Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.481
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ser at du også bor rett rundt i høgget @bambadoo . :) Tusen takk for bra innspill. Jeg tar deg gjerne på ordet om litt låning av diverse Audio Note når den tid kommer. :)
    Hei, da er preen ferdig. Spiller flott synes nå jeg. Du kan alltids låne den en stund og gi opp en mening.
    Skal ikke se bort fra at akkurat denne spiller veldig bra og bedre enn endel andre AN preamper ;)

    20210115_140209.jpg
     

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    139
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Innspill: AN har som hovedregelen at gamle fronten må sendes inn til fabrikken først, slik at disse ikke kan gjenbrukes. Ellers er det lett å bytte ut, men det koster litt da.

    Dette er svaret jeg fikk for ny Black facia for en P1SE:

    We can supply you with most of the bits you need, the front panel however, we would have to get the old panel back first, we never ship new panels out without getting the old ones back first.
     

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    139
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Trafomatic lagde en veldig god pre, som fungerer veldig fint på Doxa, men jeg ser at den ikke er i deres sortiment mer; den het reference one, tror jeg. Nå har de noen interessante 2-boks løsninger, men vær litt obs, for de har en noe vanskelig utgangsimpedans...

    Ellers, om du ikke bruker platespiller, går det an å benytte en god DAC rett i effekttrinnet, men da blir det lite Audio Note-lyd ut av det. PS Audio, APL, eller selvsagt den jeg benytter selv (som ligner litt på AN i lyden) AMR DP 777 SE (som også har analoge innganger, forresten).

    Tenker du Audio Note, har jeg prøvd et par - tre varianter av AN pre i lag med Doxa 74, 61 og 61 sig, og selvsagt var M6 best av disse.... Men jeg har alltid hatt en slags forkjærlighet for lyden fra M2, ikke den mest oppløste, men det er noe spesielt med det musikalske budskapet, på et vis...
    Dette er interessant det du skriver her @Håkon_Rognlien. Snakker du her om en vanlig M2 (P2SE størrelse) eller en M2 Balanced?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Dette er interessant det du skriver her @Håkon_Rognlien. Snakker du her om en vanlig M2 (P2SE størrelse) eller en M2 Balanced?
    Jeg mener egentlig M2 (ikke Balanced), som ikke er superoppløst, men som har en vidunderlig, medrivende gjengivelse.
    Men jeg ser få årsaker til at M2 Balanced vil låte minst like bra, bare litt annerledes. Merk at Doxa ikke har XLR innganger, da.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Innspill: AN har som hovedregelen at gamle fronten må sendes inn til fabrikken først, slik at disse ikke kan gjenbrukes. Ellers er det lett å bytte ut, men det koster litt da.

    Dette er svaret jeg fikk for ny Black facia for en P1SE:

    We can supply you with most of the bits you need, the front panel however, we would have to get the old panel back first, we never ship new panels out without getting the old ones back first.
    Ja, har skjønt at de vil ha originale fronter tilbake. Men var ikke klar over at de måtte sendes inn først. Uansett, de er (ikke overraskende) sabla dyre. Vil nok koste meg rundt 20 lapper for mine tre komponenter.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, har skjønt at de vil ha originale fronter tilbake. Men var ikke klar over at de måtte sendes inn først. Uansett, de er (ikke overraskende) sabla dyre. Vil nok koste meg rundt 20 lapper for mine tre komponenter.
    Sjekket med ANK i Canada? De hadde fronter når jeg drev å oppgraderte engelsk AN.
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    Tipper det ikke er altfor vanskelig å ta med frontene dine til et firma som driver med plast, og få laget svarte kopier med trykk. i alle fall til mindre utlegg enn 20K. Audio Note priser ass!!!!:ROFLMAO:
     

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    139
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Blir fort dyrt ja. Jeg har selv både hatt sølv og svarte AN fronter og har aldri brydd meg så mye om det. Jeg ville bytte på grunn av slitt på fronten. Nå synes jeg personlig at originalt svart (AN Art Deco) er fortsatt foretrukket, men dette er veldig personlig. Jeg mener også at det ser veldig bra og stilig ut hos deg @Atlerovik (y)
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Altså, med AN UK utseende, ikke ANK?
    Med AN utseende. Men dette er tilbake til 2012. Forholdet mellom de to har nok surnet ganske betraktelig etter det. Men kanskje ANK hae noe til overs og vil selge. Koster lite å sjekke.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Med AN utseende. Men dette er tilbake til 2012. Forholdet mellom de to har nok surnet ganske betraktelig etter det. Men kanskje ANK hae noe til overs og vil selge. Koster lite å sjekke.
    Absolutt! Takk for tipset (y)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Med AN utseende. Men dette er tilbake til 2012. Forholdet mellom de to har nok surnet ganske betraktelig etter det. Men kanskje ANK hae noe til overs og vil selge. Koster lite å sjekke.
    Kondo, AN, ANK... til å bli lett forvirret av. Nå har jeg kun tre AN-dingser/bokser med fine logoer i hifi-anlegget selv og er veldig fornøyd med disse. Spesielt selve TT3-spilleren er så superfin, reneste kunstverket!!
    Men når AN som selv har "arvet" masse fra det som nå heter Kondo er så opptatt av å ikke bli kopiert at de ikke kan sende fronter før de får originalen i retur fra sine kunder blir jeg litt mindre "venn" må jeg si. Hvor er speilet liksom? Nå banner jeg sikkert i kjærka og blir snart bannlyst av prosten... men men!
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Audio Note godtfolk.

    Jeg byttet i dag tilbake til streaming etter lang tid med bare CD via CDT-Two/II drivverket. Og det var en stor skuffelse. Opplever skikkelig drømmelyd med CD, mens det faller litt sammen når jeg streamer. Den sorte bakgrunnen og roen i musikken forsvinner litt. Det blir uengasjerende.
    For å nyansere litt: det låter jo selvfølgelig fint med streaming også. Men ikke sammenliknet med CD! Vet jo at PQ ikke anser streaming som et verdig alternativ, og jeg lurer på om jeg begynner å forstå hvorfor.

    Men hva er deres erfaringer? Er forskjellen mellom et godt CD-drivverk og streamer inn i samme dac lik hos dere? Eller, hva opplever dere fungerer av streamingsløsninger på deres Audio Note systemer?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Audio Note godtfolk.

    Jeg byttet i dag tilbake til streaming etter lang tid med bare CD via CDT-Two/II drivverket. Og det var en stor skuffelse. Opplever skikkelig drømmelyd med CD, mens det faller litt sammen når jeg streamer. Den sorte bakgrunnen og roen i musikken forsvinner litt. Det blir uengasjerende.
    For å nyansere litt: det låter jo selvfølgelig fint med streaming også. Men ikke sammenliknet med CD! Vet jo at PQ ikke anser streaming som et verdig alternativ, og jeg lurer på om jeg begynner å forstå hvorfor.

    Men hva er deres erfaringer? Er forskjellen mellom et godt CD-drivverk og streamer inn i samme dac lik hos dere? Eller, hva opplever dere fungerer av streamingsløsninger på deres Audio Note systemer?
    Tja jeg har ikke AN drivverk eller DAC men drister meg til et par forklaringer likevel:

    Siden DAC 3 ikke har USB-inngang er den prisgitt klokken i kilden, og i ditt tilfelle, med
    NUC m/Roon —> SOtM sMS-200 Ultra + tX-USBUltra + sPS-500 —> Teddy Pardo U2S -> DAC
    så er det Teddy Pardo som er master. Så da spørs det hvor god den er sammenliknet med CDT-Two ift jitter?

    Effekten av det er i sin tur avhengig av hva din DAC gjør med SPDIF input. Så vidt jeg har forstått er AN DAC 3 primært en 44.1/16bit DAC siden selve brikken er R2R 18bit, og NOS framfor steile filtre. Da har den neppe noen bufring og reklokking eller asynkron sample rate converter (ASRC) heller selv om det er mulig. Så da er den veldig prisgitt et godt (og riktig) inputsignal. Dette i motsetning til andre DAC'er hvor klokken i kilden nærmest har null betydning annet enn ved ekstrem lavfrekvent jitter pga all ekstra prosessering og bufring som skjer i selve DACen. Litt spekulasjon fra min side uten å ha satt meg inn i absolutt ALLE detaljene i DAC 3, men dog...

    En annen ting som jeg nevnte tidligere er at AN DAC helst bør få servert 16 bit og ikke 24 bit. Så en evt. nedsampling til 16/44.1k eller 16/48k bør skje i Roon. Hvis du ikke gjør det tror jeg ikke DAC 3 vil trives veldig godt selv om den er "kompatibel" med 24 bit, men vil da bit-trunkere 6 bits uten noen dithering og oversampling og alt det der man ellers gjør. I hvert fall gjør ikke selve DAC-chipen det siden det kun aksepterer 18 bits i grensesnittet sitt, så evt. DSP magi må skje før, i DAC 3. Men siden den vel primært er tenkt som en 44.1k/48k/16bit vil det overraske meg om den gjør noe særlig mer enn å kaste de 6 minst signifikante bitene, akkurat slik for eksempel Schiit Yggdrasil gjør med sin R2R DAC.

    Alt det der betyr selvsagt ikke at DAC 3 ikke er en strålene DAC, bare at man må sørge for at den fores med rett mat, etter min mening.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.483
    erk har nok summert det godt. Har lest andre steder at AN DAC'ene drives best med AN sine drivverk.

    En ting som muligens kunne vært forsøkt, AN bruker en hjemmelaget pulstrafo til spdif sending og mottak.

    Hvordan lage denne er beskrevet i ANK tråden. Det kunne vært en intressant øvelse å teste om en slik på spdif utgangen på streameren din gjør DAC'n din mer konfortabel med de digitale sendingene.

    Evt. låne kortet fra CD drivverket for å teste om det er verd bryet.
    1611863977916.png
     

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    139
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Det jeg kan si er at streaming på min AN DAC4.1x ikke kommer i nærheten av CD avspilling via min CEC CDT. Nå må jeg si at jeg streamer på en veldig enkelt måte med en Mac Mini og Schiit Eitr, og har ikke investert i noe bedre på dette området. I dag gikk denne diskusjonen om streaming også rund på Facebook og Peter Q, flere i Audio Note UK kommenterte her sine synspunkter.
     
    Sist redigert:

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Audio Note godtfolk.

    Jeg byttet i dag tilbake til streaming etter lang tid med bare CD via CDT-Two/II drivverket. Og det var en stor skuffelse. Opplever skikkelig drømmelyd med CD, mens det faller litt sammen når jeg streamer. Den sorte bakgrunnen og roen i musikken forsvinner litt. Det blir uengasjerende.
    For å nyansere litt: det låter jo selvfølgelig fint med streaming også. Men ikke sammenliknet med CD! Vet jo at PQ ikke anser streaming som et verdig alternativ, og jeg lurer på om jeg begynner å forstå hvorfor.

    Men hva er deres erfaringer? Er forskjellen mellom et godt CD-drivverk og streamer inn i samme dac lik hos dere? Eller, hva opplever dere fungerer av streamingsløsninger på deres Audio Note systemer?
    Min erfaring er at det finnes streamer løsninger som er gode og som låter veldig bra (men dyre). Bra nok til at jeg kan slå meg til ro med det uten å miste nattesøvn over det. 😊

    Vil si på høyde med en god transport fra Audio Note eller tilsvarende. Men samtidig vet jeg at topp transportene til PQ og Andy er noen klasser opp over det igjen. Har hørt dem, men ikke i eget anlegg så skal ikke vare så bastant. Men har hørt nok til å vite at de dem sier holder vann. Kunne tenkt med en streamer med Fifth element digital interface any time!!
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Når jeg hadde Audio Note dac, så hadde jeg en Teddy Pardo USB strømforsyning og Musical Fidelity sin usb til spdif converter, sammenlignet med coax utgangen jeg hadde på pcen den gang, så låt sistnevnte mer engasjerende, men samtidig hadde verst lyd og, mye ripple.

    Mens dacen jeg nå, har slikt ingen verdens ting å si, akkurat samme lyd uansett.
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Det jeg kan si er at streaming på min AN DAC4.1x ikke kommer i nærheten av CD avspilling via min CEC CDT. Nå må jeg si at jeg streamer på en veldig enkelt måte med en Mac Mini og Schiit Eitr, og har ikke investert i noe bedre på dette området. I dag gikk denne diskusjonen om streaming også rund på Facebook og Peter Q, flere i Audio Note UK kommenterte her sine synspunkter.
    Interessant den FB-diskusjonen. Regner med at du tenkte på den under posten om ny CD-transport? (Litt vanskelig med linker i Facebook). Har sett den før, men ikke fått med meg hele streamer-diskusjonen. Takk.

    Basert på den, kan det virke som at det jeg spør om er uoppnåelig.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Tja jeg har ikke AN drivverk eller DAC men drister meg til et par forklaringer likevel:

    Siden DAC 3 ikke har USB-inngang er den prisgitt klokken i kilden, og i ditt tilfelle, med
    NUC m/Roon —> SOtM sMS-200 Ultra + tX-USBUltra + sPS-500 —> Teddy Pardo U2S -> DAC
    så er det Teddy Pardo som er master. Så da spørs det hvor god den er sammenliknet med CDT-Two ift jitter?

    Effekten av det er i sin tur avhengig av hva din DAC gjør med SPDIF input. Så vidt jeg har forstått er AN DAC 3 primært en 44.1/16bit DAC siden selve brikken er R2R 18bit, og NOS framfor steile filtre. Da har den neppe noen bufring og reklokking eller asynkron sample rate converter (ASRC) heller selv om det er mulig. Så da er den veldig prisgitt et godt (og riktig) inputsignal. Dette i motsetning til andre DAC'er hvor klokken i kilden nærmest har null betydning annet enn ved ekstrem lavfrekvent jitter pga all ekstra prosessering og bufring som skjer i selve DACen. Litt spekulasjon fra min side uten å ha satt meg inn i absolutt ALLE detaljene i DAC 3, men dog...

    En annen ting som jeg nevnte tidligere er at AN DAC helst bør få servert 16 bit og ikke 24 bit. Så en evt. nedsampling til 16/44.1k eller 16/48k bør skje i Roon. Hvis du ikke gjør det tror jeg ikke DAC 3 vil trives veldig godt selv om den er "kompatibel" med 24 bit, men vil da bit-trunkere 6 bits uten noen dithering og oversampling og alt det der man ellers gjør. I hvert fall gjør ikke selve DAC-chipen det siden det kun aksepterer 18 bits i grensesnittet sitt, så evt. DSP magi må skje før, i DAC 3. Men siden den vel primært er tenkt som en 44.1k/48k/16bit vil det overraske meg om den gjør noe særlig mer enn å kaste de 6 minst signifikante bitene, akkurat slik for eksempel Schiit Yggdrasil gjør med sin R2R DAC.

    Alt det der betyr selvsagt ikke at DAC 3 ikke er en strålene DAC, bare at man må sørge for at den fores med rett mat, etter min mening.
    Takk for innspill! Nå er det ikke Dac 3 det er snakk om her, så er redd det ikke er så aktuelt. Den dacen jeg bruker nå har en helt annen kvalitet på den digitale inngangen.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    erk har nok summert det godt. Har lest andre steder at AN DAC'ene drives best med AN sine drivverk.

    En ting som muligens kunne vært forsøkt, AN bruker en hjemmelaget pulstrafo til spdif sending og mottak.

    Hvordan lage denne er beskrevet i ANK tråden. Det kunne vært en intressant øvelse å teste om en slik på spdif utgangen på streameren din gjør DAC'n din mer konfortabel med de digitale sendingene.

    Evt. låne kortet fra CD drivverket for å teste om det er verd bryet.
    Vis vedlegget 693110
    Interessant innspill, og noe som hadde vært spennende å teste! Men som jeg dessverre ikke har kompetanse til. Er dette noe du har vært innom, @Olof Lilja?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Er fremdeles ute etter konkrete forslag til streamerløsninger som leverer bra i et Audio Note oppsett. Finnes det noen?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Dette er vel det nærmeste man kommer en anbefaling fra Audio Note.


    Den Limetree bridgen har jeg kikket litt på før, og den virker interessant.
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Er fremdeles ute etter konkrete forslag til streamerløsninger som leverer bra i et Audio Note oppsett. Finnes det noen?
    Sånn helt ærlig trur jeg det er et par utfordringer i dette. Dels er streaming et forholdsvis nytt fenomen i forhold til CD eller vinyl mediet. Det er enda flere (andre) faktorer som påvirker signalet med streaming en med CD mediet. Neste ting er at ofte blir dyre vel utprøvde CD transporter sammenlignet med streamer løsninger som er veldig enkle og rimelige. Skal man sammenligne og få tilsvarende kvalitet som med en god transport må man opp i samme prisklasse eller høyere for å nærme seg samme kvalitet er min erfaring. Nå har ikke jeg testet så mye forskjellig. Men vart innom diverse mindre gode løsninger opp imellom årene. Men topp streamerne til Aurender, Lumin og dcs er jeg sikker på leverer greit nok til at man kan leve lykkelig med den løsningen. Så er det alle de andre tingene i forhold til lagring av musikk, streaming, bruk av for eksempel Roon å så videre som påvirker resultatet. 😊

    Men å finne en billig streamer løsning som er utrulig mye bedre en alle CD transporter skal man nok lete lenge etter.
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Interessant innspill, og noe som hadde vært spennende å teste! Men som jeg dessverre ikke har kompetanse til. Er dette noe du har vært innom, @Olof Lilja?
    Joda har sett litt på det. Man kan nok få litt høyere ytelse på den måten. Men ingen "gamechanger" vil jeg si.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Sånn helt ærlig trur jeg det er et par utfordringer i dette. Dels er streaming et forholdsvis nytt fenomen i forhold til CD eller vinyl mediet. Det er enda flere (andre) faktorer som påvirker signalet med streaming en med CD mediet. Neste ting er at ofte blir dyre vel utprøvde CD transporter sammenlignet med streamer løsninger som er veldig enkle og rimelige. Skal man sammenligne og få tilsvarende kvalitet som med en god transport må man opp i samme prisklasse eller høyere for å nærme seg samme kvalitet er min erfaring. Nå har ikke jeg testet så mye forskjellig. Men vart innom diverse mindre gode løsninger opp imellom årene. Men topp streamerne til Aurender, Lumin og dcs er jeg sikker på leverer greit nok til at man kan leve lykkelig med den løsningen. Så er det alle de andre tingene i forhold til lagring av musikk, streaming, bruk av for eksempel Roon å så videre som påvirker resultatet. 😊

    Men å finne en billig streamer løsning som er utrulig mye bedre en alle CD transporter skal man nok lete lenge etter.
    Gode innspill, og det er akkurat dette jeg er ute etter. Jeg er nysgjerrig på hvilke streamere som oppleves som gode kilder i et Audio Note system, sammenliknet med CD eller vinyl, begrensningene tatt i betraktning. Og jeg er selvsagt helt enig i at man ikke kan sammenlikne enkle løsninger med dyre transporter.
    For min del er det utelukkende streaming via Tidal som gjelder. Jeg har en NUC med ROCK på og trenger i utgangspunktet ikke annet enn en bridge. Men er åpen for en ren streamer-boks.
     

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    139
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Enig med Olof. Mitt ankelpunt mot store investeringer i streaming er at jeg ikke har avsluttet å investere i CD/Digitalt og LP/Analog. Det blir etter min mening litt for mange kilder å forholde seg til. Ellers ser jeg også at det skjer mye på dette området, så jeg er selv nok avventene, men følger med på utviklingen. Det jeg kan tenke meg når det gjelder streaming at det er muligens andre DAC løsninger som er et bedre valg enn AN sine NOS DAC-er?

    The Aurender N10 Music Server & Audio Note DAC 4.1x Balanced Signature
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.483
    Når det kommer til streaming er det fint lite å gjøre med pris om vi snakker om å få det til å virke mot en 16-bit NOS DAC. Eneste faktoren som kan være prisdrivene er en god klokke. Men...

    Om vi ser på AN sitt CD drivverk ser vi det ikke har noen spesielle implementeringer til å bekjempe jitter annet enn oppgradering av kondesatorer. Og PQ skal vistnok også ha uttalt at jitter ikke er spesielt viktig for deres signaturlyd.

    Så hva er det da igjen som får denne kombinasjonen til å fungere så bra sammen? Kan årsak være at en streamer faktisk er bit-perfekt, mens CD drivverket ikke er det? Og dermed intruduserer feil som på en merkelig måte oppleves behagelig for øret sammen med en NOS DAC? Slikt er jo kjent fra andre digitale avspillingsmedier og vi snakker jo her om analog filtrering etter Nyquist prinsipper. Et ekstra slør av støy kan godt være hva øret behøver for å glede seg. Det kan godt hende dette manifisterer seg mer rom og luft i øvre regioner.

    Med utgangspunkt at man ikke forfølger deffekter landet jeg at den fysiske sammenkoblingen hvor god impendansetilpassning sikrer gode transienter som den gamle Crystal dekoder IC'n bedre evner å trigge riktig på som mest plausible årsak. Men etter å ha lest PQ sine uttalelser på FB begynner jeg ane konturene av at magien ligger i lese/overføringsfeil fra CD drevet som man ikke helt har forståelse av hvordan man skal emulere. Eller har lyst til å emulere siden de har basis i feil.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Problemet er ikke bare forvrengning som du snakker om, men også p.r.a.t. og nerver i musikken som blir redusert.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.483
    Så et studie av hvordan SAA7824HL erstatter manglende bits som ikke kan korrigeres med Reed–Solomon algoritmen står for tur da? :)

    Jeg har antatt at den bare gjør dette ved å velge en random bit verdi. Men mulig den er mer inteligent og ser tilbake og fram i minnebufferen for å se om det er mer en en enkel transient som dekodes? Men trolig ikke siden man mener å høre forskjell.

    Trolig kan man eksperimentere med dette ved å introdusere bit-feil på lagrede filer for å teste hvordan DAC spiller av deffekte musikkfiler for å simulere CD drivverk med lesefeil.

    Men om en skal leke med destruktiv signal manipulasjon er jeg mer fristet å teste parallel effektprosessering av lyden ut av DAC/Preamp til effektrinn.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.483
    Atlerovik En tanke som slo meg. Har du fortsatt en ADC med S/PDIF inngang liggende etter studiotiden?

    En øvelse som da kunne vært artig å teste. Spille inn digitalt fra ditt AN CD-drivverk for deretter streame resultatet.
    Gir deg mulighet til direkte sammenligning med CD rip, Tidal og nå din egen digitale kopi via AN drivverket.

    Jeg har benyttet denne metoden til å fange kopibeskyttede CD plater, men for en slik test anbefaler jeg at man tester med en plate uten kopisperre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Hvilke innstillinger har du i roon? Hvis du bruker tidal til streaming, prøv unngå å bruke MQA. Og om du bruker replaygain eller noen annen dsp i roon, skru det av.
    Prøv å koble rett fra NUC til Teddy Pardo U2S og se hvordan det blir.
     

    llars

    Medlem
    Ble medlem
    23.05.2014
    Innlegg
    38
    Antall liker
    128
    Skal man sammenligne og få tilsvarende kvalitet som med en god transport må man opp i samme prisklasse eller høyere for å nærme seg samme kvalitet er min
    Bravo! For meg er det litt rart at pris trekkes inn hver gang det er snakk om streaming. Mer relevant å sammenlikne med løsninger som koster det samme som CD-transportene. Utfordringen er å finne folk som har praktisk erfaring med disse på AN. Olof indikerer at han har tanker om det, hører gjerne mer :)

    Mitt bidrag: Jeg har bestilt meg en Denafrips Hermes DD-converter og tenker å teste ut ulike PC-baserte streamere med den. DD-converteren skal ha en bra klokke og gir en overgang fra USB på PC. Det skjer mye spennende eksperimentering med streamere på programvaresiden. Jeg tenker bl.a å teste ut Euphony https://euphony-audio.com De har hatt en filosofi som ikker viker helt ulik AN sin, med fokus på korrekt "hurtighet"/ minske forsinkelser i tidsdomenet ved overføring til DAC.

    Selv om vi har hatt streaming ganske lenge så virker det fortsatt som et litt uutviklet område, og jeg kan ikke se at det skulle være noen rasjonelle grunner til at en CD skulle være bedre enn en datastrøm levert fra minne.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.483
    Enig gitt at data som går til DAC fra CD faktisk også klokkes ut fra et minne er forutsetninger faktisk helt identisk. Forskjellen er at avlesning fra CD platen har langt større og variabel feilrate enn avspilling fra minne. Tenkt hvor ofte datamskinene våre krasjer fordi programmer leses inn feil. Eller hvor ofte man ser stavefeil i dokumenter lastet fra disk.

    Vedrørende hurtighet og tidsdomene er jeg usikker på hva som menes? Datastrømmen over S/PDIF har en klokke som pulser to ganger for hver databit. Hastigheten på klokken er gitt av samplerate. Eneste man kan sikre i denne overførselen er pene rette transienter på datasignalene, — som regel løst ved riktig eller samspillende impedans på sender/mottager og kabling.

    Men om det siste var årsakssammenheng til at kombinasjonen AN drivverk / AN DAC lager godlyd ville AN enkelt løst dette allerede gitt at de har disse samspillende komponentene i delekassen sin og har jobbet med prototype streamingprodukter over lenger tid.

    Jeg heller derfor til en hypotese at vi skal jakte degresjon av data heller enn optimalisering av data når det gjelder ulikheter ved avspilling (streaming) av CD plater.

    En fellesnevner i såkalte hi-end CD drivverk inkl AN sine toppmodeller er Phillips sin SAA7824. Om det er slik at denne er spesielt god til hente ut bit-korkte data fra CD mediet burde lyden ut av denne være identisk til en identisk bit-rikitg stream fra et annet dataminne. Men det er gitt at denne chippen faktisk gir bit-korrekt avspilling. Kan det være at den faktisk har en bug som gir datadegrasjon med ditto egenlyd slik vi lærer at MQA påfører musikkdataene?

    Når det gjelder påstander at streaming er umodent. Det er lagt ned millioner flere forskningstimer i streamingteknologi enn hva som i sin tid la grunnlaget for Red Book og CD avspillere. Med noen få unntak er alt som spilles inn og produseres av musikk, selv analog vinyl siste 20-30 år benyttet slik teknologi.

    Selv hovedkomponentene som AN bygger sine digitale produkter på har kortere utviklingstid enn dette gitt at de er fra milleniumskiftet. Og NOS teknologien som vitterlig er en hovedkomponent for AN signatyurlyden er fra samme år CD spilleren ble lansert. ;)

    Bildet under er blokkdiagram av datamaskinen (SOC system on-a chip) som styrer laser, leser ut, dekoder og streamer data fra CD plater i populære CD drivverk i prisklassen fra 30.000 til 250.000,-. Dette er hjernen og lydgeneratoren om man vil definere fangst av digitale data for lyd.
    1611932080966.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn