Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det har vært noen situasjoner det siste året, med påkostede aktive høyttalere med sofistikert dsp innebygd, der "det tekniske resultatet" nok hadde blitt noe bedre om DSP-en enten hadde vært fraværende eller minimum fase. Det fungerer fortsatt bra, men det blir litt mer uro i korreksjonsfiltrene, og kanskje også en antydning til pre-ringing som ellers ikke ville vært der. Om det er så mye at det er hørbart vet jeg dog ikke.

    Erfaringene med disse høyttalerne har forøvrig gitt meg litt empirisk motvekt mot Tooles filosofi. De som tror på Toole hevder en høyttaler som er konstruert etter alle kunstens regler med jevn spredning og "perfekt" ekkofri respons vil låte dårligere dersom den korrigeres oppover i frekvens basert på måling fra sweet spot. Erfaringene med de nevnte aktive DSP-ede høyttalere indikerer at de tar feil. Og her snakker vi om velkonstruerte saker, bare så det er sagt.
    Tjau, det er jo ikke mye som skjer oppover i frekvens korrigert med Audiolense rent frekvensresponsmessig? Altså, tonalt tilt ja, men lite antydning til tilførsel av hørbare mengder resonanser i form av peaker med høy Q.
    Iallefall med disse måleperfekte Toole-høyttalerne som det vises til :geek:
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Som regel er det lite å korrigere oppover med disse, ja.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hvor finner jeg nedlastnings link til konvolver 1.4 ?

    Fant kun 1.3 på juice hifi ved første blikk.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Link lengre opp i tråden her, habich. Beta-status...
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk
    Da forstår jeg.
    Laster ned når jeg kommer til byen igjen
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Pokker en aften med Audiolense eksperimentering er bryet verdt. Funnet mye god lyd på en Langfredag og påskeaften. Den der voicingen som ulike Target's kan gjøre kan lure de fleste. Nå kjører eg ikkje partial lengre, og ikke TTD pr driver osv. En god skarptromme innspilling kan få de fleste til å skifte mening 😁
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Den der TTD correction pr driver påslått gir merkbare utslag hos meg med og uten gir den ganske store forskjeller i korreksjon kurven. Kan du forklare Onkel Bx? 😁 Det gir også antall cycles man velger å korrigere. Jeg har ett stort rom med bra demping, hva er dine tanker rundt dette Bx, kan du si litt om hva/hvor mange cycles på bass, mid og high frekvenser gjør? Kontra andre parametre da? Jeg vet at få cycles gjør lyden mer live og mindre korrigert, f.eks. Ellers er det å famle i mørket, er så mange parametre å prøve. Jeg oppmoder ypperstepresten over alle ypperstepresten til å gi ett svar, gjerne med en og en halv streker under, å ikke bare en kvart😬
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det har vært noen situasjoner det siste året, med påkostede aktive høyttalere med sofistikert dsp innebygd, der "det tekniske resultatet" nok hadde blitt noe bedre om DSP-en enten hadde vært fraværende eller minimum fase. Det fungerer fortsatt bra, men det blir litt mer uro i korreksjonsfiltrene, og kanskje også en antydning til pre-ringing som ellers ikke ville vært der. Om det er så mye at det er hørbart vet jeg dog ikke.

    Erfaringene med disse høyttalerne har forøvrig gitt meg litt empirisk motvekt mot Tooles filosofi. De som tror på Toole hevder en høyttaler som er konstruert etter alle kunstens regler med jevn spredning og "perfekt" ekkofri respons vil låte dårligere dersom den korrigeres oppover i frekvens basert på måling fra sweet spot. Erfaringene med de nevnte aktive DSP-ede høyttalere indikerer at de tar feil. Og her snakker vi om velkonstruerte saker, bare så det er sagt.
    Jeg føler konklusjonen din går rett i mot første avsnitt. Men er det ikke uansett snakk om korreksjon av selve høyttaleren? Det har Toole omtalt i positive ordelag, blant annet i sin video. Han fokuserer da utelukkende på IIR, og hevder faktisk at alt som kan korrigeres minimum fase kan eq-es. Det er definitivt ikke riktig, så her går han for langt.

    Uansett, for at dette skal kunne kalles empirisk motvekt må de nevnte høyttalerne være perfekte. Det forekommer meg å være en urimelig forutsetning. Hvilke høyttalere er det snakk om, hvem har lyttet og hvordan ble dsp stilt inn?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Den der TTD correction pr driver påslått gir merkbare utslag hos meg med og uten gir den ganske store forskjeller i korreksjon kurven. Kan du forklare Onkel Bx? 😁 Det gir også antall cycles man velger å korrigere. Jeg har ett stort rom med bra demping, hva er dine tanker rundt dette Bx, kan du si litt om hva/hvor mange cycles på bass, mid og high frekvenser gjør? Kontra andre parametre da? Jeg vet at få cycles gjør lyden mer live og mindre korrigert, f.eks. Ellers er det å famle i mørket, er så mange parametre å prøve. Jeg oppmoder ypperstepresten over alle ypperstepresten til å gi ett svar, gjerne med en og en halv streker under, å ikke bare en kvart😬
    Det er prøving og feiling som gjelder ift alt dette. Men jeg pleier å stoppe eksperimenteringen når jeg får TTD korreksjonen til å oppføre seg slik jeg vil. Det vil si:

    *liten / ingen aktivitet i step-responsen før hovedpulsen (bruker minimum fase target)
    * fravær av pre-ringing (klar oscillering) i korreksjonsfiltrene.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Står sikkert et sted i tråden men når convolver konstant krasjer, dvs at prosess starter og stopper uten at man får tak i menyene, hva er det man sletter da?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ini filen som ligger i programdata folderen. Kjører du 1.3 eller 1.4?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg har et godt håp om at dette er fikset i 1.4
     
    • Liker
    Reaksjoner: H.R

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det har vært noen situasjoner det siste året, med påkostede aktive høyttalere med sofistikert dsp innebygd, der "det tekniske resultatet" nok hadde blitt noe bedre om DSP-en enten hadde vært fraværende eller minimum fase. Det fungerer fortsatt bra, men det blir litt mer uro i korreksjonsfiltrene, og kanskje også en antydning til pre-ringing som ellers ikke ville vært der. Om det er så mye at det er hørbart vet jeg dog ikke.

    Erfaringene med disse høyttalerne har forøvrig gitt meg litt empirisk motvekt mot Tooles filosofi. De som tror på Toole hevder en høyttaler som er konstruert etter alle kunstens regler med jevn spredning og "perfekt" ekkofri respons vil låte dårligere dersom den korrigeres oppover i frekvens basert på måling fra sweet spot. Erfaringene med de nevnte aktive DSP-ede høyttalere indikerer at de tar feil. Og her snakker vi om velkonstruerte saker, bare så det er sagt.
    I all høflighet :)
    Bildet her er av Lansing Iconic fra 1937.
    1617491409006.png


    Multicell hornet er konstruert for å ha jevn spredning.
    Toole var ikke født før 1938, så han var nok ikke med på dette.
    Så ønske om jevn direktivitet har vert jobbet med helt siden før en tysker synest det var kult å eige hele Polen, og Toole sett dagens lys.

    Det opplyses at Iconic hadde frekvensrespons +/- 2dB fra 40-10khz. som var veldig bra den gangen.
    Akkurat hva måleutstyr dem hadde veit jeg ikke, men dem hadde utstyr for å kunne måle og komme frem til frekvensrespons allerede den gangen.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Fortsatt problem med at Audirvana er vanskelig å starte når AL-Convolver er valgt som lydkort. Jeg har opplevd å trykke flere minutter før programmet starter. En omgåelse av problemet er å velge et fysisk ASIO-lydkort (jeg har RME UFX) før jeg stenger Audirvana. Da starter Audirvana på første forsøk neste gang, og jeg velger AL-Convolver som lydkort igjen før jeg spiller noe.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Får av og til "rar" korreksjon av diskanten, som f eks som vist på bildet. Om jeg velger en ren frekvenskorreksjon følger den simulerte responsen target. Diskanten er av type Fostex T-925
    diskant langt under target.png
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Vanskelig å si nøyaktig hva som skjer her, men det ser ut som Ttd korreksjonen slutter før diskanten starter. Det kan gi utilsiktede effekter fra tid til annen. Det første jeg ville prøvd var større måle- og korrekjonsvindu i toppen.

    Klarer du å teeake det på plass?
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Vanskelig å si nøyaktig hva som skjer her, men det ser ut som Ttd korreksjonen slutter før diskanten starter. Det kan gi utilsiktede effekter fra tid til annen. Det første jeg ville prøvd var større måle- og korrekjonsvindu i toppen.

    Klarer du å teeake det på plass?
    Jeg deler diskanten på 10k, mener du at TTD bør gå til over 10K?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Usikker, du kan jo prøve uten ttd per driver. Da er delingen unnagjort før TTD.

    Men du må regne med litt prøving og feiling her. Og det jeg sa om større korreksjonsvindu i toppen kan ha betydning her.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Usikker, du kan jo prøve uten ttd per driver. Da er delingen unnagjort før TTD.

    Men du må regne med litt prøving og feiling her. Og det jeg sa om større korreksjonsvindu i toppen kan ha betydning her.
    Større korreksjonsvindu = flere sykler?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har ikke hatt et feilslag med 1.4 her hos meg. Dønn stabil!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Hyggelig å høre. Det å lage en konvolver som starter som en del av et annet program har vært utfordrende
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Hei. Oppgraderte til 1.4. Nå er det sikkert en løsning på dette også, men ting har startet å oppføre seg underlig. når jeg lager et filter, og sier det skal være et 44.1 filter. I Roon er alt satt til å kjøre 44.1. Lydkortet, MOTU sier at den mottar 44.1. Men convolver sier der er 48 filter.

    kan det a noe å si for at det kommer during fra kortet og at audiolense faller ut fra Roon? Kjører samme kort som gutman, men mener å huske han kjører det ut som 48khz gjennomgående...

    tips mottas gjerne til feilsøking..
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Quickfix er å lage et 48k filter og problemet løser seg opp. Da er det sannsynligvis noe mellom Roon og convolver vedrørende 44.1khz filter.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Er det noen her som har hatt suksess med RIAA korreksjon i AL?

    Jeg spekulerer på et oppsett med trafoer mellom PU og lydkort for impedansematch, koblet i mikrofoninngang på RME (max 75dB) for nok gain, og så korreksjon i AL.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Hei. Oppgraderte til 1.4. Nå er det sikkert en løsning på dette også, men ting har startet å oppføre seg underlig. når jeg lager et filter, og sier det skal være et 44.1 filter. I Roon er alt satt til å kjøre 44.1. Lydkortet, MOTU sier at den mottar 44.1. Men convolver sier der er 48 filter.

    kan det a noe å si for at det kommer during fra kortet og at audiolense faller ut fra Roon? Kjører samme kort som gutman, men mener å huske han kjører det ut som 48khz gjennomgående...

    tips mottas gjerne til feilsøking..
    Spent på om du finner ut noe her.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    eneste jeg har funnet ut til nå er at å slette ini filen ga ingenting, ei heller omstart. jeg fikk en runtime error i forkant fra raat og audiolense men har ikke sett mer på det. Regner med den ligger å venter i loggene til et våkent øyeblikk.. sender de til deg på e-post når helgen er over.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Er det noen her som har hatt suksess med RIAA korreksjon i AL?

    Jeg spekulerer på et oppsett med trafoer mellom PU og lydkort for impedansematch, koblet i mikrofoninngang på RME (max 75dB) for nok gain, og så korreksjon i AL.
    @emokid hold på med noe som vi aldri hørte noe mer til. Har veldig lyst å gjøre et forsøk på AL Riaa. Med H.R sin smått geniale digitale preamp som er under beta-testing her nå blir det enda mer aktuelt. Da kan jeg nemlig swithce innganger på lydkortet, justere volum på alle kilder, samt noen essensielle stryingsfunksjoner for Roon. Alt styres med Windows Surface Wheel. Må bare få flyttet lydkortet inn i racket slik at kabler fra platespillerne rekker frem og det krever en 6m multikabel fra lydkort til forsterkere. Den er jeg imidlertid veldig nær å bestille..
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    @emokid hold på med noe som vi aldri hørte noe mer til. Har veldig lyst å gjøre et forsøk på AL Riaa. Med H.R sin smått geniale digitale preamp som er under beta-testing her nå blir det enda mer aktuelt. Da kan jeg nemlig swithce innganger på lydkortet, justere volum på alle kilder, samt noen essensielle stryingsfunksjoner for Roon. Alt styres med Windows Surface Wheel. Må bare få flyttet lydkortet inn i racket slik at kabler fra platespillerne rekker frem og det krever en 6m multikabel fra lydkort til forsterkere. Den er jeg imidlertid veldig nær å bestille..
    Hvilken preamp? :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Alt styres med dette hjulet
    Hmm kanskje dette er løsningen som gjør at jeg kan integrere AL for alle kilder men slik at resten av familien kan operere dette? Det har vært hovedgrunnen til at jeg foreløpig bare kjører AL via Roon i vanlig "stereo" og ikke har hoppet på multikanal-mulighetene + AL ennå.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Dette ser utrulig spennende ut Gut man.
    Jo, ta kontakt med Lundahl som vi snakket om i dag, jeg får aldri ut fingern :cool:
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Dette ser utrulig spennende ut Gut man.
    Jo, ta kontakt med Lundahl som vi snakket om i dag, jeg får aldri ut fingern :cool:
    Jada sendte han mail, men jeg er desverre ikke stødig nok I dette til å formulere spørsmål om hva jeg var ute etter presist.
    Info følger når jeg får svar
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg prøvde jo å diktere deg :cool: Men vi får se hav som kommer og ta det videre derfra
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Kan ellers rapportere at jeg har samme utfordring med samplerate som H.R. AL og lydkort «snakker» ikke sammen. Hvis jeg endrer samplerate i lydkort, responderer ikle AL. Dersom jeg forsøker å endre manuelt i AL så samplerate matcher, kommer ingen lyd. Dette fungerte fint tidligere med 1.3.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Pønsker videre på digital Riaa korreksjon
    Dette er jo en enkel løsning

    Flat phono preamp. Men spørsmålet er om mic preamp i RME gjør en vel så god jobb. Vil gjerne hs minst mulig i signalveien, men er fristet av fleksibiliteten til dette kortet.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Pønsker videre på digital Riaa korreksjon
    Dette er jo en enkel løsning

    Flat phono preamp. Men spørsmålet er om mic preamp i RME gjør en vel så god jobb. Vil gjerne hs minst mulig i signalveien, men er fristet av fleksibiliteten til dette kortet.
    Puffin fra parks audio med dig out gjør også jobben Enkelt. Fleksibel liten tass.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn