Audio Note byggesett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Den store utfordringen her er at det egentlig ikke går an å vurdere de opp mot hverandre på generell basis. Med AN UK som ikke er modifisert, vet du rimelig godt hva du får. Det er gjort noen endringer opp gjennom årene, men de er stort settt mulige å finne ut av, og lese seg opp på hvordan det arter seg. Med ANK er det bortimot umulig å vite hva man får. Da tenker jeg ikke bare på at det er mange ulike kits ute og går. Men det er også veldig mange ulike byggere, som ikke er underlagt noen form for kvalitetskontroll. Jeg tror ikke jeg ville kjøpt ANK uten å være trygg på vedkommende som har bygget den.
    Ja man kan kanskje komme borti mye rart ved å kjøpe brukt. Men er det så mange å komme over på bruktmarkedet?
    Jeg tenkte mer på hvis jeg eventuelt kjøper et nytt ANK kit. Man kan jo få disse ferdigbygde også. Kan da ANK L2 sammenlignes med AN M2?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    For å ta linjetrinnet så består ANK L2 av to parallellkoblede 12AU7-rør, mens AN M2 bruker en halvdel av 6SN7 per kanal. Kan umulig høres likt ut, men begge kan være bra på sin måte. Har hørt mye på begge deler i egne DIY-konstruksjoner og det er definitivt mye positivt å si om begge tilnærmingsmåtene. Et 6SN7-vil ofte være bedre i diskanten, mer luftig og gjennomsiktig i mellomtonen også, men gjerne med litt mindre kontant og slagkraftig dynamikk (kanskje ikke så rart siden utgangsimpedansen er relativt høy). Parallellkoblede 12AU7-rør er gjerne mindre gjennomsiktige, tykkere i mellomtonen (kan være bra med litt kjøtt på beina) og med litt mer trøkk og dynamikk nedover. 12AU7 er rett og slett litt kvikkere. Hva er best? Se det er opp til lytteren og det øvrige anlegget som forforsterkeren skal være en del av.

    Håper dette ga litt mening selv om det naturligvis er en forenkling av de utallige faktorene som bidrar til "egenlyden" i en forsterker.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    For å ta linjetrinnet så består ANK L2 av to parallellkoblede 12AU7-rør, mens AN M2 bruker en halvdel av 6SN7 per kanal. Kan umulig høres likt ut, men begge kan være bra på sin måte. Har hørt mye på begge deler i egne DIY-konstruksjoner og det er definitivt mye positivt å si om begge tilnærmingsmåtene. Et 6SN7-vil ofte være bedre i diskanten, mer luftig og gjennomsiktig i mellomtonen også, men gjerne med litt mindre kontant og slagkraftig dynamikk (kanskje ikke så rart siden utgangsimpedansen er relativt høy). Parallellkoblede 12AU7-rør er gjerne mindre gjennomsiktige, tykkere i mellomtonen (kan være bra med litt kjøtt på beina) og med litt mer trøkk og dynamikk nedover. 12AU7 er rett og slett litt kvikkere. Hva er best? Se det er opp til lytteren og det øvrige anlegget som forforsterkeren skal være en del av.

    Håper dette ga litt mening selv om det naturligvis er en forenkling av de utallige faktorene som bidrar til "egenlyden" i en forsterker.
    Takker så mye. Da har jeg litt å gruble på. Kanskje greit å få prøvd å hørt en eller begge før jag tar et valg. Jeg får holde et øye med bruktmarkedet også så lenge😉
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.482
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fikk ikke helt bukt med noe brum med 5687 trinnet så i vente på å plukke alt fra hverandre og samle sammen igjen så mekket jeg et nytt 12b4a trinn til preampen. Her ble "alt" gjort fra scratch og beregning med loadlines etc... Finner jo noen kretser der ute som også er bra garantert.

    20210216_225954.jpg


    Dette er bra saker. Tweaket også m2 psu litt. Deriblant noen forbedringer på glød. Mer glatting og en liten CRC sak der også. Nede i uv området med rippel på 12.6V ut der. Rp=10k Ohmite 10W. Rk=900ohm (her har jeg forsøkt endel). Katode kondis endte opp på 220uf. Gridstoppere er brukt både på pin2 og 7 for sikkerhets skyld. (3.3k). 1M fra grid_in til gnd og 470k fra out-gnd.

    En preamp med passe gain etter mitt syn.

    Gjorde noen målinger også. Dette er bra mtp en rørpreamp synes nå jeg


    12b4a_thd_1khz.jpg

    0.071% thd høyre kanal
    12b4a_thd_1khz_left.jpg

    0.042% thd venstre kanal


    12b4a_thd_self_noise_right.jpg

    Egenstøy


    frequency response.PNG

    Nesten flatt til 100khz.


    Foretok noen andre målinger også men gjorde en feil og lagret ikke bildene.
    Firkantpulser gjengis flott og du kan faktisk skimte en firkant rundt 40khz :) Ingen klipping til fullt volum så vidt jeg fikk med meg. Husker ikke helt dette og skal gjøre en ny runde.

    Joda 12b4a rørene er mikrofoniske. Er kjent for det.
     

    Vedlegg

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Fikk ikke helt bukt med noe brum med 5687 trinnet så i vente på å plukke alt fra hverandre og samle sammen igjen så mekket jeg et nytt 12b4a trinn til preampen. Her ble "alt" gjort fra scratch og beregning med loadlines etc... Finner jo noen kretser der ute som også er bra garantert.

    Vis vedlegget 697979

    Dette er bra saker. Tweaket også m2 psu litt. Deriblant noen forbedringer på glød. Mer glatting og en liten CRC sak der også. Nede i uv området med rippel på 12.6V ut der. Rp=10k Ohmite 10W. Rk=900ohm (her har jeg forsøkt endel). Katode kondis endte opp på 220uf. Gridstoppere er brukt både på pin2 og 7 for sikkerhets skyld. (3.3k). 1M fra grid_in til gnd og 470k fra out-gnd.

    En preamp med passe gain etter mitt syn.

    Gjorde noen målinger også. Dette er bra mtp en rørpreamp synes nå jeg.

    Foretok noen andre målinger også men gjorde en feil og lagret ikke bildene.
    Firkantpulser gjengis flott og du kan faktisk skimte en firkant rundt 40khz :) Ingen klipping til fullt volum så vidt jeg fikk med meg. Husker ikke helt dette og skal gjøre en ny runde.

    Joda 12b4a rørene er mikrofoniske. Er kjent for det.
    Morsomt å teste litt nye løsninger og kretser innimellom!
    Men leste en plass at du gjort om en del med glød og jording.
    Litt nysgjerrig på hva du endte opp med. 🙂
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    For en stund siden bestemte jeg meg for oppgradere min ANK Dac 2.1 signature. Bestilte deler fra Hificollective. Digitalkortet ble av Olof modifisert med balansert AN toroid + noen AN tantalum for ekte balansert inngang. Selv satte jeg AN kaisei i M2 PSU, digital PSU og i linjekortet. Skiftet også dioder på digital PSU.

    Lydmessig er den største forskjellen en mer fyldig bassgjengivelse. Lydbildet er fortsatt like åpent og nå med en vokal som har enda større nærvær.

    Den balanserte inngangen har jeg dessverre ikke fått til å fungere på mine Cd-drev: Primare CD31 og Bel Canto CD3t. Begge disse drevene har ulike typer av dvd-transport, og har sannsynligvis ikke ekte balansert XLR utgang. På Olofs Lumin og CD-pro drev fungerte det utmerket. Men tiden må jeg nok få tak i et brukt CD-drev som dacen takler. Inntil videre er jeg godt fornøyd med lyden via RCA-inngangen. Olof kan sikkert si mere om lyden fra min dac sammenlignet med andre AN dacer som han har lyttet til.
    20210114_124923.jpg 20210208_183815.jpg 20210208_183707.jpg 20210208_183738.jpg 20210208_183940.jpg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.482
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Morsomt å teste litt nye løsninger og kretser innimellom!
    Men leste en plass at du gjort om en del med glød og jording.
    Litt nysgjerrig på hva du endte opp med. 🙂
    Angående glød så tok jeg likerettingen utenfor M2 PSU med ytterligere filtrering og en CRC topologi. Loddet også på en liten kondis direkte på pinnene på regulatorene (mellom pin2 og pin3).

    Jording har jeg vært gjennom mye og opplever at det er noe systemavhengig på akkurat disse preampene. Endte for tiden med å heve jordplanet på rca_in faktisk. (15r/100nf). Ikke helt etter boka men ble kvitt noe grums tilkoblet en kilde.
    20210218_215858.jpg


    Måtte gjøre noen nye målinger da de andre gikk skeis.

    Screenshot 2021-03-02 at 13.45.13.png

    1khz firkant. Dette er med nærmere 4v p-p


    Screenshot 2021-03-02 at 13.42.26.png

    10khz firkant. Dette er med nærmere 4v p-p

    Screenshot 2021-03-02 at 13.43.44.png

    50khz firkant. En kan med godvilje tolke en neste firkantpuls her ;) Dette er med nærmere 4v p-p

    Screenshot 2021-03-02 at 13.42.56.png


    20khz firkant. Dette er med nærmere 4v p-p

    Preampen kan levere nesten 20v p-p ser det ut for.

    Skjema er noe som dette
    schemeit-project.png
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.482
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Den startet reisen som en L3 (M3 faktisk). Var med i betatestingen av M3 (trafobasert) kit.
    1. generasjon men har senere kastet ut optene bl.a. og denne kan nok ikke kategoriseres som noe annet enn "modifisert" L2.

    Er samme som er vist til over her (med målinger).. AN (kit) og Doxa er kilne saker tydligvis.....
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Er det noen som har noen teorier om hvorfor Audio Note bruker vanlige Mundorf Supreme i M9 phonotrinnet? De kunne jo f.eks. ha valgt Supreme silver oil eller noe mer eksotisk. Hvordan høres kondensatoren som bare heter Supreme ut? (bare hørt silver oil selv).
    audio-note-m9-riaa-phono-stage-open-chassis-IMG_20180227_162437-1014x761.jpg
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Har bare testet standard Mundorf Supreme såvidt i et AN pre kit,men viss jeg husker rett så oppfattet jeg de som veldig musikalske,i mangel av interesse av å finne et annet ord :) Låt varmt og fyldig,og såvidt jeg husker også bra nivå i toppen. Litt sånn hengekøy eq profil kanskje...

    Så tipper de passer veldig fint til å voice tilbake litt fyldighet viss kretsen blir en antydning til slank eller litt for mellomtonefokusert uten.

    Ellers står de vel i strømforsyninga,så de står der gjerne i stedet for elektrolytter i lavere level AN.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Hvordan opplever du forskjellen mellom standard Supreme og Silver oil?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Har ikke sammenlignet.
    Var igrunnen tenkt å få testet Mundorf sølv mot AN sølv og kobber,men har ikke blitt noe av enda.

    Dengang gjekk jeg fra Mundorf standard til AN kobber i utgangen på en pre,og syns AN kobber låt mer naturlig,men Mundorfene var kanskje sånn generelt varmere i klangen.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Både morsomt og frustrerende å teste ut ulike kondensatorer. Det er som om alle har noe som er bra og noe som er mindre bra. Det er kanskje best å blande ulike typer for å begrense den farginga som uvilkårlig vil skje hvis en bruker bare en type. Har styra mye med strømforsyninga til forforsterkeren i det siste. Fra Black gate og Kaisei til bare Kaisei og per nå KBG-MN, Claritycap CMR og Black Gate.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Enig.
    Er nok lurt og først og fremst prøve å se på det som morsomt :D
    Den muligheten man har til å voice,og prøve forbedre,er det jeg liker så veldig godt med DIY ting.

    Må forresten takke deg for at du gjorde meg oppmerksom på SW1X for ikke så alt for lenge siden!
    Hadde ikke fått med meg det han driver med før jeg så deg linke til siden hans i en tråd. Syns han er inne på veldig mye interesant i for eksempel denne artikkelen : What makes SW1X Audio Design sound? | SW1X Audio Design (sw1xad.co.uk)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Enig.
    Er nok lurt og først og fremst prøve å se på det som morsomt :D
    Den muligheten man har til å voice,og prøve forbedre,er det jeg liker så veldig godt med DIY ting.

    Må forresten takke deg for at du gjorde meg oppmerksom på SW1X for ikke så alt for lenge siden!
    Hadde ikke fått med meg det han driver med før jeg så deg linke til siden hans i en tråd. Syns han er inne på veldig mye interesant i for eksempel denne artikkelen : What makes SW1X Audio Design sound? | SW1X Audio Design (sw1xad.co.uk)
    Ingen grunn til å takke. Hvordan gikk det forresten med de Niobium-motstandene du skulle kjøpe? Var de bra?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.482
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    SW1X fyren er nå en skrue. Han er ganske ivrig diverse steder på FB og så snart det kommer et eneste teknisk spørsmål uteblir svarene.
    Blåkopi av AN til den minste detalj nesten.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Gordon Rankin (Wavelength) har gitt seg med forsterkerbygging. Han selger ut endel Black Gates på Ebay. Dyrt, men ikke vesentlig mer enn de beste Kaisei'ene.

     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Etter at jeg fikk hørt mye skryt om nye nett trafone i C-Core utgave fra AN måtte de selvfølgelig testes ut. Vanlig IE type trafo er det som benyttes av AN ellers og disse nye har jeg ikke sett i noen ferdige AN produkter enda. Men de brukes uten tvil i topp modellene. C-Core trafone finnes i Improved HiB og Super HiB utgave. I tillegg er disse vakuum impregnert for å stabilisere viklingene og minimere støy.

    Som vanlig blir det alltid mye mere jobb en man tenkt da hull mønsteret til montering selvfølgelig ikke var det samme.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Da begynner det å ta form. Montert og tilkoblet.

    Nå har pren min alltid vært rimelig stille. Men slår på strøm for å måle spenninger.

    Ikke en lyd. Virkelig ikke en eneste lyd. Å sitter på arbeidsrommet hvor det er helt stille fra før av. Vi snakker tross alt gammeldags rørgreier her. Måtte kontrollere så lyset i fronten er på. Å joda alt fungerer etter boka og måler perfekt. Utrulig imponert. Rimelig spent kobles alt opp i anlegget igjen.
     

    Vedlegg

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Da begynner det å ta form. Montert og tilkoblet.

    Nå har pren min alltid vært rimelig stille. Men slår på strøm for å måle spenninger.

    Ikke en lyd. Virkelig ikke en eneste lyd. Å sitter på arbeidsrommet hvor det er helt stille fra før av. Vi snakker tross alt gammeldags rørgreier her. Måtte kontrollere så lyset i fronten er på. Å joda alt fungerer etter boka og måler perfekt. Utrulig imponert. Rimelig spent kobles alt opp i anlegget igjen.
    Ser jo aldeles nydelig ut! For ett håndverk! 👍😀
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Etter oppkobling må man teste litt selvfølgelig. Lyd, ja. Bra start.

    Så støytest fra kortsluttet inngang. Helt dønn stille! Selv på fullt volum. Ikke noe rør-støy en gang så må ha vært heldig med rørene med. 😊 Hvis noen lurer er det selvfølgelig Super HiB C-Core som er brukt her med 48% nickel og i VPI utgave (vakuum impregnert).

    Nå er det en god del ting som skjedd her siste 6 månedene å ikke alt er 100% innspilt enda. Men denne oppgraderingen var virkelig verdt bryderiet. Mye sortere bakgrunn og meget stort lydbilde. Enda mere seperasjon en tidligere. Samtidig som man hører at her er det noen nye komponenter i systemet som må få satt seg litt. Bare å spille å kose seg nå.

    Men tar nok ikke så lang tid for gnaget kommer i forhold til å se litt på de andre boksene. Er mulig å bruke den samme nett trafoen i både phono og dac med.... 😉



    Pre godt på plass i anlegget igjen og Marillion på platespilleren...
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Etter oppkobling må man teste litt selvfølgelig. Lyd, ja. Bra start.

    Så støytest fra kortsluttet inngang. Helt dønn stille. Selv på fullt volum. Ikke noe rør-støy en gang så må ha vært heldig med rørene med. 😊 Hvis noen lurer er det selvfølgelig Super HiB C-Core som er brukt her med 48% nickel.

    Nå er det en god del ting som skjedd her siste 6 månedene å ikke alt er 100% innspilt enda. Men denne oppgraderingen var virkelig verdt bryderiet. Mye sortere bakgrunn og meget stort lydbilde. Enda mere seperasjon en tidligere. Samtidig som man hører at her er det noen nye komponenter i systemet som må få satt seg litt. Bare å spille å kose seg nå.

    Men tar nok ikke så lang tid for gnaget kommer i forhold til å se litt på de andre boksene. Er mulig å bruke den samme nett trafoen i både phono og dac med.... 😉



    Pre godt på plass i anlegget igjen og Marillion på platespilleren...
    Dette var jo veldig spennende og følge med på. :)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Ingen grunn til å takke. Hvordan gikk det forresten med de Niobium-motstandene du skulle kjøpe? Var de bra?
    Har ikke testet enda.
    Mulig jeg tester de om ikke så alt for mange dager i en L3 pre.Som gridstopper.
    Skal rapportere litt inntrykk når de er på plass.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Grattis med mer deilige nye deler Olof!
    Strøkent arbeid som vanlig :)

    Regner med Panzerholzen utgjorde den største forbedringen 🤪 😁
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Grattis med mer deilige nye deler Olof!
    Strøkent arbeid som vanlig :)

    Regner med Panzerholzen utgjorde den største forbedringen 🤪 😁
    Tusen takk Rune!


    Ja selvfølgelig var det Panzerholz som gjorde største forskjellen! 😁
    Men sånn uansett, å ha muligheten å lage flott hard-wiret layout er gull.

    Fornøyd med pre nå. Men alltid noe mere man kan gjøre....
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Nikkel og sølvtrafoer neste ! :D

    Hadde vert artig å hørt 2 identiske oppbygget linjetrinn,et med delene på standard materiale og et med Panzerholz.Ser ikke vekk fra at der kan vere en hørbar forskjel.

    På tide jeg bruker noe av den Panzerholzen selv også :)
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Nikkel og sølvtrafoer neste ! :D

    Hadde vert artig å hørt 2 identiske oppbygget linjetrinn,et med delene på standard materiale og et med Panzerholz.Ser ikke vekk fra at der kan vere en hørbar forskjel.

    På tide jeg bruker noe av den Panzerholzen selv også :)
    Ja 55% permanickel Ag-Ag til £12.000,- parret plus mva blir neste!!
    Eller ikke. 😂😂

    I grunne veldig fornøyd for tiden så nyter mere musikk en stresser med komponenter. Selv om jeg selvfølgelig synes det er utrulig gøy å bygge og teste med.

    Har trua på Panzerholtz. Og veldig enkelt å jobbe med så flotte saker. At det låter bedre en glassfiber plate tviler jeg ikke på heller. 😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn