W
WayAhead
Gjest
Ready for a new Flame Thread
Sist redigert:
|
Det vet vi ikke.....vises ikke på klippetWell, 18.1 kHz med hårlokker er vel godkjent?
Orker ikke, har slitt ut ørene mine på "juksetesten"Er man audiofooled selv om man ikke hører forskjell på mp3 og hi-res, da? Kan man ikke ha god lyd i anlegget sitt likevel?
Ta testen selv. Jeg la inn linken over. Selvsagt ikke bombesikker, den heller.
Enig. Jeg klarer sjelden høre forskjell på studio-produsert musikk jeg heller mellom 320 kbs og 16-bit. Den musikken jeg synes det er størst forskjell på er musikk med mye "luft" - aller mest puristiske og intime live-opptak med akustiske instrumenter og mye klang og romlyd.Synes det er litt slitsomt med sånne videoer som skal fordi han får det til å høres ut som at det aldri er mulig å høre forskjell.
I mine ører er det veldig vanskelig å skille om ikke umulig hvis downsampling og dithering er gjort så bra den kan være og dacen takler bitrater like godt som 44Khz samtidig som at master har nok headroom for lavere formater. Se side 8 for på denne for eksempel. https://images.apple.com/itunes/mastered-for-itunes/docs/mastered_for_itunes.pdf
Når jeg har demoer hjemme for besøkene så er mange av disse sporene MP3 uten at noen reagerer negativt på det.
Dette betyr ikke at det aldri er mulig å høre forskjell, men hvis alt er lagt til rette for maks lydkvalitet på 320 klarer ikke jeg å høre forskjell på studioalbum. Klassisk musikk hører jeg som regel forskjell på, men der er det også mulig å høre forskjeller på høyere oppløsning også selv om dette kanskje først og fremst er DAC-signaturer.
Tror det kommer av at jeg har mye sterkere forhold og betydelig mer trening til å analysere kvalitet i musikken enn jeg har til lyd. Lyd er jeg kun interessert i og analyserer kun fordi jeg ønsker å fjerne filtrene inn til opptaket av musikken. Lydartifakter som ikke blander seg med musikken bryr jeg meg ikke noe om.Det høres utrolig ut for meg, men det er jo ikke sikkert vi er skrudd sammen likt, nei.Jo mer oppslukt jeg blir av musikken, jo mindre legger jeg merke til «digitale» artefakter og kvalitetsreduksjoner generelt. «Kritisk lytting» er mer for å lytte til anlegget enn musikken, synes jeg. Med det mener jeg ikke å prøve å få med seg detaljer og lag i musikken, selvsagt som absolutt er en del av musikkgleden.
Men selvsagt: Jo bedre anlegget høres ut, jo morsommere og mer engasjerende blir det å lytte til musikk.
Enig i at det kan være fornuftig å høre på kjente opptak ved testing av komponenter. Dessuten bør resten av anlegget også være kjent/identisk.Eg har som regel egen musikk på tlf enten high res eller flac . I 9 av 10 tilfeller får eg meir ut av demo av et anlegg med musikk eg kjenner godt streama gjennom spotify en med den sedvanlige akustiske gitarklimpringa eller easy listening musikken dei fleste sverger til på demoer. T.o.m ved test av dac så gir det ofte et greit bilde av kvaliteter sjølv ved low res input fra feks streaming .