Atmos høyttalere.

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Lurer veldig på å oppgradere til Atmos....
Har ingen erfaring med dette og lurer på hva som er lurt å tenke på?
Det blir nok mest naturlig med 4 stk i taket hos meg, ikke så stor kjellerstue!
Men hvor mye betyr de for lydbildet? Må det være kraftige høyttalere.....
Hele frontrekka mi er arendalsound med tower center og 2 stk sub3. Så den er grei.
Har i dag Patos lyric 502 til bakhøyttalere.....
Har selvsagt lyst på arendalsound rundt hele fjøla, men kommer til å koste en del.
For ikke å snakke om prosessor og effekt.
Arendalsound kommer snart med nye atmos høyttalere, så tenkte på 4 av de da....
Eller kan jeg bruke noen som er billigere og det vil ikke gå særlig ut over lydkvalitet?
Og er det stor forskjell på 7.2.4 og 5.2.4?
Kjellerstuen min er ca 6,5 meter lang og 3,6 m bred.... Bare 2,10 i høyde.....
Hva er lurest å prioritere først?
Mye spørsmål her.......
Mvh Asle
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
https://duet.no/produkt/piega-ap-1-2/

Disse fungerer veldig bra. Eneste "feilen" er at man bør lage et nytt sentrert hull i tak/vegg-festet. Med de originale 2 hullene blir det mission impossible å montere dem perfekt (med 1 hull kan man rotere dem før man strammer til). Duet gjorde denne jobben for meg. Jeg har 9 slike i taket.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Hei.
Jeg tar meg friheten å si min mening [emoji6][emoji4].

Jeg synes 4 er et minimum. Og sikkert nok i din kino.
De trenger ikke å være like kraftige som frontene.
Hvor kraftig kommer jo litt an på hvor høyt du spiller. Men I receiver kan du jo sette delefrekvens høyere på Atmos enn resten. Ihvertfall på de dyrere modellene. Og da trenger de nødvendigvis ikke å være så kraftig.
Selv kikket jeg mye på innbygningshøyttalere. Men fant fort ut at hos meg de bygde for mye inn. Og rent kvalitetsmessig følte jeg at de lå litt høyt i pris.
Derfor falt valget på bilhøyttalere. Der er jo alt for innbygging. Og selv relativt gode elementer var innenfor det jeg ville gi for 4 stk. Faktisk ble det et røverkjøp og fantastisk kvalitet.
Jeg kjøpte fra samme merke men mye billigere serie enn frontene.
Og receiver integrerte dette veldig godt med resten. Og de tåler mye juling har jeg merket.

Forskjellen på med og uten er stor. Spesielt ved effekter som er lagt der på Atmos filmer. Men det fungerer også bra på filmer uten Atmos.

Jeg har mine i taket. Og det løfter også lydbildet litt opp. Og alt virker større luftigere og mer realistisk med mer innlevelse.
Ved god integrering så merker man de best når man skrur de av.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
En utfordring med innebygde høyttalere i taket er at de peker rett ned; dette er ikke optimalt. De bør pekes mot MLP.

Relatert størrelse på høyttalere; det er helt unødvendig med fullrange høyttalere i taket. Crossover på takhøyttalere settes til 110Hz (etter dolbys anbefaling). Mine Piega AP 1.2 bruker jeg sammen med B&W 802 D3 fronthøyttalere, B&W HTM2 D2 senter, B&W 803 D2 surround, B&W 805 D2 wide, B&W SCSMS surround back og 2 * B&W DB1 sub'er.

Edit:
Enig at 4 takhøyttalere er minimum. Men generelt er det en misforståelse med at mange høyttalere krever et stort rom. Det kan i utgangspunktet aldri bli nok høyttalere ;) Jeg vurderer å utvide med 1-3 takhøyttalere til; samt Surround2 høyttalere. Så sluttmålet for meg er 11.4.12. Skulle gjerne hatt Surround1 også, men rommet gjør dette litt komplisert.
 
Sist redigert:

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Mange innbygningshøyttalere kommer med mulighet for å vinkle de mot lytteposisjon.
Men hvis valget står mellom Atmoshøyttalere som står oppå frontene eller innfelt i taket. Så ville jeg valgt sistnevnte.
Og med lav takhøyde er det ikke aktuelt med kasser hengende fra taket eller sidevegger.
Om valget står mellom innfelt i taket eller ingen. Så ville jeg også valgt innfelt (selv i uoptimal vinkel/stilling)

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
De fleste prosessorenes/reciveres autokalibrerings system tar utgangspukt i at ht. spiller rett på aksen.( dette gjelder de nye formatene DTS-X (pro) Atmos og Auro 3d)

Problemet er at automatikken vil kompensere for en feil som ikke opprinnelig er der, ved å ikke la kilde peke rett mot lytter. Vi vet at fallet i amplitude i øvre frekvenser synker ganske fort når aksen forlates. Det betyr at det vil bli store avvik i frekvensresponsen fra ht. i taket kontra ht. i front eller surr. Tonaliteten prøver systemet å kompensere for som oftest, og da kan det gå ganske gale. Økt forvregning, overbelastning av forsterker, blåste elementer o.l.
TGB har helt rett i sitt utsagn, dette er i såfall et kompromiss som bør falle mot en løsning hvor driver(e) kan vinkles mot MS (Masterseat) om innfelling er eneste alternativ.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Jeg er ikke uenig i utsagnene over her i henhold til plassering.
Men med lav takhøyde som 2.10m som trådstarter har. Da er det muligens ikke praktisk å montere høyttalere som bygger mye ut fra taket.
Og montere de 3meter lengre unna i taket i front pekende mot meg er ikke praktisk her.
Og med lav takhøyde og åpne løsninger blir det for upraktisk å måtte dukke hver gang man skal gå forbi en Atmoshøyttaler.
De høyttalerne jeg kjøpte har mulighet til å vinkle diskanten 35° mot lytter. De har en følsomhet på 93db. De er justert ned mellom 5 og 8 db i forhold til resten. Og spiller i ett begrenset område frekvensmessig.
Har spilt fullfrekvens på de alene uten andre høyttalere. De har absolutt ingen problem med å spille høyt. Og hos meg låter de godt og overraskende transparent.
Har faktisk spilt hele filmer og glemt å skru på monoblokkene til frontene. Uten å tenke noe særlig over det.
Utrolig hva anlegget kan slippe unna med når man tror ting er i orden [emoji106]

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.763
Antall liker
1.621
Sted
Sjælland. Danmark.
Lurer veldig på å oppgradere til Atmos....
Har ingen erfaring med dette og lurer på hva som er lurt å tenke på?
Det blir nok mest naturlig med 4 stk i taket hos meg, ikke så stor kjellerstue!
Men hvor mye betyr de for lydbildet? Må det være kraftige høyttalere.....
Hele frontrekka mi er arendalsound med tower center og 2 stk sub3. Så den er grei.
Har i dag Patos lyric 502 til bakhøyttalere.....
Har selvsagt lyst på arendalsound rundt hele fjøla, men kommer til å koste en del.
For ikke å snakke om prosessor og effekt.
Arendalsound kommer snart med nye atmos høyttalere, så tenkte på 4 av de da....
Eller kan jeg bruke noen som er billigere og det vil ikke gå særlig ut over lydkvalitet?
Og er det stor forskjell på 7.2.4 og 5.2.4?
Kjellerstuen min er ca 6,5 meter lang og 3,6 m bred.... Bare 2,10 i høyde.....
Hva er lurest å prioritere først?
Mye spørsmål her.......
Mvh Asle
Dolby Atmos er godt. Men 2.10 i højden tror jeg er for lidt. Hvad med at placere dem som Auro-3D i stedet for, og så anskaffe dig Auro-3D. Et klart bedre system, og jeg afspiller mine film, der ikke er med Dolby Atmos i Auro-3D. Det er fremragende synes jeg.
Du kan godt afspille Dolby Atmos med dine højttalere placeret sådan.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Lurer veldig på å oppgradere til Atmos....
Har ingen erfaring med dette og lurer på hva som er lurt å tenke på?
Det blir nok mest naturlig med 4 stk i taket hos meg, ikke så stor kjellerstue!
Men hvor mye betyr de for lydbildet? Må det være kraftige høyttalere.....
Hele frontrekka mi er arendalsound med tower center og 2 stk sub3. Så den er grei.
Har i dag Patos lyric 502 til bakhøyttalere.....
Har selvsagt lyst på arendalsound rundt hele fjøla, men kommer til å koste en del.
For ikke å snakke om prosessor og effekt.
Arendalsound kommer snart med nye atmos høyttalere, så tenkte på 4 av de da....
Eller kan jeg bruke noen som er billigere og det vil ikke gå særlig ut over lydkvalitet?
Og er det stor forskjell på 7.2.4 og 5.2.4?
Kjellerstuen min er ca 6,5 meter lang og 3,6 m bred.... Bare 2,10 i høyde.....
Hva er lurest å prioritere først?
Mye spørsmål her.......
Mvh Asle
Dolby Atmos er godt. Men 2.10 i højden tror jeg er for lidt. Hvad med at placere dem som Auro-3D i stedet for, og så anskaffe dig Auro-3D. Et klart bedre system, og jeg afspiller mine film, der ikke er med Dolby Atmos i Auro-3D. Det er fremragende synes jeg.
Du kan godt afspille Dolby Atmos med dine højttalere placeret sådan.
Jeg er helt uenig, anlegg bør bygges opp rundt Atmos (som til en viss grad kan kombineres med DTS:X), Auro3D er et dødt format - aldri bygg opp noe rundt dette, det er bortkastet penger/tid/energi.

2.10 i høyden er for lavt; men det kritiske er vinkel til høyttalere - ikke høyden.
 
Sist redigert:

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
De viktigste høyttalerne til hjemmekinobruk er senter, sub og front. De aller færreste drar på med en skikkelig senter...

Jeg økte fra 5.2 til 7.2.4 for ikke lenge siden. Forskjellen i økning fra 5.2 til 7.2 er liten. Forskjellen videre til Atmos er stor. Atmos er helt klart verdt investeringen, det skaper bokstavelig talt en ny dimensjon i surround opplevelsen. Trenger de å være store? Spiller du ikke grisehøyt, mest sannsynlig ikke. Har du ikke plass til mer enn innbyggingshøyttalere vil jeg tro at det uansett vil øke opplevelsen kontra ingen Atmos høyttalere.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Tok en kikk på Atmos høyttaleren til Arendal sound. Den er vinklet og er et naturlig valg siden resten er Arendal, ikke noe å lure på ;)
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Kjøpte et par Dali epicon 6 i dag som svei litt i lommeboka!
Så det naturlige blir prosessor og 4 kanals effekt til 4 tak høyttalerne. De nye til Arendalsound bygger ikke mye....
Oppgradering til 7 fra 5 nede får jeg vente med.... tenkte monoblokker til fronter ,så blir den 5 kanals til center og surround back og side :)
Tenker det får bli planen
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Tok en kikk på Atmos høyttaleren til Arendal sound. Den er vinklet og er et naturlig valg siden resten er Arendal, ikke noe å lure på ;)
Vinklet er ikke godt nok; de skal ha rett vinkel - noe som kun kan oppnås ved at man kan snu høyttaleren rundt 2 akser når den står montert i taket (på rett sted).
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Tok en kikk på Atmos høyttaleren til Arendal sound. Den er vinklet og er et naturlig valg siden resten er Arendal, ikke noe å lure på ;)
Vinklet er ikke godt nok; de skal ha rett vinkel - noe som kun kan oppnås ved at man kan snu høyttaleren rundt 2 akser når den står montert i taket (på rett sted).
Det kan oppnås med å feste den vinklete høyttaleren pekende mot lytteposisjon.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Tok en kikk på Atmos høyttaleren til Arendal sound. Den er vinklet og er et naturlig valg siden resten er Arendal, ikke noe å lure på ;)
Vinklet er ikke godt nok; de skal ha rett vinkel - noe som kun kan oppnås ved at man kan snu høyttaleren rundt 2 akser når den står montert i taket (på rett sted).
Det kan oppnås med å feste den vinklete høyttaleren pekende mot lytteposisjon.
Beste du kan få til er noe i "nabolaget"; korrekt blir det ikke. Stol på meg her; jeg har gjort denne øvelsen med 9 høyttalere i taket :D
 

DagS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2004
Innlegg
466
Antall liker
496
Sted
Karlstad, Sverige
Torget vurderinger
8
Jeg er nok for ren amatør å regne i dette selskapet, men jeg gikk for ett sett Cornered Audio C3 montert i taket midt i mellom front og lytteposisjon. Dette ble en relativt billig løsning, som er enkel å montere og lett kan demonteres igjen om nødvendig.
I hvitt er de relativt diskrete og ettersom de peker rett mot lytteposisjon, gir det en bra atmos-effekt - vitenskapelig målt med egne ører :rolleyes:.
Resultatet ble i alle fall mye bedre enn med slike atmoshøyttalere som reflekterer lyden via taket, selv om en løsning med 4 stk innfelte høyttalere hadde vært enda bedre.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Tok en kikk på Atmos høyttaleren til Arendal sound. Den er vinklet og er et naturlig valg siden resten er Arendal, ikke noe å lure på ;)
Vinklet er ikke godt nok; de skal ha rett vinkel - noe som kun kan oppnås ved at man kan snu høyttaleren rundt 2 akser når den står montert i taket (på rett sted).
Det kan oppnås med å feste den vinklete høyttaleren pekende mot lytteposisjon.
Beste du kan få til er noe i "nabolaget"; korrekt blir det ikke. Stol på meg her; jeg har gjort denne øvelsen med 9 høyttalere i taket :D
Atmos spesifikasjonene er ganske romslige for hva som egner seg. Plasseringsmessig er det sikkert en fordel å ha høyttaler som kan beveges på to akser for fininnstilling, men må ikke glemme at erfaring med vinkling henger sammen med spredningskarakteristikk på høyttalerene en har testet med. Høyttaler med god spredning i begge akser vil gi mer spillerom for hva som fungerer.
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
283
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Synes dere at 4 Stk Martin Logan Motion 2 i taket kan gjøre jobben son Atmos høytalere ? Nede bruker jeg Vantage ( har planer å ha Script i , til filmer ) , Fresco i senter, (2) Grotto som suber, (2)Motion Fx som surround bakk. Marantz SR 7012 receiver.
De M Logan Motion 2 følger med stativer for å plassere dem på en presis måte slik at de peker mot lytteposisjon.
 

atlejohansen

Fersking
Ble medlem
12.10.2016
Innlegg
1
Antall liker
0
Men vil vanlige bokhylle høyttalere med justerbart veggfeste i front fungere da? Hvis vinklet mott lytteposisjon?
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
De viktigste høyttalerne til hjemmekinobruk er senter, sub og front. De aller færreste drar på med en skikkelig senter...

Jeg økte fra 5.2 til 7.2.4 for ikke lenge siden. Forskjellen i økning fra 5.2 til 7.2 er liten. Forskjellen videre til Atmos er stor. Atmos er helt klart verdt investeringen, det skaper bokstavelig talt en ny dimensjon i surround opplevelsen. Trenger de å være store? Spiller du ikke grisehøyt, mest sannsynlig ikke. Har du ikke plass til mer enn innbyggingshøyttalere vil jeg tro at det uansett vil øke opplevelsen kontra ingen Atmos høyttalere.
Viktigste er Senter, sub og front....???? Nope, da sitter du egentlig med stereo setup! Vil si front, surround og sub er viktigst i hjemmekino.
 
S

Syncrolux

Gjest
En god, kapabel senterkanal er kanskje det aller viktigste i en kino? Det er også her de fleste må inngå kompromisser....

Jeg hadde fire takhøyttalere, og nedgraderte til to pga latskap. Men jeg må nok tilbake til fire, da man mister en del av effekten med Atmos med bare to. Jeg har heldigvis over 3 meter under taket, så ta funker også Atmos bedre synes jeg. 2,1 meter er veldig lite...
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
En utfordring med innebygde høyttalere i taket er at de peker rett ned; dette er ikke optimalt. De bør pekes mot MLP.

Relatert størrelse på høyttalere; det er helt unødvendig med fullrange høyttalere i taket. Crossover på takhøyttalere settes til 110Hz (etter dolbys anbefaling). Mine Piega AP 1.2 bruker jeg sammen med B&W 802 D3 fronthøyttalere, B&W HTM2 D2 senter, B&W 803 D2 surround, B&W 805 D2 wide, B&W SCSMS surround back og 2 * B&W DB1 sub'er.

Edit:
Enig at 4 takhøyttalere er minimum. Men generelt er det en misforståelse med at mange høyttalere krever et stort rom. Det kan i utgangspunktet aldri bli nok høyttalere ;) Jeg vurderer å utvide med 1-3 takhøyttalere til; samt Surround2 høyttalere. Så sluttmålet for meg er 11.4.12. Skulle gjerne hatt Surround1 også, men rommet gjør dette litt komplisert.
Man trenger ikke mange høyttalere hvis man har få lytteposisjoner. Mange ht er gunsig for å få god lyd i flere seterader. 9.4.4 gir en god fordeling av lyden til en seterad. Ev to seterader i stort rom.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
En god, kapabel senterkanal er kanskje det aller viktigste i en kino? Det er også her de fleste må inngå kompromisser....

Jeg hadde fire takhøyttalere, og nedgraderte til to pga latskap. Men jeg må nok tilbake til fire, da man mister en del av effekten med Atmos med bare to. Jeg har heldigvis over 3 meter under taket, så ta funker også Atmos bedre synes jeg. 2,1 meter er veldig lite...
Enig med tak høyttalere 👍😊 Men uenig med senter, da forutsatt at man har et bra stereo oppsett. Hvis senter er det viktigste, hvorfor er det ikke da senter i stereo? All vokal kommer jo dead senter i et godt stereo setup.
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Grunnen til at stereo har bare to kanaler stammer nok fra den tiden musikk kom på vinylplate. Med stereo må man jo også sitte helt midt på, ellers kollapser jo hele stereobildet. Å bruke phantom-senter på film funker overhodet ikke hvis man er mer enn en person som ser film, da må man ha en dedikert senter. Og det er ofte veldig mye output i senterkanalen, så man må ha en høyttaler som klarer å levere nok lydtrykk. Siden nesten all dialog er i senteren også, så bør kvaliteten være minst like bra som de to andre frontene. Frontlyden blir også mer homogen hvis alle høyttalerne er like, så derfor har jeg tre helt like høyttalere i front.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
mener faktisk at senterhøyttaler er den viktigste for surround (mer viktig enn høyre og venstre front). Phantom center kan faktisk fungere for mer enn 1 person, men da må høyre front vinkles mot setet til venstre for MLP, og venstre front må vinkles mot setet til høyre for MLP. Blir uansett ikke like bra som dedikert senter, men det blir mye bedre (har testet).
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Grunnen til at stereo har bare to kanaler stammer nok fra den tiden musikk kom på vinylplate. Med stereo må man jo også sitte helt midt på, ellers kollapser jo hele stereobildet. Å bruke phantom-senter på film funker overhodet ikke hvis man er mer enn en person som ser film, da må man ha en dedikert senter. Og det er ofte veldig mye output i senterkanalen, så man må ha en høyttaler som klarer å levere nok lydtrykk. Siden nesten all dialog er i senteren også, så bør kvaliteten være minst like bra som de to andre frontene. Frontlyden blir også mer homogen hvis alle høyttalerne er like, så derfor har jeg tre helt like høyttalere i front.
Åssen type ht har du? Jeg driver å tester uten senter nå og det funker bra, det er ikke plass til senter nå tv skal stå i korrekt høyde. Må ev bygge opp lytteposisjon 🤔
 
S

Syncrolux

Gjest
3x Magnepan 3.6 i front
4x Magnepan 1.6 i surround
Atmos høyttalere er noe DIY greier med 6,5" og domediskant. Disse skal byttes på sikt....

Å bruke "normale" høyttalere som senter krever naturlig nok at man har et lydtransparent lerret, og ikke TV.
 
S

Syncrolux

Gjest
Litt presentasjon av oppsettet mitt finnes her:
 
M

MarkusH

Gjest
Syncrolux: kan du ikke bare smelle fire magnepan mmg i taket da? Takka nei til et slikt par for 2500 for noen år siden .... Angrer forøvrig litt på det, men :p
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Litt presentasjon av oppsettet mitt finnes her:
Nice, skal jammen teste den target kurven din i mitt party modus oppsett 👍
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg har nok endret litt på den siden sist, men i det store og det hele tilter den nedover.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Åssen type ht har du? Jeg driver å tester uten senter nå og det funker bra, det er ikke plass til senter nå tv skal stå i korrekt høyde. Må ev bygge opp lytteposisjon 🤔
Det blir en del bedre med senter høyttaler vs phantom. Forutsatt at senteren er av samme kvalitet som front eller bedre.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Min evolusjon innen senterhøyttaler. Mangler bilde av den første, Swans 2.3C. Veldig god til å være liggende under lerret! Så ble det stående Klipsch under lerret, deretter bak lerret og til slutt økte jeg dimensjonen for å matche frontene 😄

La det ikke være tvil. INGENTING slår en skikkelig senterhøyttaler midt i bildet!
 

Vedlegg

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Min evolusjon innen senterhøyttaler. Mangler bilde av den første, Swans 2.3C. Veldig god til å være liggende under lerret! Så ble det stående Klipsch under lerret, deretter bak lerret og til slutt økte jeg dimensjonen for å matche frontene 😄

La det ikke være tvil. INGENTING slår en skikkelig senterhøyttaler midt i bildet!
Nå snakker vi kino😃
 
  • Liker
Reaksjoner: TGB

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Min evolusjon innen senterhøyttaler. Mangler bilde av den første, Swans 2.3C. Veldig god til å være liggende under lerret! Så ble det stående Klipsch under lerret, deretter bak lerret og til slutt økte jeg dimensjonen for å matche frontene 😄

La det ikke være tvil. INGENTING slår en skikkelig senterhøyttaler midt i bildet!
Rått!! Ja, ting blir enklere med lerret 👍😊
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.763
Antall liker
1.621
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg er helt uenig, anlegg bør bygges opp rundt Atmos (som til en viss grad kan kombineres med DTS:X), Auro3D er et dødt format - aldri bygg opp noe rundt dette, det er bortkastet penger/tid/energi.

2.10 i høyden er for lavt; men det kritiske er vinkel til høyttalere - ikke høyden.
Auro 3d er et bedre system end Dolby Atmos. Det som Auro-3D kan, som Dolby Atmos ikke gør, nok på grund af patent, er at placere højdehøjttalere ved 30 grader. Atmos siger 45 grader, men vores øre er sådan konstrueret at vi hører dårligere ved 45 grader.
Dolby Atmos lofts højttalere vil give bedre lyd ved 30 graders placering ifølge Anthony Grimani.
De bør placeres ved Atmos opsætning midt imellem front venstre og center, og modsat imellem center og højre front, ifølge Anthony Grimani, der har arbejdet for Dolby Atmos tidligere.
Ikke som der står på Dolbys hjemmeside. Den burde være rettet ifølge Anthony Grimani.
 
Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1

Denne guiden har blitt markedsstandard for alle installasjoner (uavhengig om de bruker Trinnov, dette er forøvrig den forenklede utgaven, original dokumentet er langt mer omfattende; jeg har det men får ikke lov å dele grunnet at jeg signerte en NDA med Trinnov for noen år siden). Jeg er forøvrig uenig i at Auro3D er en bedre standard, uavhengig av hva man mener er best - så er faktum at nesten alle utgivelser i dag innholder Atmos. Så da kan man tilpasse seg virkeligheten, eller den standarden som nesten ikke har noen utgivelser støttet (opp til den enkelte).
 
S

Syncrolux

Gjest
En veldig god guide, selv om man ikke har en million høyttalere og en kino med mange seter. Jeg har i grunn alltid lurt på optimal plassering av takhøyttalerne i Atmos oppsett, og fant vel svaret her.
 
Topp Bunn