Audiomods Series Six tonearm

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    1145,- GBP pluss norsk moms (ville ha polert finish)
    2021 versjon

    «The delivery time is longer than usual as I have a very full order book at the end of January for orders now. This does mean that you get the 2021 spec arm with some internal changes, new, machined from solid cartridge tags and a new setup kit.

    The only good news about the wait is that I now fit the latest wiring as in the review here:
    This is a major departure for me. It looks the same from the outside but the signal wires are now silver litz in micro-Teflon tubing, cryogenically treated. Cartridge tags are silver plated phosphor bronze, with the same DCT treatment. RCAs remain the KLE bullet ones as I can't find any better. I've never been a cable freak so I'm rather surprised that the difference isn't subtle!
    The wire is made in Japan but the DCT treatment is in the UK.»
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har versjon IV og vurdere å oppgrader til VI, men la det litt på is siden jeg måtte først oppgradere til V og så til VI (og betale for begge). Gikk for en annen arm da jeg hadde lyst å prøve noe som ikke var Rega basert.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har versjon IV og vurdere å oppgrader til VI, men la det litt på is siden jeg måtte først oppgradere til V og så til VI (og betale for begge). Gikk for en annen arm da jeg hadde lyst å prøve noe som ikke var Rega basert.
    Six er ikke Rega-basert. Helt nytt design.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    OK, men det var mulig å oppgradere min IV som er Regabasert til Six. Det var vel kanskje bare armrøret som var fra Rega på IV også?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Mulig. Har skjønt det som at det var sånn på Five, i hvert fall.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    1145,- GBP pluss norsk moms (ville ha polert finish)
    2021 versjon

    «The delivery time is longer than usual as I have a very full order book at the end of January for orders now. This does mean that you get the 2021 spec arm with some internal changes, new, machined from solid cartridge tags and a new setup kit.

    The only good news about the wait is that I now fit the latest wiring as in the review here:
    This is a major departure for me. It looks the same from the outside but the signal wires are now silver litz in micro-Teflon tubing, cryogenically treated. Cartridge tags are silver plated phosphor bronze, with the same DCT treatment. RCAs remain the KLE bullet ones as I can't find any better. I've never been a cable freak so I'm rather surprised that the difference isn't subtle!
    The wire is made in Japan but the DCT treatment is in the UK.»
    Kjipt med så lang ventetid, men er jo som han skriver gode nyheter at det da blir en oppgradert versjon. Snakker i levering i februar, da?

    Kan jeg spørre hva slags arm du skifter fra og på hvilken spiller?
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Han skrev at han ligger litt frempå planen, så det blir en eller annen gang i januar.
    Skifter ikke fra noe. Har ikke hatt spiller i en god stund nå men kom over en Oracle Delphi mkV som jeg ikke kunne si nei til. 😉 PU blir mest sannsynlig en EMT JSD 6 og rør RIAA.
    Det blir en litt annen retning nå enn det jeg hadde tidligere. Min siste spiller var en Feickert Woodpecker med Kuzma 4-point og Lyra Kleos og en XOno clone.

    Oraclen kom med SME armboard men jeg fikk Shaun fra soundsupports.co.uk til å smi meg et rega armboard etter tegninger fra han fra Audiomods. 55GBP ink porto for et custom armboard i aluminium er vel ikke så ille hvis jeg ser hva Oracle sin koster eller diverse slidingbases...
     

    Freako

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    90
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har i går kveld monteret min, som jeg modtog den 23., dagen før Juleaften! (Fra mig til mig, lol)
    Det er en dejlig arm, veldig neutral og med masser af punch i bas og trommer, hvis pickup'en din ellers vil det. Den er meget mere værd end hvad du kommer til at betale for den, glæd dig!
    Gratulerer, så mye! Fint å få i hus rett før jul :)
     

    Freako

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    90
    Har nu lyttet til LP'er siden i går aftes, og selv om det er noget tid siden jeg sidst kunne gøre det (min gamle arm stod af for ca. et år siden), kan jeg nemt høre at bassen og trommerne er meget mere præcise end på den gamle Fidelity Research arm. Der er god krop på stemmer og instrumenter, masser af detaljer, og der er ingen frekvensområder der stikker ud. Det er en fantastisk arm til prisen, som efter min mening slår selv dyrere arme. jeg vil påstå at min grammofon nu med en Denon DL-103R lyder ligeså godt som digitale filer, bare mere dynamisk eller ørevenligt på én eller anden udefinerbar måde. Du vil komme til at elske din Series VI arm!
    :)
     

    Freako

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    90
    Nu hvor det snurrer...
    Jon Gomm's nyeste album på LP er i øvrigt EKSTREMT flot engineered, og 100% støjfri. Man kan slet ikke høre at det er en LP der spiller.
    Hvis I er nyfikne, burde I måske give den et lyt på nettet. Det er et dobbeltalbum, men med kun 3 siders musik. Til gengæld er musikken spændende, og manden er simpelthen et geni på sin akustiske guitar.
    Albummet hedder "The Faintest Idea"
    https://kscopemusic.bandcamp.com/album/the-faintest-idea
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Har lest en par, tre ganger at folk ser den som et godt alternativ til en SME V.
    Venter i spenning ...
     

    Freako

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    90
    Har lest en par, tre ganger at folk ser den som et godt alternativ til en SME V.
    Venter i spenning ...
    Ærligt talt, så tror jeg Audiomod armen er bedre end SME V armen, og sidstnævnte koster 4½ gange så meget. Den står til 47.000 Danske Kroner, og Audiomod armen kostede mig 10.500. Hvis Audiomod armen bare er halvt så god, er den en bargain i sammenligning, men som sagt, jeg tror Audiomod armen slår SME armen i test.

    Et quote: " I remember reading a article on the internet that discussed both (Audiomods Series V and SME V) and basically it was a toss up-the Audiomods beat the SME in some areas and the SME beat the Audiomods in some areas "

    Og så skal man lige tage i betragtning at Audiomod Series VI er klasser bedre end Series V....
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Ja, prisen for SME armene har økt noe sinnsykt i de siste årene. Pluss en får kjøpt de heller ikke løs lengre.
     

    Freako

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    90
    Men efter 1. januar bliver det vel generelt dyrere at handle i Storbritannien går jeg ud fra :(
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Ikke bare en haug med småposer - en haug med merkede småposer. Det er deilig, og dessverre alt for sjeldent. Ser så langt ut som et kvalitetsprodukt, dette.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Ser flott ut, hvilken pickup?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Ser strålende ut! Hva opplever du, lydmessig?
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Mye! 😎
    Ny spiller, ny arm og helt ny PU, og RIAAen har jeg heller aldri hørt før.
    Egentlig ble hele riggen skifta ut siden jeg hadde platespiller sist.
    Men bortsett fra dette låter det knall! 😁
    Høres ut som om ting matcher.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Mye! 😎
    Ny spiller, ny arm og helt ny PU, og RIAAen har jeg heller aldri hørt før.
    Egentlig ble hele riggen skifta ut siden jeg hadde platespiller sist.
    Men bortsett fra dette låter det knall! 😁
    Høres ut som om ting matcher.
    Hehe. Skjønner. Ikke lett å si hva armen bidrar med da. Jeg har også en lei tendens til å gjøre slik batch-oppgraderinger, som gjør det umulig å si hva den enkelte enheten bidrar med. 😁
     

    Freako

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    90
    Hehe. Skjønner. Ikke lett å si hva armen bidrar med da. Jeg har også en lei tendens til å gjøre slik batch-oppgraderinger, som gjør det umulig å si hva den enkelte enheten bidrar med. 😁
    Jeg har lyttet på LP'er siden 23. December, hvor jeg modtog min Series VI arm. Jeg er også vildt begejstret for lydkvaliteten, og min pickup er bare en DL-103R i en mahogni body, men for den da, hvor det lyder fantastisk. Efter min mening bidrager armen med så godt som ingenting lydmæssigt. Den gør bare sit arbejde uden at lægge noget til. Denne arm er et røverkøb :)

    Jeg har dog også anskaffet mig en Primare R35 phono pre, som lyder rasende flot.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Hvis det er en ting jeg skal legge fingern på så er det at tonearmliften går litt raskt ned.

    Dette fører med seg at nålen sklir innover og havner på de første taktene av låten. Regner med at det kanskje også har med å gjøre at PUen er helt nytt og det er ikke verre enn å senke ned armen langsomt manuelt (med liften).
     

    Freako

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    90
    Hvis det er en ting jeg skal legge fingern på så er det at tonearmliften går litt raskt ned.

    Dette fører med seg at nålen sklir innover og havner på de første taktene av låten. Regner med at det kanskje også har med å gjøre at PUen er helt nytt og det er ikke verre enn å senke ned armen langsomt manuelt (med liften).
    Jeg oplever det samme, men jeg tager det som noget man bare skal vænne sig til. Men armlifts er i det hele taget en svaghed ved adskillige arme, synes jeg.
    Jeg har skrevet til Jeff Spall og spurgt om der er noget man kan gøre ved det :)
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det burde være enkelt å løse med en olje med litt tykkere viskositet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    NYYdelig rigg!!
    hvilken arm-pickup resonans havner du på da?
     

    Freako

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    90
    Jeg ved selvfølgelig ikke hvilken armresonans slartibartfast havnede på, men min ligger omkring 10 Hz, så vidt jeg kan regne ud.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn