Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Tenk hvis vi kunne få mulighet for å kjøre en konvolver prosess per input på lydkortet. Da kunne man hatt RIAA kurver for vinylkilder. Til og med custom RIAA kurver per arm/pickup kombo samt spesial-filter for film og andre bildekilder. Nå er kompromisset at man kun har en konvolver prosess som alle kildene må dele på (hvis man ikke kjører Roon som har egen prosess som vist over). Vet ikke om det er noe som lar seg gjøre, men det hadde vært knall!
    Eller enda bedre, kunne laste alternative filtre rett inn i et DSP-basert lydkort istedet for alle styret med en Windows-PC med i loopen. Altså litt mer som MiniDSP+Dirac-filtre med opptil 4 presets. Ville blitt adskillig mer "familievennlig" om ikke annet. Merkelig at ikke flere lydkort har støtte for å laste inn filtre i form av convolution, som jo er selveste kjernen i DSP... Jeg googler som bare det men finner omtrent ingenting annet en OpenDRC fra MiniDsp...
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    OpenDRC blir litt for puslete - veldig begrenset med antall taps.

    Johan-Kr
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Trinov har vel løsninger, men det er en annen prisklasse igjen.
    Resultatene på lyd med AL er jo svært bra (understatement) og jeg er helt sikker på at convolveren til B vil utvikle seg til bedre og bedre brukergrensesnitt.
    Vi begynner tross alt å forvente mye. Må tillegge at jeg synes ikke brukergrensesnittet er dårlig som det er og her har man noen valg via AL convolver, J river, ROON etc. I det store hele veldig fleksibelt
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    De fleste DSP chip'er har ikke nok kraft til å gjøre stort antall beregninger. FPGA basert chip'er kan utføre mer, men det krever mer for utvikling av softwaren.
    Storm Audio og Trinnov er en "pc" som er pakket inn i en mer lett-brukelig hardware og software løsning enn om å bruke separate AD/DA med separate PC.

    https://analog-precision.com/home/upp/ har utviklet en "hybrid" DSP løsning som de kaller "Loop-Thru Digital Audio Conduit" til en ekstern DSP.
    Jeg er usikker på om denne "loopen" er noe som finnes som en opsjon i en standard DSP chip eller om dette er noe de har utviklet selv.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Trinov har vel løsninger, men det er en annen prisklasse igjen.
    Resultatene på lyd med AL er jo svært bra (understatement) og jeg er helt sikker på at convolveren til B vil utvikle seg til bedre og bedre brukergrensesnitt.
    Vi begynner tross alt å forvente mye. Må tillegge at jeg synes ikke brukergrensesnittet er dårlig som det er og her har man noen valg via AL convolver, J river, ROON etc. I det store hele veldig fleksibelt
    Ja ingen tvil om at Audiolense gir lydmessig strålende resultater og er også den mest fleksible/åpne/skalerbare løsningen som finnes. Med Trinnov, Dirac mm er du jo mye mer bundet til deres integrerte løsninger på godt og vondt. Og AL+Roon er suverent enkelt og greit, kan ikke bli bedre! Men nå som jeg vurderer å utvide med flere inputs (vinyl, tv) blir det fort litt mer å styre med og kanskje ikke det mest familievennlige sammenliknet med fjernkontrollen de bruker i dag :). En liten mobilapp for ALC hadde kanskje vært tingen ;-) Kravstor? joda!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det som gjør et Audiolense basert oppsett bra og rimelig er at det benyttes hardware og software fra IT bransjen. Ytelse per krone er overlegen på datautstyr sammenliknet med hifi-utstyr og lyd-komponenter. Brukeropplevelsen blir bedre for hvert år som går, litt fordi det jeg lager selv blir bedre, men mest fordi det blir mer og bedre komplementær software tilgjengelig, som f.eks. Roon. Ja, hardware også. Gode lykort og konvertere. Rimelige, gode forsterkere osv.

    Enhver intelligent hifi-komponent er strengt tatt en it-løsning. Jeg tror ikke det finnes en eneste hifi-produsent som er stor nok til å holde følge med it-bransjen på kostnadsnivå og utviklingsfart. De fleste som driver i audio-nisjen vil være avhengig av å ha fokus på komponenter der de kan være best, og å bruke minst mulig ressurser på det som andre gjør bedre og billigere. De som forsøker seg på integrerte løsninger uten å ha et massemarkeds-volum å fordele kostnadene på, kommer til å få det vanskelig, hvis de ikke sliter allerede.

    Jeg har som tidligere nevnt ambisjoner om å komplettere konvolveren med en wdm-audio driver og med wasapi kopling til lydkort. Det er den store utviklingsoppgaven som står først i køen nå. Men det er en baktanke at konvolveren skal være en muliggjører for en best mulig brukeropplevelse. Jeg har tenkt å putte på funksjonalitet på som gjør brukeropplevelsen så lekker og enkel og fleksibel og robust som mulig. Helst noe nytt og bedre hvert år. Innspill om å huske ulike settinger på ulike inputs er notert, det samme om å implementere api for en fjernkontroll som ble nevnt lengre opp i tråden her. Begge disse virker å være overkommelige, og kanskje kan jeg få tatt de innimellom det tunge løftet som det blir å lage en kernel driver (wdm audio).

    For egen del, og kommentar til etterlysning av dedikerte bokser:
    Jeg har tre anlegg med stasjonær PC, tv-skjerm og høyttalere. Alle tre brukes til spotify, streaming fra disk, googling, facebook, TV-titting og mye annet som man benytter PC-er til. Stort sett er det musa som gjør jobben som fjernkontroll, og så har jeg et trådløst tastatur som jeg tar fram når det er behov for å gjøre noe mer enn å klikke og dra. Fjernkontrollene i huset blir kun brukt til å slå tv-skjermen av og på. Det finnes også andre gode konfigurasjoner, ikke minst knyttet til bruk av Roon.

    Jeg er omtrent like interessert i å bytte ut pc-en med dedikerte hifi-bokser som jeg er interessert i å bytte ut smart-telefonen med en god, gammeldags mobil fra Nokias storhetstid.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    De fleste DSP chip'er har ikke nok kraft til å gjøre stort antall beregninger. FPGA basert chip'er kan utføre mer, men det krever mer for utvikling av softwaren.
    Storm Audio og Trinnov er en "pc" som er pakket inn i en mer lett-brukelig hardware og software løsning enn om å bruke separate AD/DA med separate PC.
    <snip>
    Ja det forklarer hvorfor mange flerkanals DSP-løsninger opererer på 48kHz eller maks 96kHz. Min 8-kanals MiniDSP DDRC-88A (ADSP-basert) støtter 8-kanaler Dirac men kun 48kHz. Nå er vel heller ikke Dirac-filterne like lange som AL kan være. De mye enklere 16-kanals filterne som brukes i Lyngdorf MP-40/50/60 (m/opptil flere ADSP-xx brikker) prosesseres også alltid v/96kHz via en (halvgod) ASRC.

    Sa ja, da blir det nok fortsatt en PC i loopen da, og jeg får jeg bare vente på at noen av dere smartinger lager en iOS-App som fjernkontroll :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg var vist på feil spor allikevel. Det jeg prøvde var et routing alternativ i RME, men det hjelper ikke, lyden går ikke igjennom convolver og blir ikke korrigert.
    Ser ut som jeg må ha en fungerende WDM driver i j river uansett, eller er det noe som skal hukes av i AL convolver ?
    Lyd fra analoge innganger på RME går riktig vei i gjennom convolver men det gjør ikke digital lyd inn via optisk. Merkelig.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Dag skal være så enkelt som å velge riktig input offset i konvolveren. Ja, det kan jo være ting i rme mikseren som blokkerer også.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Og hva skal input offset være.

    Nå står input chanels på 2
    Input offset på 0
    Output chanels 8 ( kjører 4 veis)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hvordan får man tilbake stilt innput offset og samplerate om man har bevist eller ubevist endret disse innstillingene
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ja du kan spøke, men en dag er flokk immuniteten på plass og inkvisisjonen kommer og tar deg👿
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Og hva skal input offset være.

    Nå står input chanels på 2
    Input offset på 0
    Output chanels 8 ( kjører 4 veis)
    Hvis du benytter input 5 og 6 i RME, så skal input offset være 3 eller 4, avhengig av om RME starter tellinga med 0 eller 1.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Du endrer den ved å rulle med musa eller ved å klikke. Høyre og venstre for å gå opp og ned eller omvendt.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Bruker analoge innganger 1 og 2 da bør vel input offset være 0.
    Som sagt vinyl via analoge innganger fungerer, faktisk uavhengig av hva jeg velger i input offset. Det er digitalt via optisk inn som ikke fungerer.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ja, og så har de digitale inngangene et høyere nummer. Det enkleste er kanskje å bare spille ivei og så øke offset til lyden kommer gjennom.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Bugs i konvolveren kan ikke utelukkes,

    Kan du gjøre meg en tjeneste og sjekke at den analoge lyden forsvinner når du øker offset i konvolveren? Gjør den ikke det, har jeg en jobb å gjøre her.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Dette var opptur. Funker som bare det! Skulle ønske den kunne styre volumet i konvolveren, for alle pågående konvolver prosesser!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Hva gjør Channel offset ?
    Hvorfor fungerer analog uten channel offset ?
    I Asio kan man plukke og bruke tilgjengelige kanaler etter forgodtbefinnende. Dette gjøres på output siden, og kanalene velges i målemodulen, der det er mulighet for "channel override" som tillater alle kombinasjoner som lydkortet kan håndtere.

    Channel offset er en forenklet måte å velge hvilke input kanaler som brukes. Forenklingen går på at de man bruker må ligge etterhverandre. Og den første tilsvarer nummeret på channel offset. Så stereo inn og channel offset 2 tilsier kanal 2 og 3. (eller 3 og 4 på den normale tellemåten der man begynner med 1).
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Prøvde nå
    Vinyl spiller uansett hvilket input ofsett jeg velger fra 0-28
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Takk,

    Jeg prøver å få sett på det i løpet av helgen.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Bugs i konvolveren kan ikke utelukkes,

    Kan du gjøre meg en tjeneste og sjekke at den analoge lyden forsvinner når du øker offset i konvolveren? Gjør den ikke det, har jeg en jobb å gjøre her.
    Om jeg kjører konvolveren standalone forsvinner lyden i èn kanal om offset øker med èn, og i begge kanaler om offset økes med to, så dette fungerer som det skal. Sjekket på RME UFX med analog inngang 1+2 (offset 0), 3+4 (offset 2), og mic inngangene 11+12 (tror det var offset 14). Har ikke prøvd ADAT eller AES, bortsett fra da jeg holdt på med loopback. Men uten å huske akkurat hva jeg prøvde, så innbiller jeg meg at i Jriver kommer lyden inn uansett offset, ihvertfall til Jriver interne konvolveren. Det er vel ruting i Windows "Listen to this device" som gjør dette kanskje? Jeg tror ikke jeg hadde noen suksess med eksterne kilder i Jriver med Audiolense satt som lydkort, kan evt sjekke. Tenkte uansett å koble opp en Squeezebox til AES. Fungerer fint analogt, men de analoge utgangene på Squeezeboxen er ikke allverden. Har dessuten fått meg en Jasmine LP2.5 RIAA, så jeg tenkte å sammenligne litt med RIAA lagt inn i AL-filtrene. Prøveoppkoblet i går, men bare brum. Må sjekke at den er iorden, eller om det er en jordsløyfe som fullstendig overdøver signalet.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ja, kan godt hende at windows nedmikser alle inngangene til stereo ifm "listen".

    @habicht de to ovenstående meldingene betyr at jeg ikke behøver å sjekke konvolveren på dette punktet. Du må lete i RME sitt GUI etter problemet.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det var gode nyheter å våkne opp til det som Arne skriver. I disse dager må man glede seg over de små tingene også. Ikke at musikk i heimen er egentlig en små ting og noe som flere skulle tatt på alvor, men vi holder oss til tema. Først en ble det kort telefonsamtale med Arne, tette bånd i menigheten.
    Kunne ikke dy meg å utsatt oppmøte på kontoret litt til å ta en raskt sjekk. I god målemafia ånd var den kun visuell:cool:
    Det vil si, fulgte prosedyren som Arne beskriver og kunne se på mikser i Totalmix / RME at ting ble routet riktig:love:
    Da blir det mer inngående tester i kveld også med minimumsfase filtre til å få lipsync på plass.
    Jeg har fortsatt ikke fått WDM driver i J river til å fungere men det ser ut som det nå er unødvendig.
    Blir noen tastetrykk i convolver ved bytte av kilde, men har tro på at B gjør det hele mer brukervennlig etter hvert.

    Summa summarum, vanlig routing i Totalmix for oss RME folka og convolver brukes som kildevelger som Arne beskriver
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Skrev mitt innlegg samtidig med B, men alt tyder på at saken er løst, det er kun å taste riktig i convolver og da kan det se ut som Windows er ute av spill i avspillings samen hang og listen to ikke gjelder lenger.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Så bra! Så på ønskelisten til Bernt fra dere som knoter ned flere kilder er hurtigtaster i konvolveren med preset filter og offset ?

    Hadde en kunne kunne navngi disse hurtigtastene også (film/musikk osv), så hadde det jo vært riktig så idiotsikkert

    Eller er det slik at hvis Bx får videreutviklet konvolveren til en fullverdig wdm, så er det bare å åpne og spille, uavhengig av kilde?
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ja det er vel noen slike ønsker vi har til Bernt nå, sikkert litt variasjoner men helt klart rom for utbedring / strømlinjeforming av valg i convolver.
    I forhold til volum styring er vi i RME flokken relativt godt stelt med ARC men det blir litt tastetrykking til å velge input offset og så evt filtervalg ved bytte fra vinyl til film.
    Uansett er det gode saker på gang og Bernt jobber sikkert videre med alle våre rare ønsker og prøver å koke det ned til noe bra.
    Må se på dette med mic inngang også i forhold til målinger og input. Men der ligger vel Arne langt frem i løypa, skal gå igjennom Cyber sine tilbakemeldinger også.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Har bestilt meg en Dial så får vi se om den er brukernes til noe?
    Kanskje som fremtidig volumkontroll skifte av presets i convolveren ???
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Må vel følge opp her
    Knapt inn av døren etter jobb før AL eksperimentering er i gang. Gode nyheter, det fungerer hos meg akkurat som Arne beskrev.:D
    Litt bearbeidelse av minimum fase filtre til film. Første forsøk gav knapt 1,7ms latency som gav lipsync ørlite off. Nytt filter ned på 1.52 og ikke ved close up kunne jeg merke noe. Litt tasting ved bytte, men til å leve med en stund.
    Nå skal jeg prøve ROON. Ikke alle som er like begeistret men mange. Jeg prøver.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Er det noe spesielt jeg må tenke på før jeg prøver meg på ROON ?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg var vist på feil spor allikevel. Det jeg prøvde var et routing alternativ i RME, men det hjelper ikke, lyden går ikke igjennom convolver og blir ikke korrigert.
    Ser ut som jeg må ha en fungerende WDM driver i j river uansett, eller er det noe som skal hukes av i AL convolver ?
    Lyd fra analoge innganger på RME går riktig vei i gjennom convolver men det gjør ikke digital lyd inn via optisk. Merkelig.
    Nei. Jriver dkal ikke ha noe med dette å gjøre. Ikke lydhåndteringrn i Windows heller. Lyden skal rett inn i konvolveren og rett ut igjen. Et par andre her har etablert st konvolveren takler dette, så problemet og løsningen finnes nok i rme gui-et. Du må bare sørge for at lyden dom kommer inn i lydkortet blir sendt videre til konvolveren. Brukergrensesnittene på profesjonelle lydkort kan være ganske kryptiske, men jeg har aldri hørt om at RME har hatt bugs som har hørt showstoppere. Ring en RME-venn👍
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn