Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    hei Bergfinn

    Jeg bruker nesten på daglig basis convolver og Al sammen med film / tv. Det er helt uproblematisk så lenge man lager et minimumsfase filter som ikke er alt for stort. Enkelt å bytte filter.
    Når det er sagt har jeg tenkt en del på brukergrensesnittet i dette. Må tillate meg å si at det ikke er bra. Kan pt egentlig ikke tenke meg å anbefale dette til andre en entusiaster. La det være sagt at personlig ser jeg ingen annen mulighet til å fortsette med et aktivt høyttaler system en med AL og det har jeg tenkt fortsette med.
    Det gut man viste her om dagen virker utrolig spennende. Håper at kildevalg og filterbytte kommer opp på et brukervennlig nivå i nær fremtid, frem til da blir det en krevende øvelse å få familien til å sette seg inn i bytte fra ROON til film og over til vinyl.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Målinger som er 100% kurante og 100% pålitelige er den største utfordringen for de som går igang med Audiolense
    Gode poeng.. Jeg innbiller meg at jeg har fått gode målinger vurdert ut fra den målediagnosen som AL viser men hvordan kan jeg vite om det er "optimalt" eller "nesten optimalt"?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.998
    Antall liker
    12.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Høres bra ut, habicht :)
    Hva skal til for å få dradd deg inn i hula mi på Veitvet for konsulent hjelp?
    Whisky, sushi, haggis,...eller hva herren måtte ønske?

    Har ingen rigg som spiller nå, men tipper den er klar når korona pesten er på hell om et par mnd. ;)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Bergfinn, jeg kommer selvfølgelig og hjelper. Du kar jo selv vært hos meg engang når jeg slet veldig i begynnelsene av min AL karriere.

    Jeg kan jo også legge ut en screenshot av min korreksjons prosedyre for film og da kan de som virkelig kan dette kommentere.
    Det ene utelukker ikke det andre. Ser ut som jeg skal få til litt fikle tid på søndag, da legger jeg ut.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.863
    Antall liker
    4.293
    hei Bergfinn

    Jeg bruker nesten på daglig basis convolver og Al sammen med film / tv. Det er helt uproblematisk så lenge man lager et minimumsfase filter som ikke er alt for stort. Enkelt å bytte filter.
    Når det er sagt har jeg tenkt en del på brukergrensesnittet i dette. Må tillate meg å si at det ikke er bra. Kan pt egentlig ikke tenke meg å anbefale dette til andre en entusiaster. La det være sagt at personlig ser jeg ingen annen mulighet til å fortsette med et aktivt høyttaler system en med AL og det har jeg tenkt fortsette med.
    Det gut man viste her om dagen virker utrolig spennende. Håper at kildevalg og filterbytte kommer opp på et brukervennlig nivå i nær fremtid, frem til da blir det en krevende øvelse å få familien til å sette seg inn i bytte fra ROON til film og over til vinyl.
    Vi satser på at det blir automatikk i filterbyttet snart.... dvs at den begynner å fungere som den skal.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.863
    Antall liker
    4.293
    Gode poeng.. Jeg innbiller meg at jeg har fått gode målinger vurdert ut fra den målediagnosen som AL viser men hvordan kan jeg vite om det er "optimalt" eller "nesten optimalt"?
    For meg er dette med målinger enten-eller, men det er sikkert en del brukere som har kvalitetsrangeringer videre oppover.

    Noen sliter med å velge et måleoppsett som fungerer. Asio her og wasapi der osv.... da merker man fort at noe er galt fordi man ikke får tatt en måling.

    Andre får dårlige målinger pga brudd i datastrømmen(e). Da blir det tidsforskivninger i impulsene og mellom impulsene. Hvis det er en annen timing mellom venstre og høyre høyttaler enn du forventet så kan det skyldes problemer med datastrømmene.

    Det høres ut som du har fått en god start. Jeg tipper målingen er 100% OK.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg bare skyter inn noen morsomheter i passiaren, jeg har ett jungelord til og det sier at:
    "Når "The Shy" legger ut målinger så løper man og henter lykkepiller med en gang!"
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg bare skyter inn noen morsomheter i passiaren, jeg har ett jungelord til og det sier at:
    "Når "The Shy" legger ut målinger så løper man og henter lykkepiller med en gang!"
    Jepp, det ble et ekstra glass vin på meg da jeg trodde jeg hadde så fine THD-målinger, inntil jeg så noen grafer fra Langesund...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.581
    Antall liker
    14.473
    Sted
    Langesund
    Hvis en liker lyd der har ganske homogen klang og lite rombidrag kan det jo passe. kan spille både høyt og lavt.

    Men i de høyeste High end kretser går det ikke akkurat gjetord om godlyd. Middelmådig er vel dommen derfra. Så dette passer ikke alle.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Hvis en liker lyd der har ganske homogen klang og lite rombidrag kan det jo passe. kan spille både høyt og lavt.

    Men i de høyeste High end kretser går det ikke akkurat gjetord om godlyd. Middelmådig er vel dommen derfra. Så dette passer ikke alle.
    Veldig mange skal ha et slags "krydder" på lyden, og der er jo rådyre rør og annet medvirkende. Ja jeg synes mye av det låter bra. Men så mangler det ofte rett og slett "trøkk og realisme"... Når jeg ser folk diskuterer Westminster eller horn opp mot andre "hifi" høyttalere med 87dB/1W og jeg gjør regnestykket i forhold til hvordan jeg liker lyd så er jeg også tydeligvis på en litt annen planet enn de høyeste hifi-kretser... Tar gjerne en tur til Langesund hvis jeg får lov etter hvert, er godt kjent i området som gammel Klyve-ramp, vokste nærmest opp på Bjørkøya :cool:
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nå er det en stund siden jeg besøkte Shy og det er jobbet en del etter hans idealer siden.
    Skal tillate megå si at jeg har ikke helt samme preferanser som Shy, og det er ikke på noen måte ment som krititkk av kvaltetene som hans anlegg besitter.
    Kun en god påminnelse til seg selv at det er flere veier til målet.Det er en helt spesiell opplevelse å høre et så gjennomført anlegg uansett preferanser.
    Kalle det middelmådig faller fullstendig på sin urimelighet og er bare patetisk.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.581
    Antall liker
    14.473
    Sted
    Langesund
    Har ikke det strengeste corona regimet så her kan du komme når det skulle være. Føler en seg frisk og rask og ikke hørt om noe mistenksomt i kretsene rundt en, så går det vel greit. Tusenvis tar T- banan hver dag. Det vil jeg si er en helt annen risiko en at to friske sjeler tar et uformelt treff

    Velkommen skal du være erk:)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Har ikke det strengeste corona regimet så her kan du komme når det skulle være. Føler en seg frisk og rask og ikke hørt om noe mistenksomt i kretsene rundt en, så går det vel greit. Tusenvis tar T- banan hver dag. Det vil jeg si er en helt annen risiko en at to friske sjeler tar et uformelt treff

    Velkommen skal du være erk:)
    Takk for det! Har bestilt er par snasne servobasser fra Tyskland på 2x6,4kW og 4x18 som skal spille sammen med Westminster. Når det og HAPI kommer på plass blir det nok ganske bra her og, og hvis noen har lyst til å ta en lyttekveld på Kolbotn etter hvert som dørene åpnes litt mer så hadde det vært hyggelig.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    @Bx, har du mulighet for å sjekke issue ved bytte av samplerate? Etter 1.4 har konvolveren sluttet å synke samplerate utover 48kHz med lydkortet mitt. Har ikke hatt trøbbel med det for andre versjoner av konvolver.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.863
    Antall liker
    4.293
    Jeg har sjekket. Bytte av samplerate fungerer bare når kontekst er de-aktivert, dessverre. Det kommer en ny release snart og da håper jeg kontekst fungerer 100%.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Veldig mange skal ha et slags "krydder" på lyden, og der er jo rådyre rør og annet medvirkende. Ja jeg synes mye av det låter bra. Men så mangler det ofte rett og slett "trøkk og realisme"... Når jeg ser folk diskuterer Westminster eller horn opp mot andre "hifi" høyttalere med 87dB/1W og jeg gjør regnestykket i forhold til hvordan jeg liker lyd så er jeg også tydeligvis på en litt annen planet enn de høyeste hifi-kretser... Tar gjerne en tur til Langesund hvis jeg får lov etter hvert, er godt kjent i området som gammel Klyve-ramp, vokste nærmest opp på Bjørkøya :cool:
    Krydder ja, Minner meg om han produsenten som hørte sin egen innspilling på ett skikkelig rådyret "high end" anlegg.
    Han blånektet på flere ting, Mye av holografien, bredde og dybde osv og flere andre ting han hørte i vspilling. Man hørte ting han ikke hadde spilt inn mente han. Det var noe anlegget lagde resonnerte han seg frem til...
     
    • Haha
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Krydder ja, Minner meg om han produsenten som hørte sin egen innspilling på ett skikkelig rådyret "high end" anlegg.
    Han blånektet på flere ting, Mye av holografien, bredde og dybde osv og flere andre ting han hørte i vspilling. Man hørte ting han ikke hadde spilt inn mente han. Det var noe anlegget lagde resonnerte han seg frem til...
    Ja men det er jo faktisk ganske utrolig hva litt ekstra trøkk i mellomtonen kombinert med litt 2'harmonisk sødme oppover og en behagelig faseforskyvning kan produsere. Ikke det, nå er jeg blitt litt hekta på for eksempel slike plugins så da er nok også jeg milesvis unna originalen. bit perfect? Nope. Moro? Yup.
    1618675653797.png

    PS: og hva betyr "original master" egentlig? Det han mixer'n slang på av EQ i siste liten under stort tidspress? (hørte litt om dette fra min danske venn som har jobbet som lydjockey i 20 år)
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja men det er jo faktisk ganske utrolig hva litt ekstra trøkk i mellomtonen kombinert med litt 2'harmonisk sødme oppover og en behagelig faseforskyvning kan produsere. Ikke det, nå er jeg blitt litt hekta på for eksempel slike plugins så da er nok også jeg milesvis unna originalen. bit perfect? Nope. Moro? Yup.
    Vis vedlegget 715192
    PS: og hva betyr "original master" egentlig? Det han mixer'n slang på av EQ i siste liten under stort tidspress? (hørte litt om dette fra min danske venn som har jobbet som lydjockey i 20 år)
    Orginal master? Det er fint mulig og ta en innspilling (levert fra produsenten som ansv. fra studio innspillingen) og mastre det flere ganger. Ofte leveres innspillingen til ett eget mastering studio (som gjør den kommersielt tilpasset, eq, mer kompresjon etc). Så da er vel det den første av disse de mener da?
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    En liten statusrapport fra mine forsøk på RIAA korreksjon i AL.
    Etter god veiledning fra BX på mail har jeg kunne verifisere at korreksjons filtret ser riktig ut.
    Men foreløpig fungerer ting ikke som de skal, har koblet spiller til step up trafo og step up trafo til to mikrofon innganger på min RME.
    Skrudd opp gain på de inngangene men dette fungerer ikke som det skal. Får litt signal gjennom men svært lavt og mye sus.
    Det må graves dypere. Cybercool har jo brukt korreksjon før om ikke med helt tilfredsstillende resultat. Kanskje han kunne lastet opp screen shots av sin prosedyre ettersom han også bruker RME. Gode forslag mottas gjerne
    Da jeg syslet med dette sist slet jeg med forskjellige ting, blant annet viste seg at den AL-versjonen jeg brukte ikke lagret noen RIAA-korreksjon. Filene med og uten ble like. Ellers fikk jeg lyd ut, lite støy høvelig med gain etc. Jeg brukte en Denon DL-103R, lav output MC. Skal ha last rundt 100Ohm, etter som jeg fant ut. Jeg loddet en 100 Ohm motstand mellom pinne 2 og 3 i XLR-pluggen. Satte gain rundt 60dB tror jeg, det var ihvertfall mulig å få inngangen til å klippe. Nivå ut ble lavere enn fra f eks Tidal, eller en linjeinngang, kanskje 10dB lavere. Jeg slet med å få det til å virke stabilt med Open Live i Jriver, ga det opp til slutt.

    Men etterhvert fant jeg noen tips på div fora om å bruke loopback. Jeg oppdaget at dette ikke var nødvendig på linjeinngangene, prøvde blant annet med en Squeezebox på noen av inngangene, og dette fungerte fint med AL-convolver, bare å sette riktig kanal-offset. Jeg har nå et Jasmine RIAA-trinn koblet til inngang 1 på RME UFXen, og da lar jeg det stå offset 0 i AL-convolver. Trenger ikke å gjøre noen endringer i Windows lydinnstillinger.

    Men dette fungerer ikke med mic-inngangene på UFxen, av en eller annen grunn. Jeg har tatt en sjekk nå i kveld med en mikrofon tilkoblet inngang 11 på UFXen, og jeg må sette opp loopback som før for å få lyd ut i mine 10 kanaler. Her er en oppskrift om du vil prøve: OBS! IKKE sett på 48V på mic-inngangen, slik som jeg har gjort på bildet under, det er bare for å få spenning på mikrofonen jeg brukte for å teste med. Tror ikke pickupen overlever 48V.

    Sett ruting fra Mic 11 til ADAT1 (du må ha UFX i Full mode for å få sette ruting, mix osv)
    loopback RME TM matrix view.png


    Sett loopback på ADAT 1/2 utgangene
    Sett kanaloffset til 14 i AL-convolver for ADAT1/2

    tmfx mixer view pluss AL convolver.PNG


    Volum på ADAT-utgangen kan godt være null, det skal ingen ting ut der uansett. Jeg har ikke huket av for "Listen to this device" i Windows, skal ikke spille noen rolle.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    PU koblet direkte på mikrofoninnganger i RME og riaa filter i AL. Routing som cyberkul beskrev. Jordet til chassis
    Feil impedansematch og litt lite gain (65dB på inngang) men hører likevel straks potensialet. Intet brum eller sus.
    Farvel passivt riaa trinn!

    Neste på programmet blir headamp, men regner med å teste trafo også

    20210420_161508.jpg
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nå føler jeg et umennesklig press.
    Ikke sikkert at jeg klarer dette o_O
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Nå føler jeg et umennesklig press.
    Ikke sikkert at jeg klarer dette o_O
    Spilt noen plater. Overrasket hvor glassklart dette låter, og hvor lite jeg savner riaa'en tross viten om impedansmismatch.
    Ser frem til å få headamp for å ta dette videre
    For dere med mikrofoninngang/forsterker og vinyl anbefaler jeg på det sterkeste å teste ut. De ekstra ivrige kan tilogmed lodde inn motstander for bedre impedansmatch
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    PU koblet direkte på mikrofoninnganger i RME og riaa filter i AL. Routing som cyberkul beskrev. Jordet til chassis
    Feil impedansematch og litt lite gain (65dB på inngang) men hører likevel straks potensialet. Intet brum eller sus.
    Farvel passivt riaa trinn!

    Neste på programmet blir headamp, men regner med å teste trafo også

    Vis vedlegget 715768
    Jeg syntes også lyden ble klar og støyfri, men det låt tynt. Lite bass. Spennende å høre nærmere erfaring med headamp. Skal du prøve med trafo også?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har kabler på vei så jeg kan få testet. Blir testing med step up trafo for min del. Har justerbar last og 1:5-1:10 eller 1:20 output så jeg har trua på at det skal kunne funke. Johoo, merker du noe til at lyden blir blodfattig? Hvilken pickup bruker du, og hvilken riaa sammenligner du med?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Har kabler på vei så jeg kan få testet. Blir testing med step up trafo for min del. Har justerbar last og 1:5-1:10 eller 1:20 output så jeg har trua på at det skal kunne funke. Johoo, merker du noe til at lyden blir blodfattig? Hvilken pickup bruker du, og hvilken riaa sammenligner du med?
    Definitivt ikke blodfattig. Nærmest med litt ekstra pondus.
    Sammenligner med ASR mini basis exclusive som er kjent for å være transparent
    PU er hana SL som liker >300ohm last
    SUT har jeg troen på også så lenge du får en fornuftig last.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jeg syntes også lyden ble klar og støyfri, men det låt tynt. Lite bass. Spennende å høre nærmere erfaring med headamp. Skal du prøve med trafo også?
    Sikker på at riaa korreksjonen var på plass? Tynt er det absolutt ikke her. Nærmere det motsatte
    Ja, jeg tenker å prøve på også. 1:5 er teoretisk perfect match mot pu som liker rundt 100ohm last
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Kjekt med SUT produsenter som tar seg bryet med å lage gode bruksanvisninger for her er det lett å gå seg vill tenker jeg. Music First angir følgende forhold for motstand og trafo viklinng ratio og forklaring
    1618951558087.png
    ;
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Sikker på at riaa korreksjonen var på plass? Tynt er det absolutt ikke her. Nærmere det motsatte
    Ja, jeg tenker å prøve på også. 1:5 er teoretisk perfect match mot pu som liker rundt 100ohm last
    Sist jeg prøvde var som sagt ikke RIAA-korreksjon med, og da var det ihvertfall blodfattig. Men jeg har prøvd dette med eldre AL, og mener RIAA-korreksjon var ok da. Grr.. blir vel nødt til å prøve pånytt for å være sikker. Må i såfall skaffe en ekstra plugg for tilkobling til Jelco-armen, og lage en ny kabel.
    Jeg koblet som vist på bildet. Skjermen i kabelen er koblet til pinne 1 i XLR-pluggen i RME-enden, men ikke koblet sammen med pinne 3. I andre enden, ved tilkoblingen til armen, er skjerm og signal minus koblet sammen. Dette gir en forbedring av CMRR i forhold til å bruke en kabel med bare to ledere.
    Tar med skissa her, siden dette er et dagsaktuelt tema :) Motstanden mellom pinne 2 og 3 er ikke tegnet inn, men skal være mellom pinne 2 og 3 ved tilkoblingen til RME.
    pu kabling.JPG
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Uten RIAA korreksjon er det ikke rart at det er blodfattig..
    1618953506637.png
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.863
    Antall liker
    4.293
    [21 apr 2021]

    Audiolense 6.17 (64 bit)

    Audiolense 6.17 (32 bit)


    • Fixed a bug related to saving RIAA correction on the ALC format. It used to occur when “prompt” was chosen in the correction menu as the RIAA option.
    • Made the pre-correction tolerable for higher dB variation as one setup did not get handled as it were supposed to (only applies to individual drivers).
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Litt om brukergrensesnitt.

    I forhold til brukergrensesnitt og bruk av flere kilder har jeg ikke vært helt fornøyd og mistenker at jeg ikke er helt alene om det. Jeg spiller for tiden fra ROON, strømming og egen hd, har en BD spiller koblet til lydkort via optisk digital inngang og så spiller jeg vinyl og tar sikte på å ta RIAA korreksjon i AL. Dette gjør at jeg trenger bruke minst 3 forskjellige filtre.

    Filter 1: Full korreksjon for ROON.

    Filter 2: Full korreksjon med RIAA implementering.

    Filter 3: Redusert korreksjon med minimumsfase for redusert latency til film

    En liten beskrivelse av hvordan jeg opplever dette nå.

    Gitt at ROON er den mest familievennlige avspillings metoden (ikke sikkert kona er enig i det, hun liker vinyl) kan man kalle det default. Jeg kommer hjem, tar tak i nettbrettet etter å ha slått på forsterkere og begynner å spille. Konvolver for ROON spretter opp og det kommer lyd. Om jeg kvelden før har sett på film og valgt filter for det i standalone konvolver for alt annet en ROON da stemmer ikke lyden. Jag må opp med PC og gå inn i konvolver og velge nytt filter, Samme scenario gjelder om jeg har spilt vinyl kvelden før og selvfølgelig omvendt. Det å måtte åpne PC ser jeg som OK, kildevalg er nettopp det, valg og det må gjøres fysisk ett eller annet sted akkurat som man dreide på en knapp på forsterker tidligere fra tape til phono etc. Det som er problemet som jeg ser det er å måtte kalle frem konvolver, være sikker på at man har riktig konvolver oppe, ikke helt intuitiv metode for å hente filter og ikke lett å forstå dette med Channel offset heller.

    Selv har jeg ikke noen store problemer dette, men familievennlig er det ikke og ikke er det heller lett å anbefale systemet til andre uten rett store forbehold. Det siste er veldig synd ettersom manga kan gå glipp av en veldig god vei til godlyden og at familien vegrer seg for å bruke systemet synes jeg er veldig ugreit.

    Et mulig scenario jeg kan se for meg er at når jeg åpner PC og det ligger et tydelig short cut tegn i oppgavelinjen, at det som popper opp er en slags matrise med valgmuligheter.

    Hoved valg for kilde der man huker av ønsket valg, antall, 4 eller flere. Gjerne slik at de kan få navn. Der må systemet også huske channel offset som stemmer med valgt routing i lydkort.

    Under valg til hver kilde der det kan ligge inne for eksempel 3 forskjellig filtre men at sist valgt filter blir valgt når kilde velges.

    Skriver ikke dette til å kun klage, men til å fortsette diskusjoner bland brukerne og BX til å alle disse kloke hodene kan slå seg sammen om veien videre. Det som jeg beskriver over som mulig scenario er helt sikker kun et av mange og fint å få konkrete input. Ettersom jeg ikke har den minste peiling på programmering er det jeg beskriver kanskje umulig , kanskje enkelt, kanskje mulig å til en viss del automatisere, ikke vet jeg. men bedre brukervennlighet tror jeg alle er fortjent med.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.863
    Antall liker
    4.293
    Flott med sånne tilbakemeldinger, habicht
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vil bare presisere at jeg kun er ut etter en konstruktiv dialog og samarbeid om å gjøre et svært bra produkt ennå bedre.
    Det har vært innlegg her i tråden som viser at her er det folk med mye teknisk kapasitet så jeg tenker at de som kan, kan samarbeide litt og så kan vi andre komme med ønsker og innspill. Noen ganger er det greit og ikke kunne ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn