Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg får de
    Tyd til øyet blir vått Snickers-is. Sånn ca en linje gjennom der kroppen er når jeg lytter

    isse - hals - bryst - navle - hofte - lår - kne - legg.
    Ja hvorfor blir det røde feltet atlså høyeste volum eller trykk bredere jo lengre ned i frekvens du kommer. Det er visst så det skal være. Men skjønner ikke helt det, mitt er ikke det, den røde delen min står på stylter nederst, smalt mens vommen på styltemannen kommer frem på 70 hz...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ja det er delefrekvensen 100hz så det er noe der. 24dB deling på 100 i Al, samme deling i sub (må velges) så det er egentlig dbl. opp. Men BX sier det er ikke optimalt men at det har gått greit med andre før...

    Ja Wavelet er mye bedre enn vannfall, de hullene forsvinner jo inni grafen i vannfall, og at toppen i vannfall er på 50 ms hvis 0 ms er mye lavere, ser man heller ikke osv...
    Sånn som i grafene mine...
    Kan du ikke sette høyere deling på suben? Så får du litt av lokal-dspen ut av veien.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg får de

    Ja hvorfor blir det røde feltet atlså høyeste volum eller trykk bredere jo lengre ned i frekvens du kommer. Det er visst så det skal være. Men skjønner ikke helt det, mitt er ikke det, den røde delen min står på stylter nederst, smalt mens vommen på styltemannen kommer frem på 70 hz...
    Lave frekvenser tar lengre tid, så det betyr nok noe. Men det kan være noe med wavelets som bidrar også. Diagrammer som viser både frekvens og tid har innebygde unøyaktigheter.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Tyd til øyet blir vått Snickers-is. Sånn ca en linje gjennom der kroppen er når jeg lytter

    isse - hals - bryst - navle - hofte - lår - kne - legg.
    Det er ikke så lett å tyde med såpass stor DB-skala. Jeg pleier å gå ned til 10dB (for eksempel 79-89dB).

    Det man i vertfall kan se er at det er noe som henger på ved 27-ish, som går igjen i alle høydene, det må bety at det er relatert til rommets lengde. Rundt 30-50 flytter det meste seg med høydevariasjonen, mens rundt 70 er det igjen noe ser ut som en liten utfasing som ikke flytter seg så mye. Men den fylles i litt på de høyeste målingene.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Når jeg finstuderer grafene så er det ikke det at jeg har så dårlig etterklang, det er det at grafen ser utrolig rotete ut min ligger litt over 100 fra 100-200, under 100 er det jo veldig bra hvis mann ser bort fra de blå skyene som dukker opp ute til høyre når man kommer ned mot 70Hz. Har lagt spr om dette ut i Rew Målinger tråden også...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Det er ikke så lett å tyde med såpass stor DB-skala. Jeg pleier å gå ned til 10dB (for eksempel 79-89dB).

    Det man i vertfall kan se er at det er noe som henger på ved 27-ish, som går igjen i alle høydene, det må bety at det er relatert til rommets lengde. Rundt 30-50 flytter det meste seg med høydevariasjonen, mens rundt 70 er det igjen noe ser ut som en liten utfasing som ikke flytter seg så mye. Men den fylles i litt på de høyeste målingene.
    Ok så dB spennet på målingene, altså fargene, kan man sef også justere. Hva er nogenlunde 20, 30, 40dB? Eller mener du kun 10dB?

    Sef: Tulle meg, ti armhevninger på rappen 😬. Jeg har målt ned til 37dB med ikke helt stille, må være nedre grense over 45dB helst 50dB som Shy har brukt. Det har jeg sett før... Så ikke rart det ser litt mindre optimalt ut.... Vannfall er std fra 45-100 ca så samme for Wavelet...
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Ok så dB spennet på målingene, altså fargene, kan man sef også justere. Hva er nogenlunde 20, 30, 40dB? Eller mener du kun 10dB?

    Sef: Tulle meg, ti armhevninger på rappen 😬. Jeg har målt ned til 37dB med ikke helt stille, må være nedre grense over 45dB helst 50dB som Shy har brukt. Det har jeg sett før... Så ikke rart det ser litt mindre optimalt ut.... Vannfall er std fra 45-100 ca så samme for Wavelet...
    10dB fra toppen og ned er glimrende. Det gir det det beste bildet av hvordan dette høres ut i praksis.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.203
    Sted
    Langesund
    Det er ikke så lett å tyde med såpass stor DB-skala. Jeg pleier å gå ned til 10dB (for eksempel 79-89dB).

    Det man i vertfall kan se er at det er noe som henger på ved 27-ish, som går igjen i alle høydene, det må bety at det er relatert til rommets lengde. Rundt 30-50 flytter det meste seg med høydevariasjonen, mens rundt 70 er det igjen noe ser ut som en liten utfasing som ikke flytter seg så mye. Men den fylles i litt på de høyeste målingene.
    Fikk ikke noe greie på å gå ned til 10 db skala. Alt ble bare penere - det var vel ikke meningen?
    Rundt 25 og 40 Hz er de "problemene" jeg jeg sitter igjen med, men som jeg egentlig har gitt litt beng i

    Vet ikke hvor mye dette ødelegger for musikkopplevelsen. Godt en ikke vet hvordan et perfekt anlegg høres ut.
    Kanskje et DBA kunne blitt ennå bedre i hele kroppens lengde. Disse var tatt innenfor ca 1,3 m
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Blir ikke helt klok på hva wavelet grafen skal fortelle meg? Dette er hjemme hos meg med AL justering på samlet system:

    wavelet_hjemme.jpg
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Blir ikke helt klok på hva wavelet grafen skal fortelle meg? Dette er hjemme hos meg med AL justering på samlet system:
    Det er vel bare enn annen måte å se impulsresponsen på enn vannfall. Wavelet er på en måte vannfall sett ovenfra. Det hullet du har på 6-7 ms på ca 185Hz ses ikke på ett vannfall. Bobler utover horisontalt er refleksjoner på en måte, tror jeg.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Lave frekvenser tar lengre tid, så det betyr nok noe. Men det kan være noe med wavelets som bidrar også. Diagrammer som viser både frekvens og tid har innebygde unøyaktigheter.
    BX hva med sub forsterker da? disse Crown, Powersoft, Behringer iNuke etc. kommer med innebygd DSP mer eller mindre hele gjengen.

    Skal jeg absolutt holde meg langt unna DSP?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Blir ikke helt klok på hva wavelet grafen skal fortelle meg? Dette er hjemme hos meg med AL justering på samlet system:

    Vis vedlegget 714146
    Om du for eksempel vil se hva som skjer over 100Hz bør du redusere tidsaksen til -10/+40ms, også må du flytte mikrofonen ut av det punktet der du kjørte korreksjonen. Når den befinner seg i samme punkt kan man i prinsippet betrakte rommet som en black-box (1 input-1 output), men da får du veldig lite informasjon om hvordan du opplever det i praksis.

    Se forøvrig "The Shy" sitt innlegg https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/audiolense-fra-juice-hifi.14472/page-98#post-3286630

    Der har han målt i mange ulike høyder.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    BX hva med sub forsterker da? disse Crown, Powersoft, Behringer iNuke etc. kommer med innebygd DSP mer eller mindre hele gjengen.

    Skal jeg absolutt holde meg langt unna DSP?
    Jeg har Crown hele veien både med og uten Dsp... Valgfritt å bruke 😃
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg har Crown hele veien både med og uten Dsp... Valgfritt å bruke 😃
    Ja, jeg har litt spesiell setting. AL gjennom Dac/Audio interface er ok, da trenger er ikke no infrasonisk filter på sub forsterker.
    Men kommer det en luring og plugger en mikrofon/bassguitar etc rett i audio interfacet, så er AL ut av bilde, subbene er da ubeskyttet under 28Hz.
    Fullt signal på 15-25Hz river membranen til pappmasje på ett øyeblikk....
    Jeg har selv prestert å sende fullt signal white noise til høytalerne/subber før, en sjelsettende opplevelse....
    Som vi sa i it bransjen: Det er umulig å gjøre ett system idiotsikkert, for idiotene er så mange og så smarte :cool: :sleep:
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    BX hva med sub forsterker da? disse Crown, Powersoft, Behringer iNuke etc. kommer med innebygd DSP mer eller mindre hele gjengen.

    Skal jeg absolutt holde meg langt unna DSP?
    Det pleier å gå bra med ekstern DSP.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg har Crown hele veien både med og uten Dsp... Valgfritt å bruke 😃
    Hvis du har gode erfaringer Crown tror jeg, jeg går for de samme, de Powersoft ampene jeg bestilte går visst i vasken, 2 uker etter sier de at de hadde de ikkje så,allikevel...
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kan fortelle at jeg også bruker Crown, 1 stk DCI 2/300 1 stk DCI 2 / 600 og en CT 475 og har god erfaring.
    Bare husk at DCI har vifter
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    En liten statusrapport fra mine forsøk på RIAA korreksjon i AL.
    Etter god veiledning fra BX på mail har jeg kunne verifisere at korreksjons filtret ser riktig ut.
    Men foreløpig fungerer ting ikke som de skal, har koblet spiller til step up trafo og step up trafo til to mikrofon innganger på min RME.
    Skrudd opp gain på de inngangene men dette fungerer ikke som det skal. Får litt signal gjennom men svært lavt og mye sus.
    Det må graves dypere. Cybercool har jo brukt korreksjon før om en ikke med helt tilfredsstillende resultat. Kanskje han kunne lastet opp screen shots av sin prosedyre ettersom han også bruker RME. Gode forslag mottas gjerne
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Har du både prøvd igjennom convolver og jriver??
    Prøvd å endre channel offset ?
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Chanel offset slipper i gjennom signal på 9 og 10 men det er ett eller annet rart med det allikevel.
    Lurer på om kun en kanal som kommer på 9 og den andre på 10. Rart alt sammen
    Fant ikke ut av avspilling i j river heller. Windows viser ikke mic inngangen som mulig inn data enhet.
    Ett skritt frem og to tilbake. Vi gir oss ikke. Men jeg fikk snekret litt ikveld, det er altid noe
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Hurra, da har jeg kjøpt med Merging Hapi II så da er jeg snart fullverdig medlem av Audiolense-gjengen med aktive delefiltre og slik moro:)
    Trenger foreløpig verken A/D eller D/A lydkortene da jeg har kjøpt subber med AES-inngang og skal fortsette å bruke dCS-dacen siden jeg har vanskelig for å tro at noe annet er like bra ;-) Avventer A/D-kort til jeg hører endelig dom i forhold til vinyl-inngang med eller uten riaa osv... samt fjernkontroll-app!
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    @Bx du har ikke vurdert å lage convolver som VST/AU plugin?
    Det hadde kanskje spart mange for bryderi med integrasjoner og åpnet opp nye muligheter/markeder...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Har vurdert det, men mange VST hoster er noe herk. Var i alle fall det da jeg holdt på med slikt. Og så tror jeg det snarere blir mer enn mindre integrasjon.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Har vurdert det, men mange VST hoster er noe herk. Var i alle fall det da jeg holdt på med slikt. Og så tror jeg det snarere blir mer enn mindre integrasjon.
    Ja det kan hende, jeg har null erfaring med hvor mye bryderi det er å implementere slike. Men det er fascinerende hvor mye kult jeg kan plugge inn i Audirvana som har støtte for VST/AU... adaptiv EQ i alle former, mixere, alle mulige filtre og effekter (som riktig nok er langt unna "hifi"), inkludert en plugin for Dirac ser jeg. Men en plugin på kaliber med Audiolense glimrer med sitt fravær. Men jeg klarer meg fint uten jeg altså ;-)
    Er kjempefornøyd med Audiolense som det er, men skal nok få litt eksperthjelp med delefiltre osv så snart alt utstyret kommer på plass...
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.203
    Sted
    Langesund
    Hurra, da har jeg kjøpt med Merging Hapi II så da er jeg snart fullverdig medlem av Audiolense-gjengen med aktive delefiltre og slik moro:)
    Trenger foreløpig verken A/D eller D/A lydkortene da jeg har kjøpt subber med AES-inngang og skal fortsette å bruke dCS-dacen siden jeg har vanskelig for å tro at noe annet er like bra ;-) Avventer A/D-kort til jeg hører endelig dom i forhold til vinyl-inngang med eller uten riaa osv... samt fjernkontroll-app!
    Da har du en flott start, og kjenner et par her i Grenland som bruker Merging Hapi med hell - på topp tre lista begge anlegga, av de jeg har hørt da :) . Lurer på hvilken modell jeg burde gått for, med tanke på mitt oppsett sånn det står nå - Emokid? Kun harddisk basert avspilling og 8 kanaler. Kommer aldri til å begynne med analoge kilder.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hurra, da har jeg kjøpt med Merging Hapi II så da er jeg snart fullverdig medlem av Audiolense-gjengen med aktive delefiltre og slik moro:)
    Trenger foreløpig verken A/D eller D/A lydkortene da jeg har kjøpt subber med AES-inngang og skal fortsette å bruke dCS-dacen siden jeg har vanskelig for å tro at noe annet er like bra ;-) Avventer A/D-kort til jeg hører endelig dom i forhold til vinyl-inngang med eller uten riaa osv... samt fjernkontroll-app!
    Gratis, det er jo alvorlig bra saker 🎉🥳
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Da har du en flott start, og kjenner et par her i Grenland som bruker Merging Hapi med hell - på topp tre lista begge anlegga, av de jeg har hørt da :) . Lurer på hvilken modell jeg burde gått for, med tanke på mitt oppsett sånn det står nå - Emokid? Kun harddisk basert avspilling og 8 kanaler. Kommer aldri til å begynne med analoge kilder.
    Vet ikke hvor aktuelt dette er for deg eller hva du bruker nå, men kanskje det kan være aktuelt for også andre som ønsker å ta steget videre fra 2-kanal uten særlige kompromisser, så en oppsummering av det jeg har funnet:

    Jeg har søkt MASSE på alt som kunne vært aktuelt sammen med Audiolense, men hvor det viktigste utvalgskriteriet var "kompromissløs lydkvalitet i minst 8 kanaler" (kriterium 2 var fleksibilitet og framtidsmuligheter).

    Og da fant jeg vel ut at det ALLER beste var et interface med AES/EBU outputs, word clock I/O og AES67... som HAPI... og så kan man velge enten de A/D og D/A kortene som Merging lager, bruke noen andre via AES/EBU (i mitt tilfelle til dCS og subber), eller kjøpe egne AES67/Ravenna kompatible konvertere i så mange kanaler man trenger og hvor de måtte trengs, for eksempel i et rom nr 2... (har litt tanker om å inkludere hjemmekinoen også, med sentralisert AES67 interface og distribuerte DACer).
    Merging Hapi II koster 27000 hos prolyd.no uten lydkort men da inkluderes også en intro-utgave av Pyramix DAW av Merging som er veldig kult og som gir støtte for alt mulig av både gratis og kommersielle dsp plugins (UA/VST/VS3/..).

    Det finnes også enkelte DANTE interface med tilsvarende funksjonalitet men jeg fant ikke noe med samme kvalitet...

    Men hvis jeg KUN ønsket meg en ren multikanal "hifi" DAC med USB-input ville jeg ikke vært i tvil om denne, som heller ikke er så fryktelig dyr (ca 1200USD):
    Denne kan også gainmatches mellom 1-12V RMS på XLR-utgangene som kan være en stor fordel for optimal SNR...
    kan også synche to Dac8 for 16 kanaler..
    Hvis jeg etter hvert finner ut at jeg skal bytte ut det passive delefilteret i Tannoy Westminster med aktiv deling så er denne (eller D/A-kortet til Merging) svært aktuelt som erstatter for dCS i flere kanaler, altså som DAC etter Merging HAPI.
    Pågangen er så stor at de for øyeblikket ikke tar i mot flere bestillinger...

    Det finnes også et alternativ i exasound E68 men til 4000USD og kun ubalanserte utganger synes jeg den virker svært overpriset...

    Hvis jeg ville hatt noe med innebygget DSP og svært gode A/D og D/A konvertere så er den beste jeg har funnet denne (Thunderbolt grensesnitt). Var VELDIG nær på å velge denne men jeg har mer sansen for Ravenna/AES67 (samt evt. ekstern DSP i en PC/Mac) framfor Thunderbolt:
    Les også test av storebror X16 her, som er 16-kanal utgaven:
    Den har en DAC-ytelse som tilsvarer "bleeding edge" hifi-dacer...
    Koster mellom 31000-35000NOK med masse bundede plugins og inkludert en DAW for alt du kan tenke deg av DSP:

    Av alt det andre av "lydkort" som jeg har fått hint om synes jeg egentlig både A/D og D/A ytelsen er bare sånn passe (inkluderer også Lynx og RME). Målet har vært SINAD på minst 115dB og en linearitet på +20bit noe alle løsningene over gir iht uavhengige tester... Hvorvidt det betyr noe i praksis kan man jo alltids diskutere. Men her var målet "kompromissløs audio kvalitet", så da...

    Erik :)
     
    Sist redigert:

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Mange interessante produkter som blir nevnt her som skal ses nærmer på.
    Nå er jeg en av de som pt. bruker et av de ikke gode nok lydkortene fra RME.
    For mitt vedkommende tviler jeg sterkt på at det er en reell flaskehals i mitt oppsett.
    Tror jeg kan tweeke lyden mye mer i rett retning med de mulighetene i AL tilbyr en de faktiske lydforskjellene mellom lydkort.
    Når det kommer til den tweekingen som AL gir muligheter til skal man jobbe en del før man er helt i mål, tror jeg.
    Vurderer du å gå forbi de interne delefiltrene i dine Westminster ( helt klart noen av tidenes kuleste høyttalere) og la AL gjøre hele jobben?
    Poenget mitt er at for mange vil AL sammen med et ok lydkort gi muligheter til veldig stor gevinst med i sammenhengen små kostnader.
    Klart at har man resurser til å gå all inn fra første dag go for it, og det er jo det du sier ERK, mener ikke å kritisere innlegget dit.
    Synes bare at man ikke skal fremstille det slik at det må til svært kostbare dac løsninger til å komme langt på vei med habile DSP løsninger.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Mange interessante produkter som blir nevnt her som skal ses nærmer på.
    Nå er jeg en av de som pt. bruker et av de ikke gode nok lydkortene fra RME.
    For mitt vedkommende tviler jeg sterkt på at det er en reell flaskehals i mitt oppsett.
    Tror jeg kan tweeke lyden mye mer i rett retning med de mulighetene i AL tilbyr en de faktiske lydforskjellene mellom lydkort.
    Når det kommer til den tweekingen som AL gir muligheter til skal man jobbe en del før man er helt i mål, tror jeg.
    Vurderer du å gå forbi de interne delefiltrene i dine Westminster ( helt klart noen av tidenes kuleste høyttalere) og la AL gjøre hele jobben?
    Poenget mitt er at for mange vil AL sammen med et ok lydkort gi muligheter til veldig stor gevinst med i sammenhengen små kostnader.
    Klart at har man resurser til å gå all inn fra første dag go for it, og det er jo det du sier ERK, mener ikke å kritisere innlegget dit.
    Synes bare at man ikke skal fremstille det slik at det må til svært kostbare dac løsninger til å komme langt på vei med habile DSP løsninger.
    Ja jeg er helt enig i at lydkortet neppe er flaskehalsen i praksis! Men når jeg først skulle ha noe og har fått et bra lekebudsjett fra kona så var saken en litt annen :) Ja jeg tenker etter hvert å bytte ut delefilterne i Westminster med Audiolense, så snart jeg får litt mer erfaring!
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ja som jeg sa, har man resurser finnes det dummer leketøy en det du linker til.
    Blir spennende med full aktiv drift av dine Westminster, men lurt å skaffe litt erfaring først.
    Det er jo ikke helt umulig at de får en såpass annen karakter når de blir korrigert og godt tilpasset rommet at det vil ta tid å bli vant til det.
    Det er vel ofte slik at man kan bli glad i lyden fra en ferdig høyttaler både på grunn av og til tross for klare avvik i målt ytelse.
    Tøft gjort, tror mange tradisjonalister setter kaffen i halsen når de hører om noe slikt. Skulle gjerne hørt herligheten når du er godt i gang.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Ja som jeg sa, har man resurser finnes det dummer leketøy en det du linker til.
    Blir spennende med full aktiv drift av dine Westminster, men lurt å skaffe litt erfaring først.
    Det er jo ikke helt umulig at de får en såpass annen karakter når de blir korrigert og godt tilpasset rommet at det vil ta tid å bli vant til det.
    Det er vel ofte slik at man kan bli glad i lyden fra en ferdig høyttaler både på grunn av og til tross for klare avvik i målt ytelse.
    Tøft gjort, tror mange tradisjonalister setter kaffen i halsen når de hører om noe slikt. Skulle gjerne hørt herligheten når du er godt i gang.
    Ja det er litt skummelt å fikle med Westminster som allerede låter så nydelig men basert på min erfaring med aktiv drift på kinoloftet er det nok fortsatt litt å hente..
    Og jeg har nok tenkt å få litt hjelp fra blant annet @TrompeteN etter hvert, hvis han fortsatt driver med slik rådgivning :)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Får du Trompeten med på laget er du berget.
    Håper han kan fortsatt lures til rådgiving, kan tenke meg å få litt råd fra han selv.
    Han er jo verdens hyggeligste kar så vi får håpe
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.228
    Antall liker
    4.312
    Torget vurderinger
    0
    Hei! Tusen takk for vennlige ord begge to. 😊Jeg tilbyr disse tjenestene fortsatt. Egentlig har jeg knapt begynt.

    En liten oppdatering når det gjelder disse tjenestene så har planen hele tiden vært å tilby dette for fullt etter sommeren 2021 på grunn av planlagte studier og generelt arbeidsbelastning dette skoleåret. Dere kan se for dere at jeg følger gjenåpning og vaksineutvikling. 😊
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kanskje TrompeteN har satt seg inn i AL convolver med ASIO virtual audio cable også? ...uten bruk av JRiver.

    Jeg ønsker fortsatt å bruke AL i mitt oppsett da jeg anser AL som det mest hensiktsmessige for optimal lydgjengivelse.
    Men det forutsetter at jeg kan bruke AL ifm lyd/tv bilde...lipsync.

    Jeg har forsøkt meg et par ganger, også ifm. convolveren da den var ganske fersk og noe buggete.
    Men jeg ga opp.

    Om jeg ikke på sikt får det til...og helst stabilt, så jeg slipper å knote gjentatte ganger, ser jeg ingen annen mulighet enn å gå over til en annen DSP løsning. Som sannsynligvis vil degradere lyden. :(
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Mange interessante produkter som blir nevnt her som skal ses nærmer på.
    Nå er jeg en av de som pt. bruker et av de ikke gode nok lydkortene fra RME.
    For mitt vedkommende tviler jeg sterkt på at det er en reell flaskehals i mitt oppsett.
    Tror jeg kan tweeke lyden mye mer i rett retning med de mulighetene i AL tilbyr en de faktiske lydforskjellene mellom lydkort.
    Når det kommer til den tweekingen som AL gir muligheter til skal man jobbe en del før man er helt i mål, tror jeg.
    Vurderer du å gå forbi de interne delefiltrene i dine Westminster ( helt klart noen av tidenes kuleste høyttalere) og la AL gjøre hele jobben?
    Poenget mitt er at for mange vil AL sammen med et ok lydkort gi muligheter til veldig stor gevinst med i sammenhengen små kostnader.
    Klart at har man resurser til å gå all inn fra første dag go for it, og det er jo det du sier ERK, mener ikke å kritisere innlegget dit.
    Synes bare at man ikke skal fremstille det slik at det må til svært kostbare dac løsninger til å komme langt på vei med habile DSP løsninger.

    Fra mitt perspektiv er driftsstabilitet viktig og kanskje det viktigste. Robuste datastrømmer som ikke hopper over et eneste sample er essensielt for gode målinger.

    Målinger som er 100% kurante og 100% pålitelige er den største utfordringen for de som går igang med Audiolense

    Utfordringene skjer nesten alltid i forbindelse med USB-dacer og lydkort, og USB mic i tillegg. Mao USB ut og USB inn. Og noen ganger enda mer eksotiske grensesnitt. Selv Lynx Hilo kan være kilen i så måte. Det er nok mye 3.parts drivere ute og går, der testing og debugging muligens har vært mangelfull.

    Det har vært mye målemessige utfordringer det siste året. Lydkort og usb mikrofoner som ikke responderer som man bør kunne forvente på helt standard kall fra vert til driver. Glitcher i datastrømmen. Mengden har tatt seg opp i takt med et økende tilbud av USB-løsninger og løsninger som benytter enda mer "moderne" overføringsmetoder.

    PCI og liknende er dønn stabilt.
    Innebygde lydkort likeså.
    Jeg kan ikke huske sist RME var involvert i utfordringer med å få til gode målinger...
    Merging Hapi er på lista over løsninger der det har vært problemer. Men jeg tror de fleste / alle har fått det til å fungere skikkelig til slutt. Så om @erk støter på problemer er det trolig noen veivisere innen rekkevidde.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn