Audio Note byggesett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Fin dac , Olof !
    Og mange gode tips jeg skal sjekke ut i min egen ANkit dac(er) .

    Ser ut som du laster AD1865 utgangen med en 470 ohm motstand? Regner med du har prøvd forskjellige verdier der?
    For min del ble det ivertfall en stor opptur å gå fra 390 til ca 200. Syns det hele ble mer naturlig. Mer ro,naturlighet,mer lineært. Og opplevde at fokuset kom enda mer på musikk og mindre irritasjon over dårlig lyd på enkelte plater/spor.
    Har sett andre skrive om dette. Man stresser AD1865 chpen med å laste den for hardt. Men det er helt sikkert en avveining og match-sak. Låter nok kanskje litt livligere med høyere verdi kontra lavere.

    Ellers ønsker jeg alle som er innom her en flott jul ! :)
    Takk Rune!

    Godt poeng med last på AD 1865. Den er litt følsom på last både med og uten I/V. 470R er pent montert i printet. Men er nok noe greier på undersiden noen plasser med. 😉

    ps. 220R er vel det AN uk originalt har brukt uten I/V der mener jeg.
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Røret er av typen ecc82/12au7. Jeg fikk med et EI-rør fra Jugoslavia som spiller. Får vel spandere på meg et Mullard, om ikke det ligger noe annet spennende i fjernarkivet til LMC.
    Hvis din DAC har potensiale til å nyttigjøre et CV491 så har jeg et. Kanskje to.
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Fin dac , Olof !
    Og mange gode tips jeg skal sjekke ut i min egen ANkit dac(er) .

    Ser ut som du laster AD1865 utgangen med en 470 ohm motstand? Regner med du har prøvd forskjellige verdier der?
    For min del ble det ivertfall en stor opptur å gå fra 390 til ca 200. Syns det hele ble mer naturlig. Mer ro,naturlighet,mer lineært. Og opplevde at fokuset kom enda mer på musikk og mindre irritasjon over dårlig lyd på enkelte plater/spor.
    Har sett andre skrive om dette. Man stresser AD1865 chpen med å laste den for hardt. Men det er helt sikkert en avveining og match-sak. Låter nok kanskje litt livligere med høyere verdi kontra lavere.

    Ellers ønsker jeg alle som er innom her en flott jul ! :)
    AD1865 output fra opprinnelige kit manualen. :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har jeg nylig fått meg en AN L4 effektforsterker som jeg synes lyder utrolig bra, og som matcher høyttalerne mine veldig flott (Tannoy Cheviot). Som pre bruker jeg en Sugden a21a via pre ut. Dette fungerer faktisk veldig bra, men tenker ikke at dette blir en permanent løsning.
    Lurte derfor på om noen hadde noen erfaring/ tips på hva som kunne være bra match? Tenker vel i hovedsak bruktmarkedet, men ikke nødvendigvis kun det som er til salgs nå. Kan vente til ting dukker opp.
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Har jeg nylig fått meg en AN L4 effektforsterker som jeg synes lyder utrolig bra, og som matcher høyttalerne mine veldig flott (Tannoy Cheviot). Som pre bruker jeg en Sugden a21a via pre ut. Dette fungerer faktisk veldig bra, men tenker ikke at dette blir en permanent løsning.
    Lurte derfor på om noen hadde noen erfaring/ tips på hva som kunne være bra match? Tenker vel i hovedsak bruktmarkedet, men ikke nødvendigvis kun det som er til salgs nå. Kan vente til ting dukker opp.
    Gratulerer med nydelig amp!!
    Skal du ha en god AN kits pre til L4 ville jeg sett etter en L3 pre (M3 het den tidligere) med utgangstrafoer. Eller en L2 med ECC82 rør på utgangen. Felles for begge disse er at dem har M2 rør-regulert power supply. Og stort chassi som gir muligheter til opgradering seinere. Finnes mye gammelt som er greit nok men ikke noe å satse på med tanke på fremtiden. IMHO
    Bør se ut omtrent som en av disse to invendig. En M3 (L3) og en L2 med phono. Dette er skikkelig bra greier begge to og kommer på brukten en skjelden gang.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med nydelig amp!!
    Skal du ha en god AN kits pre til L4 ville jeg sett etter en L3 pre (M3 het den tidligere) med utgangstrafoer. Eller en L2 med ECC82 rør på utgangen. Felles for begge disse er at dem har M2 rør-regulert power supply. Og stort chassi som gir muligheter til opgradering seinere. Finnes mye gammelt som er greit nok men ikke noe å satse på med tanke på fremtiden. IMHO
    Bør se ut omtrent som en av disse to invendig. En M3 (L3) og en L2 med phono. Dette er skikkelig bra greier begge to og kommer på brukten en skjelden gang.
    Flott Olof,

    Takker for info. Skal se etter disse.
    Som jeg sa så fungerer Sugden bra som pre også, så jeg har ingen hast.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    AN preamp. Var m3 (5687), så m2 (12au7) så ble de hetende hhv. L3,L2 etc. Prøvde så noen andre kretser bl.a. 6463 i parallell, 12b4a og hadde laget en 1/2 12au7 - 1/2 6463 med led bias etc. men den ble aldri implementert.
    Setter den nå tilbake i original stand tenker jeg.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    @ bambadoo; representerer bildet ditt produktet slik det leveres fra ANK?

    Mvh
    -BB-
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hehe nei. Det er fin kvalitet på det men denne ble midt i arbeidet med ombygging nedprioritert og har ligget i kjelleren i flere år før den nå ble tatt fram igjen.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Noen som vet hva ANK mener med dette:

    "
    PROMOTIONS
    European orders – we pay your import duty.
    "
    Står på noen av settene, men ikke alle. Eksempelvis:

    L4 Mentor Pre-amplifier Shunt Triple C-Core – Ank Audio Kits – The authority in high end audio kits

    PS. Sendte mail til ANK ang. dette rundt juletider, men har ikke fått noe svar
    Ikke sikker. Må vel bety at enten så betaler de kun tollgebyr utenom momsen,eller om de også betaler momsen.
    Prøv en mail til.

    Jeg har forresten for mye L3 pre deler stående(det er forsåvidt omtrent bare AN UK deler,AN UK trafoer,osv.) og planen var ivertfall å annonsere en komplett L3 pre. Mulig jeg får litt mer fart på de planene nå når man snør mer inne :D ,og all denne nedstengingen av samfunnet.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.484
    Noen som vet hva ANK mener med dette:

    "
    PROMOTIONS
    European orders – we pay your import duty.
    "
    Står på noen av settene, men ikke alle. Eksempelvis:

    L4 Mentor Pre-amplifier Shunt Triple C-Core – Ank Audio Kits – The authority in high end audio kits

    PS. Sendte mail til ANK ang. dette rundt juletider, men har ikke fått noe svar
    Ikke sant. Fryktelig uoversiktelig web, og nær halvparten av lenkene fra produktsider jeg har trykket gir error 404.

    Har lyst på 300b forsterker men nesten umulig å forså oppgraderingsstiene deres. All C-Core versjon kan f.eks. oppgraderes med C-Core???

    Og hvilken valuta er prisene oppgitt? Selv ved utskjekking fremkommer det ikke om det er USD eller CAD.

    Er det kjent hvilke trafoer ANK benytter? De mest kostbare og dermed viktigste delene til å bedømme kvaliteten på kittene utelater dem informasjon om.
    Ligner jo fælt på kinatrafoene jeg fikk fra Weber, men kan jo godt være Hammond eller annen velrenomert produsent og da burde man vel oppgi dette slik som de går i detaljer med kondesatorene og motstander?
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Blir nok en L2 AN kit tenker jeg. OPTene er "long gone"..
    Delene er kjøpt før AN kits fikk "alt" fra Canada så er endel AN UK her mener jeg.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Blir nok en L2 AN kit tenker jeg. OPTene er "long gone"..
    Delene er kjøpt før AN kits fikk "alt" fra Canada så er endel AN UK her mener jeg.
    Lurer på om det er jeg som har dine gamle trafoer nå :) AN UK C-kjerne ?
    Kommer i farten ikke på hva han heter han jeg kjøpte de av. Husker du hvem du solgte til?
    Kan legge inn noen bilder her etterhvert.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Det funket visst:)
    Sist jeg prøvde legge inn bilde fra Iphonen,Apple burn,så klarte jeg ikke å kleie dei inn.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Lurer på om det er jeg som har dine gamle trafoer nå :) AN UK C-kjerne ?
    Kommer i farten ikke på hva han heter han jeg kjøpte de av. Husker du hvem du solgte til?
    Kan legge inn noen bilder her etterhvert.
    Hehe, godt mulig. Husker ikke hvem som overtok.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.484
    Noen som har erfaring med direkte oppgradering fra vanlig OT til C-Core type?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    På en kit1 (300b) jeg hadde (og har fremdeles i en bod) byttet jeg fra AN OPT til "dobbel c kjerne" fra Daburu. Det var virkelig et stort løft lydmessig. AN trafoene gikk sporenstreks på børsen.
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Noen som har erfaring med direkte oppgradering fra vanlig OT til C-Core type?
    Har prøvd både AN uk IE og forskjellige C-Core utgaver.
    Kanadiske IE og C-Core har jeg lite erfaring med.

    Å gå fra AN IE til IHiB er som å gå fra Jensen papir i olje til AN Copper/Mylar. Fra IHiB til UHiB er som å gå fra AN Copper/Mylar til Sølv/Mylar. Lenger en AN uk UHiB copper har jeg dessværre ikke kommet grunnet pris. :)
     
    Sist redigert:

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Morsomt at det ble så mye liv her. Jeg skal i disse dager gå løs på å bygge ny m2 psu til min L3. Har bestilt nye motstander og noen kondiser. Jeg har valgt 2W TKD motstander for å bytte ut AMRG motstandene etter råd fra Olof. AMRG karbon egner seg godt i dignalkretser, men ikke like godt i psu, ifølge @Olof Lilja

    Jeg syns også @bambadoo skal være seg sitt samfunnsansvar bevisst og lage en byggetråd, slik at vi ukyndige kan lære litt😄
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Blir nok ikke noen egen dedikert byggetråd. Har vel noen allerede som ligger litt hit og ditt på forumet tenker jeg :)
    Kit1, M3 preamp, Dac kit 2.1, oppussing an-j etc...
    Kan dog legge ut et par bilder underveis... Mange år siden jeg har gjort noe med AN produkter nå. Fikk bare lyst å sette det jeg har i stand igjen på en enkel grei og funksjonell måte.
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Noen som vet hva ANK mener med dette:

    "
    PROMOTIONS
    European orders – we pay your import duty.
    "
    Står på noen av settene, men ikke alle. Eksempelvis:

    L4 Mentor Pre-amplifier Shunt Triple C-Core – Ank Audio Kits – The authority in high end audio kits

    PS. Sendte mail til ANK ang. dette rundt juletider, men har ikke fått noe svar
    Jeg har kjøpt en del produkter fra Brian i ANK Audiokits siste 2 årene:
    - L4 Mentor Balanced preamp ferdig montert (Det er min pre som er ANKs websider)
    - L3 Phono v2 signaturer - montert selv
    - Dac 2.1 signature - montert selv
    - L1 EL84 v2 - montert selv med litt hjelp fra Olof L.
    Ift. "We pay your import duty" så er dette ikke helt sant. ANK betaler sansynnligvis deler av utgiften fordi det beløpet jeg har betalt i forbindelse med tollbehandling er en god del mindre. Samtidig så har det tatt tid å få alle delene til kitene. Det har blitt flere forsendelser for samme bestilling med tollbehandling, moms basert på frakt og pakkens verdi og tollgebyr hver gang...

    Til tross for en del utfordringer med forsendelser er jeg godt fornøyd med produktene, både komponenter, byggebeskrivelser og ikke minst lyden.

    Har hatt mye forskjellig utstyr opp gjennom årene og jeg er ikke i tvil, den lyden jeg har i dag er den jeg har likt aller best. Men det er en forsterker som gjorde et spesielt inntrykk og som jeg gjerne fortsatt skulle ha hatt - AN kit 1 300B.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er mulig jeg har misforstått, men jeg har fått inntrykk av at alle Audio Note kit konstruksjonene var relativt gamle, inkludert den jeg har, dvs. AN L4 EL34 Power.

    Ble da litt overrasket når jeg leser manualen til L4 amp'en, og så ble den ble designet/ lansert i 2008 (fra manualen "The amp was born in 2008").
    Designer var Andy Grove som da hadde vært ansatt hos Audio Note i 16-17 år etter det jeg kan forstå.
    Stemmer det at den er så ny, eller er dette feil?
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Det er mulig jeg har misforstått, men jeg har fått inntrykk av at alle Audio Note kit konstruksjonene var relativt gamle, inkludert den jeg har, dvs. AN L4 EL34 Power.

    Ble da litt overrasket når jeg leser manualen til L4 amp'en, og så ble den ble designet/ lansert i 2008 (fra manualen "The amp was born in 2008").
    Designer var Andy Grove som da hadde vært ansatt hos Audio Note i 16-17 år etter det jeg kan forstå.
    Stemmer det at den er så ny, eller er dette feil?
    Det er helt korrekt. Andy elsker den. Siden AN uk ikke lager PP kunne dem "gi" denne konstruksjonen til ANK.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Med så mye informasjon som er til disse kit'ene, så vil de vel kunne vare vesentlig lenger enn det meste av annet utstyr.
    Enkel feilsøking, og reservedeler som er "enkelt" tilgjengelig og ikke proprietære, eller tar jeg feil her?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Citat Rune_S :
    "
    Ikke sikker. Må vel bety at enten så betaler de kun tollgebyr utenom momsen,eller om de også betaler momsen.
    Prøv en mail til.

    Jeg har forresten for mye L3 pre deler stående(det er forsåvidt omtrent bare AN UK deler,AN UK trafoer,osv.) og planen var ivertfall å annonsere en komplett L3 pre. Mulig jeg får litt mer fart på de planene nå når man snør mer inne :D ,og all denne nedstengingen av samfunnet. "



    Tror, det betyder, at AN betaler en evt. importafgift til andre EU lande efter Brexit. Det varierer fra land til land.
    I Danmark er der ikke lengere noget, som hedder told. Det hedder importmoms, som kommer på alt over 80,- Dkr.
    Kommer beløbet over 1050,- Dkr, skal der yderligere betales 4% oveni de 25% importmoms.
    Det må vel være det, AN tilbyder at betale :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn