tror jeg det er greit å hoppe opp på 100`n med en gang. Og gjerne den aktive varianten da forsterkerne og høytalerne til ATC er laget med tanke på å passe hverandre optimalt. Så slipper en også en hel haug med ledninger og forsterkere stående rundt omkring.... ;)
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Takk for tilbakemelding.
Den 40 en er vel passiv.
Tør jeg spørre hva slags kilde du hadde?
Litt rør i kjeden her kan vel gjøre underverker....
Litt redd for å gå for 100, pga plassen.
Snakket med grunder og eier idag, og han mener at 50 kan gå, men at det kan kreve demping.
Heldigvis har jeg en kjeller jeg kan gjøre hva jeg vil med, så det burde gå bra!
Litt skeptisk til aktiv løsning, særlig om den kan hamle opp med eget forsterkeri, dessuten vil jeg nødig skille meg med dem......
Mulig forsterkeriet er forskjellig i vanlig versjon og anniversary. Jeg har uansett litt mer sansen for standardutgaven, men det er jo lyden som teller...
Paul
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
yasman skrev:
Takk for tilbakemelding.
Den 40 en er vel passiv.
Tør jeg spørre hva slags kilde du hadde?
Litt rør i kjeden her kan vel gjøre underverker....
Litt redd for å gå for 100, pga plassen.
Snakket med grunder og eier idag, og han mener at 50 kan gå, men at det kan kreve demping.
Heldigvis har jeg en kjeller jeg kan gjøre hva jeg vil med, så det burde gå bra!
Litt skeptisk til aktiv løsning, særlig om den kan hamle opp med eget forsterkeri, dessuten vil jeg nødig skille meg med dem......
Mulig forsterkeriet er forskjellig i vanlig versjon og anniversary. Jeg har uansett litt mer sansen for standardutgaven, men det er jo lyden som teller...
Paul
40 er passiv ja.
Jeg brukte Bryston 4B sst og div preamper. Bla Bryston25 og Cary 2002 pre.

Når jeg ser på listen over forsterkere du bruker, skjønner jeg jo at du nødig vil bli av med dem.
 
Topp Bunn