Audiofil ethernet Cables

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Dette er Hifi. Da et alt potensielt like sannsynlig og har man et åpent nok sinn og godt nok anlegg er det mulig å høre forskjell på hva det skal være. Banaliteter som tekniske forklaringer og beskrivelse av protokoller er i beste fall irrelevant, men høyst sannsynlig direkte skadelig for utøvelse av hobbyen.

Ventet i spenning på lyttetester av cpu, av ram-brikker, av harddisker av sata-kabler, av chipsets, av kabinetter, av routere osv osv. Jeg blir faktisk ikke særlig overrasket om noen snart hevder at kobberinternett låter bedre enn fiber eller omvendt eller om det kommer en lyttetest av bredbåndstilbydere.

Idiotien og evnen til å dikte opp problemer som ikke eksisterer i denne hobbyen et til tider uendelig.

Hva med å legge nettverkskabler på bukker slik at de ikke er i kontakt med gulvet?
Here you go :)
Føles godt å få kontroll på dielektrisitetskonstanten på cat. 5 ;)
 

Vedlegg

X

X186841

Gjest
Mener da bestemt jeg har lest att SSD disker gir MYE bedre lyd i ett eller annet hifi forum.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Det er faktisk mye mer trolig at en SSD-disk kan utgjøre en forskjell kontra en ordinær harddisk gitt at den sitter i den samme fysiske maskinen som fungerer som avspiller direkte tilknyttet lydkort, enn at nettverkskabelen utgjør noen forskjell. En ordinær harddisk er jo trossalt en elektromotor/magnet som gir variabel last på den samme strømforsyningen som forsyner de øvrige kretsene i maskinen. Dette er jo selvsagt ingen reell trussel du som forbruker trenger å ta høyde for i en moderne PC, men det er i det minste mulig å forutsi et worst case scenario som har et snev av plausibilitet.

De som virkelig har røyka noe de ikke burde mener riktignok at det utgjør lydmessig forskjell å bytte til SSD i en NAS når man spiller over nettverk, og da er det kanskje greit å ta en pause fra denne hobbyen en stund.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.143
Antall liker
10.641
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jeg laster kun ned musikk når jeg sitter på fiberlinje ... Blir mye bedre ;)

"Audiofile" ethernet kabler er kun laget for det finnes et lite marked der ute som er villig å betale litt ekstra for slikt. Om det bedrer natteroen for noen så kan det være helt greit brukte penger.
At det er "snake oil" markedsføringsmessig er det ingen tvil om.

Får litt assosasjoner til coconut audio.
Og de mekker visst audiofile sata kabler også ;)

http://www.coconut-audio.com/cables/computer.htm
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
De tilbyr jo FREE worldwide shipping så jeg ser ingen grunn til å ikke unne seg de beste kablene.
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
889
Antall liker
433
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Jeg lurer på om de argeste "jeg hører forskjell på alt" - folkene på noe tidspunkt har reflektert over at de, som marsboer er inne på, i praksis nuller sine påstander om det meste. For et tenkende menneske blir det umulig å ta det seriøst og å komme med "prøv selv" vitner om at man ikke er i stand til å gjennomføre selv det enkleste resonnement eller den minste sanity check av egne påstander. Det er da rimelig å anta at andre vurderinger som vedkommende måtte komme med er temmelig dårlig fundert.

Det er ikke nødvendig å lytte til nettverkskabler.
Egentlig er det vel ikke nødvendig å lytte i det hele tatt - jeg tror jeg går over til å lese noter....
 

HiFi-Lubben

Fersking
Ble medlem
05.02.2013
Innlegg
3
Antall liker
1
Sted
Oslo
Eneste hørbare forskjell på ethernett-kabler vil jeg påstå gjelder hvis du bruker disse som høyttalerkabel:)
....Bør sikkert spille inn dette også......:)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
En faktor man ikke må glemme her er eiergleden.
For meg er feks. frimerkesamling en fullstendig ubegripelig hobby, men jeg respekterer følelsen dette må gi eieren.
Det å erhverve nye frimerker til samlingen og dulle med denne gir sikkert både mening og livsglede og ikke minst sosialt samhold med andre meningsfeller.

Er vår hifi hobby anderledes?
Kanskje ikke lydforbedring er det eneste saliggjørende......
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Stygt å si det men legg heller penger i litt aksutikk enn fjonge fargete kabler om det er LYDEN som betyr noe - også kan du sannelig måle (gud forby) forbedringene også...

Selv ikke når jeg var kabelentusiast var nettverks, USB eller Firewire kabler ett tema å bytte til såkalt Audiofil standard.


Jeg laster kun ned musikk når jeg sitter på fiberlinje ... Blir mye bedre ;)
Godt jeg snart skal over på fiber jeg også da..;)

Hva med å legge nettverkskabler på bukker slik at de ikke er i kontakt med gulvet?

Tipper lytteninntrykkene blir litt luftigere lydbilde med slike bukkene bruse bukker...? For du disse i karbon også montro..
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.492
Antall liker
35.372
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hei, må fortelle om min erfaring idag, var innom Kontrapunkt for å kjøpe ny filt til min Linn Sondek,
jeg fikk demonstrert Auidioquest ethernet kabel i blindtest mot vanlig Biltema standard, 200kr mot 50kr.
jeg fikk sjokk, betydelig forskjell - mye mer dynamikk og trøkk...dette er vanskelig å forklare!
Hva er dette?
Det er ikke bare vanskelig å forklare, men fysisk umulig at eventuelle små forskjeller mellom to ethernet-kabler kan ha den typen lydmessige konsekvenser. Det måtte jo sittet en demon i den ene kabelen som pakket ut alle ethernet-pakkene, dekodet lyddata, gjorde en ikkelineær matematisk operasjon på signalnivåene, og så pakket det hele inn igjen før det ble sendt videre for å påvirke "dynamikk og trøkk" på den måten du beskriver.

Mest nærliggende forklaring er at det ikke var en reell blindtest, men at det kom noen små hint om hva du skulle lytte etter. Eller at volumkontrollen "tilfeldigvis" ble justert litt, som andre også har vært inne på. Eller at lydsporet som ble brukt ble påbegynt og avsluttet på litt forskjellige steder i musikkstykket, slik at inntrykkene fra starten og slutten (som tillegges større vekt psykologisk) ble ulike mellom de to forsøkene.

Det er også velkjent at hvis man tester to ting, vil gjerne "ting to" låte bedre enn "ting én", selv om de er identisk like. På samme måten vil "B" oftere bli valgt i en ABX-test. Derfor er det viktig å gå frem og tilbake flere ganger. Helst bør man gjøre det i tilfeldig (blind) rekkefølge, notere lytteinntrykk underveis, og så sjekke til slutt om det er noen sammenheng mellom lytteinntrykkene og hva som var koblet til ved hvert forsøk.

Hvis vi går ut fra at Kontrapunkt ikke fusket med å skru opp volumkontrollen mellom forsøkene, er det egentlig bare forskjellige former for placebo og forventningsbias som står igjen som mulig forklaring.
 
Sist redigert:

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.774
Antall liker
717
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Hos meg blir lyden mer analog med adioquest vodka ethernett kabel. Det merker jeg spesielt på Rhapsody streaming. Pluss att hele anlegget låter bedre når jeg spiller lavt enn før.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Hos meg blir lyden mer analog med adioquest vodka ethernett kabel. Det merker jeg spesielt på Rhapsody streaming. Pluss att hele anlegget låter bedre når jeg spiller lavt enn før.
Er du åpen for at dette kan være placebo, eller er du sikker på at dette er en reell allmenngyldig effekt i ditt anlegg? Jeg tolker det som sistnevnte etter å ha lest innlegget ditt, men jeg spør for å være sikker.
 
V

vredensgnag

Gjest
Det er mye underholdning å hente i kabelprodusentenes beskrivelser. Her fra Audiquest's omtale av en av sine nettverkskabler:

All audio cables are directional. The correct direction is determined by listening to every batch of metal conductors used in every AudioQuest audio cable. Arrows are clearly marked on the connectors to ensure superior sound quality. For best results have the arrow pointing in the direction of the flow of music. For example, NAS to Router, Router to Network Player.
Så ikke bare er denne cat7-kabelen laget av sølv, den er tilogmed retningsbestemt!


Jeg tror at alle som har satt seg litt inn i hvordan Ethernet og TCP/IP fungerer, vil være enige om at dette er rent sprøyt når det gjelder selve dataoverføringen. På den annen side er det vel ikke utenkelig at skjerming- og jordingsforhold kan spille en rolle for støy og RFI i noen konfigurasjoner. Jeg merker meg at de fleste "audiofile" twisted-pair ("TP") nettverkskabler er med skjerm, mens det ellers er uskjermede TP-kabler som er det vanlige. En skjermet TP-kabel reduserer kanskje RFI, men forbinder jord i begge ender, med potensielle jordsløyfeproblemer som følge. Hvor signifikant noe av dette er i praksis, har jeg ingen formening om; jeg har ikke eksperimentert med det. Men jeg vil være forsiktig med bastant å utelukke muligheten for at det kan være hørbar forskjell mellom uskjermet og skjermet TP-kabling i noen oppsett.

Kjøpere med hodet plassert oppe på nakken, og ikke skrudd inn i ræva, kan jo muligens spørre hvorfor Audioquest kaller en nettverkskabel "audio cables." Og vurdere seriøsiteten derfra. Og om hodet også har en hjerne, kan man fundere på hva som ville skjedd om datakabler var enveis.
 
N

nb

Gjest
Kjøpere med hodet plassert oppe på nakken, og ikke skrudd inn i ræva, kan jo muligens spørre hvorfor Audioquest kaller en nettverkskabel "audio cables." Og vurdere seriøsiteten derfra. Og om hodet også har en hjerne, kan man fundere på hva som ville skjedd om datakabler var enveis.
Nå er du vel kravstor synest jeg. Ikke helt klart for meg om Audioquest er helt nedsnødde eller at de bare regner med kundene er det.
 

ugn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2005
Innlegg
244
Antall liker
119
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
adioquest vodka ethernett kabel
Ingen som reagerer på navnet? Kommer vel fra at produktet ble funnet opp på julebordet som en spøk, som ved en feiltagelse ble en protoype.. og slik ballet det seg på.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Kjøpere med hodet plassert oppe på nakken, og ikke skrudd inn i ræva, kan jo muligens spørre hvorfor Audioquest kaller en nettverkskabel "audio cables." Og vurdere seriøsiteten derfra. Og om hodet også har en hjerne, kan man fundere på hva som ville skjedd om datakabler var enveis.
Nå er du vel kravstor synest jeg. Ikke helt klart for meg om Audioquest er helt nedsnødde eller at de bare regner med kundene er det.
Nå må dere slutte - kabelen har jo ikke audiofilpris engang.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.492
Antall liker
35.372
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Thin end of the wedge, som britene sier. Hvis Audioquest slipper unna med dette, vil de neste gang lansere en "referansekabel" til 10x den prisen. Formålet med det vil være å skape en prisreferanse, sånn at de kan tredoble prisen på "vodka" og påstå at den er nesten like god som referansen til bare en tredjedel av prisen. Og hvis vi er dumme nok til å gå på den, så gjør de det en gang til. Og enda en gang, inntil de har etablert et prisnivå for "audiofile datakabler" på mange tusen kroner pr meter. Det er eksakt hva bransjen har gjort for andre "audiofile ledninger" hvor det nærmest har blitt en etablert sannhet at ledningene skal koste tusenvis av kroner, selv om de funksjonelt og produksjonsteknisk er mye enklere enn en stump Cat5 eller en gratis USB-kabel.

Jeg har forresten prøvd med skjermet (STP) vs uskjermet (UTP) kabel fra router til Transporter. Hørte ingen forskjell. Tror kanskje ikke kontaktene i hver ende er laget for noe annet enn UTP. STP vs UTP kan muligens ha noe å si mellom en PC med mye elektronisk støy og en DAC, men da snakker vi fortsatt om valget mellom to kveiler på Elkjøp.
 
Sist redigert:
N

nb

Gjest
Presis. Det begynner i det små og så kommer Hifi-bladene og andre nyttige idioter med tester og lytterapporter og så har man det gående. Vi får se hvor langt inn i datamaskinen se kommer seg, foreløpig er de stort sett på utsiden. Heldigvis finnes en reell teknologibransje i dataverdenen som leverer stadig bedre stadig billigere
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.774
Antall liker
717
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Hos meg blir lyden mer analog med adioquest vodka ethernett kabel. Det merker jeg spesielt på Rhapsody streaming. Pluss att hele anlegget låter bedre når jeg spiller lavt enn før.
Er du åpen for at dette kan være placebo, eller er du sikker på at dette er en reell allmenngyldig effekt i ditt anlegg? Jeg tolker det som sistnevnte etter å ha lest innlegget ditt, men jeg spør for å være sikker.

Man kan bli lurt av plasebo effekten hvis man hører blindt uten mål og mening. Jeg lytter til kun én ting. Hvordan diskanten forholder seg til mellomtonen.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Mitt største (generelle) problem med 'spesialkabler' som jeg har mange av, er at utstyr er ikke tilpasset for å ta i mot konnektorene.
HDMI og RJ45 pluggene blir for brede mhp. avstand mellom porter på prosessorer, switcher og rutere og powerplugger blir for store på apparatkontaktsiden i forhold til chassis, osv. osv. - og da blir vitsen borte og bare til irritasjon, faktisk.
 
X

X186841

Gjest
"Marsboer"
...Før ørene detter av , mine er litt løse allerede. ;)
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.498
Antall liker
15.290
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Klinket til og kjøpte en Audioquest Cinnamon i går:
 

Vedlegg

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Gratulerer. Ved å gå for en skjermet fancy cat7-kabel der hvor det ikke er nødvendig (jeg antar du kjører max gigabit på normale strekk) har du du nå fjernet det galvanske skillet mellom din PC og den tilkoblede komponenten slik at jordstøy kan krype mellom komponentene. Mer jordstøy er jo alltid et pluss å ta med seg når det kommer til lyd. I det minste kan det hende du faktisk får reelle forskjeller ved å plugge inn denne kabelen i systemet, om vi et lite øyeblikk holder placebo utenfor.
 

Sober

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.07.2008
Innlegg
798
Antall liker
349
Sted
Oslo
Torget vurderinger
27
Da bør du jo få frem alle pakker på samme måte som i en helt vanlig Ethernet kabel (cat5e eller cat6). Er du riktig heldig opplever du det som bedre lyd også...
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.498
Antall liker
15.290
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Om jeg har fått mer jordstøy og pakkene kommer frem på samme måte som før kan jeg ikke si noe om. Hva jeg kan si er at det er forskjell og ikke bare i mine ører. Om det er en erfaring som er verdt 600,- det får bli opp til enhver å vurdere!

Det kan godt hende at en ikke audiofil kat. 5-7 hadde gjort samme utslaget. Har til nå benyttet meg av den som fulgte med routeren.

OU812
 
Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Mhp. jordingsstøy og jordsløyfer så kommer det an på hvordan jordingen er koblet i begge ender.
I verste (beste?) fall så er ikke skjerm koblet i noen ende, og da er jo skjermet cat kabel fånyttes.
Er den koblet i begge ender, så kan resultatet bli slik marsboer indikerte.
 
N

nb

Gjest
Audiofile nettverkskabler er manifestasjonen av at audiofile kan finne på å kjøpe hvasomhelst. Man får bruke pengene sine på hva man vil, men eventuell cred får en ganske skarp knekk blant svakt tenkende mennesker. Å ville kjøpe noe slikt fordrer en svært mangelfull forståelse for nettverksprotokoller og lignende. Sikkert noen som vil ha en i sølv og som hører den typiske lydsignaturen til sølv der også.
 

Sober

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.07.2008
Innlegg
798
Antall liker
349
Sted
Oslo
Torget vurderinger
27
Og med rhodium kontakter :)
 
N

nb

Gjest
Om jeg har fått mer jordstøy og pakkene kommer frem på samme måte som før kan jeg ikke si noe om. Hva jeg kan si er at det er forskjell og ikke bare i mine ører. Om det er en erfaring som er verdt 600,- det får bli opp til enhver å vurdere!

Det kan godt hende at en ikke audiofil kat. 5-7 hadde gjort samme utslaget. Har til nå benyttet meg av den som fulgte med routeren.

OU812
Den som følger med routeren er nok en standard Cat5e (Cat5 finnes vel strengt tatt omtrent ikke).
Og ja, den som følger med får med pakkene på samme måte, det sørger overføringsprotokollen TCP/IP for. Hele internett fungerer fordi at dette ikke er noesomhelst problem, kun enkelte audiofile som har fått for seg at dette er vanskelige saker som krever spesialkabler. Om man har trua på analoge signalkabler, høyttalerkabler, digitalkabler, audiofile strømlendinger osv får være opp til den enkelte - relevansen for en kabel som skal overføre datapakker basert på TCP/IP er eksakt lik null.
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.028
Antall liker
889
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Skal bare spore av et lite øyeblikk, og så forsvinne ut til venstre...eller høyre.

Jeg bedriver ikke avspilling fra harddisk eller pc, så for meg er USB kabler / CAT kabler et ikke-tema.
Men - jeg snappet opp 2 x 2 m med CAT 7 fra Audioquest, og terminerte de med xlr plugger for moros skyld.
Alldeles glimrende som analogkabel mellom pre og monoblokker.

Takk for meg - tilbake til klassisk-tråden.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Skal bare spore av et lite øyeblikk, og så forsvinne ut til venstre...eller høyre.

Jeg bedriver ikke avspilling fra harddisk eller pc, så for meg er USB kabler / CAT kabler et ikke-tema.
Men - jeg snappet opp 2 x 2 m med CAT 7 fra Audioquest, og terminerte de med xlr plugger for moros skyld.
Alldeles glimrende som analogkabel mellom pre og monoblokker.

Takk for meg - tilbake til klassisk-tråden.
Sier du at du bruker 2/4 TSP til InterConnects?
Ikke spesielt gunstig......
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.028
Antall liker
889
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Bruker og bruker - jeg sa for moros skyld. Har da nok av korrekte og anerkjente kabler på lager og i bruk.
Syns det er interessant å prøve teknisk og politisk ukorrekte løsninger når sjansen byr seg.
Og som sagt, CAT 7 som balansert kabel, ( har prøvd CAT 6 også) viser overraskende gode egenskaper som interconnect rent lydmessig.

Skal ikke driste meg til å bruke adjektiver, eller prøve å beskrive egenskaper her inne - det får være nok for min del at jeg stikker nesen inn i en kabeltråd.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Denon ga jo faktisk opp sin spesielle "Denon Link" kabel i rent sølv til ca 5000 kroner. Som var en helt vanlig nettverkskabel, men da med ledere i sølv. [edit: ser nå at det ikke var sølv engang! Bare helt vanlig kobber. Muligens laget av druider i en magisk japansk skog, men uansett, kobber. Ikke sølv. Beklager.]
Usikker på om DenonLink overføringen faktisk er en sårbar overføringsprotokoll eller ikke. For alt jeg vet er dette en løsning hvor dataene bare pøses ut ukritisk, uten form for feilsjekk underveis, og en "ekstra god" kabel kunne forsvares på et vis, men ettersom at produktet på magisk vis forsvant fra markedet kan det nok se ut som at det var totalt overflødig.
Greit når selvjustisen hos brukermassen faktisk klarer å stoppe et totalt unødvendig produkt som bare virker fjollete. Det er nok av festlige kommentarfelter på denne kabelen på amazon og tilsvarende steder til at det ikke lenger var noen forhandlere som ville gjøre seg selv til latter ved å ha produktet i sortimentet sitt, og derfra tok det nok kort tid til at Denon innså at dette ikke gikk.
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.492
Antall liker
35.372
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ingen ting i veien for å bruke Cat7 som balansert signalkabel, det er jo hva den er i utgangspunktet. Riktignok med fire lederpar, men man kan jo koble plusser og minuser på en eller annen måte. Jeg forestiller meg at den vil få ganske høy kapasitans for analogt bruk, men det kommer jo an på hvordan den kobles. Det beviser vel bare at det går an å bruke nesten hva som helst til signalkabel uten at det degraderer signalet en tøddel.
 

aNvA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2009
Innlegg
152
Antall liker
47
Husk å plugg den riktig vei ellers blir signalet forvirret...

DIRECTIONALITY: All audio cables are directional. The correct direction is determined by listening to every batch of metal conductors used in every AudioQuest audio cable. Arrows are clearly marked on the connectors to ensure superior sound quality. For best results have the arrow pointing in the direction of the flow of music. For example, NAS to Router, Router to Network Player.
 

Sober

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.07.2008
Innlegg
798
Antall liker
349
Sted
Oslo
Torget vurderinger
27
Det er rett å slett en kabel som ikke støtter tcp :)
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Jeg kjøpte high-end-batterier til fjernkontrollen min i dag, og herrefyfasan for en forbedring det ble i lyden! Makan til detaljer og trøkk har jeg aldri vært borti før!
 
Topp Bunn