Audio Note byggesett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Vil måle utgangs DC ja. Altså den likeretta spenningen.
    Kunne jo kanskje også vært en ide å tjuvkoble på en eller annen polypropylenkondensator eller noe annet bipolart (for sikkerhets skyld) for å få anstendig DC måling helt uavhengig av regulatorrøret.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Hvis det er 420v ut fra likeretteren vil både C3 og C5 slite, da disse tåler max 400v.
    C3 og c5 har typisk upgrade audio mod. De tåler 750VDC (tubecap). Nå er BP fjernet, så da blir forhåpentligvis ikke spenningen så høy. Eier får tilsendt nytt M2X kort og setter opp med original likeretter sokkel til 6x5.
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    C3 og c5 har typisk upgrade audio mod. De tåler 750VDC (tubecap). Nå er BP fjernet, så da blir forhåpentligvis ikke spenningen så høy. Eier får tilsendt nytt M2X kort og setter opp med original likeretter sokkel til 6x5.
    Det er jo min L3 shaunv river håret av seg i et forsøk på å finne ut av. Jeg tenkte det kunne vært en god idé å bytte hele M2x-printet siden det har vørt utsatt for heftig modding. Sendte ANK en mail lørdag ettermiddag og fikk svar samme kveld. De ba meg om adressen min for å sende nytt printkort. Snakker om service!

    Mvh Veleik
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Synes ikke vi kan gi oss med dette. Det er jo hjernetrim på høyt nivå. Det får heller stå sin prøve at noen blir skalla.
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Nå ventes det på print fra Canada. Håper at flytting av alle komponenter og tilbakestilling til opprinnelig likeretterrør vil ha effekt på brumnivået. Fortsettelse følger...

    Ellers står nå ShaunVs gamle AN-e (kit 03) og spiller med 300b hos meg. Litt bittersøtt å skjønne at 20 år med famling etter fantastisk lyd kunne vært unngått. Den som bare hadde kjøpt AN-e med en gang...

    Silkemykt, dynamisk og punchy på en gang. Bare et døgn gamle hos meg og allerede opplevd flere tilfeller av ståpels på kjente favoritter. Jeg har bare såvidt begynt å snuse på plassering, men foreløpig står de godt i hver sitt hjørne og møtes ca 70cm foran ørene mine. Bedre bursdagsgave kan man vel ikke kjøpe seg selv?
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Gratulerer med bursdag og gaver! De beste gavene får man ofte av seg selv :D

    AN E kit 03 er kjekke høytalere,og spessielt når det høres ut som du har rette rommet til de. Og små rørforsterkere helst uten feedback er typen forsterker de er utviklet for å samspille best med.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Litt bittersøtt å skjønne at 20 år med famling etter fantastisk lyd kunne vært unngått. Den som bare hadde kjøpt AN-e med en gang...
    Gratulerer og så videre og så videre. Akkurat samme følelsen som jeg hadde da jeg hørte AN-E første gangen. Det blir aldri andre høyttalere på meg tenkte jeg da og det stemmer fortsatt. "A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one." Sjelden har vel et ordspråk passet bedre som beskrivelse av en høyttaler.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Nå ventes det på print fra Canada. Håper at flytting av alle komponenter og tilbakestilling til opprinnelig likeretterrør vil ha effekt på brumnivået. Fortsettelse følger...

    Ellers står nå ShaunVs gamle AN-e (kit 03) og spiller med 300b hos meg. Litt bittersøtt å skjønne at 20 år med famling etter fantastisk lyd kunne vært unngått. Den som bare hadde kjøpt AN-e med en gang...

    Silkemykt, dynamisk og punchy på en gang. Bare et døgn gamle hos meg og allerede opplevd flere tilfeller av ståpels på kjente favoritter. Jeg har bare såvidt begynt å snuse på plassering, men foreløpig står de godt i hver sitt hjørne og møtes ca 70cm foran ørene mine. Bedre bursdagsgave kan man vel ikke kjøpe seg selv?
    Litt som jeg føler det også. Overtok et par med Kit3 bygget av Upgrade Audio for noen år siden. Utgaven med Hemp. Silver coils og Black Gates i delefilter. Er svært fornøyd, og vet ikke helt hva jeg evt skulle oppgradert til. Tilsvarende eller høyere speccet AN/E Koster me enn jeg tør å tenke på. Høyttalerne innfrir på det aller meste. Bonusen er at de er lettplasserte og står i hjørnene på stua.

    F745656E-1908-466B-8FE7-3F8649FB721D.jpeg
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Har blitt litt fristet til å prøve et ANK DAC kit en eller annen gang i løpet av høsten.

    Er det noen som har - eller har prøvd - noen av variantene som selges per dato, og som har synspunkter hva angår lydkvalitet spesielt på klassisk musikk (som jeg stort sett lytter på). Er det mye å hente på å gå fra 2.1 til 4.1 (Femmer'n blir i dyreste laget).
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Du fekk ikke mye feedback på det spørsmålet.....
    Ikke sikkert det er solgt så mye kits til Norge etter Upgrade Audio ga seg?

    Spør du meg så tror jeg godsakene llgger i hovedprinsippene. AN mente de valgte den beste DA chipen i AD1865. Tipper Philips TDA 1541 er i ala samme klasse. Og så ligger mye av grunnen til at AN DACer låter levende i det at de lar vere å bruke filtrering,oversampling,osv.
    Dukker det opp et brukt AN DAC kit så hadde jeg vurdert det hadde jeg vert deg. Du mekker jo selv også,så da er det åpent for å dra et slikt kit i forskjellige retninger. De må voices som alt annet.Velger man "feil" utgangskondiser i en AN DAC kan man rasere nesten hele den genuine musikaliteten med de etter min erfaring.

    Jeg har forresten for mange AN DAC kits stående:D ,men det går sikkert litt tid før jeg klarer å bestemme meg for hva jeg skal legge ut for salg.

    Klassisk syns jeg forresten er der AN virkelig skiller seg fra mye annet,i positiv retning. Måten de får frem tydelighet i ekte instrument,klangfarger,mikro og makrodynamikk.
     
    Sist redigert:

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har bestilt og mottatt ANK Dac 2.1 sign. Venter fortsatt på noen deler før jeg går igang med byggingen.

    Har startet bygging av ANK L1 EL84. Mangler også her deler. Vil bygge ferdig denne forsterkeren før jeg begynner med dacen.

    Jeg kan dele noen erfaringer etter hvert dersom det er av interesse. Har også andre ANK komponenter.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Jeg har bestilt og mottatt ANK Dac 2.1 sign. Venter fortsatt på noen deler før jeg går igang med byggingen.

    Har startet bygging av ANK L1 EL84. Mangler også her deler. Vil bygge ferdig denne forsterkeren før jeg begynner med dacen.

    Jeg kan dele noen erfaringer etter hvert dersom det er av interesse. Har også andre ANK komponenter.
    Supert! Blir spennende lesning.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Nydelige bilder!

    Utrolig spent på hvordan den høres ut sammenlignet med L4 EL34.

    For ikke å snakke om når du går i gang med DAC'en! Har en mistanke om at dine lytteinntrykk vil få stor betydning for om jeg går til innkjøp av noe lignende eller ikke. Har liten erfaring med AD1865 vs. f.eks. TDA1541a (hvor jeg tror at sistnevnte har en noe mildere og snillere lyd). Har siklet litt på Audial S4 eller Aya 4, men synergi skal som kjent ikke undervurderes....
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Hei, er det noen som har tanker og/eller erfaringer med ANKs 300B -forsterkere? Jeg lurer litt på å bygge stereo- eller monotrinn for å bruke sammen med mine AN-E kit 03 (98db, hamp, Black gate). Forforsterker vil være Coffman G1-A eller AN L3. Budsjett 40'-50'. Kom gjerne/helst med personlige preferanser😁. Mvh Veleik
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Hva gir mest for pengene? Enklest å bygge for en som ikke har bygget så mye før, men som kan lodde og bruke et multimeter. Ett eller to chassi? Åpent vs lukket? Osv. Osv. Mvh Veleik
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    God kveld. Er det noen som vet hvordan jeg kan få tak i et nytt print til M2X-strømforsyningen i min L3? Brian i ANK har flere ganger lovet å sende meg et, men Canada har lenge stått på nei-listen til Posten pga Covid 19, så printet drøyer. Forslag tas i mot med takk.

    Veleik
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hm lurer på om jeg har et "standard" M2 PSU print delvis påloddet og ikke M2X liggende ett eller annet sted men er litt usikker. ... M2X er ikke et Andy Grove produkt btw. . Kan nok ganske enkelt modifiseres til M2X .
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    20200818_215404.jpg
    20200818_215357.jpg

    Det er hva det er. Som du ser er det noen loddepunter som er "borte"...
    Du kan få dette dersom du er interessert..

    Har opp til en hel del gammelt AN greier liggende la jeg merke til når jeg kikket inn i "Lageret" :)
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Så flott! Ta kontakt på PM når du har tid, så finner vi ut av detaljene. Kanskje du har noe annet som er av interesse for meg? 😁
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Hvor har du snublet over noe slikt vakkert? Har ikke sett dem på hverken Finn eller Sentralen! 😢
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    De var på sentralen noen minutter😁. Jeg fikk et tips av en venn og kastet meg over telefonen. Gleder meg til å teste. Måtte bare åpne for å se inni!
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    De var på sentralen noen minutter😁. Jeg fikk et tips av en venn og kastet meg over telefonen. Gleder meg til å teste. Måtte bare åpne for å se inni!
    Ja er ikke det typisk. De 5 minuttene jeg ikke sitter med øynene klister på sentralen, så dukker noen slike perler opp! Uansett, gratulerer med noen flotte blokker! Spent på å høre hvordan lyden på disse er :)
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    2.494
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Ja de er bygd på Hamarøy i Nordland av en venn av meg. Mye gromdeler.
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Veeeldig fornøyd med både deler og kvaliteten på håndverket. Mangler bare C-kjerner, men det får bli i et annet liv...
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Gratulerer med flotte monoblokker,veleik :)
    Mye godsaker innvendig.

    En veldig bra match med AN E syns jeg.
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Mine gamle 300B blokker det der. Bygget av Olof hos Upgrade Audio rundt 2008. Fantastisk lyd i de. Brukte de sammen med L3 remote pre og AN-E kit 03, som også noen het inne har delt bilde av. 😀
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Hadde du flere av de 300B blokkene Ole ? :)
    Jeg kjøpte noen av deg,og det er ikke de som veleik nå har kjøpt :)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Jeg mener å huske de jeg kjøpte fra deg ivertfall hadde AN C-kjerne utgangstrafoer.Husker ikke interstagetrafoene.
    Ellers var de ikke så ulike.Mye av de samme gromdelene inni de Upgrade bygde til deg også:)

    De jeg kjøpte av deg havnet nå sist hos Dire Wolf som har lagt inn bilder av de på side4 i denne tråden.
    Jeg gjorde endel oppgraderinger,og tror blant annet at de AN c-kjerne interstagetrafoene som står i de nå var noe som jeg instalerte.
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Takk for det @Rune S .Forsterkerne er jo noen år gamle, men ser ut som nye. Veldig godt holdt. Skulle selvsagt gjerne hatt fetere trafoer, men tror dette skal holde lenge. Det skal bli moro å se hva et ekstra 300b per side gjør med AN-e. Når L3 etterhvert våkner til liv, finnes muligheten til AN kit i hvert ledd. Bare det er jo litt artig i seg selv. Nå har jeg såvidt begynt å se etter en ny dac, men har ikke hastverk. Den lille 1.1 låter godt, og det samme gjør min Veridian Utopia, men 2.1, 3.1 eller sågar 4.1 frister jo...
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Har blitt litt fristet til å prøve et ANK DAC kit en eller annen gang i løpet av høsten.

    Er det noen som har - eller har prøvd - noen av variantene som selges per dato, og som har synspunkter hva angår lydkvalitet spesielt på klassisk musikk (som jeg stort sett lytter på). Er det mye å hente på å gå fra 2.1 til 4.1 (Femmer'n blir i dyreste laget).
    Slo fra meg tanken om å kjøpe et ANK DAC kit.

    Det ble Audial S4. Ser ut som bildene fra denne testen https://everydayaudiophile.com/audial-s4-king-of-the-tda1541/, bortsett fra noen små endringer på min siden det er nyeste versjon.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Veleik, bytt ut den første motstanden (100K?)mellom signal og jord på inng med en gitterchoke.....det gjør underverker :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn