grammofon skrev:
vredensgnag skrev:
Jeg syns det er fint at slikt gjenutgis, men ser etter bestemte ting.
1. Det bør helst være fra opprinnelige master-tapes, i den grad det er mulig. (Her fuskes det mye).
Et lite spørsmål her, som sikkert en aller annen gang er tatt opp tidligere på forumet:
Taper mastertapene seg over tid? Er det bare å ta en 60 år gammel mastertape og tro at utgangspunktet da er like godt i dag som da den originale LP'en ble utgitt? Jeg har en del bånd som jeg spilte inn på tidlig 70-tall. Jeg kan ikke si at jeg registrerer noen åpenbar forskjell på lydkvaliteten når jeg spiller båndene i dag, men jeg er sannelig ikke sikker. ....
Det varierer. The Tape Project går garantert tilbake til masters, og gjenutgir disse på spolebånd. Enkelte av disse gjenutgivelsene har drop-outs og andre problemer, pga at båndene har tapt seg i forvaring, men i så liten utstrekning at man anser det som akseptabelt å slippe en kopi av master gjennom prosjektet, til tross for disse skjønnhetsfeilene.
I andre tilfeller er mastertapes blitt ubrukelige, og i en del tilfeller har man måttet gå tilbake til opprinnelige LP-versjoner for å lage seg en ny safety-master; eller også bruke de første CD-utgivelsene som utgangspunkt for en ny safety-master.
Det er også variabelt hva som regnes som en master. Er det miks-versjonen i tre spor? Eller er det downmix til 2-spor der de tok høyde for hva som kunne skjæres inn på en LP (mørk hemmelighet: veldig lite over 11kHz på de fleste LPer fra 1957-slutten av 60-årene). Det er info over 11kHz må 3-sporsversjonen, dersom denne er blitt lagret rett.
I innlegget du henviser til uttrykte jeg skepsis over nye vinylutgivelser som er laget fra CDer. I EU har copyright gått ut - den er på 50 år - og en rekke selskap er begynt å gi ut innspillinger der de har tatt utgangspunkt i en versjon som er hentet fra CDer, blant annet.
MEN - når jeg hører Jazz Tracks Miles Davis "Porgy & Bess" på støyfri vinyl og i gjengivelse med enorm luft og detaljering, så må jeg si at det kanskje ikke er det verste likevel. Jeg har noen opprinnelige utgivelser, og ingen av disse har den renheten i gjengivelsen som jeg får på Jazz Tracks.