Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.992
    Sted
    Langesund
    Testet for artig å måle gjentatte ganger og uten å flytte mic eller annet så var det ingen avvik i delay, noe som jeg egentlig forventet. Siden jeg satt i annet rom så kjørte audiolense jeg i et tomt rom med tykke murvegger for å unngå mest mulig bakgrunnsstøy.

Finner det pussig at noen er i stand til å stole på noen målinger som helst dersom ting avviker her for hvordan velge den målingen som er korrekt? Jeg ville ikke stolt en tøddel på en eneste en før tilnærmet og helst identiske resultater på delay var på plass.

Mistenker helt klart at dette er et todelt problem. Det ene er biblioteker man ikke har kontroll over som har endret virkemåte. Det andre må være hvordan disse bibliotekene benyttes i audiolense.

Da man i tillegg har usb.som ikke har noen feilkorrigeringsprotokoll og blir rimelig ustabil med lange kabler. Jeg hentet en gang ut pakkedata fra usb og avsender og mottaker var ikke lik når man jobbet i grenseområdene.
    Bruker jo usb med litt lengde. Kanskje det fører til slike problemer. Når det er sagt så har jeg aldri hørt knepp eller hikke under avspilling av musikk.
    usb 10m.png

Sist redigert:

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.803
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    husk at USB ikke har noen form for verifisering av data. Selv om ting tilsynelatende virker som det skal så er det absolutt ikke sikkert at det man får ut i andre enden er helt som det skal - det krever mer en synsing for å verifisere dette. Selv har jeg begrenset meg til 3 meter for å være på den sikre siden hvor usb benyttes.

For ordens skyld - usb er begrenset til 5 meter om man benytter USB2.

Usb3 har jo støy, men hvordan det påvirker noe vet jeg ikke - høyst sannsynlig ikke noe siden det er i gigahertz området. Trenger man ikke usb3 så kan den deaktiveres dersom man har umenneskelig hørsel.

Uansett må man få kontroll over alle parametere før man måler siden avvik på repeterbare operasjoner ikke burde forekomme. Når det er helt stabilt (sett bort fra marginale endringer i bakgrunnstøy) så kan man starte å måle. Skal ikke messe om viktigheten av kalibrerte filer da alt er sagt der før - men på meg så virker det så absolutt at noen har en stor jobb foran seg for å få utstyret til å fungere.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.508
    Et rent sveip er noe av det mest avslørende å høre på. Så er det to-veis-trafikk i tillegg. Og så kan det være avvik i bitstrømmen som nan ikke hører, men som påvirker målingene…

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.992
    Sted
    Langesund
    Hvorfor selges det så 10 meters USB med boks på, hvis den ikke holder mål

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.908
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg bruker den originale usb kabelen fra RME på ca 1,5 meter.
    ...og tror det er godt nok.
    Hva delay variasjonene med ekskakt samme mic oppstilling angår, er fortsatt et mysterium for meg.

Jeg gjetter på at dette er en utfordring som vil løse seg på sikt.
    Akkurat nå bryr jeg meg mindre.
    3 uker i Vietnam fra i mårra, og når jeg er tilbake, har jeg lyst å utforske deling/EQ i JRiver.
    Bare for nysgjerrighetens skyld.

Jeg holder fortsatt AL høyt ift. andre løsninger.
    Når det fungerer som det skal, har jeg ingen tro på at andre og dyrere løsninger er bedre på pris/ytelse.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.803
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Hvorfor selges det så 10 meters USB med boks på, hvis den ikke holder mål
    Fordi noen kjøper de og det finnes absolutt ting de virker helt fint på. Men til vårt bruk er det neppe det smarteste, ja sågar direkte dumt å bruke siden programvare og lydkort får signaler og man kan tro at ting faktisk er bra selv om det egentlig er helt krise.

at dette vil løse delay problematikken alene tror jeg ikke på. Poenget med å nevne dette er for å eliminere ting som kan gi avvik slik at man kan stole på det som skjer. Og det gjør en del ikke nå virker det som.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.992
    Sted
    Langesund
    Fordi noen kjøper de og det finnes absolutt ting de virker helt fint på. Men til vårt bruk er det neppe det smarteste, ja sågar direkte dumt å bruke siden programvare og lydkort får signaler og man kan tro at ting faktisk er bra selv om det egentlig er helt krise.

at dette vil løse delay problematikken alene tror jeg ikke på. Poenget med å nevne dette er for å eliminere ting som kan gi avvik slik at man kan stole på det som skjer. Og det gjør en del ikke nå virker det som.
    Helt krise faktisk (y)

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.803
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Bare å bøye seg etter såpen og ta det som en mann shy. Start å eliminer alle feilkilder på det tekniske og deretter få ting i vater. Forhåpentligvis har ikke avvikene vært så store da men mistenker jo at siden du har et rom som du har vil man kamuflere avvikene mer en en som holder på med normale rom.

selv bruker jeg ca en uke p gjøre en pc klar for bruk. Litt for at jeg er treg men også at jeg fjerner alt som ikke skal være det og ser til at det ikke er noe på maskinen som ikke er helt nødvendig for oppgavene det skal løse.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.992
    Sted
    Langesund
    Bare å bøye seg etter såpen og ta det som en mann shy. Start å eliminer alle feilkilder på det tekniske og deretter få ting i vater. Forhåpentligvis har ikke avvikene vært så store da men mistenker jo at siden du har et rom som du har vil man kamuflere avvikene mer en en som holder på med normale rom.

selv bruker jeg ca en uke p gjøre en pc klar for bruk. Litt for at jeg er treg men også at jeg fjerner alt som ikke skal være det og ser til at det ikke er noe på maskinen som ikke er helt nødvendig for oppgavene det skal løse.
    Blir jo da veldig enkelt. Helt uoverkommelig for meg, så da blir det å fortsette som en har gjort hele tiden , med de feil det innebærer.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.803
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Ingenting er uoverkommelig. Man har Google og det er da på tide å faktisk gjøre ting ordentlig nå vel?

du er dønn avhengig av å stole på ting som timing og kvaliteten på målinger. Dette er ting som er 100% gratis og man kommer ut i andre enden med ting som virker bedre.

bx er også avhengig av at systemer er satt opp rett for å kunne skrive ut feilkilder fornuftig. En vinn-vinn løsning.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.992
    Sted
    Langesund
    Ingenting er uoverkommelig. Man har Google og det er da på tide å faktisk gjøre ting ordentlig nå vel?

du er dønn avhengig av å stole på ting som timing og kvaliteten på målinger. Dette er ting som er 100% gratis og man kommer ut i andre enden med ting som virker bedre.

bx er også avhengig av at systemer er satt opp rett for å kunne skrive ut feilkilder fornuftig. En vinn-vinn løsning.
    Ja du sier noe. Med så mange som bruker pc i oppsett hadde det jo vært fint med en hjelpetråd der tar for seg optimalisering av pc for best lydmessig ytelse.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.803
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Viktigste er å forstå at å ignorere er problem løser ingenting. Problemene lar seg ikke ignorere bort.

pc må være i modus for å måle lyd.
    man må kalibrere mic for der man bor da en kondensatormic er selvsagt logaritmisk. De filene vi laster ned fra nett er et stykke på vei men man er ikke i mål.Blir som å levere et kladdeark på eksamen. Bedre en blankt men man stryker for det.

Disse tingen kan man ignorere men det er og blir feil utgangspunkter.

Så må verktøyene behandle ting korrekt og likt ber gang. Før det er helt på plass så blir det ikke noe dreis på det.

man kan som sagt ignorere dette, men feilkildene består for det.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.803
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Joda. Man kan ta i bruk crc. Det er en enkel måte å teste hvor mye data som kommer frem men etter en e-post til de fleste lydkortprodusenter så var svaret at det ante de ikke noe om, et klart nei det bruker vi ikke eller ingen svar.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.508
    Joda. Man kan ta i bruk crc. Det er en enkel måte å teste hvor mye data som kommer frem men etter en e-post til de fleste lydkortprodusenter så var svaret at det ante de ikke noe om, et klart nei det bruker vi ikke eller ingen svar.
    Jeg tror det er svært få lydkortprodusenter som kan USB, selv i proffmarkedet, og blant de som produserer konvertere for konsumentmarkedet er det svært mange som ikke har kontroll på driverne som følger med overhodet. Det er mye bruk av 3. parts drivere, og da blir det så som så med spesifikk debugging.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.803
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    CRC sjekker og rapporterer men det er ingen feilrettingsprotokoll. Raat har crc i Roon, men det er jo ikke helt live.

Uansett er dette en digresjon. Utfordringene er fremdeles de samme og man må løse de fleste selv for de fleste feilene er relatert til eget system.. Men det er vel ganske åpenbart at selve audiolense hadde vært tjent med å ikke være avhengig av biblioteker som åpenbart må være i endring.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.508
    @H.R

Det kan godt hende jeg lager min egen avspiller med tiden. Hvis jeg får implementert f.eks wasapi i konvolveren, så er jobben langt på vei gjort. Men den avspilleren som brukes i Audiolense idag er open source og brukes i en del kommersielle og ikke-kommersielle programmer. Det er Portaudio for de spesielt interesserte. Den er skrevet i C og c++ og jeg har kikket mye i den. Jeg tviler på at de problemene vi ser nå blir løst av helt ny kode, men jeg blir nok bedre i stand til å peke ut andre syndebukker hvis/når jeg har skrevet koden selv.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.992
    Sted
    Langesund
    Synes det er litt merkelig at en må sitte med så mye kunnskap om en pc for å få audiolense til å fungere perfekt
    Kjøpte jo en egen stasjonær pc som kun skulle være til audiolense og JRiver og som kun har vært koblet opp mot nett når den ble satt opp. Satt opp av meget kyndige folk også.

Kjøpte også en gang en mikrofon til nesten 10kkr for å være på den sikre siden på kvalitet der også. En Earthworks m30 er jo påstått å være en solid mikrofon som ikke forandre seg med tiden. Egen kalibreringsfil med stramme rammer fulgte jo også med.
    For å være på den sikre siden kjøpte jeg også mikrofonforforsterkeren Earthworks 1021.

Hvis ikke detter holder for å få utnyttet appen audiolense til fulle sier det jo mer om appen enn en bruker.

Den lange usb kabelen jeg har i bruk for å få den stygge pc'en ut av syne skjønner jeg er å strekken strikken langt, men det forblir som det er da jeg ikke har
    så store innvendinger på lyden. En kan jo venne seg til mye rart.;)

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.992
    Sted
    Langesund
    Jeg tror det er svært få lydkortprodusenter som kan USB, selv i proffmarkedet, og blant de som produserer konvertere for konsumentmarkedet er det svært mange som ikke har kontroll på driverne som følger med overhodet. Det er mye bruk av 3. parts drivere, og da blir det så som så med spesifikk debugging.
    Er lynx også et av firmaene som ikke har kontroll?

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.803
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Synes det er litt merkelig at en må sitte med så mye kunnskap om en pc for å få audiolense til å fungere perfekt
    Kjøpte jo en egen stasjonær pc som kun skulle være til audiolense og JRiver og som kun har vært koblet opp mot nett når den ble satt opp. Satt opp av meget kyndige folk også.

Kjøpte også en gang en mikrofon til nesten 10kkr for å være på den sikre siden på kvalitet der også. En Earthworks m30 er jo påstått å være en solid mikrofon som ikke forandre seg med tiden. Egen kalibreringsfil med stramme rammer fulgte jo også med.
    For å være på den sikre siden kjøpte jeg også mikrofonforforsterkeren Earthworks 1021.

Hvis ikke detter holder for å få utnyttet appen audiolense til fulle sier det jo mer om appen enn en bruker.

Den lange usb kabelen jeg har i bruk for å få den stygge pc'en ut av syne skjønner jeg er å strekken strikken langt, men det forblir som det er da jeg ikke har
    så store innvendinger på lyden. En kan jo venne seg til mye rart.;)
    Så derfor trenger ikke noe av dette service?
    Dette blir som å handle en svært kostbar bil for så å drite i å ha service på den for bilen var så dyr.

At flere produsenter handler inn moduler som feks tilkoblinger er bare bra. Da vil man få mer stabile produkter som vil fungere i mange omgivelser. Jeg ville blitt mer bekymret om at hver bidige leverandør begynte å tweake på eksisterende standarder på ting.

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Bare et dumt spørsmål... Det er ikke nok å øke en buffer størrelse i driveren for å sikre mer stabil overføring?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.992
    Sted
    Langesund
    7
    Så derfor trenger ikke noe av dette service?
    Dette blir som å handle en svært kostbar bil for så å drite i å ha service på den for bilen var så dyr.

At flere produsenter handler inn moduler som feks tilkoblinger er bare bra. Da vil man få mer stabile produkter som vil fungere i mange omgivelser. Jeg ville blitt mer bekymret om at hver bidige leverandør begynte å tweake på eksisterende standarder på ting.
    Holder å kjøre i vaskehallen i ny og ne

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Noen småtriks er å begrense nedre og øvre cpu klokking. Nedre settes opp så ikke går helt i dvale, øvre settes ned så en slipper full boosting med påfølgende viftestøy om andre programmer finner ut de vil gjøre noe. Videre kan en avinstaller/deaktivere programmer en aldri ser eller bruker. Å sette pc i oppvaskmaskin for å gjøre reint er selvsagt lurt.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.992
    Sted
    Langesund
    Noen småtriks er å begrense nedre og øvre cpu klokking. Nedre settes opp så ikke går helt i dvale, øvre settes ned så en slipper full boosting med påfølgende viftestøy om andre programmer finner ut de vil gjøre noe. Videre kan en avinstaller/deaktivere programmer en aldri ser eller bruker. Å sette pc i oppvaskmaskin for å gjøre reint er selvsagt lurt.
    Bra med tips. Skal prøve det (y)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.508
    Er lynx også et av firmaene som ikke har kontroll?
    Ja. Det er bugs i driveren til Lynx Hilo USB. Jeg tok dette opp med han som har lagd pci-driverne. Han fortalte at de brukte en driver fra 3.part til USB. Jeg kontaktet 3.part, som ikke vedkjente seg at deres USB- driver ble brukt med Lynx-produkter. Så jeg tror ikke det er noen som er på balken ift disse driverne.

Jeg har også et PCI Lynx lydkort. Helt annerledes brukergrensesnitt, på godt og vondt, men uten bugs.

Bugsene jeg fant er knyttet til Wasapi, men jeg opplever nok Hilo som mindre pålitelig og Kilen generelt sett enn LynxTwo når det gjelder driverne

tofter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    496
    Torget vurderinger
    5
    Er det noen AL brukere med Topping DM7 som gidder å ta noen skjermdump for meg? Alt gikk smidig ved bruk av 2-kanals dac og global korrigering, men nå har alt gått i stå 😅

Det er spesielt de tre fanene for speaker setup, samt measurement settings ink. sample og advanced settings jeg er ute etter.

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.461
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Her lager du antall delefilter frekvenser ,Velg new speaker setup,dobbelklikk på 0 x antaganger til du har ønsket antal delinger,gjenta på 1.

Skjermbilde 2023-07-23 kl. 13.33.30.png

Sjekk at tilkoplede elementer samsvarer med ønske

Skjermbilde 2023-07-23 kl. 13.45.28.png

I målevinduet huk av markert use separate play and recording streams.

Skjermbilde 2023-07-23 kl. 13.34.42.png

Velg Umic som mic og Dm 7 som dac.

Skjermbilde 2023-07-23 kl. 13.34.59.png

Sist redigert:

tofter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    496
    Torget vurderinger
    5
    Takker ArneM!
    Trodde jeg hadde forsøkt alt, men det hjalp å sette DM7 som playback device fremfor JRiver. Fikk gjennomført en ren måling da.

Fortsatt noen bugs, lurer på om jeg gjør livet litt enklere ved å gå over til AL konvolver 🤔

tofter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    496
    Torget vurderinger
    5
    Trodde jeg var rask nok og slettet spørsmålet siden jeg tenkte å feilsøke litt mer selv, men takk uansett for tips! 😄 Delay ble plutselig riktig når jeg satt alle kanaler til 0ms manuelt og kjørte ny måling.

Bitene begynner å falle på plass nå, men sliter fortsatt med kanal routing mellom korreksjonsfilteret og JRiver, men det er i det minste en konkret sak å finne ut av. Takk for all hjelp!

pHryed

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    29
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    såvidt jeg skjønner kan man bruke audiolense xo til å justere for fase/tid. jeg skulle gjerene ha delayet høytalerne mine, men før dacen. Kan audiolense kjøre en convultion i roon med bare korigering for tid?
    mitt oppsett er sotm (streamer)-DDDac-Aikido (rørpre med 2 utganger)- den ene utgangen går til effektforsterker som driver mellomtone/diskant med passivt filter.
    den andre utgangen går til minidsp 2x4hd som fungerer som delefilter og gir tidskoreksjon for subwooferene og bassene i høytallerne. disse drives av 2 effektforsterkere. dette fungere veldig bra for bass og under 100 hz, men har gitt noen kompromier for mellombassen 150-400 hz med en skikkelig kanselering rundt delefilter mellom melomtone og bass.
    Om jeg kunne tidskorigert hele systemet i det digitale domenet kunne dette kanskje løst problemet.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.508
    En kansellering som allerede er der kan ikke korrigeres bort, dessverre. Audiolense må se det enkelte høyttalerelement for å tidskorrigere de i forhold til hverandre. Det kreves mao en konverteer med multikanals input i ditt tilfelle.

Nex

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Antall liker
    86
    Jeg har en miniDSP SHD studio (1. hw revisjon), kan man dytte AL filtrene rett inn i denne?
    Er det noen hw begrensninger som gjør at det ikke er verdt å begynne å nerde med dette?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn