Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Hva mener du. Ved bruk av Minidsp 2x4 HD eksempelvis vil man sette input i denne med et signal fra lydkortet. Så ja, mono input.
    Når det er sakt så er kurven i MSO opp til 200 Hz og over 80 Hz kan man plassere signalet så stereo er kanskje å foretrekke.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Bx, jeg trenger en ny hardware ID til min gaming pc.
    Hvordan fikser vi det?

    Har lyst å se om det er mulig og mekke et low latency filter som fungerer til gaming (og film)
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Du installerer Audiolense og genererer en hwid.

    Det er mulig du trenger konvolveren også, for å få latency lavt nok. Men den pluss minimum delay filtre holder til live-bruk med god margin
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Hei, jeg ser ser på studiomonitorer for hjemmekontoret og ser at både Adam, Neumann og Genelec har løsninger med kalibrering.
    Er det mulig å laste opp korreksjonsfiler laget med Audiolense til noen av disse?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Hei, jeg ser ser på studiomonitorer for hjemmekontoret og ser at både Adam, Neumann og Genelec har løsninger med kalibrering.
    Er det mulig å laste opp korreksjonsfiler laget med Audiolense til noen av disse?
    Det tviler jeg på. Og det er nok uansett for lite FIR kapasitet for å gjøre en optimal jobb.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    @Bx Mulig forbedring til AL i fremtiden.
    Jeg har de siste 48 timene ikke fått IR lock etter målingene med USB UMIK mikrofonen.

    Årsaken var at det ikke var noe signal inn. Det burde vært en sjekk om det har kommet inn et signal på første elementet før den går videre. Eventuelt burde det vært mulig for å teste mikrofon inngangssignalet før man starter målingene.

    Før jeg fant ut at det manglet input ble det bestilt inn en enkel xlr basert måle mic. Får satse på disse måleutfordringene går bort...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Det er jo kontinuerlig sjekk på det. Spl-meteret. Hvis det ikke er noe bevegelse der, så er det ikke noe liv. Det skal være litt bevegelse opp og ned….
    Men det å oppgradere fra Umik kan fort gjøre mye godt både med tekniske utfordringer og lydkvaliteten.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo kontinuerlig sjekk på det. Spl-meteret. Hvis det ikke er noe bevegelse der, så er det ikke noe liv. Det skal være litt bevegelse opp og ned….
    Men det å oppgradere fra Umik kan fort gjøre mye godt både med tekniske utfordringer og lydkvaliteten.
    Forstår jeg det rett at SPL meteret skal være aktivt så fort man har åpnet "måle fanen" eller først når man starter målingen?

    Iddeelt burde vel programmet stoppe opp når det ikke er signal inn etter at det er sendt ut et signalsett til første element?
    Ikke bare fortsette som om alt er OK helt til alle sweepene er ferdig.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Når det kjøres sveip.

    Og du kan stanse målingen når den ikke går som den skal.

    Jeg pleier å starte og stoppe målinger fortløpende til jeg har tilfredsstillende nivåer på alle kanter.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Clipboard er skjult, men du tar en kopi som du kan lagre der du vil. For å lagre trykker du Ctrl V
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Er ikke sikkert det er nødvendig med convolveren, siden jeg har fått til ganske korte filtre
    med ok lip sync i WDM driveren med JRiver i horn riggen.

    Jeg har vel en lisens som støtter kun opp til versjon 6.13 (des.2020)
    Denne fungerer helt greit på horn riggen, til tross for enkelte måle artefakter av og til (som sannsynligvis skyldes andre forhold en AL)

    Grunnen til at jeg har lyst til å teste AL på PC lyd riggen, er at jeg vil sammenligne
    AL vs. dbx driverack pa2.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Takk for hjelpen Bernt.

    Siden jeg kun har to kanaler på lydkortet, så måtte jeg kjøre måling og korrigering med AL via
    lydkort, gjennom dbx boksen, som tar seg av delefilter (3-veis) og manuell innbyrdes delay.
    Med "clock drift correction" så går det fint.

    Det funka greit, og AL filteret låter mye bedre enn det jeg klarer å skru manuelt i dbx boksen.

    1-0 til AL i denne settingen. (y)

    Kort filter, og litt tweaking i JRiver ble såpass lav latency at det funker fint til video og gaming også.

    Hurra for Audiolense...atter en gang.

    Mulig jeg kjøper et 8-kanals lydkort til pc riggen senere.
    Da får AL styre hele greia med delefilter og delay automatikken
    ....så lyden blir perfekt.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ooops, jeg hadde glemt å skru av de manuelle EQ punktene i dbx, OG glemte å loade cal.fil for micen i AL.
    Det er nu fikset. Ny måling, og alt låter nu enda litt bedre.

    Også et TTD filter for musikk lytting som låter ytterligere ett par hakk bedre.
    ...hva mer kan man ønske seg.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    En ekte Lamborghini hadde vel ikke vært ueffent. Signalgul😁
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn