Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    315
    Torget vurderinger
    44
    Hei, forstår det slik at Stereofil er forhandler av Audio Note men finner ikke de rimeligste modellene som R Zero og M1 serien på sidene. Er det noen som har kjennskap til prisnivået på disse.

Atlerovik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    762
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Solide saker! Hvordan låter de sammenlignet med P2SE?
    Jeg er ikke helt ferdig konkludert ennå. Men her er noen inntrykk så langt. Da jeg hørte dem første gang i går, var det også første gang jeg hørte 300b. Umiddelbart var det en solid wow-effekt med den magiske mellomtonen. Litt utypisk 300b etter hva jeg har forstått, var at de også ga litt mer i bunnen enn P2SE Sig, litt mer «trøkk» liksom. Opplever også en solid definisjon av plassering i stereobildet, kanskje naturlig med monoblokker kontra stereoeffekt. Men, etter å ha lyttet mer, savner jeg oppløstheten og raffinementet i toppen. Det gir seg utslag i mindre tre-dimensjonalitet, mindre dybde og rom. Lydbildet blir litt flatere, rett og slett, hvis dette gir mening. Mer konkret handler det nok om en ganske magisk oppløsthet i toppen i P2SE Sig. Så, Håkon var nok ikke så langt unna sannheten i sin prediksjon :)

veleik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Antall liker
    79
    Sted
    Drøbak
    @bevisfrond RCA 6SH7, Gold Lion PX300B, EH 5U4GB. Jeg har akkurat gått til innkjøp av to nye par med 6SH7; KenRad JAN '44 og NOS Tung-Sol glassrør. Spennende... Nye 300B har man ikke råd til for tiden, dessverre. Uten at jeg savner det, egentlig.

bevisfrond

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Antall liker
    330
    Torget vurderinger
    20
    mulig jeg er treig, men Tungsol "glassrør", er det likeretterrør? Min erfaring er at det betaler seg godt med gode likeretterrør i AN.

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    676
    Torget vurderinger
    16
    TUNG-SOL 6SH7GT er et rør med glasskolbe. Jeg er veldig fornøyd med dette som driverrør i AN Interstage monoblokkene.
    Låter imo mer åpent og naturlig en metal kolbe variantene.(har testet en del varianter) Enig i at også likeretter rørene spiller en vesentlig rolle i AN.

veleik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Antall liker
    79
    Sted
    Drøbak
    Nei, 6SH7. Ikke likeretter. Det fulgte med noen ok likeretterrør, men de gnistret voldsomt ved oppstart og tok sikringen, så jeg ble nervøs. Skal finne noe annet etterhvert. Glassrør fordi nesten alle 6sh7 er metallrør.

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    676
    Torget vurderinger
    16
    GZ37 er primært laget for Choke input powersupply(LC, LCLC, etc)
    Audionote monoblokkene har Cap input; CLC psu.
    GZ37 tillater også dette, hvis den første kondensatoren ikke overskrider en gitt kapasitans. Monoblokkene har 2stk 47uf i serie=23.5uf som første kondensatorverdi. Dette er teoretisk for høy verdi for disse rørene. Ved å redusere kapasitans verdien til under 16uf, så vil det fungere bra med GZ37.

Har testet endel 5U4 varianter.
    Anbefaler Tungsol 5U4GB og RCA 5U4GB

Sist redigert:

Kvad

Medlem
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    8
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Focal Sopra No2 høytalere. Musician Pegasus R2R DAC, Aries G2 streamer, Anthem STR pre og poweramp. Wireworld Silver eclipse 8 høytaler og signalkabler. Ansuz X Strømkabler og Islo8 Minisub axis strømrenser.
    Vet det er litt off-topic her, men hva syns du om Pegasus DACen? Kjører en eldre AN DAC 3.1x i dag men nysgjerrig på hvordan R2R DACene til Musician og Denafrips er i sammenligning.

MrGolden

Medlem
    Ble medlem
    17.05.2020
    Antall liker
    7
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    1
    Vet det er litt off-topic her, men hva syns du om Pegasus DACen? Kjører en eldre AN DAC 3.1x i dag men nysgjerrig på hvordan R2R DACene til Musician og Denafrips er i sammenligning.
    Jeg kan sende den til deg så sender du min til meg. Byttelåne en uke eller to.. Jeg liker Pegasusen svært godt.. Den er veldig oppløst, presis og detaljert. Videre så tegner den opp et stort og ikke minst dypt lydbilde der det er enkelt å plassere instrumenter. Den leverer utrolig bra på vokal også og er knallgod på transienter.. Særs nøgd, men er nyskjerrig på Audio Note DACer.

Kvad

Medlem
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    8
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Da skal min AN DAC 3.1x ut på en liten luftetur. Først til MrGolden og så videre til Atle Rørvik.
    Om det er noen flere som har lyst til å teste så gi en lyd (1-2 til?).
    Den er 13 år gammel. Har utgangskondensatorer oppgradert til nyere Copper Foil, og rør byttet til Philips E88CC SQ Gold pin. Ellers som original.

Atlerovik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    762
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Mens jakten fortsetter på en noe nyere AN dac, har jeg vært så heldig å få overta Mongos nesten 30 år gamle Dac 3. Meg bekjent første AN UK dac på markedet, og denne har serienummer 115. Ikke helt overraskende, så låter den overraskende fint! :D Nye rør er bestilt og jeg er allerede i gang med grublerier rundt hva annet som kan gjøres. Kondisen er altså nesten 30 år, og bør vel uansett byttes ut. Vedlegger bilder. Hva anbefaler folket å gjøre oppi denne, bortsett fra å gjøre litt rent? Begynn gjerne med det som gir mest effekt for pengene.
    OBS! Er totalt nybegynner på elektronikk, så trenger det inn med teskje.

BA6211DC-2D88-408F-928A-A31C979B3FB5.jpeg

3D1ECF66-08CC-4816-A0B6-E77FB8DCD0F0.jpeg

2F3F41D2-0EF0-4B70-B06D-247051FA1B45.jpeg

E9E99CDA-D57F-402A-8160-D6E4D928AB4A.jpeg

117B873C-558E-45C0-8C45-D5830B344C98.jpeg

5B12474B-A3E7-4BB2-9B3D-B735CA94A648.jpeg

179F016C-A4C3-4432-A7F6-405EF4BD283F.jpeg

TomVen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Antall liker
    161
    Sted
    Jar
    Hei,

Jeg jobber med et lite oppsett i stua, basert på Audio Note OTO SE Signature. På den plassen anlegget skal stå, blir AN/E for store og basstunge (har forsøkt). Har også forsøkt med Snell type Q, men med 85-86 dB følsomhet blir de i tyngste laget å drive for OTO. Fikk litt bakoversveis da jeg så de siste prisene på nye AN/K og AN/J; de har virkelig steget i pris de siste årene, og det er lite fristende å kjøpe nye til den prisen.

Er det noen som har tenkt på gode og betalbare alternativer til AN-høyttalere, som kan stå nær bakvegg? Jeg vet at Kudos skal kunne gå, men er litt redd for mye nivå i toppen; liker ikke alt for livlig lyd. Det samme gjelder Klipsch. Forslag til andre alternativer til AN-høyttalere mottas med takk:) Å be PQ besinne seg og prise høyttalerne mer edruelig, hadde vært det aller beste. Men det fører nok ikke fram...

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

Jeg jobber med et lite oppsett i stua, basert på Audio Note OTO SE Signature. På den plassen anlegget skal stå, blir AN/E for store og basstunge (har forsøkt). Har også forsøkt med Snell type Q, men med 85-86 dB følsomhet blir de i tyngste laget å drive for OTO. Fikk litt bakoversveis da jeg så de siste prisene på nye AN/K og AN/J; de har virkelig steget i pris de siste årene, og det er lite fristende å kjøpe nye til den prisen.

Er det noen som har tenkt på gode og betalbare alternativer til AN-høyttalere, som kan stå nær bakvegg? Jeg vet at Kudos skal kunne gå, men er litt redd for mye nivå i toppen; liker ikke alt for livlig lyd. Det samme gjelder Klipsch. Forslag til andre alternativer til AN-høyttalere mottas med takk:) Å be PQ besinne seg og prise høyttalerne mer edruelig, hadde vært det aller beste. Men det fører nok ikke fram...
    Spendor A-serie
    MonoPulse
    Når det gjelder Kudos, er det Super-variantene som har mest heving i toppen. De andre er mer beherskede, passer supert med AN
    Martin Logan Motion-serien, men disse kan det være du finner litt i livligste laget, tror de kan høres hos Oslo Hifi-senter

Det er de jeg kommer på i farten.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    2
    Ja, også Händel Horn, selvsagt.
    Og Blumenhofer eller Odeon fra Nordic Sound Design.

Nå har du en masse moro å sjekke ut! :)

TomVen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Antall liker
    161
    Sted
    Jar
    Takk for gode råd Håkon! Spendor A4 har jeg hørt, og jeg er enig med deg i at det er en super høyttaler. Tok egentlig for gitt at den var for tungdreven for OTO SE. Ser at den har følsomhet på 86 dB, men at impedansen ikke går lavere enn min. 5,7 ohm. Det betyr jo at den er en lett last strømmessig, og likevel en egnet kandidat:)

Snell Q har tilsvarende følsomhet som Spendor A4, og jeg regner med at den heller ikke er noen hard strømlast. Jeg finner ingen impedansekurve på Q. Den er oppgitt til nominelt 8 ohm, og jeg regner med at den som liten trykkammer-høyttaler ikke har lav minimumsimpedanse. OTO og Q spiller egentlig ganske fint sammen. Mulig jeg har vært overdrevent forsiktig med å dra på; har aldri hørt tendenser til klipping. Kanskje svaret rett og slett er å slå seg til ro med OTO og Q, og ev. supplere med en aktiv sub?

Helt generelt: Det er vel ikke noen fare for å ødelegge en så effektsvak forsterker som OTO ved å belaste den hardt på høyttalersiden? Siden den er en ren klasse A konstruksjon, blir den jo bare kaldere når den blir hardt belastet. Det som kan ta knekken på små forsterkere som blir for hardt belastet, er vel først og fremst varme?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    2
    Takk for gode råd Håkon! Spendor A4 har jeg hørt, og jeg er enig med deg i at det er en super høyttaler. Tok egentlig for gitt at den var for tungdreven for OTO SE. Ser at den har følsomhet på 86 dB, men at impedansen ikke går lavere enn min. 5,7 ohm. Det betyr jo at den er en lett last strømmessig, og likevel en egnet kandidat:)

Snell Q har tilsvarende følsomhet som Spendor A4, og jeg regner med at den heller ikke er noen hard strømlast. Jeg finner ingen impedansekurve på Q. Den er oppgitt til nominelt 8 ohm, og jeg regner med at den som liten trykkammer-høyttaler ikke har lav minimumsimpedanse. OTO og Q spiller egentlig ganske fint sammen. Mulig jeg har vært overdrevent forsiktig med å dra på; har aldri hørt tendenser til klipping. Kanskje svaret rett og slett er å slå seg til ro med OTO og Q, og ev. supplere med en aktiv sub?

Helt generelt: Det er vel ikke noen fare for å ødelegge en så effektsvak forsterker som OTO ved å belaste den hardt på høyttalersiden? Siden den er en ren klasse A konstruksjon, blir den jo bare kaldere når den blir hardt belastet. Det som kan ta knekken på små forsterkere som blir for hardt belastet, er vel først og fremst varme?
    Helt ufarlig. Det du merker når den begynner å slite, er at den mister kontroll nedover, og dermed maskerer en del. Om du fortsetter å presse på, vil du etter hvert høre tydelig forvrengning, med mye ulyder, spesielt fra basselementet. Snell Q pleier å være lett match. Glem heller ikke at AN har AX og AZ-høyttalere, forresten.

A4 har vist seg å være superlett å styre, men vil selvsagt ikke spille veldig høyt med omlag 10W.
    Mer moro får du med Händel eller Odeon, for eksempel.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn