Audiolense og Utfordringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TheCurious

    Medlem
    Ble medlem
    30.04.2023
    Innlegg
    40
    Antall liker
    169
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    0
    Hei.

    søker etter noen gode forklaringer, eller om det er noe skulle gjort annerledes....
    blir kanskje et litt lenger innlegg og skal prøve å forklare så godt jeg kan 😅

    1#

    Begynte med at jeg synes det var noe lite bass til tross for Høyttalerne,
    fikk da tak i en Crown cdi 4/600 og tok nye måling med en lånt mic av Arne,
    (fant ut underveis at den jeg hadde var defekt)
    Da spilte det da, lyden (bassen) var veldig god.
    Når sant skal sies så synes jeg alltid at horn og diskant har spillet bra så det tenker jeg ikke så mye på.

    2#

    Så kom luksusproblemet......
    i og med at eg brukte Topping forsterkere og det var noe støy i de, på horn og diskant, samt at eg måtte ha to stk,
    så fant jeg omsider en 4 kanaler som er ganske god og en hel del KRAFTIGERE.
    så da slo eg jo til å fikk tak en større Crown MA4 så eg tenkte eg kunne få enda mer bass hehe

    Og nå har det begynt vett du, eg har slettes ikke mer bass.........men betraktelig mindre😲

    så eg trur følgende

    Alternativ 1--
    Horn og Diskanten spiller jo bedre, klarere, tydeligere ingen tvil om det. Men volumet er rett å slett så mye høyere og synes jeg,
    at jeg kan ikke "guffe" nok opp til å få den samme bassen som jeg hadde med Crown cdi 4/600 uten å bli døv

    Alternativ 2--
    jeg har heller ikke klart å få "samme målinger på bass" kan det se ut som. selv om det ser greit ut ellers generelt. kan det være at den ene måling der, på cdi 4/600 som var bare så vanvittig god at eg ikke klare å oppnå det igjen nå ?

    har i dag tatt om lag 30 målinger siden de alle er forskjellige om eg har en stol der eller en plante her, og ingen husk om hvordan ting sto når eg målte med 4/600
    men eg er ikke i nærheten av den samme bassen enda. Når eg spille musikk. MED MINDRE DET ER PGA VOLUMET PÅ HORN OG DISKANT🤔

    jeg legger ved bilde av måling fra begge to i håp at det kan gi en forklaring på det jeg opplever



    Måling med 4/600 og Topping

    7.jpg

    7 target.jpg




    Måling med MA4 og Ice 4 kanaler

    Ma4 måling.jpg


    ma4 target.jpg



    Det eneste jeg ser her som er forskjellig er på target vinduet, så er bassen oppi + 5db med 4/600 og -10db med MA4
    eg har ingen ide om hvorfor det er slik, har heller ikke klart å måle igjen med bass oppimot +5db igjen

    På forhånd takk til alle som vill komme med innspill

    @Bx
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.955
    Antall liker
    1.556
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Det første jeg ville ha gjort er å forandret på oppløsningen på y-aksen din (nå -320db) så du får mulighet for å se hva de forskjellige målingene ser ut og hvor mye korreksjon nivået forandrer seg mellom hver måling / korreksjons generering.
    -60deg eventuel -45db på min og max 0 eller +5db. Du bør ha en oppløsning på 2-3db per del-strek etter justering av y-aksen.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.337
    Antall liker
    4.601
    Torget vurderinger
    0
    Hei.

    søker etter noen gode forklaringer, eller om det er noe skulle gjort annerledes....
    blir kanskje et litt lenger innlegg og skal prøve å forklare så godt jeg kan 😅

    1#

    Begynte med at jeg synes det var noe lite bass til tross for Høyttalerne,
    fikk da tak i en Crown cdi 4/600 og tok nye måling med en lånt mic av Arne,
    (fant ut underveis at den jeg hadde var defekt)
    Da spilte det da, lyden (bassen) var veldig god.
    Når sant skal sies så synes jeg alltid at horn og diskant har spillet bra så det tenker jeg ikke så mye på.

    2#

    Så kom luksusproblemet......
    i og med at eg brukte Topping forsterkere og det var noe støy i de, på horn og diskant, samt at eg måtte ha to stk,
    så fant jeg omsider en 4 kanaler som er ganske god og en hel del KRAFTIGERE.
    så da slo eg jo til å fikk tak en større Crown MA4 så eg tenkte eg kunne få enda mer bass hehe

    Og nå har det begynt vett du, eg har slettes ikke mer bass.........men betraktelig mindre😲

    så eg trur følgende

    Alternativ 1--
    Horn og Diskanten spiller jo bedre, klarere, tydeligere ingen tvil om det. Men volumet er rett å slett så mye høyere og synes jeg,
    at jeg kan ikke "guffe" nok opp til å få den samme bassen som jeg hadde med Crown cdi 4/600 uten å bli døv

    Alternativ 2--
    jeg har heller ikke klart å få "samme målinger på bass" kan det se ut som. selv om det ser greit ut ellers generelt. kan det være at den ene måling der, på cdi 4/600 som var bare så vanvittig god at eg ikke klare å oppnå det igjen nå ?

    har i dag tatt om lag 30 målinger siden de alle er forskjellige om eg har en stol der eller en plante her, og ingen husk om hvordan ting sto når eg målte med 4/600
    men eg er ikke i nærheten av den samme bassen enda. Når eg spille musikk. MED MINDRE DET ER PGA VOLUMET PÅ HORN OG DISKANT🤔

    jeg legger ved bilde av måling fra begge to i håp at det kan gi en forklaring på det jeg opplever



    Måling med 4/600 og Topping

    Vis vedlegget 1033539
    Vis vedlegget 1033540



    Måling med MA4 og Ice 4 kanaler

    Vis vedlegget 1033536

    Vis vedlegget 1033537


    Det eneste jeg ser her som er forskjellig er på target vinduet, så er bassen oppi + 5db med 4/600 og -10db med MA4
    eg har ingen ide om hvorfor det er slik, har heller ikke klart å måle igjen med bass oppimot +5db igjen

    På forhånd takk til alle som vill komme med innspill

    @Bx
    Hei
    Har ikke sett denne før nå. Det jeg kan se er at du har lavere gain på bassen med den nye forsterkeren.
    Har du mulighet til å øke gain på bass eller senke mellomtone eller diskant?

    Audiolense fungerer generelt best til å senke nivå. Det fungerer ikke så godt å heve digitalt nivå. Jobb med det analoge nivået så det blir så jevnt som mulig mellom kanalene og la bassen være det høyeste punktet.
     

    Dalemark

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    500
    Antall liker
    265
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    3
    Ville forsøkt som @TrompeteN skriver. Jeg har økt gain på diskant på RME fireface lydkortet hos meg for å bli fornøyd.
     

    TheCurious

    Medlem
    Ble medlem
    30.04.2023
    Innlegg
    40
    Antall liker
    169
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    0
    Hei
    Har ikke sett denne før nå. Det jeg kan se er at du har lavere gain på bassen med den nye forsterkeren.
    Har du mulighet til å øke gain på bass eller senke mellomtone eller diskant?

    Audiolense fungerer generelt best til å senke nivå. Det fungerer ikke så godt å heve digitalt nivå. Jobb med det analoge nivået så det blir så jevnt som mulig mellom kanalene og la bassen være det høyeste punktet.
    Hei.
    Takk for svar :)
    Det kan se ut som jeg kun kan øke gain inne på dsp menyen på forsterkeren men da er det på gitt frekvens.
    På horn kan ikke gjøre noen ting 🤔

    Så da blir det vel best å prøver slik @Dalemark har skrevet ved å gjøre det inne på lydkortet kansje ?

    @Dalemark
    Da tenker du på gain 'hjulet' på signal inn på lydkortet? Men selve Faderen blir ikke rørt?
     

    Dalemark

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    500
    Antall liker
    265
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    3
    Juster i software playback. Jeg bruker 4 veis. Ser at jeg også har økt gain på subb som er PH7 og 8.

    P_20240630_200816.jpg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.337
    Antall liker
    4.601
    Torget vurderinger
    0
    Hei.
    Takk for svar :)
    Det kan se ut som jeg kun kan øke gain inne på dsp menyen på forsterkeren men da er det på gitt frekvens.
    På horn kan ikke gjøre noen ting 🤔

    Så da blir det vel best å prøver slik @Dalemark har skrevet ved å gjøre det inne på lydkortet kansje ?

    @Dalemark
    Da tenker du på gain 'hjulet' på signal inn på lydkortet? Men selve Faderen blir ikke rørt?
    Ja, det blir det samme, men da kan det bli enda bedre siden justeringen er trinnløs. Justerer på lydkortet her også.
     

    TheCurious

    Medlem
    Ble medlem
    30.04.2023
    Innlegg
    40
    Antall liker
    169
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    0
    Takk for det 😄 da har jeg noe nytt å prøve.
    Skal nok få gjort det iløpet av de neste to ukene 😁 så legger jeg gjerne inn forandringene jeg får.

    Tusen takk 😁 👍
     

    TheCurious

    Medlem
    Ble medlem
    30.04.2023
    Innlegg
    40
    Antall liker
    169
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    0
    Hei hei 😀 da er det prøvd ut og det ble helt topp det 👍 nye måling det slik ut.

    Det er jo et par dropp der, men de overlapper hverandre virker det ut som. Selv om de ikke har vært så store tidligere så kan ikke lyden jeg har nå, sammenlignes med noe tidligere heller 😍 dette funket veldig bra mange takk🙌 så vis det er noen mere gode tips så mottar eg de gjerne med stor takk, dette ble jo veldig artig å drive med 😀
    IMG_20240718_135118000.jpg
    IMG_20240718_135129952_HDR.jpg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.346
    Antall liker
    13.710
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ved senere utfordringer, bruk Audiolense tråden.
    Så kan vi andre få noe ut av hva du søker.

    På forhånd, takk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn