AudioKarma CNC Phono Stage

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Ja selvfølgelig er de det, hadde blitt lite lyd om ikke......
    Men mistenker at det er Regan som lager det, skal bytte om både spillere og RIAA' er og se om det blir samme resultat med Hitachi spileren.
    Det kan faktisk være noe så enkelt som selve RCA-kabelen. Er den utbyttbar på Rega'n?

    I et par tilfeller (jeg har ikke opplevd at det har vært et problem selv) har det fungert å løfte strømkabelen mellom strøminntaket til strømforsyningen en cm eller to. Bare for å få litt avstand til skruterminalen for input. Dette gjelder selvsagt om du bruker B0905-kabinettet, eller om strømkabelen går rett over skruterminalen av en annen anledning.

    EDIT: I forrige uke var det en fra New Zealand som oppdaget at han hadde en annen strømadapter ved siden av den til Muffsy i støpselet som støyet og gjorde at det kom brum i signalet. Det beror åpenbart på strømadaptrenes kvalitet, men det er enda en ting du kan sjekke.
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Ja selvfølgelig er de det, hadde blitt lite lyd om ikke......
    Men mistenker at det er Regan som lager det, skal bytte om både spillere og RIAA' er og se om det blir samme resultat med Hitachi spileren.
    Det kan faktisk være noe så enkelt som selve RCA-kabelen. Er den utbyttbar på Rega'n?

    I et par tilfeller (jeg har ikke opplevd at det har vært et problem selv) har det fungert å løfte strømkabelen mellom strøminntaket til strømforsyningen en cm eller to. Bare for å få litt avstand til skruterminalen for input. Dette gjelder selvsagt om du bruker B0905-kabinettet, eller om strømkabelen går rett over skruterminalen av en annen anledning.

    EDIT: I forrige uke var det en fra New Zealand som oppdaget at han hadde en annen strømadapter ved siden av den til Muffsy i støpselet som støyet og gjorde at det kom brum i signalet. Det beror åpenbart på strømadaptrenes kvalitet, men det er enda en ting du kan sjekke.
    Nå vil jeg presisere at dette ikke er mye, og ikke noe stort problem, men oppdaget i dag ved en tilfeldighet at det ikke var så tyst som Boozhounden.
    Men skal sjekke litt mer en annen dag, må kryssprøve litt forskjellig.
    Det blir jo mye kabler med 3 spillere og 2 RIAA + forsterkersett og dac så kilden kan være flere plasser.
    Men skal snart bytte benken det står på, så da kan jeg isolere litt mer.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Muffsy og forsterker er jordet gjennom RCA-kablene, løsningen ligger nok mellom platespiller og Muffsy. Jeg har ikke hatt noen Rega selv, men min Dual 1225 var uten jordkabel. Det ble mer av både støy og brum fra den. Yngve har kanskje noen erfarenhet med dette også, siden du har en 1225.

    Fort og gæli, men mine sløydkunnskaper strekker seg dessverre ikke lenger enn dette... Her er jiggen, den gjør hva den skal gjøre selv om den ser ut som fy. Tanken er å populere kortene og feste dem i jiggen så jeg kan lodde mange komponenter på en gang. Jeg har testet med noen få resistorer, den er stabil og alt holdes på plass. Kryssfiner, og eksosisoleringsplate fra Biltema:

    har du noe varenr. på den eksosisoleringsplata fra biltema?
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Artikelnummeret er 36-9216.

    Edit:
    Skruene er M6x60. Jeg har festet dem til bunnplata med mutter. Siden kommer mutter for å justere høyden på neste plate, så mutter for å holde den fast. Vingemutter for den øverste plata.
     
    Sist redigert:

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Hei!
    Jeg har veldig lyst til å bygge denne RIAA-en som du har designet, Skrodahl, og lurte egentlig bare på om du vil si at den passer til Ortofon 2M Red? Mulig jeg oppgraderer til Blue eller Bronze senere, men altså Red først? Så lurte jeg på om du har tenkt tanken på å lage en hodetelefonforsterker over samme lest, eller blir det kanskje noe helt annet? Hadde vært kjekt med en god hodetelefonforsterker i samme serie ... :)

    Edit: La inn en bestilling nå ... :)
     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Hei Kanutus,
    Jeg har faktisk en Ortofon 2M Red selv, og jeg syns det låter helt fantastisk.

    Saker i liten skala er veldig dyrt, og jeg har ikke priset produktene for å tjene på det. En hodetelefonforsterker er en helt klar mulighet, men det koster for mye med komponenter og logistikk. Samtidig er det begrenset hva jeg har tid med ved siden av jobb.

    Det som derimot kan være mulig er en pre-pre, altså en for-forforsterker for MC-pickuper. Sitt ikke oppe i kveld og vent på den bare, det kommer i såfall til å ta endel tid.
     
    Sist redigert:

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Hei Kanutus,
    Jeg har faktisk en Ortofon 2M Red selv, og jeg syns det låter helt fantastisk.

    Saker i liten skala er veldig dyrt, og jeg har ikke priset produktene for å tjene på det. En hodetelefonforsterker er en helt klar mulighet, men det koster for mye med komponenter og logistikk. Samtidig er det begrenset hva jeg har tid med ved siden av jobb.

    Det som derimot kan være mulig er en pre-pre, altså en for-forforsterker for MC-pickuper. Sitt ikke oppe i kveld å vent på den bare, det kommer i såfall til å ta endel tid.
    Skjønner jo at du ikke blir rik av dette, ja ... :) Rik på erfaringer kanskje?

    Har du noe forslag til en DIY-hodetelefonforsterker som andre har designet kanskje? Hvis ikke, så er det helt greit ... :)

    Gleder meg til å få kitet du har laget nå ... Det jeg ikke helt har skjønt er dette med strømforsyning. Jeg bestilte den du har laget, men trenger den en ekstra veggvorte for å fungere? Så må jeg vel bestille eget kabinett har jeg forsått, og da er det bare å bruke ebay til det regner jeg med?

    Edit: fant svarene på muffsy.com angående strøm og kabinett ... :)
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Søk på eBay etter "0905 aluminum", så finner du kabinettet. Det koster fra ca $8 og oppover + porto.

    Du trenger en veggadapter til strømforsyningen, en passende finner du her: Strømadapter 15 V (AC) 15 W > AC/AC | Kjell.com, en til her: https://batterigiganten.no/15vac-stromadapter-19-5w-1-3a-ac-ac-8810.html
    Flotters! Kabinett er også bestilt nå, så nå er det bare å varme opp loddebolten ... :) Apropos loddebolt, hvor mange grader bør den stå på for å kunne lodde dette bra? Jeg har ikke loddet så alt for mye som du skjønner ... :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Supert!
    Å lodde er ikke spesielt vanskelig, bare man forstår grunnkonseptet.

    Disse to videoene er veldig bra. Spesielt om man er nybegynner, eller lite rusten, men de er faktisk bra for folk som lodder ofte også:
    Muffsy Phono Preamp - Build It
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Jeg anbefaler deg å kjøpe et eksperimentkretskort og noen billige komponenter å trene på før du setter igang med selve phonosteget. Når du kommer litt inn i det vil du til å oppdage at det er veldig vanskelig å lodde "feil".

    F.eks. disse:
    Eksperimentkort Øyer > Testkort | Kjell.com
    Sett med motstander > Komponentsett | Kjell.com

    Jeg tror Clas Ohlson har noe lignende også.
    Jeg har liggende flere kort som jeg kan bruke til det, da jeg har puslet med dette littegrann før, dog ikke veldig mye. Jeg tror loddingen skal gå helt fint jeg ... :) (edit: Famous Last Words ...)
     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Så bra at komponentene kom til nytte, er det lenge til du har et fungerende phonosteg nå da?
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Hei Kanutus,


    Det som derimot kan være mulig er en pre-pre, altså en for-forforsterker for MC-pickuper. Sitt ikke oppe i kveld og vent på den bare, det kommer i såfall til å ta endel tid.
    Dette synes jeg hørtes veldig interessant ut, har lyst til å ta steget opp på MC etter hvert så.
    Om man da kunne få dette på same psu og I samme kabinett kunne dette blir riktig morsomt :)
    Venter I spenning, men setter meg ikke oppe I natt og venter.... :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    En pre-pre kommer nok ikke til å dukke opp med det første.
    Et veldig bra alternativ er en step-up transformer. Den gjør at du kan koble MC til et MM-steg. Her er en diskusjon på et annet forum som handler om det:
    Positive Results With a SUT. | Audiokarma Home Audio Stereo Discussion Forums

    EDIT:
    Vi får jo heller ikke glemme mitt lille forforsterker-prosjekt:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...tereo-forforsterker-med-fire-komponenter.html

    Jeg har dessverre ikke kommet noe lenger med dette...
     
    Sist redigert:

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Loddet sammen og testet psu i ettermiddag 👍
    Ble resultatet bra?
    Loddet sammen og testet psu i ettermiddag 👍
    Ble resultatet bra?
    Vil påstå det; den måler i alle fall likt på pluss og minus og ingen magisk røyk kom ut. Altså er den tett :)
    Så bra at komponentene kom til nytte, er det lenge til du har et fungerende phonosteg nå da?
    Noen steg nærmere nå, enn før. Har fått i hus kabinett til både det ene og både det andre. Muffsy og DCB1 med respektive trafoer, samt driver til fjernpåslag av effektforsterker, volumpot og ymse inngangsvelgere, skal inn i den ene boksen.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det har potensiale til å bli en riktig bra forforsterker, skal bli artig å høre om hvordan Muffsy låter sammen med B1. :)
     
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Snublet over denne tråden i min jakt på ny riaa, og dette ser jo veldig lovende og moro ut, så jeg må jammen bestille meg en slik. (Dette blir mitt første elektronikk diy prosjekt, men det KAN jo gå bra:D )

    Men jeg ser at ingen av de veggvortene du anbefaler er på lager, og sliter litt med å finne alternativ. Ville du brukt en 18V fra Kjell.com?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    L
    Det har potensiale til å bli en riktig bra forforsterker, skal bli artig å høre om hvordan Muffsy låter sammen med B1. :)
    Muffsy låter meget bra sammen med B1. :) Kjørte min gjennom en litt hotroded dcb1 før jeg fikk behov for preamp med gain.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    18 volt AC fra kjell.com fungerer fint. :)
     

    nissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    107
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    1
    Takker for ett meget vellydene riaa trinn. Tok med mitt nybygde trinn til en kamerat i går for å teste mot en sony 90 tals trinn. Han kjøpte det av meg der og da, da det låt utrolig mye bedre. Så nå må jeg bestille ett til :). Brukte 18v fra kjell.com. Spørsmål målte 23v ut fra strømforsyning kan dette skade komponenter i Power eller riaa eller går det bra? Nils
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Hei Nissen,
    Jeg regner med at du målte 23V ut fra 18V-adapteren fra kjell.com, ellers er det noe som er alldeles feil.

    Muffsy PSU tåler det fint, og det blir regulert ned til 15 volt derifra. AC-adapteren er en uregulert transformator som varierer med nettspenningen. Oftest skal den gi angitt spenning ved 220 volt. Om du har 240 volt i veggen, gir den høyere spenning. Det er helt normalt, og forventet når jeg sier at man kan bruke AC-adaptere fra 15-18 volt.

    Så artig at dere merkte så stor forskjell, det bekrefter det jeg selv og andre andre også merker.
     

    nissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    107
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    1
    Stemmer målte inn på psu. Det var helt magisk kameraten måtte feire med en konjakk. Største forbedring jeg har hørt ved å bare bytte en komponent takker så mye for ett utrolig bra riaa trinn
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det ble jeg glad for å høre.

    Nå håper jeg bare at du har veldig mange kamerater og bøttevis med tålmodighet til å bygge phonosteg. :D
     

    nissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    107
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    1
    Da er det bestilt en Muffsy til.:) Hva tror du om å sette en ringkjerne trafo oppå boksen i forkant over psu? Kan dette forstyrre riaa? Er ikke så glad i sånne eksterne strømforsyninger som kan bli stående på i dagesvis hvis jeg glemmer å dra de ut av kontakten. Veldig betryggende å kunne skru av tilførsel til trafo også med bryteren i bakkant. Kanskje sette en tynn kobberplate mellom ringkjerne og boks for å redusere stråling.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det burde ikke gi noen forstyrrelser, men jeg kan ikke garantere det.
    Yngvejos har montert Muffsy og trafo i samme kabinett, kanskje han har noe å tilføye?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Jeg monterte en el-trafo klint oppi muffsyen, det gikk helt fint.
    Dette phonotrinnet er i daglig drift hos min far og han har ikke nevt noe om støy. ;)
    DSC_0553.jpg
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Ja selvfølgelig er de det, hadde blitt lite lyd om ikke......
    Men mistenker at det er Regan som lager det, skal bytte om både spillere og RIAA' er og se om det blir samme resultat med Hitachi spileren.
    Det kan faktisk være noe så enkelt som selve RCA-kabelen. Er den utbyttbar på Rega'n?

    I et par tilfeller (jeg har ikke opplevd at det har vært et problem selv) har det fungert å løfte strømkabelen mellom strøminntaket til strømforsyningen en cm eller to. Bare for å få litt avstand til skruterminalen for input. Dette gjelder selvsagt om du bruker B0905-kabinettet, eller om strømkabelen går rett over skruterminalen av en annen anledning.

    EDIT: I forrige uke var det en fra New Zealand som oppdaget at han hadde en annen strømadapter ved siden av den til Muffsy i støpselet som støyet og gjorde at det kom brum i signalet. Det beror åpenbart på strømadaptrenes kvalitet, men det er enda en ting du kan sjekke.
    Nå vil jeg presisere at dette ikke er mye, og ikke noe stort problem, men oppdaget i dag ved en tilfeldighet at det ikke var så tyst som Boozhounden.
    Men skal sjekke litt mer en annen dag, må kryssprøve litt forskjellig.
    Det blir jo mye kabler med 3 spillere og 2 RIAA + forsterkersett og dac så kilden kan være flere plasser.
    Men skal snart bytte benken det står på, så da kan jeg isolere litt mer.
    har fått sjekket litt nærmere på dette, og det er rett og slett Rega spilleren som ikke er så tyst som Hitachien.
    er ikke noe problem da det høres først ved vedlig nøyt volum.
    En gang skal jeg modifisere Regan så den får separat jord, og se om det fjerner den lille trafostøyen.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Snublet over denne tråden i min jakt på ny riaa, og dette ser jo veldig lovende og moro ut, så jeg må jammen bestille meg en slik. (Dette blir mitt første elektronikk diy prosjekt, men det KAN jo gå bra:D )

    Men jeg ser at ingen av de veggvortene du anbefaler er på lager, og sliter litt med å finne alternativ. Ville du brukt en 18V fra Kjell.com?
    Da har jeg endelig fått bygd denne, og jaggu kunne det gå bra:)

    Det har tatt litt tid pga kinesisk nyttår (1mnd levering på kabinett).

    Jeg må bare skryte over Skrodahl, mer seriøs og serviceinnstilt selger skal du lete lenge etter!

    Selve byggingen gikk veldig greit, det eneste jeg synes var litt vrient var faktisk kablene, da de var fryktelig tynne, men det gikk greit etter litt banning :D
    Alt i alt kjempemoro å bygge.

    Ellers har jeg bare fått hørt på det i fem minutter (pokkers barnetv...) men førsteinntrykket var veldig bra, mer detaljert og oppløst enn Rega a2d som jeg hadde fra før, og det var med helt kald og ny Muffsy, så dette tror jeg nok kan bli ett langt og godt forhold.
    Har også ett par kompiser som vil teste det når det er skikkelig innspilt, så forhåpentligvis blir det flere bygg på meg.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Bra jobba Rune, og grattis med fungerende phonosteg. Det ska bli artig å høre hva du syns når du får litt tid etter Dagsrevyen.

    Selve byggingen gikk veldig greit, det eneste jeg synes var litt vrient var faktisk kablene, da de var fryktelig tynne, men det gikk greit etter litt banning :D
    Alt i alt kjempemoro å bygge.
    Jeg syns også at de skjermede kablene er litt for tynne for å jobbe med, så jeg bestilte noen som var tykkere. De var dessverre for lite bøyelige, så jeg fikk prøve en gang til. Nå har jeg funnet noen som er litt tykkere og som er omtrent like bøyelige. All kabling i ferdigpakkede kit er nå byttet ut.

    Jeg tenkte forresten å fortelle dere at man nå kan etse eller bestille sine egne Muffsy-kort:



    Kortene er større (fortsatt 84mm bredt, så det passer i B0905-kabinettet) for å gi plass til komponenter av større format. Det er også ensidig for at det skal bli enkelt å etse selv. Ellers er komponentverdiene de samme.

    Mer info, og linker til PDF/Gerbers finner man her: Muffsy Phono Preamp - Make Your Own Muffsy PCBs



     

    Josemaria

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2016
    Innlegg
    40
    Antall liker
    26
    Sted
    Montevideo, Uruguay
    God dag. Jeg er fra Uruguay, Sør-Amerika. Ny på denne siden som jeg presentere.
    Jeg bestilte kit Muffsy og tilhørende aluminium boks (frakt er til Miami). Jeg venter på dem, og jeg tror at du vil medlemmer av dette forumet kan hjelpe meg å bygge den.
    Jeg håper forstå språkfeil fordi nødvendigvis jeg bruke Google oversetter .
    Hilsener, José Alpuy.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Hei José, og velkommen til Hifisentralen.
    Det er fint at du vil dele dine erfaringer og spørsmål med oss, vi skal nok hjelpe deg å bygge din Muffsy.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Hei José, jeg har sendt deg en PM som forklarar hvordan du endrer avatar og signatur.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn