Audiofile (stille) Transformatorer?

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
36
Jeg driver og vurderer å kjøpe en forsterker fra en venn i Japan. Den tar da 100V inn, ikke norsk nettspenning, så spenningen må transformeres ned. Er det forskjell på hvor mye støy slike transformatorer lager på den ferdige lyden? Filtreres eventuell støy vekk underveis? Og hvis det er en forskjell: hvilke "audiofile" transformatorer vil folk her inne anbefale?
 
Sist redigert:

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
438
Antall liker
117
Ehh.Du mener vel at SPENNINGEN må transformeres ned? Når det gjelder effektrinn/forsterker er dette ikke å anbefale. En slik trafo må nødvendigvis dimensjoneres til strømtrekket fra forsterkeren og kan bli en kostbar affære hvis den skal være "stiv" nok
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Mange forsterkere har "multitap" primær på transformator. Gjerne med jumpere så kanskje du bare kan gjøre et lite inngrep internt i den...
 

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
36
Ehh.Du mener vel at SPENNINGEN må transformeres ned? Når det gjelder effektrinn/forsterker er dette ikke å anbefale. En slik trafo må nødvendigvis dimensjoneres til strømtrekket fra forsterkeren og kan bli en kostbar affære hvis den skal være "stiv" nok
Spenningen, ja. Og ned. Siden det er OP, så får jeg redigere det skikkelig. Forsterkeren bruker under 100W.
 

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
36
Mange forsterkere har "multitap" primær på transformator. Gjerne med jumpere så kanskje du bare kan gjøre et lite inngrep internt i den...
Mulig det er en mer solid løsning. Eller rett og slett bytte trafoen med en som skalerer riktig. Men det koster vel, det ò
Inni.jpeg
g?
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
I min stikkontakt er det 239,5 Volt vekselspenning så Luxman ( står på printet ) skulle hatt et 240 Volt inntak. Det er vel 60 Hz nettspenning i Japan, men dette betyr mindre. BJ.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.405
Antall liker
102.420
Torget vurderinger
23
Disse bruker jeg og har gjort i mange år. Da får du kvalitet og et produkt skreddersydd til formålet, inkl kontakter som går til japanske støpsler.
Glem alt om å åpne opp/modde - dette er sikrere. enklere og minst like bra.

 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.991
Antall liker
20.055
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Pas på....
Hvis den kan kobles om til f.eks. 220 volt og er en 60Hz trafo betyr det allverden. Den vil bli´ alt for varm og brenne av til slutt.
Jo lengere ned i frekvens du kommer, jo dårligere "transformerer" trafo´en. Kernen er synligt større på en 100W/50Hz trafo
i forhold til en 100W/60Hz :)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.405
Antall liker
102.420
Torget vurderinger
23
GLEM inngrep - en ekstern omformer av riktig kvalitet er tingen. Dersom forsterkeren er merket 100V 50/60 Hz er alles ok, mens enkelte motoriserte apparater kan være beregnet på 60 Hz. Japan har delt strømnett hva frekvens angår, derfor slik merking.

The frequency of electric current is 50 Hertz in Eastern Japan (including Tokyo, Yokohama, Tohoku, Hokkaido) and 60 Hertz in Western Japan (including Nagoya, Osaka, Kyoto, Hiroshima, Shikoku, Kyushu); however, most equipment is not affected by this frequency difference. A possible exception are timing devices such as clocks.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.632
Antall liker
15.463
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Disse bruker jeg og har gjort i mange år. Da får du kvalitet og et produkt skreddersydd til formålet, inkl kontakter som går til japanske støpsler.
Glem alt om å åpne opp/modde - dette er sikrere. enklere og minst like bra.

"Airlink" er definitivt tingen og stedet og handle fra. De vet hva de driver med og leverer/bygger akkurat det du trenger. Fantastisk service og kvalitet. Glad jeg hørte på Sluket i sin tid. -Akkurat det skal du ha for wise guy.
 
Sist redigert:

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
36
Disse bruker jeg og har gjort i mange år. Da får du kvalitet og et produkt skreddersydd til formålet, inkl kontakter som går til japanske støpsler.
Glem alt om å åpne opp/modde - dette er sikrere. enklere og minst like bra.

Takk for tips! Da har jeg sendt spørsmålet videre til dem, inkludert dette med om det skulle være noe problem med 50/60 Hz.
 

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
36
Pas på....
Hvis den kan kobles om til f.eks. 220 volt og er en 60Hz trafo betyr det allverden. Den vil bli´ alt for varm og brenne av til slutt.
Jo lengere ned i frekvens du kommer, jo dårligere "transformerer" trafo´en. Kernen er synligt større på en 100W/50Hz trafo
i forhold til en 100W/60Hz :)
Ok, men når det står 50/60Hz bakpå, sånn som her, da skulle det være safe?

Screenshot 2021-05-20 at 16.24.48.png
 

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
36
Den er helt kurant. 50/60 betyr at apparatet kan gå på begge frekvenser, og ved 100V da selvsagt.
Da blir det transformator fråmm de Ju Kei! :) Er det noen drawbacks ved å velge en 500W transformator selv om man bare skal dra max 100W? Prisforskjellen oppover til stadig heftigere Watt-klasser er så liten at det frister å kjøpe en som kan dra på litt.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.405
Antall liker
102.420
Torget vurderinger
23
Ingen betydning, godt å ha litt overkapasitet og de er dønn tyste uansett.
 

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
36
Kom forresten over en artikkel om IE-transformatorer, som hevder at toroidale transformatorer kan lage støy om det er DC i systemet, mens IE er mer robuste. Kanskje verdt å ha med seg om man (som vi ofte er) er ute etter "det ultimate".
 

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
36
Melding til en kamerat (på engelsk): Report so far: IF I put on the Grados in the jack, turn on High Gain and Max Volume, AND I press the Grados to my ears, I hear a slight buzzing noise (20dB or so) which probably stems from the power supply. So that's the cost of Japan units. The sound is totally absent on the 1266, to my ears at least.

Sagt på norsk: HVIS jeg setter på musikk så høyt at øra mine blør, så ville det være en lyd der som ville vært overdøvet av pusten til katta mi når den sov tungt. Så støyen er der, men det er litt som hvis et tre faller i skogen, og treet er lagd av bomull, og skogsbunnen er lagd av bomull, lager det da en lyd?
 

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
36
Topp Bunn