Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg bruker samme tid som da "resultatet" kom i 20-års alderen. 🤪
    Quizzzzz....noen som kan gjette hvor mange sekunder?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Shy - med Asio så skal du vel ikke huke av for WASAPI?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ellers registererer jeg at symmetrien er på plass hos Shy.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Shy - med Asio så skal du vel ikke huke av for WASAPI?
    Hadde ikke huket av for det, stod bare sånn i utgangspunktet. Stusset også litt på den, men siden det gikk an å få gode målinger med noen forsøk, valgte jeg å ikke røre den innstillingen.
    Millimeter presisjon på mikrofonplassering med Excellent dynamic range og god symmetri på målingen som resultat gjorde at den ble lagret sporenstreks. :)
     
    Sist redigert:

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Helt plutselig dukket audiolense opp i bevisstheten igjen, og det lille som er igjen av hjerne jobber på spreng for å finne pros/cons. Jeg behøver nok litt hjelp av erfarne juicefolk. Jeg har kun hørt et anlegg med AL en gang for ca 15 år siden, og det ble i overkant "kirurgisk" for min smak, men det kan like godt ha med høyttalere/rom og gjøre. Leser dog nå om meget fornøyde brukere med litt lik innfallsvinkel som min.
    Litt bakgrunnshistorie:
    Kjøpte tact rcs 2.0 i 99. Var overbevist om at dette var lyset og veien. Bratt læringskurve, men det var mulig å få til noe skapelig. Kjøpte så RCS2.2 når den kom. Det var en befrielse å komme tilbake til en enkel rør forforsterker og senke skuldrene. Ny dille kom likevel, og Lyngdorf sin preamp med room perfekt ble handlet. Også denne gang overbevist om at dette var saker. Det var nok en gang en befrielse å gå tilbake til en enkel preamp. Dille no 3 førte til Pure Vinyl som gjorde riaa korreksjon og delefilter, og alle signaler gikk via et Metric Halo ULN 8 lydkort. Kun manuell eq ble brukt, og delefilter satt opp som Le Cleach kvasi faseriktig. Det låt knall, men det var for mye hassle med oppdateringer og drivere og annet drit. Denne løsningen fikk nådestøtet når en kompis bemerket at det var fjollete å måtte oppdatere en datamaskin når vi skulle spille LP plater og drikke øl. Alt komplisert ble så kastet ut, men det gikk ikke mange år før byggelyst gjorde at et nytt hornsystem ble stablet på beina. Denne gang med et "set and forget" delefillter konfigurert i en BSS London Blu 100 boks fra proffmarkedet. Nok en gang Le Cleach filter, og all høyttaler eq gjort før filtrering. Veldig fornøyd med dette, men er fortsatt fristet til å prøve noen annet, om ikke annet enn av utforskertrang. Fullrange frekvenskorreksjon er jeg litt vaksinert mot, og bruker nå kun voicing eq over 300Hz og korreksjon under.

    Så, mitt system er bygd opp rundt en Denon X8500H surroundforsterker. Grunnen er at jeg er helt hektet på Auro3D/Auromatic oppmiksing av tokanals kilder. Vi ser også relativt mye serier og filmer i samme rom, og det er satt opp et 7.1.4 høyttalersystem som dekker både Auro3D og Atmos. Det er to platespillere med phonoforsterker som blir digitalisert av en Metric Halo ULN2 som så går til Denon. Analog L/R går derifra til Blu 100 og ut til diverse forsterkere som driver GPA 515G i modifisert Altec 828 kabinett, Celestion AXI2050 i Markus Klug multicellehorn og en Vistaton TL16H supertweeter. Det er flere subber i rommet som er styrt av en minidsp. Alle målinger er gjort med REW.
    Jeg har Roon, men liker det egentlig ikke noe særlig siden det omtrent hver gang er "lost connection to core" og alt går helt i dass og alle enheter må restartes hvis det kommer en windows oppdatering. Det er altså mest LP plater og film i dette rommet.

    Spørsmålene jeg da har er: er det mulig å sette opp en stabil løsning, gjerne basert på en NUC eller en mac mini og et habilt lydkort som ikke krever masse klikking og banning hver gang en skal se/høre noe, og som ikke har så mye latency at film ikke går?

    Beklager alt for lang post!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Om du har tid en dag kan du ta deg en tur til Bønes for lytting og prat om Audiolense. Har også hatt Tact 2.2 - og har vel nå 12 år + med Audiolense.

    Jeg har også hjemmekino med 7.1.4 - men kjører helt separate systemer (kun bassen er felles)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Hei stianG,

    Jeg har også en Tact RCS stående. Fikk ganske god lyd med den, men det måtte ørten forsøk med målinger og mye target-tweaking til. Audiolense er mye enklere å få god lyd med, og resultatet blir bedre. Det som gjerne tar tid er å finne ut hva slags target som gir den lyden du liker. Det er også veldig stor forskjell på Audiolense og Room Perfect, bare så det er sagt ;)

    Jeg har tre anlegg med mer eller mindre samme konfigurasjon: TV, PC med lydkort og forsterkere + høyttalere. Så brukergrensesnittet er som vanlig PC, med mus og tastatur. Andre har landet på andre løsninger...

    Det beste er nok at du besøker noen som bruker Audiolense. Så får du både et inntrykk av lyd og andre pros and cons i daglig bruk.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Om du har tid en dag kan du ta deg en tur til Bønes for lytting og prat om Audiolense. Har også hatt Tact 2.2 - og har vel nå 12 år + med Audiolense.

    Jeg har også hjemmekino med 7.1.4 - men kjører helt separate systemer (kun bassen er felles)
    Takk! Vi finner en dag etter ferien.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Nå har convolver fungert perfekt i lang tid, men så ble Windows oppdatert. Nå er det blitt slik at når jeg spiller fra Roon, ikke testet andre innganger, så må jeg åpne tray ikonet og klikke på volum. Ikke står den på mute heller. Er det noen som har siste versjon av Windows som opplever det samme?
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da venter jeg med windows oppdateringen👍🏻
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Jeg oppdaterer hele veien, men akkurat nå er jeg på ferie. Får håpe det går over av seg selv.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Heisann!
    Forsøker etter beste evne å kjøre Audiolense pcèn headless.
    En ting som ødelegger litt av morroa er om en skrur av lydkortet, så stopper Convolveren.
    Må da inn på pcèn for å få Convolveren i gang igjen.
    Er det noen måte unngå at den stopper når skrur av lydkortet? Det er kanskje ikke mulig?
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Har ikke reflektert over den problemstillingen oks,

    Men Det går i det minste an å konfigurere pc-en slik at konvolveren starter når pc-en starter.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke reflektert over den problemstillingen oks,

    Men Det går i det minste an å konfigurere pc-en slik at konvolveren starter når pc-en starter.
    Ja, kanskje et sært ønske, men der alle i husstanden bruker anlegget og skrur av og på, så blir det gjerne et problem :)
    Et alternativ er at pc og lydkort står på hele tiden.

    Pc har jeg satt opp så skrus på og starter Convolver. Skrur pc av igjen med bare trykke på powerknapp. Det fungerer fint.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Forståelig ønske. Jeg må tenke litt på den der, oks. Usikker på om den er kompatibel med eksisterende logikk.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja jeg trur jeg kan forstå at denne kanskje er vanskelig :) Virker som er avhengig av utgang tilkoblet.
    Min andre tanke rundt dette er å holde pc frakoblet fra nett så en gjerne klarer opprettholde stabilitet over tid.
    Pc har bare en oppgave, kjøre Convolver. Så kan en heller benytte inngangen på lydkort for avspilling fra kilde.
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja, kanskje et sært ønske, men der alle i husstanden bruker anlegget og skrur av og på, så blir det gjerne et problem :)
    Et alternativ er at pc og lydkort står på hele tiden.

    Pc har jeg satt opp så skrus på og starter Convolver. Skrur pc av igjen med bare trykke på powerknapp. Det fungerer fint.
    Kjenner ikke oppsettet ditt, men kunne dette vært løsningn? https://www.kjell.com/no/produkter/...-grenuttak-med-permanente-uttak-8-veis-p67704

    Hvis det er interessant å sette PCen på master uttaket og de andre lyd-boksene på slavene. Men da må du slå av og på pcen ev da.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Den der ser ut til å kunne gjøre ting enklere ja! Takk for tips! :)
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Et litt spørsmål til "horn-brukere" med Audiolense.
    Hvor mye korrigerer dere typisk ned "toppene" med Audiolense?

    Jeg ser litt på gain struktur, spesielt mot mid- og topp-horn.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Man Slav være litt forsiktig med å korrigere for detaljert på horndiskanter. De fleste ender opp med partial correction på en frekvens som gir et rimelig rolig diskantfilter.

    Når det gjelder gain-struktur så kan det digitale domenet (og dsp inkl Audiolense) håndtere store forskjeller. Men ift støy så er det bedre med et sterkt signal som forsterkes lite enn et svakt som forsterkes mye. Og det gjelder helt frem til høyttalerelementet.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Ja jeg trur jeg kan forstå at denne kanskje er vanskelig :) Virker som er avhengig av utgang tilkoblet.
    Min andre tanke rundt dette er å holde pc frakoblet fra nett så en gjerne klarer opprettholde stabilitet over tid.
    Pc har bare en oppgave, kjøre Convolver. Så kan en heller benytte inngangen på lydkort for avspilling fra kilde.
    Hva med en liten ekstraskjerm med touch kontroll og HDMI? Typ 10 til 14"
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har tenkt tanken :)
    Men har slått det fra meg.
    Fungerer foreløbig sømløst om lar lydkort og pc stå på hele tiden.
    Har bestilt en slik Brennenstuhl sak som ugn linket til.
    Skal teste den.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Hei Bernt og takk for sist.

    Endelig nærmer det seg Audiolensetid for meg også.
    Nå ligger jeg an til å skaffe meg et lydkort og trenger et råd eller to i så henseende.

    Disse ligger ute for salg på Finn. Hvem av disse to ville du ha valgt ellet ikke valgt?



    Ka du trur?

    BB

    BB
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Nei, si det. RME er veldig bra på drivere osv. Så der bør det bli dønn stabilt. Men jeg vet lite om lydkvaliteten og enda mindre enn Motu. Det er sikkert andre som vet mer her.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har Motu og er fornøyd med det. Kjører 10 kanaler uten problemer. Har ikke sammenlignet Motu med andre lydkort enn Focusrite, og mistenker vel egentlig at disse lydkortene i den rimelige enden av skalaen låter forholdsvis likt og at små justeringer i targetkurver og AL prosedyrer gir større utslag enn hardware i dette ledd. Skulle svært gjerne ha hørt hvor mye man vinner ved å gå opp noen klasser på hardware siden. Sikler på Merging Hapi selv:p
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Fireface 800 har firewire tilkopling og da trenger du en pc med firewire kort , Har du det eller kun usb? Funker fjell allt av RME og du får en deilig fjernkontroll til også 😃 Se etter Rme Ufx eller UC / Ucx som har usb tilkopling. Brukt pris på mellom 5-10k.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    Sammenlignet motu med lynx aurora her i heimen og syntes lynx låt mye bedre, så virker som om det er noe å hente på gode analogutganger.
    Dessverre er software til lynx fra tidlig 80 tall, så akkurat der utklasser motuen den på alle punkter...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Lynx er både skitt og kanel når det gjelder drivere og software. PCI-kortene er bra!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Sammenlignet motu med lynx aurora her i heimen og syntes lynx låt mye bedre, så virker som om det er noe å hente på gode analogutganger.
    Dessverre er software til lynx fra tidlig 80 tall, så akkurat der utklasser motuen den på alle punkter...
    Lynx er et av de kortene jeg tenker at bekrefter mistanken min. Lynx Aurora og de dyrere lydkortene er jo laget for proffmarked og studiobruk, mens MOTU og kortene i den klassen nok er mer beregnet for hjemmestudio og mindre installasjoner.
    1630434536443.png
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har selv det gamle Focusrite lydkortet til gut_man.
    Det som slår meg er hvor god lyd en kan få med selv et så rimelig lydkort.
    Både analog inn og utganger er bra om en sammenligner med ordinære hifi preamper.
    Bakdelen er hvordan en ønsker å kontrollere volum da det ikke har mulighet for fjernkontroll.

    Motu sitt kort har vel blitt "hacket" seg inn i software for å sette opp fjernkontroll.
    RME har vel kablet fjernkontroll som i mange sammenhenger kan være en flott løsning?

    Vi har alle ulike behov og må finne den løsningen som passer en selv best :)
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Vurderer å bytte ut Groundsound etter hvert, men liker muligheten til å styre den som en vanlig pre til daglig.
    Er det ingen av disse vanlige dsp'ene som har den muligheten ?
    RME har en fjernis med ledning, og det kan funke, men må det være en pc tilkoblet ?

    Er ny i dsp-verden, og kunne tenkt meg et brukergrensesnitt som mange bruker da det er enklere med support. Ser at Audiolense er manges favoritt og jeg havner nok her, men må finne riktig hardware først.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Jeg bruker mus, tastatur og tv-skjerm. Jeg savner ingen ting, og anlegget blir både multimedia og nettsurfer.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Jeg var kanskje litt uklar i spørsmålstilling.
    Finnes det noen dsp løsning innen grei prisklasse 30k minus, som avspiller lyd uten å måtte koble til pc, eller annen type skjerm?
    Jeg ønsker å skru på anlegget, slenge på ei grammofonskive og spille musikk med fjernstyring av volum.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn