Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Seriøse greier. Blir sikkert brukbart. Du må legge ut en DIY-tråd når du går i gang.
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Ok.
    Har allerede trafoen til 5687.
    Om de passer 6SN7 vet jeg ikke, men tror det blir 5687 først. Så tar vi en test.
    Blir det ikke bra får en se hva en gjør.

    Sonicfrontiers
    Jeg ville bygget med 12AU7 i første trinn og 5687 i andre i god Audio Note uk stil. 😊
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Er redd for at det kan bli for mye forsterkning med 2 trinn.
    Er dette med eller uten trafo på utgangen av 5687.
    Har du et skjema?

    Sonicfrontiers
    12AU7 in og 5687 som drivetrinn til TX ja. Spørs type trafo du har men ikke veldig mye gain i AN pre. Send pm så hjelper jeg deg med skjema. Vil ikke at det ligger ute her. 😊

    O
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    @Atlerovik Nå som jeg har sittet som spikret foran P3 noen dager, kan jeg i det minste si såpass som at din P2 fortsatt har sin egen nisje i dette spillet; den kontrollen og slagkraften P2 SE Signature rår over, er intet annet enn sjokkerende bra. Det der klarer ikke P3 å kopiere. På den annen side er gjennomsiktigheten, "nerven" og tilstedeværelsen i mellomtone og topp til å dø for på P3, da.
    Lite annet å si enn at P2 fortsetter å imponere, så å si uansett hva annet man lytter til, det må være en av de beste kjøpene i AN's portefølje, så vidt jeg kan begripe. :)

    Uansett, P3 Tonmeister er så gripende i sin musikkframstilling, at jeg bare ikke klarer å slutte og spille musikk i alle formater. Hele musikksamlinga er som ny, og jeg fosser igjennom den ene skiva etter den andre, både på vinyl og CD med et fett glis. :D
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    @Atlerovik Nå som jeg har sittet som spikret foran P3 noen dager, kan jeg i det minste si såpass som at din P2 fortsatt har sin egen nisje i dette spillet; den kontrollen og slagkraften P2 SE Signature rår over, er intet annet enn sjokkerende bra. Det der klarer ikke P3 å kopiere. På den annen side er gjennomsiktigheten, "nerven" og tilstedeværelsen i mellomtone og topp til å dø for på P3, da.
    Lite annet å si enn at P2 fortsetter å imponere, så å si uansett hva annet man lytter til, det må være en av de beste kjøpene i AN's portefølje, så vidt jeg kan begripe. :)

    Uansett, P3 Tonmeister er så gripende i sin musikkframstilling, at jeg bare ikke klarer å slutte og spille musikk i alle formater. Hele musikksamlinga er som ny, og jeg fosser igjennom den ene skiva etter den andre, både på vinyl og CD med et fett glis. :D
    Godt å høre at P3 innfrir. Gratulerer så masse. 😀
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Neida, jeg tenkte ikke på pickup vs riaa inngang.
    Jeg tenkte på impedansematchingen mellom Riaa utgang og ASR linjeinngangen. 10kOhm er jo litt lavere inngangsimpedans enn de fleste hifi preamper (i motsetning til endel pro-utstyr som gjerne har lange kabeltrekk og med fordel kan dytte litt mer strøm gjennom linjekablene), og hvis AN preamper typisk opererer med 100k så var mistanken at 10k kan være litt for lavt for optimal match..
    Høres uansett ut som det er verd å prøve, lite å tape annet enn litt sår rygg, skal gi beskjed om jeg hører noen forskjell :)
    Takk for hjelpen :cool:
    Nei, tydeligvis har jeg settinger for både balansert og ubalansert inngangsimpedans på ASR, og inngangsimpedans på ubalansert linjeinngang var allerede satt på maks, som er 22kOhm viser det seg... Så da var det ikke noe mer å skru på der...

    Mulig jeg bare må venne meg til at vinylriggen ikke er like grom i bassen som min dCS DAC... Oppover låter det helt fabelaktig og for en som primært har hatt digitalt de siste årene er det ganske overraskende hvor mye mer livlig og spennende og romslig (=BEDRE) det låter m/TT3 framfor dCS DAC ved direkte A/B på de samme (gode) innspillingene. Eller, når jeg sier "samme" så sammenlikner jeg riktig nok svært gode analoge innspillinger og vinylpressinger med digitaliserte utgaver, så det ligger nok noe der da men... Uansett, jeg hadde aldri i verden trodd at vinyl egentlig kunne ha noe å stille opp med mot en dCS DAC da jeg kjøpte TT3 litt spontant etter en demo i Bjørvika... men joda det kan den såvisst ;-)
    Det er kun de dypeste grunntonene som jeg synes er litt vel tilbakelente sammenliknet med dCS, for å si det slik.

    Som det framgår har jeg har ikke så mye erfaring med vinyl foreløpig (eller rettere sagt, erfaringen er 30 år gammel ;-) så mottar alle forslag på videre forbedringer med takk!

    Noen tanker:
    Noen som har erfaring med å bytte fra AN MM IQ3 til MC IO I + AN-S2-L SUT med en M2 riaa? Dette er grunn anbefalingen jeg har fått fra Stereofil "på generelt grunnlag" som en bedre match til TT3-spilleren.. Hva er de mest tydelige forskjellene mon tro?
    Eller kan det være mer å hente på å gå opp til M3 Riaa som neste steg? Det var i hvert fall tydelig forbedring da jeg nylig gikk fra M1 til M2 med IQ3 MM-pickup.

    hilsen Erik
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Nei, tydeligvis har jeg settinger for både balansert og ubalansert inngangsimpedans på ASR, og inngangsimpedans på ubalansert linjeinngang var allerede satt på maks, som er 22kOhm viser det seg... Så da var det ikke noe mer å skru på der...

    Mulig jeg bare må venne meg til at vinylriggen ikke er like grom i bassen som min dCS DAC... Oppover låter det helt fabelaktig og for en som primært har hatt digitalt de siste årene er det ganske overraskende hvor mye mer livlig og spennende og romslig (=BEDRE) det låter m/TT3 framfor dCS DAC ved direkte A/B på de samme (gode) innspillingene. Eller, når jeg sier "samme" så sammenlikner jeg riktig nok svært gode analoge innspillinger og vinylpressinger med digitaliserte utgaver, så det ligger nok noe der da men... Uansett, jeg hadde aldri i verden trodd at vinyl egentlig kunne ha noe å stille opp med mot en dCS DAC da jeg kjøpte TT3 litt spontant etter en demo i Bjørvika... men joda det kan den såvisst ;-)
    Det er kun de dypeste grunntonene som jeg synes er litt vel tilbakelente sammenliknet med dCS, for å si det slik.

    Som det framgår har jeg har ikke så mye erfaring med vinyl foreløpig (eller rettere sagt, erfaringen er 30 år gammel ;-) så mottar alle forslag på videre forbedringer med takk!

    Noen tanker:
    Noen som har erfaring med å bytte fra AN MM IQ3 til MC IO I + AN-S2-L SUT med en M2 riaa? Dette er grunn anbefalingen jeg har fått fra Stereofil "på generelt grunnlag" som en bedre match til TT3-spilleren.. Hva er de mest tydelige forskjellene mon tro?
    Eller kan det være mer å hente på å gå opp til M3 Riaa som neste steg? Det var i hvert fall tydelig forbedring da jeg nylig gikk fra M1 til M2 med IQ3 MM-pickup.

    hilsen Erik
    Uten at jeg skal prøve å gi inntrykk av å være skråsikker, vil jeg tro at det som vil gi deg størst opplevd forskjell i bassområdet er en annen pickup. Jeg har IQ3 og nå har jeg i en periode vært så heldig å få låne en ZYX 4D av @Cash 63 her på Sentralen. Når de to sammenliknes er det i hvert fall en bortimot veldig stor forskjell i bassområdet. Jeg vil si at IQ3 står seg overraskende godt mot en mye dyrere ZYX, men bassen føles direkte tynn når jeg går fra ZYX 4D til Audio Note IQ3.

    Nå har jeg faktisk en IOI på vei, og jeg har en AN-S2L fra før, så jeg vil kunne si noe om forskjellene når den lander. Dog ikke på en Audio Note spiller eller -arm. Ennå :)

    EDIT: i tillegg kan du jo justere frem litt mer bunn, ved å øke stifttrykk og/eller senke armen litt.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Uten at jeg skal prøve å gi inntrykk av å være skråsikker, vil jeg tro at det som vil gi deg størst opplevd forskjell i bassområdet er en annen pickup. Jeg har IQ3 og nå har jeg i en periode vært så heldig å få låne en ZYX 4D av @Cash 63 her på Sentralen. Når de to sammenliknes er det i hvert fall en bortimot veldig stor forskjell i bassområdet. Jeg vil si at IQ3 står seg overraskende godt mot en mye dyrere ZYX, men bassen føles direkte tynn når jeg går fra ZYX 4D til Audio Note IQ3.

    Nå har jeg faktisk en IOI på vei, og jeg har en AN-S2L fra før, så jeg vil kunne si noe om forskjellene når den lander. Dog ikke på en Audio Note spiller eller -arm. Ennå :)

    EDIT: i tillegg kan du jo justere frem litt mer bunn, ved å øke stifttrykk og/eller senke armen litt.
    Takk jeg tar det som en liten bekreftelse på at jeg ikke er helt på villspor! Blir superspennende å høre hva du mener om IO I når du får den.
    Ikke akkurat billig men hvis det gjør susen så er det vel ingen vei utenom :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    @Atlerovik Nå som jeg har sittet som spikret foran P3 noen dager, kan jeg i det minste si såpass som at din P2 fortsatt har sin egen nisje i dette spillet; den kontrollen og slagkraften P2 SE Signature rår over, er intet annet enn sjokkerende bra. Det der klarer ikke P3 å kopiere. På den annen side er gjennomsiktigheten, "nerven" og tilstedeværelsen i mellomtone og topp til å dø for på P3, da.
    Lite annet å si enn at P2 fortsetter å imponere, så å si uansett hva annet man lytter til, det må være en av de beste kjøpene i AN's portefølje, så vidt jeg kan begripe. :)

    Uansett, P3 Tonmeister er så gripende i sin musikkframstilling, at jeg bare ikke klarer å slutte og spille musikk i alle formater. Hele musikksamlinga er som ny, og jeg fosser igjennom den ene skiva etter den andre, både på vinyl og CD med et fett glis. :D
    Dette er veldig interessant å lese - både om min P2 SE Signature og om din P3 Tonmeister. Det hjelper jo litt på den evigvarende oppgraderingskløen, dette her :LOL: Selv om gjennomsiktighet, nerve og tilstedeværelse står rimelig høyt på ønskelista. Du tror ikke at du vil få mer av det du beskriver fra P2 med å teste ut andre rør, da?
    Uansett, når musikksamlingen blir som ny, har man gjort noe riktig! :D
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Takk jeg tar det som en liten bekreftelse på at jeg ikke er helt på villspor! Blir superspennende å høre hva du mener om IO I når du får den.
    Ikke akkurat billig men hvis det gjør susen så er det vel ingen vei utenom :)
    Jeg er mildt sagt spent selv :D Ser ut som at den skal ankomme første uka i januar. Ser at vi ikke bor så langt fra hverandre. Du er hjertelig velkommen innom for en lytt etter hvert!

    Edit: jeg har jo M3 riaa også, så da får du i så fall hørt den og.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    Dette er veldig interessant å lese - både om min P2 SE Signature og om din P3 Tonmeister. Det hjelper jo litt på den evigvarende oppgraderingskløen, dette her :LOL: Selv om gjennomsiktighet, nerve og tilstedeværelse står rimelig høyt på ønskelista. Du tror ikke at du vil få mer av det du beskriver fra P2 med å teste ut andre rør, da?
    Uansett, når musikksamlingen blir som ny, har man gjort noe riktig! :D
    Du vil kunne narre enda noen hemmeligheter ut av P2 med et sett NOS-rør. Sånt koster.

    Og ellers håper jeg i det minste at P3 har enkelte mindre fordeler fremfor P2, gitt pris, samt det ikke helt uvesentlige poenget at P3 er en direct heated 300B SET. Noe skal man ha igjen for å ta'n helt ut! :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Sorry, jeg skrev feil, @Håkon_Rognlien . Jeg mente om ikke det var mulig å få mer kontroll og slagkraft også i P3 med andre rør?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    Sorry, jeg skrev feil, @Håkon_Rognlien . Jeg mente om ikke det var mulig å få mer kontroll og slagkraft også i P3 med andre rør?
    Muligens, men når det gjelder dette med rå slagkraft og brutalitet, så virker det på meg som om det er en kombinasjon av effekt + utgangstrafoer. 8 Watt er en begrensende faktor, så selv om jeg kan finne en touch mer råskap i andre rør, betviler jeg at jeg får opplevelsen av 250 Watt i bassen. :)

    Nå er P3 ikke innspilt enda, og den vil nok bli (enda) bedre, så jeg har is i magen en god stund til, jeg har lite å klage på. :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Muligens, men når det gjelder dette med rå slagkraft og brutalitet, så virker det på meg som om det er en kombinasjon av effekt + utgangstrafoer. 8 Watt er en begrensende faktor, så selv om jeg kan finne en touch mer råskap i andre rør, betviler jeg at jeg får opplevelsen av 250 Watt i bassen. :)

    Nå er P3 ikke innspilt enda, og den vil nok bli (enda) bedre, så jeg har is i magen en god stund til, jeg har lite å klage på. :)
    Det tror jeg du kan regner med! Og greit nok at P2SE Sig kanskje har litt mer «trøkk», men den oppleves ikke akkurat som 250W i bassen :D
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    P3 Tonmeister begynner virkelig å vise seg som "mesteren av det umulige"!

    Spiller i dag Ayreon og den ganske så tunge prog-tema-skiva "Human Equation", og jeg opplever det som smått surrealistisk at 2 x 8 Watt og 300B kan fremvise en slik brutalitet og råskap. Joda, selvsagt finnes det mer skarpskårne og kontrollerende forsterkere enn denne, men for meg fremstår det nærmest umulig at denne kraftutfoldelsen og denne kontrollen kan hentes ut av en såpass begrenset effektmengde. Det er bare så jæ... digert!! Legg til at detaljmengden er uovertruffen, og dermed har vi en (for meg) utenkelig kombinasjon fra 2 x8 Watt!
     
    Sist redigert:

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Håper Meishu har samme magien, laaaang ventetid😜
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    Har hatt Meishu på AN UK Kit 04, dog ikke med de beste utgangstrafoene. Ble for pent for meg. Måtte koble Meishu på Swissonor B.A.C.H. 12 før det ble ordentlig moro.
    Har flere ganger vært hos Audioconsult i København og hørt AN-E på + million kr. AN oppsett. Synes fortsatt de mangler bitt og råskap. Men selvfølgelig har de nesten alt annet jeg liker😁
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    P3 Tonmeister begynner virkelig å vise seg som "mesteren av det umulige"!

    Spiller i dag Ayreon og den ganske så tunge prog-tema-skiva "Human Equation", og jeg opplever det som smått surrealistisk at 2 x 8 Watt og 300B kan fremvise en slik brutalitet og råskap. Joda, selvsagt finnes det mer skarpskårne og kontrollerende forsterkere enn denne, men for meg fremstår det nærmest umulig at denne kraftutfoldelsen og denne kontrollen kan hentes ut av en såpass begrenset effektmengde. Det er bare så jæ... digert!! Legg til at detaljmengden er uovertruffen, og dermed har vi en (for meg) utenkelig kombinasjon fra 2 x8 Watt!
    Salige Thor Aamodt fra Lyric sa det godt: om ikke den første watten er god nok, hvorfor vil du ha flere
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt Meishu på AN UK Kit 04, dog ikke med de beste utgangstrafoene. Ble for pent for meg. Måtte koble Meishu på Swissonor B.A.C.H. 12 før det ble ordentlig moro.
    Har flere ganger vært hos Audioconsult i København og hørt AN-E på + million kr. AN oppsett. Synes fortsatt de mangler bitt og råskap. Men selvfølgelig har de nesten alt annet jeg liker😁
    Slik jeg opplever det, har Tonmeister-varianten dratt på seg en trillebår mer råskap.
    Ellers er jeg vel enig med deg i at AN-E (i forskjellige varianter) gjerne kunne være noe sintere, men etter å ha hørt et par av de mer påkostede varianter hos PQ himself, spille de mest aggresive og ekstreme musikktyper vi kjenner til for tiden, kjenner jeg at det er lite å klage over, for å si det sånn...
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Har spillt noen dager etter at jeg satte inn 2 nye rør i min P2 SE. Ut med originalrør, inn med et par RCA 6SL7GT. Vis vedlegget 685867
    Er veldig nysgjerrig på hvordan du opplever disse, Jan Olav. Tenker på å teste ut andre rør i min P2 SE Sig etter hvert. Men bare 2? I min er det 4...

    Edit: 4 i din også, ser jeg. Hvorfor byttet du bare 2?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    Er veldig nysgjerrig på hvordan du opplever disse, Jan Olav. Tenker på å teste ut andre rør i min P2 SE Sig etter hvert. Men bare 2? I min er det 4...

    Edit: 4 i din også, ser jeg. Hvorfor byttet du bare 2?
    Han har byttet driverrørene (6SL7), ikke utgangsrørene (6L6)
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Det er de 2 minste rørene jeg byttet. Har jeg forstått riktig, så er vel de driverrør til 5881/6L6 rørene.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Så, for å avsløre mer av min uvitenhet: er det driverrørene i denne som utgjør størst lydforskjell, om man har lyst til å teste andre rør?
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Er veldig nysgjerrig på hvordan du opplever disse, Jan Olav. Tenker på å teste ut andre rør i min P2 SE Sig etter hvert. Men bare 2? I min er det 4...

    Edit: 4 i din også, ser jeg. Hvorfor byttet du bare 2?
    Skal kjøpe nye utgangsrør også, byttet disse først for og teste rørene.
    Ble merkbart bedre, så her er det bare å glede seg til utgangsrør også er på plass.
    Det låter (om mulig) mer organisk.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Det er vel ingen fasit på om driverrør endrer lydbilde eller ei, jeg har hatt forsterkere som responderer forskjellig. Så det har med konstruksjonen og gjøre tror jeg

    Rørbytte eller ei, jeg har aldri tidligere spilt så mye høy musikk, som etter at P2 kom i hus for ca. 6-7 måneder siden.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel ingen fasit på om driverrør endrer lydbilde eller ei, jeg har hatt forsterkere som responderer forskjellig. Så det har med konstruksjonen og gjøre tror jeg

    Rørbytte eller ei, jeg har aldri tidligere spilt så mye høy musikk, som etter at P2 kom i hus for ca. 6-7 måneder siden.
    Dette er en oppfatning jeg deler fullt ut; det jeg har tvilt meg fram til, er at det ikke nødvendigvis plasseringen eller oppgaven til det enkelte røret som definerer muligheten for endringer, men kvaliteten på det installerte røret. Sagt på en annen måte, alle rør har potensialet til tydelige endringer.

    Sånn generelt synes jeg NOS ofte koster i meste laget i forhold til de beste nyproduserte rørene. Jeg liker veldig godt det Psvane lager for tiden, men det skal også sies at jeg har hørt enda bedre NOS rør, men da med en prislapp som fort blir ganske så uspiselig.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Da får man prøve seg frem :) Primaluna, som jeg hadde tidligere, er veldig tydelige på at det ene settet med driverrør gir veldig mye større forskjell i lyd ved rørbytte, enn de andre rørene. Men da antar jeg at det har med konstruksjonen å gjøre, som skrevet over.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn