Audio-Technica AT- 150Sa?

S

SAH

Gjest
Har en Pro-Ject 2Xperience SB DC platespiller som jeg vurderer å oppgradere pickupen på. Armen er en 9" Evolution (karbon), med den fabrikkmonterte Ortofon Silver pickupen. Tror at både spiller og arm har et større potensiale enn det jeg får ut med denne pickupen. Ser at PK har kampanje på AT pickuper og lurer på om AT-150 Sa kan være en brukbar match-i denne prisklassen, og vil den i tilfelle være en oppgradering sammenlignet med Ortofon Silver? Har også vært inne på tanken på en Dynavector 10X5, som jeg har hatt tidligere på en Thorens spiller, men som er noe dyrere. Noen som har synspunkter på dette?

Kan opplyse at vinyl ikke er primærkilden, så "smertegrensen" for en ny pickup vil ligge på ca 5k. Hører for det meste på "lettere" rock, jazz og akustisk musikk.
 
Sist redigert av en moderator:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Finn en brukt Ortofon VMS 20e eller en Shure M 95 på eBay. Begge disse trives i lette armer, og det blir ikke bedre i den armen. Kjøp ny stift fra Jico og aldri se deg tilbake.
 
  • Liker
Reaksjoner: SAH
S

SAH

Gjest
Takk for tipset, får prøve å sette meg litt inn i det som fins på markedet- i denne prisklassen :) Men brukt- er det veien å gå, vet vel ikke alltid hva man får da?
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Tror heller jeg hadde gått for en ny Audio Technica som er en meget bra pick up og mye bedre enn den du har, enn å satse på noe brukt på ebay med uviss tilstand som tvilsomt spiller like bra.
 

bluespal

Medlem
Ble medlem
21.10.2004
Innlegg
15
Antall liker
4
At 15o SA er etter min oppfatning en god pickup. Kjøpte den for 2 måneder siden som erstatning for Ortofon 2M Bronze.
Min erfaring så langt er, dypere og mer nyansert bass, bredere og høyere lydbilde, også noe dypere lydbilde.
Kan ikke si at den er dårligere i mellomtone og diskant heller. Opplever den som veldig nyansert og behagelig i mellomtone og diskant, men det synes jeg 2M S Bronze også var.
Sporer godt på anbefalt stifttrykk. 1812 Overture fra Telarc spilles uten noen problemer.
Rock og blues er gøy og jazz og viser koser jeg meg med.
Krever at man er nøye på montering pga av den skarpe nålen og reagerer på feil VTA.
Anbefalt stifttrykk er 1,4gr noe som indikerer at den skal kunne spille fint i armen din.
Det tar litt tid å spille den inn og du vil oppleve at lydkarakteristikken forandres underveis.
Det er en pickup som jeg vil anbefale.

Pål
 
  • Liker
Reaksjoner: SAH

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
AT150 og DV-10x5 er de to pickupene jeg umiddelbart ville tenkt på også. "Vintage" MM-pickup med tredjeparts stift? Tja.... Ikke det jeg ville valgt, i alle fall, men funker sikkert.
 
S

SAH

Gjest
At 15o SA er etter min oppfatning en god pickup. Kjøpte den for 2 måneder siden som erstatning for Ortofon 2M Bronze.
Min erfaring så langt er, dypere og mer nyansert bass, bredere og høyere lydbilde, også noe dypere lydbilde.
Kan ikke si at den er dårligere i mellomtone og diskant heller. Opplever den som veldig nyansert og behagelig i mellomtone og diskant, men det synes jeg 2M S Bronze også var.
Sporer godt på anbefalt stifttrykk. 1812 Overture fra Telarc spilles uten noen problemer.
Rock og blues er gøy og jazz og viser koser jeg meg med.
Krever at man er nøye på montering pga av den skarpe nålen og reagerer på feil VTA.
Anbefalt stifttrykk er 1,4gr noe som indikerer at den skal kunne spille fint i armen din.
Det tar litt tid å spille den inn og du vil oppleve at lydkarakteristikken forandres underveis.
Det er en pickup som jeg vil anbefale.

Pål
Takk for utfyllende svar. Har satt AT 150 Sa i bestilling og tror/håper at denne vil gi et lite "løft" - utfra erfaringene dine og det jeg har funnet på Internett :)
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Noen av de beste pickupene gikk ut av produksjon for mange år siden og kan bare skaffes brukt. Det gjelder de to jeg nevnte. Det er ikke mye som kan gå galt med en gammel mm-pu, det er først og fremst stiften og opphenget som er sårbart for skade og aldring. Men de kjøper du likevel som ny.

Uamsett - lykke til med AT 150. Sikkert god den.
 
  • Liker
Reaksjoner: SAH

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.839
Antall liker
38.565
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Du trår ikke mye feil med AT-150 selv om jeg personlig ville valgt Dv 10x5
Lykke til :)

mvh
 
  • Liker
Reaksjoner: SAH

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.071
Antall liker
33.771
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Skal man ha mm pickup - så hører vel AT-150 sa til blant de beste. Du burde få en bra oppgradering der , lykke til !
 
  • Liker
Reaksjoner: SAH
S

SAH

Gjest
Tusen takk alle sammen for tips, innspill og tilbakemeldinger. Valget er tatt og troen er sterk på at denne blir bra :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Ser ut som trådstarter har fått svar på det han lurte på, så da er det kanskje greit at jeg skyter inn et par spørsmål om AT også?

Det blir nevnt at 150sa er følsom på VTA, men jeg vurderer ny PU på en spiller hvor VTA ikke kan justeres, og hvor det sitter en AT 95 variant i dag. Ser at 150sa og 440Mlb er 0,3 mm høyere enn AT 95.... hvor kritisk er dette med tanke på VTA?

440Mlb koster omtrent halvparten og har MicroLine sliping istedenfor Shibata som 150sa har. Hva har det å si for lyden?

Overgangen til aluminiums cantilever på 150sa blir av noen ute på nettet antydet er rent kostnadskutt fra AT sin side. Er alu merkbart dårligere enn boron eller hva det er man har pleid å bruke?
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Det kan virke som om 150sa er mer i slekt med 440MLB enn med 150mlx. Induktans har økt til 490mH, likt som 440mlb, så det kan virke som de bruker motoren fra 440. Isåfall vil det kun være slipingen som skiller 440mlb og 150sa. Da fremstår 440mlb som ett mye bedre kjøp til halve prisen.
Regner med at 440mlb også vil bli tatt ut av produksjon og evt erstattet av en ny og dyrere utgave etter hvert, så det gjelder å kjenne sin besøkstid. ;)
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det kan virke som om 150sa er mer i slekt med 440MLB enn med 150mlx. Induktans har økt til 490mH, likt som 440mlb, så det kan virke som de bruker motoren fra 440. Isåfall vil det kun være slipingen som skiller 440mlb og 150sa. Da fremstår 440mlb som ett mye bedre kjøp til halve prisen.
Regner med at 440mlb også vil bli tatt ut av produksjon og evt erstattet av en ny og dyrere utgave etter hvert, så det gjelder å kjenne sin besøkstid. ;)
Det var litt dette jeg tenkte også, utfra det jeg leser meg til på nettet. Tviler ikke på at 150sa er god heller, men sammenlignet med 440 MlB til omtrent halve prisen virker sistnevnte som et veldig godt kjøp nå som platekompaniet har den på kampanje. Forskjellen som kanskje har mest å si blir da at den ene har Shibata sliping?
 

bluespal

Medlem
Ble medlem
21.10.2004
Innlegg
15
Antall liker
4
Jeg har aldri hatt andre AT pickuper enn 150 SA, så jeg kan ikke utale meg om hvordan den er i forhold til andre At.
Det er to markante forskjeller fysisk. Metallhus og shibatasliping. Det er nok her prisforskjellen ligger.
Vis man sammenligner Ortofon 2M Bronze og 2M Black er den eneste forskjellen slipingen på nålen, alt tyder på at det er samme motoren og hus i de begge, allikevel rapporteres det om lydmessige forskjeller.
Så ikke se deg blind på tekniske data, er nok ikke uten grunn at flere produsenter legger vekt på hvordan huset er konstruert og materialvalg.
Når det gjelder høydeforskjellen som tidligere er nevnt (0,3mm) så ligger det innenfor tykkelsesforskjeller på vinylplater.
Uansett valg, lykke til.

Pål
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Sendte likegodt inn en bestilling på 150sa, under den vanlige tankegangen om at "dyrest er best". :) Mulig jeg hadde likt 440MlB like godt eller bedre, men valgte 150sa, så får vi se hvordan den kler Denon spilleren min. Bestilte en billig protractor fra Ortofon i samme slengen og har aldri justert pickup før, så håper det går greit.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
... men jeg vurderer ny PU på en spiller hvor VTA ikke kan justeres
Du kan vel tilpasse det ved valg av annen platematte?
Jo, det kan hende går an. Den originale som ligger på spilleren er av gummi og ca. 6mm tykk. Men bluespal over her sier at 0,3 mm forskjell er innafor, så da gidder jeg ikke styre noe med det før det viser seg å utgjøre et problem. :)
Kanskje lite gjennomtenkt å kjøpe pickup med Shibata sliping til en spiller som ikke kan justere VTA, men man må jo bare begynne et sted. Blir litt spennende å se om jeg får dette til å spille bra, og hvor stor forskjell jeg kommer til å merke på lyden med en pu som er ca. 8 ganger dyrere enn den som sitter der nå, og som koster mer enn spilleren med innebygd riaa gjør.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Var og hentet AT150Sa på posten istad, etter at den har vært restet en stund fra Platekompaniet. Når jeg pakker den opp for å se på den, så stusser jeg over at nålefanen ser skeiv ut. Skal vel ikke våre sånn som det her?

IMG_1508.jpg

IMG_1509.jpg
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Det var ikke lett å ta bilde når pu er på armen og spilleren ligger så lavt. Bildet ble ikke så bra. Men det ser ut som cantileveret er litt skjev på din.
IMG_20161110_232938.jpg
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Ja det gjør det, ikke sant? Typisk min flaks, stress å måtte sende tilbake og reklamere når man handler på nett.
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Du hadde uflaks der. Først tok det så lang tid før pickupen kom, så får man en defekt enhet. Men nå har du masse tid til å konsentrere deg om lytterommet :p
 

Platekompaniet

Bransjeaktør
Ble medlem
30.05.2016
Innlegg
113
Antall liker
31
Torget vurderinger
1
Hei Berserkr

Det ser dessverre ut til at du har fått et eksemplar med en feil. Den skal nok ikke se slik ut. Ta kontakt med kundeservice (hvis du ikke allerede har gjort det), så sender vi deg en ny. Nå har vi varer på lager og skal fikse dette så fort som mulig.

Mvh
Platekompaniet
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hei, Platekompaniet.

Har allerede gjort det, og fått svar fra dere om at dere sender meg ny PU. Eksemplarisk kundeservice, og jeg er fornøyd. :)
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Jøss, det var god service fra PK. At150mlx kom ofte med skjev cantilever, min første stift hadde det. Den rettet seg opp når man senket stiften ned i rillene.
Kunne ikke merke noe negativt mtp lyden. Kanskje dette er vanlig på sa utgaven også?
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
At150sa er jo den beste/dyreste mm pickup'en til Audio Technica, og da er det uakseptabelt at cantiliver'et skal være skjev.

yngvejos: Sendte du din at150mlx i retur?
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
At150sa er jo den beste/dyreste mm pickup'en til Audio Technica, og da er det uakseptabelt at cantiliver'et skal være skjev.

yngvejos: Sendte du din at150mlx i retur?
Nei, jeg importerte min fra japan, så orket ikke å styre med retur. Fant ut ifra søk på nettet at det var ett normalt fenomen. Ødela senere stylusen og bestilte ny, den nye var rett. Merket ingen forskjell i lyd mellom rett og skjev cantilever.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jøss, det var god service fra PK. At150mlx kom ofte med skjev cantilever, min første stift hadde det. Den rettet seg opp når man senket stiften ned i rillene.
Kunne ikke merke noe negativt mtp lyden. Kanskje dette er vanlig på sa utgaven også?
Blir vel vanskelig å få justert den inn riktig hvis den er skjeiv i utgangspunktet, og i tillegg endrer vinkel når den sporer i rillene? Ser for meg at det hadde vært ødeleggende for meg å leve på den måten. Vi er vel ikke dyr, heller? :p
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Jøss, det var god service fra PK. At150mlx kom ofte med skjev cantilever, min første stift hadde det. Den rettet seg opp når man senket stiften ned i rillene.
Kunne ikke merke noe negativt mtp lyden. Kanskje dette er vanlig på sa utgaven også?
Blir vel vanskelig å få justert den inn riktig hvis den er skjeiv i utgangspunktet, og i tillegg endrer vinkel når den sporer i rillene? Ser for meg at det hadde vært ødeleggende for meg å leve på den måten. Vi er vel ikke dyr, heller? :p
Justerte den etter pu hus som om den skulle vært rett. Så lenge nåla var i rillen, sto den rett, så justering var uproblematisk. ;)
Hadde jeg kjøpt den hos norsk forhandler, ville jeg nok reklamert på den.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Ok, kan sikkert funke å gjøre det sånn også hvis man er stødig på øyemålet. Får stadig høre av noen som liksom skal være glad i meg at jeg trenger briller, så er ikke sikker på at den metoden hadde vært noe for meg. :cool:
 
Topp Bunn