Audio technica 0c9

bjornendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Jeg har en Audio technica 0c9 for hånd hos en kompis / Ramsen , jeg lurer på om det er noen som vet om den kan brukest på en rega P2 det sitter en RB250 tonearm på spilleren, Det skal vist være en bra pickup.

Bjørn ;)..

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
bjornendrestad skrev:
Jeg har en Audio technica 0c9 for hånd hos en kompis / Ramsen , jeg lurer på om det er noen som vet om den kan brukest på en rega P2 det sitter en RB250 tonearm på spilleren, Det skal vist være en bra pickup.

Bjørn ;)..
Hadde i sin tid en slik på en P3 og det var etter min mening en veldig fin kombo!

Mvh
Kjetil

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.964
Torget vurderinger
4
Bruker den nå, i rb250 arm. Vedlig bra kombinasjon!

bjornendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
så det er bare og montere den på er det så enkelt, og selfølgeligt justering og sånt da,

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
bjornendrestad skrev:
så det er bare og montere den på er det så enkelt, og selfølgeligt justering og sånt da,
Det er rett, men det er veldig viktig å gjøre det riktig.
Se under vinylresurser på forumet for tips på hvordan du skal gjøre det om det er første gang.

Mvh
Kjetil

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.964
Torget vurderinger
4
bjornendrestad skrev:
Vil anbefale deg å kjøpe HiFi-News sin test-lp. Der får du protraktor og instruksjoner, samt at du kan teste ut innstillingene på testplata til alt sitter!
Hvis du vil løfte ytelsen til armen din, ganske betraktelig IMO, kan du kjøpe et nytt motvektslodd til armen, fra f.eks Origin Live, til en tusenlapp.

bjornendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Ja nå var den montert på spilleren , blei et ganske så kraftigt løft i lyden, ikke trod det blei såpas på en rega p2 :)
Men skulle ha justert tonearmen litt opp, noen som har tips om hvordan det gjørest på Rega p2.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.900
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Du må bruke mellomringer under armen for og justere VTA på Rega spillere, fåes kjøpt hos MONO.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
bjornendrestad skrev:
takker for tippset
Det er riktig som Rudi sier. Men jeg er ikke sikker på at du bør justere opp VTA så altfor mye; OC9 liker å ligge bittelitt bakpå for en mest mulig smooth frekvensrespons.

Mvh Vidar P

bjornendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
tone armen blei ca 4 mm høyere opp med 0c9 pickupen, når jeg løfter opp armen når platen er slutt så løfter den ikke helt klar av platen. Så at hos mono hadde 10 mm og 4 mm og 2 mm høydejusteringskive , holder kanskje med 2mm da

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kjøper du 2mm og 4mm så har du jo dekt 2,4 og 6 mm og burde ha rom for en del pu'er også i fremtida :)

PS; OC9 på Rega 2 plukker opp endel LF støy fra det rimelige drivverket, og dersom man bruker de i et system som går dypt og rent, så kan man ha nytte av f.eks en Ringmat, Achromat eller liknende for å få en renere bassgjengivelse. Da kan det være en ide å ha litt VTA-muligheter.

Mvh

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Jeg brukte selv 2 mm skive på min gamle Planar 3/RB 300 og OC-9, mener å huske at det var veldig tett opptil nøytralt VTA. Kjempegod pu forresten..! :)

K

kbwh

Gjest
Brukte også 2 mm skive på Planar 3/OC9. Midt i blinken med standardmatten. Gode råd fra Vidar P ang. avkopling med andre matter. De fleste matter bygger mer enn filten til Rega.

(Nå har jeg OC10 på Well Tempered, og VTA tenderer til å variere litt med lytterens dagsform!)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Suverent å ha alle spacerne, da kan du som Vidar sier tilpasse til ulike pu'er. Jeg har vel en veldig svak tilt bakover på min arm/oc9, funker fint som bare det. Pu'en er såpass "ubeskjeden" fra mid og oppover at den uansett ikke trenger noe mer enn nøytral vta. Går utifra at den er helt innspilt, hvis ikke ville jeg ventet noen timer og spart meg mye vta-justering ettersom det du trodde var riktig igår, er gørr kjedelig neste uke ;)

bjornendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
skal justere løfteren litt opp så den løfter klar av plata. Har ikke trodd at spilleren skulle spile såpass bra som den gjør nå med den pickupen.

Topp Bunn